Die premisse verwerp ik. Ik geloof ook dat het universum niet uit 'niets' voortkwam, maar wat we geloven en wat we weten en kunnen aantonen zijn twee verschillende dingen. We weten slechts dat we nog nooit iets uit niets hebben zien voortkomen, omdat er geen 'niets' is dat we kunnen waarnemen en aan proeven kunnen onderwerpen. Dus de stelling 'dat iets uit niets kan voortkomen' kunnen we niet zomaar aannemen, maar ook niet zonder meer verwerpen. Als premisse vervalt deze stelling dus.Fundi schreef:Waar er een begin is, moet er een oorzaak zijn. Want iets uit niets is lariekoek
Dat is een non-sequitur. Ook met een schepper heeft 'iets uit niets' dezelfde waarde. Tenslotte moet een schepper evenzeer 'niets' beinvloeden om 'iets' te veroorzaken als enig ander mechanisme. Bovendien zou een schepper niet 'niets' zijn, maar 'iets', en schuif je dus slechts de vraag op: het wordt dan niet 'waarom bestaat het universum', maar 'waarom bestaat de schepper', 'wat is de schepper', 'waarom schept de schepper een universum', 'waarom schept de schepper dit universum', enzovoort. En nee, ik hoef geen antwoorden op die laatste set vragen: ik wil eerst weten waarom we die vragen uberhaupt zouden moeten stellen.Fundi schreef:zonder dat een Schepper gepostuleerd wordt
De enige premissen die we op dit moment kunnen aanvoeren voor het herleiden van een oorsprong zijn de volgende:
- Het universum bestaat
- Alles wijst erop dat het universum een begin heeft, hoewel we dat niet zeker weten, en op dit moment niets kunnen zeggen over het exacte tijdstip van dat begin, of er een 'voordat' was, en zoja, wat er 'voordat' was.
- Het universum lijkt een bepaalde set eigenschappen te hebben welke beschreven worden door natuurkunde en astronomie.