Logisch positivisme of kritisch rationalisme?

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Peter van Velzen
Site Admin

Re: Logisch positivisme of kritisch rationalisme?

Bericht door Peter van Velzen »

Beste Axxyanus,
We praten nog steeds volledig langs elkaar heen, en ik denk niet dat dat geheel en al aan mij is te wijten. Het verschil tussen “een is twee” en “een en een is twee” is niet een onbelangrijk detail. Het is fundamenteel voor de rekenkunde. Of denk je dat die ook vanuit “een is twee”, valt te construeren?
axxyanus schreef:Het bewijs is nochtans zeer eenvoudig:
  • de amerikaanse president en de paus zijn twee personen.
  • een is gelijk aan twee.
  • de amerikaanse president en de paus zijn één persoon.
Het is leuk, maar het slaat uiteraard nergens op. Om te beginnen is je premisse onwaar, en zelfs als ze waar zou zijn dan zou je wel kunnen afleiden dat twee personen een persoon zijn maar nog altijd niet dat”amerikaanse president” hetzelfde is als “paus”. Beide zijn titels, en geen personen. Het is slechts zo dat doorgaans slechts een persoon tegelijk die titel draagt. (soms twee of drie, maar dat zijn uitzonderingen) Je hebt dus duidelijk aangetoond dat zowel waarneming (veronderstellend dat je premisse op waarneming berust) als logica (dus niet de non-sequitor die je hier gebruikt) van belang zijn. Dat heb ik al toegegeven.

Als je mijn visie wilt weerspreken dan hoef je je uiteraard niet te beperken tot wat ik woordelijk gezegd heb, maar het zou wel iets begrijpelijker overkomen, als je enig verband aantoont tussen wat je zegt, en datgene wat je wilt weerspreken. Het is me nu al een week lang onduidelijk waar je eigenlijk kritiek op hebt. Zou je dat heel misschien eens één keer willen uitleggen?

Ik vertrek inderdaad zelden vanuit mijn eigen empirie. Ik vertrek doorgaans uit datgene wat anderen empirisch hebben vastgesteld. Dat komt omdat anderen veel meer waarnemingen hebben gedaan dat ik, en ik een betere kijk heb op de wereld, als ik me hun conclusies eigen maak, dat wanneer ik al hun werk nog eens een keertje dunnetjes over ga doen.

Dat ik niet onfeilbaar ben, blijkt wel uit het feit dat ik niet eens in staat bleek te lezen wat jij schreef. Op de een of andere manier schijn jij alles wat ik beweer te zien alsof het bedoelt is als een absolute bewering waaraan geen twijfel mogelijk is. Ik daarentegen beweer constant dat wij geen absolute waarheden kennen.

