Heeft evolutie een doel? Zo ja, wat dan?

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

doctorwho
Ontoombaar

Re: Heeft evolutie een doel? Zo ja, wat dan?

Bericht door doctorwho »

JeffreyB. schreef: Mutaties zijn aanpassingen die naar mijn mening niet uit puur toeval zijn gebeurd. Als je naar het oog kijkt, en de werking ervan, kan ik niet om het feit dat dit zomaar met toeval is ontstaan. Er moet over nagedacht zijn.
Dat nadenken gebeurd achteraf maar is niet vooraf nodig om evolutie te laten plaatshebben. Variatie, selectie en erfelijkheid zijn genoeg.
Dit wordt een leerzaam topic :idea:
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

JeffreyB. schreef: Ik weet hoe evolutie werkt, en ook hoe dat gegaan is met het oog. De evolutie werkt als the survival of the fittest.
....................................................
Mutaties zijn aanpassingen die naar mijn mening niet uit puur toeval zijn gebeurd. Als je naar het oog kijkt, en de werking ervan, kan ik niet om het feit dat dit zomaar met toeval is ontstaan. Er moet over nagedacht zijn.
Je weet DUS niet hoe evolutie werkt.
Lees eens een van de (vele) boeken van ene Richard Dawkins hierover. Die weet wel waar hij over praat. Het is zijn vak.

Survival of the fittest is al lang afgeschoten. Dat legt deze Dawkins je dan ook wel uit.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

JefffreyB schreef:Mutaties zijn aanpassingen die naar mijn mening niet uit puur toeval zijn gebeurd.
Dat klopt, genetische variatie, natuurlijke selectie zijn o.a. belangrijke mechanismen.
JeffreyB schreef:Als je naar het oog kijkt, en de werking ervan, kan ik niet om het feit dat dit zomaar met toeval is ontstaan. Er moet over nagedacht zijn.
Juist bijvoorbeeld het menselijk oog heeft nogal wat tekortkomingen die duidelijk maken dat er niet over nagedacht is.
Als er wel over nagedacht zou zijn dan betekent dat in ieder geval dat de bedenker een prutser is.

Maar zoals gezegd er is geen enkele reden om aan te nemen dat evolutie een doel heeft in de zin van een bestuurder.
Evolutie is de som van natuurlijke processen en heeft als zodanig geen doel.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
HankS
Diehard

Bericht door HankS »

JeffreyB. schreef:
LordDragon schreef:jeffreyB schreef ;
Evolutie heeft naar mijn mening zeker een doel.
Evolutie is één van de 'krachten' die onze wereld heeft gemaakt zoals het nu is.
Ik snap ook niet dat mensen evolutie zien als een toevalligheid. Het woord zegt het al; er is een drang om beter te worden. Een drang om te evolueren. Een hele intelligente drang om van wat eerst een vliesje was, later een ontwikkelt oog te kunnen evolueren zodat organismen zich ontwikkelen tot beter organismes of een nieuwe soort.
Een doel hebben betekent van op voorhand naar iets bepaalds toewerken om dat gerealiseerd te krijgen. Dat kan je niet zeggen van evolutie. Nergens was er een oog ontwerper die duizenden jaren op voorhand heeft gesteld dat een oog er zus en zo moet uitzien en dit en dat moet kunnen. Evolutie werkt door mutatie en natuurlijke selectie. Dat wil zeggen dat een organisme met een bepaald soort oog, laten we beginnen met een lichtgevoelige cel, verder muteert naar een organisme met een oog met lichtstaafjes, waardoor dit organisme de omgeving meer gedetailleerd kan waarnemen en een betere , hogere , kans op overleven heeft dan zijn voorganger en andere organismen die op een andere wijze mutatie toepassen. Indien predator kan dit organisme beter zijn prooi waarnemen, of indien prooi kan de prooi beter de predator spotten en heeft zo meer kans op ontkomen.

