Vrijmetselarij - to join or not to join

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

Fish
Ontoombaar

Re: Vrijmetselarij - to join or not to join

Bericht door Fish »

Welkom Ouroboros!

Dienstmededeling,
Deze link geeft in het kort het gedrag van het forum weer voor newbies.
De uitgebreide regels vind U hier

FreeThinker op Facebook
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Ouroboros

Bericht door Ouroboros »

Fish schreef:Welkom Ouroboros! (...)
Heel hartelijk dank, Fish! :D
simoree

Bericht door simoree »

Goede dag idereen.

ik heb een vraag die ik graag wil gaan stellen. Een tijdje geleden ben ik naar een opendag van vrijmetselaren geweest wat erg interresant was. vervolgens heb ik een op een gesprek met een eervare vrijmetselaar gehad. t liep wat stroef maar ik was erg blij om hem te mogen spreken. na t gesprek wou ik mijn zelf aanmelden voor lidmaatschap bij een lodge maar ik heb al lange tijd geen reacties op mij mailtjes terug gekregen. kan iemand mij misschien uitleggen waardoor het zal kunnen komen? Ik ben nog steeds geïnteresseerd om een vrijmetselaar te worden. alvast bedankt en hierbij wens ik iedereen nog een prettige dag. mvg.kamil
Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie »

simoree schreef:Goede dag idereen.

ik heb een vraag die ik graag wil gaan stellen. Een tijdje geleden ben ik naar een opendag van vrijmetselaren geweest wat erg interresant was. vervolgens heb ik een op een gesprek met een eervare vrijmetselaar gehad. t liep wat stroef maar ik was erg blij om hem te mogen spreken. na t gesprek wou ik mijn zelf aanmelden voor lidmaatschap bij een lodge maar ik heb al lange tijd geen reacties op mij mailtjes terug gekregen. kan iemand mij misschien uitleggen waardoor het zal kunnen komen? Ik ben nog steeds geïnteresseerd om een vrijmetselaar te worden. alvast bedankt en hierbij wens ik iedereen nog een prettige dag. mvg.kamil
De vrijmetselarij is een gesloten en occulte organisatie. Hartstikke leuk en interessant om er bij te horen. Je behoort dan tot een soort elitegroep waarvan de leden elkaar baantjes toespelen en zo. Het probleem is alleen dat je ervoor uitgekozen moet worden. Daarna moet je bepaalde symbolische en religieuze handelingen verrichten en beloften doen. En dan weet je nog niets want de werkelijke kennis zit slechts in de allerhoogste graden. En niemand weet wie de allerhoogste is. Hartstikke leuk dus, als je naar eer, rijkdom en macht streeft. O ja, vrouwen worden niet toegelaten.
Hallo meneer God, met Anna.
pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter »

De vrijmetselarij is een gesloten en occulte organisatie.
Gesloten? Ja. Occult?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Occultisme
Occultisme is een verzamelbegrip voor verschillende praktijken en rituelen die zijn gebaseerd op veronderstelde esoterische kennis, gericht op de werking en beïnvloeding van transcendente (buitenzintuiglijke, bovennatuurlijke) krachten. Het woord occultisme komt van het Latijn occultus, dat verborgen betekent. Hoewel occulte kennis in oude tijden inderdaad verborgen (geheim) werd gehouden, heeft deze verborgenheid tegenwoordig vooral betrekking op de diepe geestelijke veronderstelde werkelijkheid die niet kan worden begrepen met het materialistisch ingestelde verstandelijke denken, dat ten grondslag ligt aan de moderne natuurwetenschappen.
Nee dus.
Hartstikke leuk en interessant om er bij te horen.

Dikke zever m.i. Maar dat is mijn mening.
Je behoort dan tot een soort elitegroep waarvan de leden elkaar baantjes toespelen en zo. Het probleem is alleen dat je ervoor uitgekozen moet worden.