Ik negeer geen logische constructies. Ik stel slechts dat zij minder essentieel zijn dan (objectieve) waarnemingen. Ik ben in tegenstelling tot Plato van mening dat er geen a priori kennis bestaat, maar dat wij slechts op grond van het succes van voorgaande generatie over bepaalde vaardigheden beschikken waarmee we onze waarnemingen snel op een nuttige manier kunnen duiden. Dit wekt de indruk dat wij iets “weten” maar in werkelijkheid beschikken we slechts over nuttig gedrag dat het gevolg is van natuurlijke selectie.
axxyanus schreef:
Peter van Velzen schreef:Het is inderdaad dus niet erg zinvol om met mij een discussie aan te gaan, die is gebaseerd op onzinnige beweringen. Je hebt grote kans dat ik dan een leesfout maak. En zelfs het herhaaldelijk zien en zelfs kopiëren van de tekst, is dan niet altijd voldoende om mijn fout te beseffen.
Dit vind ik een bijzondere arrogante manier om de zaken te verwoorden. De zaak is Peter dat jij, net zoals ieder ander feilbaar bent in het onderscheiden van zinnige en onzinnige beweringen. Het is dus perfect denkbaar jij iets als onzinnig ziet, terwijl dat in werkelijkheid toch waar is. Wat jij hierboven schrijft komt erop neer dat het in een dergelijk geval onzinnig is om met jou in discussie te gaan.
Het moet niet erger worden! Ik stel hier nota bene dat ik (lees)fouten maak, (omdat ik de neiging heb datgenen te lezen wat in mijn onderbewuste zinvol lijkt), en nu wordt ik daarom arrogant genoemt! Waarom kom jij toch telkens met dit soort ad hominems gebaseerd op non-sequitors? Ik ben ondertussen volledig overtuigd dat – ook al is het zinvol vanuit daadwerkelijke waarnemingen te vertrekken - het bovendien noodzakelijk is dergelijke logica-fouten te vermijden. Daar ben ik nu wel van overtuigd. Dus hou nu eens op met het gebruik van onjuiste argumenten.
axxyanus schreef:
Peter van Velzen schreef:Maar als je een redenatie baseert op wekelijke waarnemingen, valt er echt heel goed met mij te discussiëren. Zoals – naar ik meen – het voorbeeld van de foute berekening van de snelheid van de neutrino’s door CERN aantoont. Dat was een reëel voorbeeld. En daarover kun je ook met mij uitstekend van gedachten wisselen.
Maar dit is een totaal verkeerde voorstelling van zaken. Ik heb geen redenatie gegeven en ik heb geen werkelijke waarnemingen gebruikt. Ik heb enkel gerapporteerd uit een bron die ik betrouwbaar genoeg achtte en die blijkbaar ook betrouwbaar genoeg was voor jou. Ja we gaan er beide van uit dat dit rapport in zijn oorsprong gebaseerd is op werkelijke waarnemingen maar ik heb dat niet nagegaan en ik vermoed jij ook niet.
Nee, dat is geen verkeerde voorstelling van zaken. Het is volstrekt aanvaardbaar om gebruik te maken van betrouwbare bronnen. De empirische waarnemingen die er aan ten grondslag ligeen hoeven we niet zelf te doen, maar kunnen we best aan anderen – die er de apparatuur en de opleiding voor hebben – over laten.

Je blijft conclusies trekken uit mijn beweringen die véél verder gaan dan ik er mee bedoel. Met name wetenschap kan men niet alleen bedrijven, men is altijd afhankelijk van anderen. In feite geldt dit ook voor niet wetenschappelijk kennis. Alleen is het daar niet altijd even evident. De mens is een sociaal wezen, en inderdaad – zoals Blues Bob aangeeft (zie zijn bericht over structuralisme) – komt zijn kennis dus voort uit de sociale constructies die het samenwerken van sociale wezens mogelijk maken. Het zou uitermate dom en arrogant zijn, te denken dat men het alléén beter kan!
axxyanus schreef:
Peter van Velzen schreef:Het is overigens wel mogelijk met mij van gedachten te wisselen omtrent onzinnige premissen, maar dan moet je me even waarschuwen dat het onzin is wat er staat. Dat voorkomt dat ik iets anders lees dan jij hebt opgeschreven. Maar eerlijk gezegd, lijkt me dat evengoed een weinig zinvolle onderneming. Doe het maar liever niet.
En wat als iets weldegelijk gebaseerd is op werkelijke waarnemingen maar om wat voor reden begrijp jij het verband niet tussen de waarnemingen en de uitspraak en zie jij de uitspraak als onzinnig? Wat dan?
Dan mag jij (of iemand anders) mij uitleggen waarom de uitspraak níet onzinnig zou zijn. Maar het zou je fraai staan, als je daarbij enig verband legt tussen datgene wat ik in zo’n geval beweerd heb (X is onzinnig) het argument dat jij gebruikt. Als je met argument Y komt dat een non-sequitor is gebaseerd op een valse premisse, en verder niet uitlegt wat het met X te maken heeft, dan ligt het volgens mij niet aan je gesprekspartner als hij je niet begrijpt.
axxyanus schreef:
Peter van Velzen schreef:Als ik stel dat ik me op de eerste plaats baseer op waarnemingen, dan neem daarbij ik impliciet aan dat het om juiste waarnemingen gaat. Onjuiste waarnemigen zijn uiteraard geen goede basis voor ons denken, zoals dit voorbeeld inderdaad bewijst. De logica helpt ons inderdaad deze onjuiste waarnemingen te ontdekken. Daarvoor is ze uitermate geschikt. Dat neemt echter niet weg, dat we pas zeker van onze zaak zullen zijn, nadat we WAARGENOMEN hebben dat de waarneming onjuist was.
Wat we natuurlijk nooit kunnen doen. In het geval van die neutrino's hebben wij niet waargenomen dat de waarneming onjuist was. Wat we waargenomen hebben is dat er een aantal factoren waren waaruit we mochten besluiten dat die de meting onbetrouwbaar waren en daarna nieuwe metingen die in conflict waren met de eerdere metingen en die beter in overeenstemming waren met de speciale relativiteit. Daaruit zijn we dan tot het besluit gekomen dat de eerdere waarnemingen onjuist waren.
Nieuwe metingen, die de eerdere metingen tegen spreken, zijn in mijn opvatting precies wat ik bedoel: We nemen dan waar dat de oude metingen onjuist waren. Ik geef toe dat het gebruik van enige logica daarbij zinvol is, maar essentiëel is dat er nieuwe metingen moeten geschieden. Mijn bewering dat de waarneming leidend is, blijft daarmee overeind staat. Het mag niet zo zijn, dat men metingen enkel en alleen onjuist verklaart op grond van logica. Men moet ook nieuwe metingen doen, die de oude metingen tegenspreken.
axxyanus schreef:Het is dit slordig benoemen van iets als een waarneming door jou, van iets dat dat niet is, dat me serieus stoort.
Het is het slordig interpreteren van wetenschapelijke waarnemingen als zijnde “waarnemingen door Peter van Velzen” dat míj stoort. Ik ben niet eens een wetenschapper. Ik ben alleen iemand die van haar resultaten profiteert, en die een mening heeft over hoe zij collectief gezien werkt. Als ik een debat voer over wetenschap, dan heb ik het helemaal niet over míjn waarnemingen, maar over de gezamelijke waarnemingen van alle wetenschappers .

