Beste A.T. Jist,
Maarten schrijft wat hij bedoelt met respect:
bondgenootschappen sluiten (ook over de grenzen heen) met de gematigde moslims via wederzijds respect om samen radicalisme aan te pakken, ongeacht vanuit welke hoek dit komt.
Ik snap dus niet dat je de vraag stelt "respect waarvoor".
Hij zegt duidelijk dat hij wederzijds respect op het oog heeft.
Voor wederzijds heb je twee zijden nodig.
Ik vul voor de ene zijde de westerse samenleving in.
De andere is 'de gematigde moslim'.
En daar zit heen deel van het probleem in de redenatie van MaartenV.
"de gematigde moslim" is een heel rekbaar begrip.
Saudi's zien IS als extremistisch, maar zelf hebben ze er geen enkel probleem mee om iemand te onthoofden als dat in de Sharia past.
Zo zie je dus dat er een grote groep moslims is die zichzelf niet als extreem zien, maar die dat in de ogen van anderen weer wel zijn.
Een ander deel van het probleem in zijn redenatie is dat hij denkt dat gematigde moslims kiezen voor het vreedzaam overleg en hun extremistische geloofsgenoten zullen aanspreken. Dat gaat niet gebeuren, want welke moslim je ook spreekt, ze zullen altijd op het standpunt staan dat Charlie het er zelf naar gemaakt heeft door Mohammed af te beelden.
Nog los van het feit dat de gematigden bang zijn om de extremen aan te spreken, want hun kop gaat er af, letterlijk.
Het feit dat de stelling "we moeten bondgenoten zoeken bij moslims" naar voren komt, is deel van het probleem waar deze maatschappij nu voor staat.
Als wij problemen ondervinden van een deel van de bevolking, zou het zo moeten zijn dat wij dat deel daarop kunnen aanspreken.
Maar dat gebeurt niet.
We willen eerst bondgenoten zoeken, en die moeten dan maar contact opnemen met het deel dat problemen veroorzaakt.
Dat lijkt heel vreemd.
Ik kan me daarom wel voorstellen dat er moslims zijn die weigeren om zich tegen de extremisten uit te spreken. Dat heeft misschien wel meer met onze eigen insteek te maken dan wij durven toe te geven.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)