Je moet een introductie hebben, dan wat op een plank schrijven en dan kan je aanvaard worden. Broederschap is idd vooral voor elkaar zorgen.
Daarna moet je bepaalde symbolische en religieuze handelingen verrichten en beloften doen.
Er is zeker een symboliek maar geen religieuze handelingen. Althans niet in het Groot Oosten. In de reguliere (religieuze) kan dit wel.
En dan weet je nog niets want de werkelijke kennis zit slechts in de allerhoogste graden. En niemand weet wie de allerhoogste is.
De religieuze loges die uit Engeland komen hebben inderdaad wat geheimen. het Groot Oosten, of de humanistische loge kent dit niet.
Hartstikke leuk dus, als je naar eer, rijkdom en macht streeft. O ja, vrouwen worden niet toegelaten.
Och als je macht moet gaan zoeken in een loge zal je niet ver geraken. En er bestaan dus wel loges voor vrouwen. En zelfs gemengde loges.

Vergelijk het met het christendom: je hebt katholieken, protestanten, mormonen, Opus Dei, Charismatische beweging,.... Daar zitten machtsclubjes tussen zoals opus Dei maar ook gewoon vriendenclubjes zoals een lokale parochie.

Ik vind het wat zeer onnozel. Daarom heb ik ook steeds geweigerd erbij te gaan.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Henry II is diegene die je kan helpen.

Zou het kunnen dat je niets meer hoort omdat je niets te bieden hebt, baantjes bvb?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Ik werd de geheime handdruk maar niet machtig en heb daarom bedankt :(
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie »

pallieter schreef: Och als je macht moet gaan zoeken in een loge zal je niet ver geraken. En er bestaan dus wel loges voor vrouwen. En zelfs gemengde loges.

Vergelijk het met het christendom: je hebt katholieken, protestanten, mormonen, Opus Dei, Charismatische beweging,.... Daar zitten machtsclubjes tussen zoals opus Dei maar ook gewoon vriendenclubjes zoals een lokale parochie.

Ik vind het wat zeer onnozel. Daarom heb ik ook steeds geweigerd erbij te gaan.
Worden negers tegenwoordig ook uitgenodigd? Weet je dat toevallig? Ik heb momenteel even geen zin om het uit te zoeken.
Ik heb zelf een enorme aversie tegen "geheime" clubjes en zal me er dan ook nooit mee inlaten. Het heeft allemaal alleen maar te maken met een verlangen naar exclusiviteit, macht en geld. Maar, als je er zo graag bij wilt is de eerste stap om lid te worden van één van de vele "onder clubjes" waar je je wel zonder uitnodiging bij aan kunt sluiten. Uit die clubjes worden dan blijkbaar meestal de uitverkorenen gerekruteerd voor het echte gebeuren.
pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter »

Worden negers tegenwoordig ook uitgenodigd? Weet je dat toevallig?
In de humanistische loge? Natuurlijk.
Ik heb zelf een enorme aversie tegen "geheime" clubjes en zal me er dan ook nooit mee inlaten. Het heeft allemaal alleen maar te maken met een verlangen naar exclusiviteit, macht en geld. Maar, als je er zo graag bij wilt is de eerste stap om lid te worden van één van de vele "onder clubjes" waar je je wel zonder uitnodiging bij aan kunt sluiten. Uit die clubjes worden dan blijkbaar meestal de uitverkorenen gerekruteerd voor het echte gebeuren.
De loge waar jij het over hebt is niet de humanistische/vrijzinnige.

Er bestaat idd een loge in Engeland waar je stinkend rijk voor moet zijn of van hoge adel. Maar die is nog steeds zeer religieus.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter »

Fish schreef:Henry II is diegene die je kan helpen.