MVG, LD.
Ik weet hoe evolutie werkt, en ook hoe dat gegaan is met het oog. De evolutie werkt als the survival of the fittest.
Maar als je langzaam uitzoomt op het hele proces, en kijkt wat er nou daadwerkelijk is gebeurd van begin tot eind, door de generaties heen, met name het oog; dan valt op dat er transformatie is plaatsgevonden van vliesje tot aan een perfect werkende lens die alles kan waarnemen. Hierdoor geloof ik dat het, in tegenstelling tot jij, evolutie een doel heeft. Naar mijn mening werkt het dus daadwerkelijk naar iets toe. Op korte termijn: overleven. sterker zijn dan je vijand.
Op lange termijn? dat weten wij niet. Althans, ik niet. Waarom moet er geëvolueerd worden? Niet alleen met het levende organismen maar ook ons heelal.
En dan kom ik op jouw quote: "Nergens was er een oog ontwerper die duizenden jaren op voorhand heeft gesteld dat een oog er zus en zo moet uitzien en dit en dat moet kunnen"
Ik geloof dus wel dat evolutie in gang is gezet door iets of 'iemand' die wij niet kennen. Iets dat een rijtje dominosteentjes achter elkaar heeft gezet en het eerste tikje heeft gegeven.
Mutaties zijn aanpassingen die naar mijn mening niet uit puur toeval zijn gebeurd. Als je naar het oog kijkt, en de werking ervan, kan ik niet om het feit dat dit zomaar met toeval is ontstaan. Er moet over nagedacht zijn.
Nee, dat is dus de verkeerde uitleg van survival of the fittest. fittest betekent niet de sterkste maar de best aangepaste. En de aanpassing is het gevolg van een proces niet het doel, evolutie kent geen doel en dat is ook precies wat er bedoelt wordt in de biologie met toeval, dat het een doelloos en stuurloos proces is.
Verder is toeval een van de slecht begrepen begrippen die er zijn omdat mensen geneigd zijn tot het zien van patronen en toeval kent geen patroon .
En mutaties zijn verandering in genetisch materiaal van organismen die tot aanpassingen kunnen leiden maar dat is niet noodzakelijk altijd het geval .
Je kunt nu wel roepen dat je iets van evolutie snapt, maar je hanteert de klassieke misverstanden. En het is juist zo dat evolutie tot stand kan komen zonder ontwerp of ingrijpen.
Verder heeft evolutie betrekking op populaties niet op individuen.
Nothing in life is certain except death, taxes and the second law of thermodynamics.
—Seth Lloyd

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.

—Bertrand Russell
JeffreyB.

Bericht door JeffreyB. »

HenkM schreef:
JeffreyB. schreef: Ik weet hoe evolutie werkt, en ook hoe dat gegaan is met het oog. De evolutie werkt als the survival of the fittest.
....................................................
Je weet DUS niet hoe evolutie werkt.
Lees eens een van de (vele) boeken van ene Richard Dawkins hierover. Die weet wel waar hij over praat. Het is zijn vak.

Survival of the fittest is al lang afgeschoten. Dat legt deze Dawkins je dan ook wel uit.
Bedankt voor de tip. Ik zal er zeker is naar kijken wat deze man schrijft.
Neemt niet weg dat wat Dawkins zegt ook ooit 'afgeschoten' kan worden.
Ik weet misschien niet zo gedetailleerd hoe de evolutie werkt zoals hij, maar ik weet wel waarover ik praat.

Erik schreef:
JefffreyB schreef:Mutaties zijn aanpassingen die naar mijn mening niet uit puur toeval zijn gebeurd.
Dat klopt, genetische variatie, natuurlijke selectie zijn o.a. belangrijke mechanismen.
JeffreyB schreef:Als je naar het oog kijkt, en de werking ervan, kan ik niet om het feit dat dit zomaar met toeval is ontstaan. Er moet over nagedacht zijn.
Juist bijvoorbeeld het menselijk oog heeft nogal wat tekortkomingen die duidelijk maken dat er niet over nagedacht is.
Als er wel over nagedacht zou zijn dan betekent dat in ieder geval dat de bedenker een prutser is.

Maar zoals gezegd er is geen enkele reden om aan te nemen dat evolutie een doel heeft in de zin van een bestuurder.
Evolutie is de som van natuurlijke processen en heeft als zodanig geen doel.
Met dat laatste herhaal je wel een beetje wat al eerder gezegd is.
Ik blijf erbij dat het een meningsverschil is. Het is maar net hoe je de werkelijkheid en alle feiten daarin interpreteert.
Ik snap jullie gedachtegang. Maar het is voor mij iets te bijzonder om het allemaal maar aan te nemen als toeval of als 'een som van natuurlijke processen'. Als je naar onze beschaving kijkt nu, en hoe dat zich heeft ontwikkelt. Nee, er is geen perfectie, maar wel een drang tot steeds beter worden.
Ons leven is een illusie, daarbuiten is de realiteit
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