Moet ik werkelijk begrijpen dat er mensen zijn die denken dat ik beweer dat alleen míjn waarnemingen tellen? Ik hou mijn medemens voor intelligenter dan dat.
Ik wens u alle goeds
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

@axxyanus
Snap je dat jouw stelling een intentie kan hebben die voor mij onzinnig kan zijn, terwijl mijn foute begrijpen van jouw intentie de stelling veel zinniger kan maken, en dat deze zingeving niet direct een logicafout genoemd mag worden.
1. zingeving is een menselijk construct
2. intentionaliteit is een menselijk product
3. kennis is een menselijk product
4. overdraccht van zingeving, kennis en intenties is een sociaal product
5. geen van deze producten is objectief of neutraal (universeel mogelijk wel)

groet,

Bob
http://www.lancaster.ac.uk/fass/sociolo ... cience.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.academia.edu/2559601/Technos ... erventions" onclick="window.open(this.href);return false;
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Peter van Velzen schreef:Beste Axxyanus,
We praten nog steeds volledig langs elkaar heen, en ik denk niet dat dat geheel en al aan mij is te wijten. Het verschil tussen “een is twee” en “een en een is twee” is niet een onbelangrijk detail. Het is fundamenteel voor de rekenkunde.
Maar ik had het niet over het verschil tussen "een is twee" en "een en een is twee". Jij verwart hier tussen het concept waarover het gaat in zijn algemeenheid en de specifieke manier waarop het concept zich hier manifesteert.

Nu zou ik dat nader kunnen uitleggen maar op dit moment is mijn inschatting dat dat hopeloos is.

Die uitleg zal namelijk hoogst waarschijnlijk opnieuw voor verwarring bij je zorgen, die ik weer kan uitleggen met opnieuw verwarring tot gevolg enz. Daar is mijn tijd mij te kostbaar voor.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Blues-Bob schreef:@axxyanus
Snap je dat jouw stelling een intentie kan hebben die voor mij onzinnig kan zijn, terwijl mijn foute begrijpen van jouw intentie de stelling veel zinniger kan maken, en dat deze zingeving niet direct een logicafout genoemd mag worden.
Mag ik het in dat gevall een probleem van begrijpend lezen noemen?
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

@axxyanus
Begrijpend lezen is het toekennen van betekenis aan geschreven taal. Dat houdt in dat je een vaardigheid van 1 persoon dan beschouwd. Je mag het zo noemen, ik beschouw het echter liever als een groepsaangelegenheid. Al zou jij geen enkele intentie in je schrijven hebben, dan nog is wat jij begrijpend lezen noemt een construct wat tussen jullie beiden plaatsvindt. Denk aan het gesprwk uit het filmpje waar iemand vraagt een apple te halen. Ik denk dat het probleem an sich dus niet in begrijpend lezen zit.

