Rouwverwerking

Wil je iets persoonlijks aan anderen kwijt. Vertel het hier.

Moderator: Moderators

Mar
Forum fan

Re: Rouwverwerking

Bericht door Mar »

GH schreef:Devious bedankt

Maar dit is helaas voor een andere doelgroep nl mensen die als kind een vd ouders hebben verloren. Maar het kan best zijn dat daar ook iets voor mij uit te halen valt.

Gerard
En ik kan alleen maar dankbaar zijn dat er tegenwoordig veel aandacht is voor kinderen die een verlies te dragen hebben.
Ik was amper vier toen mijn moeder overleed en in mijn tijd was men de overtuiging toegedaan dat kinderen niet rouwen.
Niet voor niets heeft de verening "verlaat verdriet" zoveel respons. (www.verlaatverdriet.nl), want heel veel mensen blijken als ze eenmaal volwassen zijn om wat voor reden dan ook (zo lijkt het) niet te functioneren. En dat blijkt dan veelal te komen door het verlies van een ouder, van een broer of zus in hun jeugd...waarover niet gerouwd is. Ik kwam bv. bijna 50 jaar na dato (!!) alsnog in een rouwproces terecht rond mijn overleden moeder.

Mar
Gerard
Bevlogen

ouder verloren

Bericht door Gerard »

Mar,

Ik neem aan dat dit boek bij jou dus bekend is.
Hopelijk geeft het jou wel veel steun.

Gerard
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche
Jutter
Ervaren pen

Bericht door Jutter »

Verdriet vereist tijd om te slijten. Dat is een proces dat niemand kan versnellen denk ik.

Er is een aspect van je zoon dat wel voort zal leven als je dat wilt. Je herinneringen aan hem, alles wat je van hem hebt geleerd en in retrospect nog van hem kan leren, alles wat uit zijn handen voort is gekomen... zijn nalatenschap. Maak daar iets moois en waardevols van.

Zomaar een idee, maar je zou in samenwerking met zijn vrienden een soort 'in memoriam' boekwerk (of website) samen kunnen stellen met foto's, anecdotes, quotes etc. Iets concreets en monumentaals waar jij of anderen op terug kunnen vallen.
~Als je het denken aan pappa overlaat, blijf je een kind.~
The ?uestionmark Shaped Hole :a rationalist's fairytale in the making.
Enigma
Forum fan

Re: Rouwverwerking

Bericht door Enigma »

GH schreef: ...................Je lijkt me een heel prettige gesprekspartner als je dat kunt maar ik vraag me af hoe jij in ons geval zou reageren. Mijn vrouw is nl. wel gelovig, zij het kritisch en niet kerkelijk. Ik bedoel als je weet dat iemand niets heeft aan jouw steun vanuit gelovig perpectief kun je het parkeren maar wat als een vd twee gesprekspartners daar wel gevoelig voor is. Kun je dan je geloof parkeren? Lijkt me moeilijk. omdat je weet dat jouw steun haar wel tot steun kan zijn. Ik kan het me trouwens ook heel erg goed voorstellen maar daarmee is het probleem an sich voor mij niet verholpen.
Wat ik bij mijn vrouw, mijn dochter en anderen merk is overigens dat geloof juist geen steun geeft maar heel veel onbeantwoordde vragen oproept zoals: waarom hij? waarom moet ons dit overkomen ? wat heeft hij of wat hebben wij misdaan.?
Ik kan het goed scheiden misschien omdat ik in mijn omgeving vooral met atheïsten omga of andersdenkenden/gelovigen. Die waaromvraag is een $#@)&^**$~>+&%* vraag, vind het echt heel verdrietig als mensen daarmee worstelen want er is volgens mij geen antwoord te vinden dan "daarom" en wat kan een mens daar nu mee? Het vreemde is dat we ons niet afvragen waarom het vandaag wel of niet regent, maar dat gewoon aanvaarden voor het natuurverschijnsel dat het is maar dat we zo ver van de dood zijn af komen te staan dat we daarbij wel ons gaan afvragen waarrom iemand jong, onverwacht sterft, terwijl dit òòk een natuurverschijnsel is. :? Ik zou met jouw vrouw en dochter dus andere gesprekken hebben dan met jou omdat zij vanuit een andere basis dit beleven en hun vragen en verwerking dus een andere "route" volgt dan bij jou.
Dit soort vragen heb ik gelukkig niet omdat ik niet geloof dat zijn dood een metafysische reden moet hebben. Ons heeft een verschikkelijk noodlot getroffen maar dat soort dingen horen helaas bij het leven. Het gebeurd heel veel maar je hoopt altijd dat het jouw deur voorbij gaat. Hellaas is dat bij ons niet het geval.
Dat klinkt heel nuchter maar ik heb natuurlijk ook gevoel en het verdriet is er niet minder om.
Inderdaad is het gelukkig voor je dat je die vragen niet hebt en dit verdriet als een noodlot, een ongeluk, een natuurramp kan beschouwen dat jou en jouw gezin getroffen heeft, zomaar. De vraag "waarom wel?", laat zich hard en mededogenloos nog het beste beantwoorden met "waarom niet?" Het leven is prachtig en verschrikkelijk tegelijkertijd, de ene is voor het geluk geboren en overkomt nooit iets echt naars en de ander krijgt meer ellende op zijn bord dan je voor mogelijk houd. Degene die bedacht heeft dat het leven "eerlijk" zou moeten zijn heeft zich het hardst vergist, het leven is niet eerlijk, is niet rechtvaardig, het is wat het is en aan jou is het ervan te maken wat je kan met de middelen, de mogelijkheden, de talenten die je hebt.
Ik heb trouwens nog twee zonen 1 van 12 jr hij is nog te klein om hier een duidelijke mening over te hebben. en een zoon van 18 die in principe ongelovig is maar ook vertwijfeld is door het hele gebeuren.
Moeilijk, maar zoveel mogelijk in gesprek/contact blijven is denk ik het enige wat je kan doen, proberen te delen wat je delen kan.
Je luisterende oor wordt door mij erg gewaardeert.
Gerard
Graag gedaan Gerard, ik stuur je zo een pb-tje en daar krijg je dan een melding van via de e-mail en anders moet je even bovenin je scherm kijken, in het midden staat dan dat je een nieuw bericht hebt.