JeffreyB. schreef: Ik geloof dus wel dat evolutie in gang is gezet door iets of 'iemand' die wij niet kennen. Iets dat een rijtje dominosteentjes achter elkaar heeft gezet en het eerste tikje heeft gegeven.
Dat hoeft dus niet, de natuur denkt niet na. Mutaties ontstaan en sommigen leveren voordeel op, dit kan dus een voortschrijdend proces zijn. Kanker is dus een mutatie, je kan zeggen in jouw visie daar zit een gedachte achter, iemand geeft het eerste tikje. Je kan het ook als een samenspel van factoren zien, dus een replicatiefoutje en het herstelmechanisme functioneert niet naar wens. Mutaties ontstaan trouwens doorlopend en zijn overerfbaar, meestal wordt het niet opgemerkt. Echter één gerichte mutatie kan al grote gevolgen hebben in positieve of negatieve zin.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
JeffreyB.

Bericht door JeffreyB. »

PietV. schreef:
JeffreyB. schreef: Ik geloof dus wel dat evolutie in gang is gezet door iets of 'iemand' die wij niet kennen. Iets dat een rijtje dominosteentjes achter elkaar heeft gezet en het eerste tikje heeft gegeven.
Dat hoeft dus niet, de natuur denkt niet na. Mutaties ontstaan en sommigen leveren voordeel op, dit kan dus een voortschrijdend proces zijn. Kanker is dus een mutatie, je kan zeggen daar zit een gedachte achter, iemand geeft het eerste tikje. Je kan het ook als een samenspel van factoren zien, dus een replicatiefoutje en het herstelmechanisme functioneert niet naar wens. Mutaties ontstaan trouwens doorlopend en zijn overerfbaar, meestal wordt het niet opgemerkt. Echter één gerichte mutatie kan al grote gevolgen hebben in positieve of negatieve zin.
Ik zeg ook niet dat het een geoliede machine is of moet zijn. Kanker is inderdaad een goed voorbeeld. Het is ook een samenspel van verschillende factoren. Ik geloof ook zeker in het proces van een mutatie en twijfel daar niet aan. Bij mij gaat het dan om de 'waarom vraag'. Om eens een random voorbeeld te geven bij kanker; zo ver wij weten zijn er altijd ziektes geweest waaraan de mens lijdt of overlijdt, waarvan kanker er dus één is. Omdat ik de behoefte heb om achter zowat alles wat te zoeken, vind ik het aannemelijk om te kunnen denken dat kanker bestaat om de populatie binnen de perken te houden. Ik hoop dat jullie wat meer begrijpen wat ik bedoel.

Even een ander voorbeeld dan mutaties; Ecosystemen.
Zodra een ecosysteem in onbalans is past de natuur (flora/fauna) zich over het algemeen dusdanig aan om het weer in balans te brengen.
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

JefreyB schreef;
Ik weet hoe evolutie werkt, en ook hoe dat gegaan is met het oog. De evolutie werkt als the survival of the fittest.
Maar als je langzaam uitzoomt op het hele proces, en kijkt wat er nou daadwerkelijk is gebeurd van begin tot eind, door de generaties heen, met name het oog; dan valt op dat er transformatie is plaatsgevonden van vliesje tot aan een perfect werkende lens die alles kan waarnemen.
Neen, er bestaat geen prefect werkend oog dat “alles” kan waarnemen. Heb jij warmte zicht? Zie jij dark matter? Er heeft idd een mutatie met resultaat, een werkende transformatie opgetreden, maar er is geen “perfect werkend oog dat alles kan waarnemen” uit voortgekomen.

JeffreyB schreef;
En dan kom ik op jouw quote: "Nergens was er een oog ontwerper die duizenden jaren op voorhand heeft gesteld dat een oog er zus en zo moet uitzien en dit en dat moet kunnen"
Ik geloof dus wel dat evolutie in gang is gezet door iets of 'iemand' die wij niet kennen. Iets dat een rijtje dominosteentjes achter elkaar heeft gezet en het eerste tikje heeft gegeven.
Dat er krachten zijn die de boel in gang gezet hebben ga ik niet ontkennen, ik wijs er enkel op dat hetgeen er nu bereikt is, nooit “gepland” is geweest. Dat plannen zou je trouwens een ongelooflijk netelige situaties brengen omdat een random mutatie misschien veel functionelere kan uitdraaien dan dat jij "met een doel voor ogen" had voorzien.