Groet,

Bob
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Blues-Bob schreef: Denk aan het gesprwk uit het filmpje waar iemand vraagt een apple te halen. Ik denk dat het probleem an sich dus niet in begrijpend lezen zit.
Als je daarmee je youtube link bedoeld, die brengt mij enkel naar de youtube homepagina.
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

Da's niet heel handig. het gaat om het filmpje an introduction to poststructuralism. volgens mij het eerste deel.

http://m.youtube.com/watch?v=6d-7ReYQkUc" onclick="window.open(this.href);return false;

Groet,

Bob
Peter van Velzen
Site Admin

axxyanus schreef:
Peter van Velzen schreef:Beste Axxyanus,
We praten nog steeds volledig langs elkaar heen, en ik denk niet dat dat geheel en al aan mij is te wijten. Het verschil tussen “een is twee” en “een en een is twee” is niet een onbelangrijk detail. Het is fundamenteel voor de rekenkunde.
Maar ik had het niet over het verschil tussen "een is twee" en "een en een is twee". Jij verwart hier tussen het concept waarover het gaat in zijn algemeenheid en de specifieke manier waarop het concept zich hier manifesteert.

Nu zou ik dat nader kunnen uitleggen maar op dit moment is mijn inschatting dat dat hopeloos is.

Die uitleg zal namelijk hoogst waarschijnlijk opnieuw voor verwarring bij je zorgen, die ik weer kan uitleggen met opnieuw verwarring tot gevolg enz. Daar is mijn tijd mij te kostbaar voor.
Als jouw tijd zo kostbaar is, waarom verspil je haar dan met zoveel onbegrijpelijke berichten? Je komt - mijns inziens - geen moment ter zake, maar beschuldigt anderen ervan niet begrijpend te kunnen of te willen lezen. Begrijpend lezen is alleen mogelijk als een tekst begrijpelijk is. Waaram is beweren dat waarneming fundamenteler is dan logica te vergelijken met de bewering "een is twee?" Je hebt niet de minste poging gedaan enig verband aan te wijzen. Maar dat schijn je niet te begrijpen. Je komt op deze manier inderdaad over als een hopeloos geval. Dat valt uiteraard eenvoudig te veranderen, maar je hebt wel tijd genoeg om een stel inconsistenties te beschrijven, maar geen tijd genoeg om ook maar van één ervan uit te leggen waarom zij relevant is. Is dat dan zo ongelovelijk moeilijk, dat je het niet eens probeert?

Uiteraard heb ik alle tijd. Maar ik heb geen aanknopingspunt dat mij in staat stelt te verzinnen welk verband jij ziet. En aangezien het blijkbaar ondoenlijk is om binnen een A4-tje uit te leggen wat het verband is, gaat het mij ook met alle tijd van de wereld niet lukken het te ontdekken door er naar te raden. Misschien dat jou later een begrijpelijke uitleg te binnen schiet. Maar nu dus even niet. Het zij so.

Overigens is jouw streven niet tevergeefs geweest, ik begin te begrijpen dat logica wel degelijk onmisbaar is om met onze waarnemingen meer te doen dan de meest elementaire vaststelling. Dus versaag niet. je draagt nog altijd bij aan een beter begrip aan de wereld, ook begrijpen wij jou nog altijd niet helemaal.
Ik wens u alle goeds
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Peter van Velzen schreef: Als jouw tijd zo kostbaar is, waarom verspil je haar dan met zoveel onbegrijpelijke berichten? Je komt - mijns inziens - geen moment ter zake, maar beschuldigt anderen ervan niet begrijpend te kunnen of te willen lezen. Begrijpend lezen is alleen mogelijk als een tekst begrijpelijk is. Waaram is beweren dat waarneming fundamenteler is dan logica te vergelijken met de bewering "een is twee?" Je hebt niet de minste poging gedaan enig verband aan te wijzen.
Ik zie mij niet verplicht een verband aan te wijzen dat ik niet zelf gemaakt heb, Ik heb nergens beweerd dat die twee beweringen te vergelijken zijn.

