Jezus, historisch of mythisch?
Moderator: Moderators
Re: Jezus, historisch of mythisch?
Als dit niet on topic is!
Veel kijkplezier.
Paulus kende Jezus niet. Kende zijn woorden niet. Kende Maria en Joseph niet, had nooit van Bethlehem gehoord, Johannes de Doper, de mirakelen, Pontius Pilatus etc. Allemaal onbekend voor Paulus.
Paulus wist niets van wat WIJ de historie van Jezus zouden noemen. Sterker nog: Paulus wist niets van een mens Jezus af. Net als de andere goden uit de tijd was de Jezus van Paulus een mythische figuur. Wat blijft er dan over???
M.a.w. Jezus leefde....iedereen vergat hem.....en dan na zo'n 50 jaar (na Zijn dood) wordt Hij weer herinnerd.
Met dank overigens aan de Satan!
Veel kijkplezier.
Paulus kende Jezus niet. Kende zijn woorden niet. Kende Maria en Joseph niet, had nooit van Bethlehem gehoord, Johannes de Doper, de mirakelen, Pontius Pilatus etc. Allemaal onbekend voor Paulus.
Paulus wist niets van wat WIJ de historie van Jezus zouden noemen. Sterker nog: Paulus wist niets van een mens Jezus af. Net als de andere goden uit de tijd was de Jezus van Paulus een mythische figuur. Wat blijft er dan over???
M.a.w. Jezus leefde....iedereen vergat hem.....en dan na zo'n 50 jaar (na Zijn dood) wordt Hij weer herinnerd.
Met dank overigens aan de Satan!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
- LordDragon
- Bevlogen
jezus is zelfs nooit gekruisigd,
http://www.trendnova.nl/eeuwenoude-bijb ... gekruisigd" onclick="window.open(this.href);return false;
MVG, LD.
http://www.trendnova.nl/eeuwenoude-bijb ... gekruisigd" onclick="window.open(this.href);return false;
MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Tsjong wat een geloof in 1 keer ?? Hmmm..LordDragon schreef:jezus is zelfs nooit gekruisigd,
MVG, LD.
Mijn vraag rijst is het een bijbel ??
Zou het niet net zo'n gevalletje zijn als met de platte aarde...
http://www.asa3.org/ASA/topics/history/1997Russell.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Lees maar eens goed door, de "volmaaktheid" van de atheïsten..
As physicist Paul Davies has said “There is no known law of physics able to create information from nothing.”4 That, is science fact.
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Dat is een vraag die je zelf moet beantwoorden. Geef argumentatie tegen wat mysticisten naar voren brengen.Iam schreef:Mijn vraag rijst is het een bijbel ??
Zou het niet net zo'n gevalletje zijn als met de platte aarde.
Hier geen off-topic discussie over de platte aarde.
Born OK the first time
En dat concludeer je op grond van dit stukje waarin we naar de feiten moeten raden?LordDragon schreef:jezus is zelfs nooit gekruisigd,
Waar men in dit berichtje waarschijnlijk op doelt is de vondst van een manuscript dat op internet al snel een 'oude bijbel' heette, maar in feite slechts het evangelie van Barnabas bevat. Dit is een 16e eeuws pseudo-evangelie die bijv. de komst van de islam 'voorspelt', waarbij zelfs de naam van Muhammed letterlijk wordt genoemd.
http://www.truthorfiction.com/rumors/b/ ... .VJ-TVbBAU" onclick="window.open(this.href);return false;
http://en.wikipedia.org/wiki/Gospel_of_Barnabas" onclick="window.open(this.href);return false;
http://en.wikipedia.org/wiki/Gospel_of_ ... f_Muhammad" onclick="window.open(this.href);return false;
Mensen alsjeblieft, als je wil dat mythicisme nog enigszins serieus genomen wordt, komt dan niet steeds met dit soort misinformatie aanzetten.
"What’s now being called 'new atheism' or atheist fundamentalism is really nothing more than the triumph of the jerks. Unsubtle, unlearned (but pretentious), unreflective (but persistent)."
R.J. Hoffmann
R.J. Hoffmann
- Karssenberg
- Banned
Een als authentiek beschouwd document, dat weerspreekt dat Jezus gekruisigd is, is toch juist een pleidooi vóór de historiciteit van Jezus? Daar gaat toch het over in dit topic?LordDragon schreef:jezus is zelfs nooit gekruisigd,
MVG, LD.