Zou het kunnen dat je niets meer hoort omdat je niets te bieden hebt, baantjes bvb?
Word elk jaar gevraagd. En elk jaar terug vertel ik ze waar ze hun plank kunnen steken. :D

Ik schreef vroeger wel regelmatig werkstukken maar blijkbaar is mijn schrijfstijl nogal snel herkenbaar. 8*)
Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II »

Willempie schreef: De vrijmetselarij is een gesloten en occulte organisatie. Hartstikke leuk en interessant om er bij te horen. Je behoort dan tot een soort elitegroep waarvan de leden elkaar baantjes toespelen en zo. Het probleem is alleen dat je ervoor uitgekozen moet worden. Daarna moet je bepaalde symbolische en religieuze handelingen verrichten en beloften doen. En dan weet je nog niets want de werkelijke kennis zit slechts in de allerhoogste graden. En niemand weet wie de allerhoogste is. Hartstikke leuk dus, als je naar eer, rijkdom en macht streeft. O ja, vrouwen worden niet toegelaten.
Willempie schreef: Worden negers tegenwoordig ook uitgenodigd? Weet je dat toevallig? Ik heb momenteel even geen zin om het uit te zoeken.
Leuk Willempie, dat je ons hier in een paar zinnen alle vooroordelen over de vrijmetselarij voor de voeten smijt. Je doet dit een gemak alsof je er alles vanaf weet, maar je kletst volledig uit je nek. Niet voor jou, maar gewoon voor de nadenkende lezers op dit forum:

- Nee, de VM is géén occulte organisatie.
- Nee, wij spelen elkaar geen baantjes toe, tenminste niet anders dan binnen bijv. een tennisclub of een biljartvereniging.
- Nee, het is geen eliteclub, want wij hebben loodgieters, boswachters, zelfstandige ondernemers, musici etc. onder onze broeders. Voorwaarde is alleen dat je zelf kunt nadenken en vrij bent van dogma's en vooroordelen.
- Nee, je wordt er NOOIT voor uitgekozen, aperte onzin. Je moet je zelf aanmelden. Punt uit.
- Nee, er worden geen religieuze handelingen verricht. Je hoeft in Nederland niet in god te geloven om vrijmetselaar te worden.
- Nee, er zijn geen hogere graden waar de werkelijke kennis zit. Er zijn drie graden, niet meer. En iedereen is na de meestergraad op de hoogte van precies dezelfde kennis.
- Nee, er is geen allerhoogste, er is wel een landelijk hoofdbestuur, maar elke loge is een volledig zelfstandige vereniging. Het hoofdbestuur wordt democratisch gekozen, zoals in de statuten is vastgelegd.
- Nee, we streven naar persoonlijke groei, rijkdom en macht is er niet te vinden. We hebben maar 6000 leden.
- Nee, vrouwen kunnen lid worden van de gemengde Vrijmetselarij of de Orde der Weefsters, keuze genoeg voor iedereen.
- Nee, negers doen gewoon mee, net zoals joden, moslims en hindoes en atheïsten. En dat is in feite altijd al zo geweest.
- Nee, er zijn geen onderclubjes waaruit wij recruteren. Je kunt gerust naar de Rotary gaan als je wilt netwerken e.d.

Mochten er nog échte vragen zijn, dan weten jullie mij te vinden. En Willempie, houd alsjeblieft je mond als je niet weet waar je het over hebt. Ik heb er een enorme hekel aan als keer op keer dit soort ongefundeerde nonsens langskomt.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter »

- Nee, je wordt er NOOIT voor uitgekozen, aperte onzin. Je moet je zelf aanmelden. Punt uit.
Mij blijven ze toch lastig vallen.

Ken waarschijnlijk wat te veel broeders.
Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie »

pallieter schreef:
Worden negers tegenwoordig ook uitgenodigd? Weet je dat toevallig?
In de humanistische loge? Natuurlijk.
De loge waar jij het over hebt is niet de humanistische/vrijzinnige.

Er bestaat idd een loge in Engeland waar je stinkend rijk voor moet zijn of van hoge adel. Maar die is nog steeds zeer religieus.
O.K. Dank je voor je antwoorden. Wat ik me nog wel afvraag is of er werkelijk onafhankelijke takken bestaan of dat ze in werkelijkheid toch uiteindelijk niet onder hetzelfde opperbevel staan. Ik kan me wel voorstellen dat er bewegingen zouden kunnen zijn die zich associëren met de vrijmetselarij maar daar in wezen los van staan. Maar of dat in werkelijkheid ook zo is? Het zou net zo goed kunnen dat die loges worden toegestaan om naar de buitenwereld te tonen hoe "open" ze wel niet zijn, terwijl in de echte loges de traditionele gang van zaken gewoon voortgaat.
pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter »

O.K. Dank je voor je antwoorden. Wat ik me nog wel afvraag is of er werkelijk onafhankelijke takken bestaan of dat ze in werkelijkheid toch uiteindelijk niet onder hetzelfde opperbevel staan. Ik kan me wel voorstellen dat er bewegingen zouden kunnen zijn die zich associëren met de vrijmetselarij maar daar in wezen los van staan. Maar of dat in werkelijkheid ook zo is? Het zou net zo goed kunnen dat die loges worden toegestaan om naar de buitenwereld te tonen hoe "open" ze wel niet zijn, terwijl in de echte loges de traditionele gang van zaken gewoon voortgaat.
Je kan het vergelijken met het opperbevel boven het christendom, de islam, het jodendom, scientology, hindoeïsme,... . Nee dus. De verschillende loges kunnen echt wel diametraal tov elkaar staan.

Sommige loges zijn vrijzinnig, andere zijn strikt religieus. Sommige aanvaarden iedereen, andere niet. Sommige komen vanuit koninklijke families, andere zijn anti royalist.
Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie »

Henry II schreef: Leuk Willempie, dat je ons hier in een paar zinnen alle vooroordelen over de vrijmetselarij voor de voeten smijt. Je doet dit een gemak alsof je er alles vanaf weet, maar je kletst volledig uit je nek. Niet voor jou, maar gewoon voor de nadenkende lezers op dit forum:

- Nee, de VM is géén occulte organisatie.
- Nee, wij spelen elkaar geen baantjes toe, tenminste niet anders dan binnen bijv. een tennisclub of een biljartvereniging.
- Nee, het is geen eliteclub, want wij hebben loodgieters, boswachters, zelfstandige ondernemers, musici etc. onder onze broeders. Voorwaarde is alleen dat je zelf kunt nadenken en vrij bent van dogma's en vooroordelen.
- Nee, er worden geen religieuze handelingen verricht. Je hoeft in Nederland niet in god te geloven om vrijmetselaar te worden.
- Nee, er zijn geen hogere graden waar de werkelijke kennis zit. Er zijn drie graden, niet meer. En iedereen is na de meestergraad op de hoogte van precies dezelfde kennis.
- Nee, er is geen allerhoogste, er is wel een landelijk hoofdbestuur, maar elke loge is een volledig zelfstandige vereniging. Het hoofdbestuur wordt democratisch gekozen, zoals in de statuten is vastgelegd.
- Nee, we streven naar persoonlijke groei, rijkdom en macht is er niet te vinden. We hebben maar 6000 leden.
- Nee, vrouwen kunnen lid worden van de gemengde Vrijmetselarij of de Orde der Weefsters, keuze genoeg voor iedereen.
- Nee, negers doen gewoon mee, net zoals joden, moslims en hindoes en atheïsten. En dat is in feite altijd al zo geweest.
- Nee, er zijn geen onderclubjes waaruit wij recruteren. Je kunt gerust naar de Rotary gaan als je wilt netwerken e.d.

Mochten er nog échte vragen zijn, dan weten jullie mij te vinden. En Willempie, houd alsjeblieft je mond als je niet weet waar je het over hebt. Ik heb er een enorme hekel aan als keer op keer dit soort ongefundeerde nonsens langskomt.
Nee, ik houd niet mijn mond. Een kleine zoektocht in de geschiedenisboeken en tegenwoordig ook op het internet wijst uit dat de vrijmetselarij wel degelijk omringd wordt door geheimhouding. Als jij denkt dat er maar drie graden zijn ben je waarschijnlijk nog niet doorgedrongen in een hogere graad. Er is heel veel informatie beschikbaar over de vrijmetselarij, ook van ex leden, waar jij blijkbaar geen kennis van wilt nemen. Maar laat ik je eerst een vraag stellen. Waarom ben jij toegetreden tot de vrijmetselarij? Wat was jouw eerlijke motief?
Plaats reactie