groet Enigma
Geen mens is intelligent genoeg om de eigen domheid te begrijpen.
Ruby
Forum fan

Bericht door Ruby »

Beste Gerard,

Ik vroeg me even af hoe het nu met je is. Of je al iets meer rust hebt gevonden (of is dit een stomme vraag?) en of je nog steeds mensen om je heen hebt waar je mee kan praten. En ik hoop dat je nog veel steun blijft ervaren van mensen om je heen.

Sterkte, in deze nog altijd moeilijke periode.

Groeten, Ruby.
Gerard
Bevlogen

rouwverwerking

Bericht door Gerard »

Ruby schreef:Ik vroeg me even af hoe het nu met je is. Of je al iets meer rust hebt gevonden (of is dit een stomme vraag?)
Ruby bedankt voor je medeleven.
Nee het is helemaal geen stomme vraag ook omdat ik inderdaad al iets meer rust heb gevonden.
Probleem was niet alleen het verdriet om mijn zoon maar een complex aan nare belevenissen in een periode van 3 maanden. (mijn dochter heeft annorexia, 1wk voor mijn zoon overleed mijn moeder, 11 weken daarna overleed mijn schoonvader een paar weken daarna kregen we een compleet ander verhaal aangaande de doodsoorzaak van mijn zoon dan de eerst voorlopige analyse aangaf)
Ik had dus moeite om dat allemaal ook nog aan mijn hoofd te hebben terwijl het verdriet om mijn zoon al zoveel van mij vroeg.
Ik heb nu meer rust gevonden omdat ik van mijn werkgever wat meer ruimte heb gekregen om e.e.a. op een rij te zetten en omdat m'n dochter na een lange strijd deze week eindelijk in een annorexia kliniek is opgenomen en omdat het aantal bezoeken en telefoontjes ook drastisch is afgenomen. Daarnaast heb ik het overlijden van mijn zoon al iets meer een plaats kunnen geven en ben ik de emoties beter de baas alhoewel het niet altijd gemakkelijk is.

Zoals ik al zei is het aantal bezoeken minder waardoor ik ook minder last heb van de goed bedoelde maar bij mij soms ergenis opwekkende religieus getinte steunbetuigingen.
Helaas heb ik nog onvoldoende mensen waarmee ik vanuit mijn atheistische visie kan praten over het verlies van mijn zoon. Ik heb wel vrienden die niet gelovig zijn maar die hebben de neiging om over iets ander te praten omdat ze daarmee denken mij op te vrolijken. Dan heb ik niet altijd zin om dan toch over mijn/ons verdriet te praten.

Nu is het (ook terrecht) mijn dochters situatie die veel aandacht krijgt.

We zijn er nog lang niet maar we klimmen inmiddels uit het dal omhoog.
Ruby in ieder geval bedankt voor je medeleven.

Gerard
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche
Gast

Bericht door Gast »

Zonder toelichting:

Weggaan

‘Als een auto die lang in de regen gestaan heeft
optrekt en wegrijdt, blijft waar hij stond achter
een plek die zich van de rest van de straat
onderscheidt, even nog, tot ook hij nat is
en niet afzonderlijk meer bestaat.