Overigens geloof ik ook niet, dat dit geschrift authentiek is. Maar als je wilt aantonen, dat Jezus een mythe is dan kun je zo'n document beter buiten beschouwing laten.
Wie de waarheid spreekt hoeft niet bang te zijn voor tegenspraak.
Stel jij bent Jezus, de Zoon van God, en je wil de gehele mensheid redden, jouw roeping.Karssenberg schreef: Een als authentiek beschouwd document, dat weerspreekt dat Jezus gekruisigd is, is toch juist een pleidooi vóór de historiciteit van Jezus? Daar gaat toch het over in dit topic?
Zou je dan uit je graf opstaan waar zo goed als niemand bij aanwezig is?
Zou je dan pas veel later evangelieverhalen door dubieuze schrijvers laten schrijven en die per verhaal onvolledig zijn?
Zou je dan niet een NT over jezelf laten schrijven door mensen die dagelijks met je omgingen?
Zou je dan niet voor alle zekerheid zelf alles over jezelf hebben opgeschreven waar ongelovigen nu aan twijfelen en kerkvraagstukken waar christenen onderling over van mening zouden gaan verschillen hebben behandeld?
Zou je dan niet veel duidelijker en uitgebreider hebben uitgelegd dat je niet als aardse koning op aarde was maar om de kop van de slang te vermorzelen?
Kortom, als Gods Zoon was je toch in staat moeten zijn geweest om discussies die hier gevoerd worden te voorkomen?
Of wilde je dat er na je hemelvaart juist veel argumenten zouden zijn die de ongelovigen zouden kunnen aangrijpen om niet in jouw bestaan te geloven?
Voor wie kwam je dan hier, voor de gehele mensheid of voor een klein groepje naïeve gelovigen?
Je zal wel zeggen dat iemand die niet wil geloven altijd wel wat kan vinden om te gebruiken dat Jezus niet heeft bestaan, zeker niet als de Zoon van God.
En dat is dus mijn constatering, Jezus was of niet in staat om alle twijfel voor te zijn of Hij wilde het niet.
Beide mogelijkheden geven reden tot twijfel aan zijn bestaan dan wel aan zijn goddelijkheid.
In een afgelegen stalletje in een donkere nacht midden in de winter op aarde komen, zich laten omringen daar wat ongeschoolde vissers, een beetje ruzie maken met de gevestigde kerkorde, vanaf een berg waar maar een paar mensen bij zijn er weer vandoor gaan en het aan wat volgelingen overlaten dat ze alles waarheidsgetrouw zullen opschrijven.
Daar moeten we het dan mee doen!!!
Voor jou voldoende?
Dan wel met dank aan de christenen die het christelijk geloof op poten hebben gezet, jouw enige houvast!
NB: Doe wel en zie niet om.
@ Dikkemick, ik heb uw docu link bekeken en naar mijn idee een van de meest infantiele wijze om de historiciteit van de figuur Jezus onderuit te halen. Men haalt er een rits lachwekkende Holywoodfilmpjes uit de oude doos bij, om nog niet te spreken over de naïeve visies van een stel Amerikanen. Dit kan toch echt wel beter hoor. Dit heeft zelfs niks te maken met de historische versie. Op dezelfde wijze zou je alle Sinterklaas legendes/versies kunnen opvoeren om aan te tonen dat Nicolaas van Mira nooit bestaan heeft.
In Paulus' tijd was Bethlehem een onbewoonde site en Nazareth nog onbestaande. Dit zijn elementen die pas na de Joodse oorlog ten tonele verschijnen.
Nog zo'n goedkope smoes: Er is weinig of niks van geschriften bekend over deze figuur. Wel, van Achnaton was er voor de ontdekking van Amarna ook niks bekend. Men heeft hier net dezelfde werkwijze toegepast:
http://kunst-en-cultuur.infonu.nl/gesch ... umran.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Natuurlijk schrijft Paulus niet over Jezus' achtergrond. Dit wil nog niet zeggen dat hij hem niet gekend heeft. Dit wil enkel zeggen dat hij een totaal andere Jezus wou neerzetten. Eentje wat in de galerie van de mythologie kon geplaatst worden.dikkemick schreef: Paulus kende Jezus niet. Kende zijn woorden niet. Kende Maria en Joseph niet, had nooit van Bethlehem gehoord, Johannes de Doper, de mirakelen, Pontius Pilatus etc. Allemaal onbekend voor Paulus.