Ik heb alles rond dat voorbeeld eigenlijk al hier uitgelegd: http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 03#p449203" onclick="window.open(this.href);return false;

Kan je mij eens uitleggen hoe jij na die bijdrage tot het oordeel komt dat ik die twee uitspraken te vergelijken zou vinden.
Peter van Velzen
Site Admin

axxyanus schreef:
Peter van Velzen schreef: Als jouw tijd zo kostbaar is, waarom verspil je haar dan met zoveel onbegrijpelijke berichten? Je komt - mijns inziens - geen moment ter zake, maar beschuldigt anderen ervan niet begrijpend te kunnen of te willen lezen. Begrijpend lezen is alleen mogelijk als een tekst begrijpelijk is. Waaram is beweren dat waarneming fundamenteler is dan logica te vergelijken met de bewering "een is twee?" Je hebt niet de minste poging gedaan enig verband aan te wijzen.
Ik zie mij niet verplicht een verband aan te wijzen dat ik niet zelf gemaakt heb, Ik heb nergens beweerd dat die twee beweringen te vergelijken zijn.

Ik heb alles rond dat voorbeeld eigenlijk al hier uitgelegd: http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 03#p449203" onclick="window.open(this.href);return false;

Kan je mij eens uitleggen hoe jij na die bijdrage tot het oordeel komt dat ik die twee uitspraken te vergelijken zou vinden.
OK Ik heb verkeerd gegokt. Je bestrijd dus een ander uitspraak van me .
Jammer genoeg slaag ik er niet in te ontdekken welke dat is.
Het bericht waarna je linkt alsmede het bericht waarna je daarin linkt, bevatten alleen de uitspraak dat je me échte voorbeelden moet komen en niet met verzinsels als je me tegen wilt spreken. Maar het bevat geen uitspraak van mij, waar die voorbeelden (echt of uit de hoge hoed getoverd) betrekking op zouden moeten hebben.

Dat bedoel ik als ik zeg: Dat ik er slechts naar kan raden waarop jij kritiek zou hebben.
Zoals te verwachten was heb ik verkeerd geraden.
En we zullen het nooit weten zolang jij het angstvallig geheim houdt.
Ik wens u alle goeds
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Peter van Velzen schreef:
axxyanus schreef:

OK Ik heb verkeerd gegokt. Je bestrijd dus een ander uitspraak van me .
Dat ik een andere uitspraak zou bestrijden volgt niet uit wat hierboven staat. Die "dus" is dus ongepast. Jij schijnt te denken dat als men een tegenargument illustreert met een voorbeeld, dat dat voorbeeld dan vergelijkbaar moet zijn met de uitspraak die men bestrijd. Dat is niet het geval, het voorbeeld moet in dat geval enkel een goede illustratie zijn van het tegenargument.
Peter van Velzen schreef:Jammer genoeg slaag ik er niet in te ontdekken welke dat is.
Het bericht waarna je linkt alsmede het bericht waarna je daarin linkt, bevatten alleen de uitspraak dat je me échte voorbeelden moet komen en niet met verzinsels als je me tegen wilt spreken. Maar het bevat geen uitspraak van mij, waar die voorbeelden (echt of uit de hoge hoed getoverd) betrekking op zouden moeten hebben.