Dat is wat blijft als je weggaat.’

Anton Korteweg.

Stan
Stanhope
Ervaren pen

Bericht door Stanhope »

Zonder toelichting:

Weggaan

‘Als een auto die lang in de regen gestaan heeft
optrekt en wegrijdt, blijft waar hij stond achter
een plek die zich van de rest van de straat
onderscheidt, even nog, tot ook hij nat is
en niet afzonderlijk meer bestaat.

Dat is wat blijft als je weggaat.’

Anton Korteweg.

Groet,

Stan
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Dit nieuwe lied van Rob de Nijs vind ik ontzettend ontroerend, misschien kun je er wat mee...

Hier is een 30 seconden mp3 fragment.

Vandaag begraaf ik jou in mij
Niet in de aarde, niet in die kist
Niet bij die bomen in de ochtend mist
Daar ben jij niet, jij bent veilig in mij

Niet bij die steen daar, die lange rij
Al die oude namen, daar hoor jij niet bij
Nee vandaag begraaf ik jou in mij

Dan kan ik met je praten en antwoord geven
Dan blijf je leven in mijn leven
Neem m’n ogen en kijk met mij
Neem m’n voeten en loop met mij
We gaan naar huis toe, wij allebei
Vanaf vandaag leef jij in mij

Zal je niet zoeken waar je nu bent
Blijf maar bij ons hier waar je iedereen kent
Jou plaats aan tafel hou ik voor je vrij

We zullen lachen en weer plannen maken
Zal met je slapen en met jou ontwaken
Neem m’n mond en lach met mij
Neem m’n handen en voel met mij
Wat je nog doen wou, doe ik erbij

Haal weg dat kruis en al die witte bloemen
Verscheur de krant waar in ze jou naam noemen
Neem m’n hart en leef met mij
Want jou dood is nu voorbij

Zal twee levens leven
Met jou in mij
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Gerard
Bevlogen

Bericht door Gerard »

collegavanerik schreef: Hier is een 30 seconden mp3 fragment.
Heel erg bedankt. Ik ben weliswaar niet zo'n de Nijs fan maar toch zijn dit soort liedjes heel pakkend omdat de tekst inderdaad ontroert als je het op je eigen situatie betrekt.
collegavanerik schreef:Vandaag begraaf ik jou in mij
Niet in de aarde, niet in die kist
Niet bij die bomen in de ochtend mist
Daar ben jij niet, jij bent veilig in mij
Het geeft mijn gevoel weer van de liefde voor hem die in mij is. Die liefde en al de herinneringen is alles wat overblijft en wat je koestert.
collegavanerik schreef:Dan kan ik met je praten en antwoord geven
Soms heb ik die behoefte, soms wil ik net doen of we praten. Maar toch doe ik dat niet omdat ik weet dat het onzin is. Hij leeft niet meer en zal mij dus niet horen, maar oh wat zou ik graag willen dat het kon, dat het waar was. Het zou troost geven maar ik besef heel goed : het is placebo troost.
collegavanerik schreef:Dan blijf je leven in mijn leven
Neem m’n voeten en loop met mij
We gaan naar huis toe, wij allebei
Op de rouwkaart hebben we een zin toegevoegd."Vanaf nu zien we de wereld door jouw ogen" Om aan te geven dat o.a. zijn humor aan tafel er nog is omdat wij in gedachten bedenken wat hij zou hebben gezegd. En dat lees ik ook in de songtekst.
collegavanerik schreef:Vandaag begraaf ik jou in mij
Zal je niet zoeken waar je nu bent
Blijf maar bij ons hier waar je iedereen kent
Jou plaats aan tafel hou ik voor je vrij
Ik vind bij zijn graf heel vaak niet wat ik zoek.
Dat vind ik dan veel meer op plekken waar we samen waren of in dingen die hij deed.
Dan zal ik hem daarna ook minder zoeken waar hij is omdat hij in werkelijkheid bij ons, in ons is.

De res van de tekst is héél herkenbaar.
Bedankt.
Friedrich Nietzsche
Gerard
Bevlogen

Bericht door Gerard »

PS: Weet je nog een adres waar ik de hele song kan downloaden.
Kazaa en anderen liggen er sinds kort uit. HELP !!!
Friedrich Nietzsche
Mujahid
Contacteer:

Bericht door Mujahid »

GH schreef:PS: Weet je nog een adres waar ik de hele song kan downloaden.
Kazaa en anderen liggen er sinds kort uit. HELP !!!
Emule of Shareaza, Gerard, sterkte Gerard.
Gerard
Bevlogen

Bericht door Gerard »

Bedankt !
Friedrich Nietzsche
Plaats reactie