In Paulus' tijd was Bethlehem een onbewoonde site en Nazareth nog onbestaande. Dit zijn elementen die pas na de Joodse oorlog ten tonele verschijnen.
Wij ? Wat weet jij van de historische Jezus? Als je met deze docu komt aanzetten mag ik veronderstellen van niet.Paulus wist niets van wat WIJ de historie van Jezus zouden noemen.
Nog zo'n goedkope smoes: Er is weinig of niks van geschriften bekend over deze figuur. Wel, van Achnaton was er voor de ontdekking van Amarna ook niks bekend. Men heeft hier net dezelfde werkwijze toegepast:
http://kunst-en-cultuur.infonu.nl/gesch ... umran.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat is de mythologische versie uit het N.T. Hoe zit het met je elementen uit de historische versie ?writer schreef:Stel jij bent Jezus, de Zoon van God, en je wil de gehele mensheid redden, jouw roeping.Karssenberg schreef: Een als authentiek beschouwd document, dat weerspreekt dat Jezus gekruisigd is, is toch juist een pleidooi vóór de historiciteit van Jezus? Daar gaat toch het over in dit topic?
Zou je dan uit je graf opstaan waar zo goed als niemand bij aanwezig is?
Zou je dan pas veel later evangelieverhalen door dubieuze schrijvers laten schrijven en die per verhaal onvolledig zijn?
Zou je dan niet een NT over jezelf laten schrijven door mensen die dagelijks met je omgingen?
Zou je dan niet voor alle zekerheid zelf alles over jezelf hebben opgeschreven waar ongelovigen nu aan twijfelen en kerkvraagstukken waar christenen onderling over van mening zouden gaan verschillen hebben behandeld?
Zou je dan niet veel duidelijker en uitgebreider hebben uitgelegd dat je niet als aardse koning op aarde was maar om de kop van de slang te vermorzelen?
Kortom, als Gods Zoon was je toch in staat moeten zijn geweest om discussies die hier gevoerd worden te voorkomen?
Of wilde je dat er na je hemelvaart juist veel argumenten zouden zijn die de ongelovigen zouden kunnen aangrijpen om niet in jouw bestaan te geloven?
Voor wie kwam je dan hier, voor de gehele mensheid of voor een klein groepje naïeve gelovigen?
Je zal wel zeggen dat iemand die niet wil geloven altijd wel wat kan vinden om te gebruiken dat Jezus niet heeft bestaan, zeker niet als de Zoon van God.
En dat is dus mijn constatering, Jezus was of niet in staat om alle twijfel voor te zijn of Hij wilde het niet.
Beide mogelijkheden geven reden tot twijfel aan zijn bestaan dan wel aan zijn goddelijkheid.
In een afgelegen stalletje in een donkere nacht midden in de winter op aarde komen, zich laten omringen daar wat ongeschoolde vissers, een beetje ruzie maken met de gevestigde kerkorde, vanaf een berg waar maar een paar mensen bij zijn er weer vandoor gaan en het aan wat volgelingen overlaten dat ze alles waarheidsgetrouw zullen opschrijven.
Daar moeten we het dan mee doen!!!
Voor jou voldoende?
Dan wel met dank aan de christenen die het christelijk geloof op poten hebben gezet, jouw enige houvast!
( ik weet het, het is niet eenvoudig om afstand te nemen van de verhaaltjes van oompje pater )
Ik had het niet meer voor mogelijk geacht om je eenmaal bij te moeten treden.Karssenberg schreef: Een als authentiek beschouwd document, dat weerspreekt dat Jezus gekruisigd is, is toch juist een pleidooi vóór de historiciteit van Jezus? Daar gaat toch het over in dit topic?
Overigens geloof ik ook niet, dat dit geschrift authentiek is. Maar als je wilt aantonen, dat Jezus een mythe is dan kun je zo'n document beter buiten beschouwing laten.