JeffreyB schreef;

Er moet over nagedacht zijn.
Nadenken is en menselijke eigenschap, je insinueert nu dat er mensen moeten geweest zijn die over de schepping hebben nagedacht? Dat fenomeen vind enkel in onze tijd plaats, waar er daadwerkelijk mensen zijn die over de schepping hebben nagedacht en tot conclusie gekomen zijn dat het eigenlijk een evolutie geweest is.

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

JeffreyB. schreef: Ik hoop dat jullie wat meer begrijpen wat ik bedoel.
We begrijpen wel wat je bedoelt, maar dat betekend niet dat je redenatie klopt. :wink:
Lees de reactie van HankS nog eens.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

JeffreyB schreef;
Zodra een ecosysteem in onbalans is past de natuur (flora/fauna) zich over het algemeen dusdanig aan om het weer in balans te brengen.
Jaja, en in het regenwoud groeien ook zomaar mer bomen dan er gekapt worden zeker? :o

Zweverige boel die redenering als je het mij vraagt, en ja ik begrijp ke wel ergens maar dat betekent nog niet dat je redenering de juiste is. De mijne is ook niet "de juiste" maar misschien een beetje meer te onderbouwen dan de jouwe?

MVG LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

JeffreyB. schreef:
Ik zeg ook niet dat het een geoliede machine is of moet zijn. Kanker is inderdaad een goed voorbeeld. Het is ook een samenspel van verschillende factoren. Ik geloof ook zeker in het proces van een mutatie en twijfel daar niet aan. Bij mij gaat het dan om de 'waarom vraag'. Om eens een random voorbeeld te geven bij kanker; zo ver wij weten zijn er altijd ziektes geweest waaraan de mens lijdt of overlijdt, waarvan kanker er dus één is. Omdat ik de behoefte heb om achter zowat alles wat te zoeken, vind ik het aannemelijk om te kunnen denken dat kanker bestaat om de populatie binnen de perken te houden. Ik hoop dat jullie wat meer begrijpen wat ik bedoel.
Dat zullen ze niet snel zeggen op de kinderafdeling van de Daniel den Hoed. Het menselijk lichaam heeft wel te maken met verouderingsprocessen. En achteruitgang van herstelmechanismen verder heb je te maken met omgevingsfactoren die mutageen kunnen zijn. Of het nu voeding, roken of andere zaken laat ik in het midden. Verder zijn er nogal wat oncogenen die na activatie kanker kunnen veroorzaken. Soms heb je een samenspel van meerdere oncogenen.
Zit hier een doel achter? Of is er sprake van het opvullen van een niche. Dus de zaden worden aangedragen door de wind en vogels en op den duur is de boel weer begroeid. Het kan ook gebeuren dat de boel gaat eroderen en de wind vrij spel heeft en je krijgt woestijn. Hier zit geen doel achter het is gewoon een kwestie van omgevingsfactoren.
JeffreyB.

Bericht door JeffreyB. »

LordDragon schreef:JefreyB schreef;
Maar als je langzaam uitzoomt op het hele proces, en kijkt wat er nou daadwerkelijk is gebeurd van begin tot eind, door de generaties heen, met name het oog; dan valt op dat er transformatie is plaatsgevonden van vliesje tot aan een perfect werkende lens die alles kan waarnemen.
Neen, er bestaat geen prefect werkend oog dat “alles” kan waarnemen. Heb jij warmte zicht? Zie jij dark matter? Er heeft idd een mutatie met resultaat, een werkende transformatie opgetreden, maar er is geen “perfect werkend oog dat alles kan waarnemen” uit voortgekomen.

JeffreyB schreef;
Dat er krachten zijn die de boel in gang gezet hebben ga ik niet ontkennen, ik wijs er enkel op dat hetgeen er nu bereikt is, nooit “gepland” is geweest. Dat plannen zou je trouwens een ongelooflijk netelige situaties brengen omdat een random mutatie misschien veel functionelere kan uitdraaien dan dat jij "met een doel voor ogen" had voorzien.