Dat bedoel ik als ik zeg: Dat ik er slechts naar kan raden waarop jij kritiek zou hebben.
Je schijnt niet te beseffen dat in een gedachtenwisseling, onder- en/of nevengeschikte punten ter sprake kunnen komen waarover men van mening verschilt en dat een deel van de gedachtenwisseling zich dan rond zo'n deelpunt zal afspelen. In dit geval bracht jij zo'n nevengeschikt punt ter sprake met je "echte voorbeelden" opmerking en heb ik op dat moment die specifieke uitspraak van je bestreden/tegengesproken. Merk op dat dit nevenpunt onafhankelijk is van het hoofdpunt en dat het daarom alleen al weinig steek houdt om te verwachten dat een argument tegen dit nevenpunt enkel geïllustreerd zou mogen worden met een voorbeeld dat vergelijkbaar is met het hoofdpunt.
Peter van Velzen schreef:Zoals te verwachten was heb ik verkeerd geraden.
En we zullen het nooit weten zolang jij het angstvallig geheim houdt.
Je hoefde helemaal niet te raden, Peter. Er kwam een nevenpunt op en ik heb dat nevenpunt geciteerd en er direct daaronder op gereageerd. Daarna heb ik in een verdere uitleg dat nevenpunt opnieuw geciteerd en door middel van een genummerde verwijzing dat nevenpunt expliciet de uitspraak genoemd (waar het op dat moment om ging). Als jij dan nog steeds het gevoel hebt dat je moet raden, weet ik echt niet wat ik kan doen om het je duidelijk te maken.
Peter van Velzen
Site Admin

Jagang schreef:Ik geloof dat ik de enige ben die nog in "techniek" komt..
Weinig techneuten hier. :-(
sorry? wat heeft dit met dit onderwerp te maken?
Ik heb al genoeg moeite met het feit dat Axxyanus het blijkbaar alleen wil hebben over mijn bewering dat je échte voorbeelden moet gebruiken als je iemands standpunt wil bestrijden, en het helemaal niet wil hebben over mijn voorkeur voor het kritisch rationalisme. Als jij nu ook nog eens een anders subforum ter sprake brengt, raken we wel heel erg ver off-topic.

Ik denk dat ik de pijp hier maar aan Maarten geef. Die begrijpt me ook al niet helemaal, maar ik kan hem nog wel volgen :)
Ik wens u alle goeds
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Peter van Velzen schreef: Ik heb al genoeg moeite met het feit dat Axxyanus het blijkbaar alleen wil hebben over mijn bewering dat je échte voorbeelden moet gebruiken als je iemands standpunt wil bestrijden, en het helemaal niet wil hebben over mijn voorkeur voor het kritisch rationalisme.
Mijn oordeel is dat je al te gemakkelijk "reageer op echte voorbeelden" en varianten gebruikt om terechte kritiek te negeren. Wat is er dan zo verkeerd als ik eens specifiek dat punt wil bespreken in de hoop dat ik kan aantonen waar je dat verkeerd gebruikt om zo in de toekomst meer vruchtbare gedachtenwisselingen te kunnen hebbben?

Hoe vind jij dat men moet reageren als men van oordeel is dat iemand steeds opnieuw kritiek negeert met een oneigenlijk argument?
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Peter van Velzen schreef:sorry? wat heeft dit met dit onderwerp te maken?
Al verwijderd. Was voor een ander topic bedoeld. Maakt niet uit.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Peter van Velzen
Site Admin

axxyanus schreef:
Peter van Velzen schreef: Ik heb al genoeg moeite met het feit dat Axxyanus het blijkbaar alleen wil hebben over mijn bewering dat je échte voorbeelden moet gebruiken als je iemands standpunt wil bestrijden, en het helemaal niet wil hebben over mijn voorkeur voor het kritisch rationalisme.
Mijn oordeel is dat je al te gemakkelijk "reageer op echte voorbeelden" en varianten gebruikt om terechte kritiek te negeren. Wat is er dan zo verkeerd als ik eens specifiek dat punt wil bespreken in de hoop dat ik kan aantonen waar je dat verkeerd gebruikt om zo in de toekomst meer vruchtbare gedachtenwisselingen te kunnen hebbben?

Hoe vind jij dat men moet reageren als men van oordeel is dat iemand steeds opnieuw kritiek negeert met een oneigenlijk argument?
Dan moet je hem of haar uitleggen welk argument oneigenlijk is en waarom. Maar het zou ook een goed idee zijn, als je hem of haar zou uitleggen wáár je precies kritiek op hebt. Of je nu het logische positivisme aanhangt of het kritisch rarionalisme.
Ik wens u alle goeds
Plaats reactie