Dank voor de opbouwende kritiek!Aton schreef:@ Dikkemick, ik heb uw docu link bekeken en naar mijn idee een van de meest infantiele wijze om de historiciteit van de figuur Jezus onderuit te halen. Men haalt er een rits lachwekkende Holywoodfilmpjes uit de oude doos bij, om nog niet te spreken over de naïeve visies van een stel Amerikanen. Dit kan toch echt wel beter hoor. Dit heeft zelfs niks te maken met de historische versie. Op dezelfde wijze zou je alle Sinterklaas legendes/versies kunnen opvoeren om aan te tonen dat Nicolaas van Mira nooit bestaan heeft.Natuurlijk schrijft Paulus niet over Jezus' achtergrond. Dit wil nog niet zeggen dat hij hem niet gekend heeft. Dit wil enkel zeggen dat hij een totaal andere Jezus wou neerzetten. Eentje wat in de galerie van de mythologie kon geplaatst worden.dikkemick schreef: Paulus kende Jezus niet. Kende zijn woorden niet. Kende Maria en Joseph niet, had nooit van Bethlehem gehoord, Johannes de Doper, de mirakelen, Pontius Pilatus etc. Allemaal onbekend voor Paulus.
In Paulus' tijd was Bethlehem een onbewoonde site en Nazareth nog onbestaande. Dit zijn elementen die pas na de Joodse oorlog ten tonele verschijnen.Wij ? Wat weet jij van de historische Jezus? Als je met deze docu komt aanzetten mag ik veronderstellen van niet.Paulus wist niets van wat WIJ de historie van Jezus zouden noemen.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
-
lightanddarkness
- Geregelde verschijning
- Contacteer:
Ik vraag me soms af of er wel zijn die de bijbel zelf eigenlijk hebben gelezen, dan vooral de brieven van Paulus?
want dat heb ik gedaan, 20 jaar aan een stuk tot ik de bijbel de rug toekeerde.
maar als ik hier lees wat Paulus volgens sommigen zou zeggen, denk ik: hey, lees eerst eens die bijbel alvorens kritiek te spuiten! (nu, het is mijn hobby om de bijbel in een slecht daglicht te stellen, maar kritiek moet ook gegrond en terecht zijn.) als je nu zelf de brieven leest, ben je dan zelf van mening dat Paulus Jezus niet kende? over wie schrijft Paulus dan? Johan Kruif? Aad de MOs?
maar als ik hier lees wat Paulus volgens sommigen zou zeggen, denk ik: hey, lees eerst eens die bijbel alvorens kritiek te spuiten! (nu, het is mijn hobby om de bijbel in een slecht daglicht te stellen, maar kritiek moet ook gegrond en terecht zijn.) als je nu zelf de brieven leest, ben je dan zelf van mening dat Paulus Jezus niet kende? over wie schrijft Paulus dan? Johan Kruif? Aad de MOs?
"En de mens schiep God naar zijn beeld"...
Het was natuurlijk niet de bedoeling van Paulus een historische verslag te maken van de feiten. Indien Paulus Jezus persoonlijk zou ontmoet hebben, zou hij dit zeker in een van zijn brieven vermeld hebben, en dat is niet zo.lightanddarkness schreef:Ik vraag me soms af of er wel zijn die de bijbel zelf eigenlijk hebben gelezen, dan vooral de brieven van Paulus?
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Het helpt wanneer je je eerst wat gaat verdiepen in de onderhavige kwestie. Geleerden die het mythicisme voorstaan hebben uiteraard ook hun bijbel vele malen gelezen. Mythicisten zeggen dat Paulus geen weet had van een historische Jezus, dus een persoon die op aarde rondliep, maar een mysteriereligie predikte.lightanddarkness schreef:Ik vraag me soms af of er wel zijn die de bijbel zelf eigenlijk hebben gelezen, dan vooral de brieven van Paulus?
Voor iemand die zich serieus wil verdiepen in dit topic hier een lijstje van schrijvers die de moeite waard zijn te bestuderen:
Richard Carrier
Earl Doherty
Robert M. Price
Thomas Brodie
Zie hier voor een samenvatting van het mythicistisch standpunt tav. Paulus.
Born OK the first time
Ik was eigenlijk van plan dit topic te laten voor wat het was, tot iemand mij het volgende, lijvige, epistel toezond
http://michaelsherlockauthor.wordpress. ... for-jesus/
Ik had het ook onder Tegenstrijdigheden in de Bijbel kunnen plaatsen, maar hier is het net iets beter.
http://michaelsherlockauthor.wordpress. ... for-jesus/
Ik had het ook onder Tegenstrijdigheden in de Bijbel kunnen plaatsen, maar hier is het net iets beter.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)