JeffreyB schreef;

Er moet over nagedacht zijn.
Nadenken is en menselijke eigenschap, je insinueert nu dat er mensen moeten geweest zijn die over de schepping hebben nagedacht? Dat fenomeen vind enkel in onze tijd plaats, waar er daadwerkelijk mensen zijn die over de schepping hebben nagedacht en tot conclusie gekomen zijn dat het eigenlijk een evolutie geweest is.

MVG, LD.
Met een 'perfect oog' en 'alles kunnen zien' bedoel ik mee dat het voor ons goed genoeg en perfect is. Wij hebben geen baat bij het zien van donkere materie. Althans, niet om te kunnen overleven.

Nadenken is onder andere een menselijke eigenschap. Daarbij insinueer ik verder niks. Als je goed heb gelezen wat ik voorheen heb getypt weet je dat je vraag niet relevant is.
Daarbij zijn niet alle mensen het eens dat de schepping ontstaan is door evolutie. Ik denk zelfs dat de meerderheid van de totale mensheid gelooft dat het ontstaan is veroorzaakt door een zekere god.
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

JeffreyB schreef:Bij mij gaat het dan om de 'waarom vraag'. Om eens een random voorbeeld te geven bij kanker; zo ver wij weten zijn er altijd ziektes geweest waaraan de mens lijdt of overlijdt, waarvan kanker er dus één is. Omdat ik de behoefte heb om achter zowat alles wat te zoeken, vind ik het aannemelijk om te kunnen denken dat kanker bestaat om de populatie binnen de perken te houden.
Maar de "waarom" vraag is toch niet meer dan jouw menselijke behoefte?
Je kunt ook zeggen dat er geen "waarom" vraag nodig is.

Hier vul jij nu kanker in als een mogelijk antwoord op die "waarom" vraag.
Een antwoord om een populatie binnen de perken te houden.
Maar als dat werkelijk zo bedoeld zou zijn door een sturende entiteit zou je toch denken dat die (alweer) een veel betere oplossing zou hebben kunnen bedenken.

En wat te denken van schadelijke mutaties die niet direct de dood tot gevolg hebben, wat is daar het nut van, wat zit daar dan achter?
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

JeffreyB. schreef: Met een 'perfect oog' en 'alles kunnen zien' bedoel ik mee dat het voor ons goed genoeg en perfect is. Wij hebben geen baat bij het zien van donkere materie. Althans, niet om te kunnen overleven.
We hebben verhoudingsgewijs zwakke en kwetsbare ogen. De spiertjes die de lens accommoderen werken slechts een paar jaar naar wens. Ons netvlies is erg gevoelig voor loslating, de drukregulatie in de oogkamers is snel verstoord en staar komt snel om de hoek kijken.

Daarbij zijn niet alle mensen het eens dat de schepping ontstaan is door evolutie. Ik denk zelfs dat de meerderheid van de totale mensheid gelooft dat het ontstaan is veroorzaakt door een zekere god.
Hoe komt het dat mensen dit geloven, wie heeft ze dat verteld. Want het vreemde is dat er geen enkel bewijs voor is maar mensen blijven dit maar napraten omdat dit ooit is bedacht door een stel nomaden. En veel mensen denken er niet eens over na dat iets waar geen bewijs voor is de oorzaak van iets kan zijn. Meestal draai je het om of je bouwt stevige reserves in.
JeffreyB.

Bericht door JeffreyB. »

Jullie reageren snel zeg.
Ik zal maar niet alles quoten er specifiek op alles ingaan.

Ik moet PietV wel gelijk geven betreft de ecosystemen. Waarvan een woestijn een goed voorbeeld is.
En natuurlijk zijn kinderen die aan kanker lijden verschrikkelijk. Neemt niet weg dat ik anders denk over mijn theorie.
Vind die opmerking ook een beetje misplaatst.

En ja, misschien is het wat zweverig en kan ik mijn theorieën niet zo goed onderbouwen als jullie, of als de heren van wie jullie je kennen hebben geleerd.

Ik sta voor vernieuwing, outside the box denken. Nieuwe inzichten en niet alles aannemen van andere hoe logisch het ook klinkt. Gelukkig heeft deze manier van denken er bijvoorbeeld voor gezorgd dat wij nu weten dat de aarde rond is in plaats van plat. Hoe onwerkelijk en raar en onlogisch die gedachte toen nog was. (hoe erg ik er ook naast zit of niet)
Plaats reactie