de definitie van tijd?

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

lanier
Superposter

Re: de definitie van tijd?

Bericht door lanier »

DiMensie schreef:
lanier schreef:Er is geen plek zonder deeltjes in het heelal. Hoe leeg de ruimte ook lijkt, er zijn altijd deeltjes.
Als er inderdaad overal op iedere plek deeltjes zouden zijn,
dan zou het heelal één compacte vaste massa zijn,
dan zou het heelal (nog steeds) de singulariteit zijn die het was vlak voor de BigBang.

Er is lege ruimte tussen de deeltjes, zonder lege ruimte zou trilling van deeltjes niet mogelijk zijn,
of met andere woorden, trilling van deeltjes veroorzaakt [creëert?] lege ruimte
.
Ik heb het niet over de compactheid gehad. Als je het zo zou opvatten dan moet je ook de ruimte in een atoom wegcijferen, met als gevolg dat de gehele huidige mensheid in een suikerklontje past :wink:

Ik bedoelde dat ook al lijkt de ruimte leeg (bijvoorbeeld tussen sterrenstelsels, dan toch zweven er deeltjes in de ruimte en die deeltjes gaan interacties met elkaar aan. Ik refereerde eigenlijk aan: no arena in which matter, energy and gravity operate which is not affected by matter, energy and gravity. Alleen ik had dit niet gequote.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Tijd zelf blijft een mysterie.

https://www.youtube.com/watch?v=f9AiPuIsqck" onclick="window.open(this.href);return false;
(gedeelten van deze video heb ik eerder ook gepost.)
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Virginie
Forum fan

Bericht door Virginie »

Wat tijd sec is weet ik niet precies of althans ik vind het moeilijk uit te drukken maar wat ruimte tijd is weet ik wel.

Je hoeft er alleen maar een beetje verbeelding voor te hebben. En nu even niet de rimram van wiskundigen met punten in de ruimten en vectra en de hele generaliserende reutemeteut.

Allereerst is ruimte tijd , eenvoud en gemak.

Dit is goed zichtbaar in de werkwoordstijden binnen de taal en haar gebruik.

Tijd is niet los te denken van de ruimtelijke vierde dimensie en tegelijkertijd hoort ze er ook niet toe.Er vinden gebeurtenissen plaats in die vierde dimensie en wat er tussen de gebeurtenissen plaatsvindt, dus eigenlijk niet plaatsvindt is buitendimensionale tijd. Ruimte tijd is zo makkelijker uit te leggen dan de losse tijd maar eenvoudig is het toch niet helemaal.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

dikkemick schreef:@Peter
https://einstein.stanford.edu/content/r ... 11332.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Can space exist by itself without matter or energy around?

No. Experiments continue to show that there is no 'space' that stands apart from space-time itself...no arena in which matter, energy and gravity operate which is not affected by matter, energy and gravity. General relativity tells us that what we call space is just another feature of the gravitational field of the universe, so space and space-time can and do not exist apart from the matter and energy that creates the gravitational field. This is not speculation, but sound observation.

Dus zowel tijd, als ruimte zijn m.i. niet te begrijpen (los van elkaar). Ruimtetijd wat MIJ betreft ook niet, maar daar heb jij wellicht meer kaas van gegeten.
Lijkt mij een correcte constatering. Er kan geen afstand zijn zonder twee dingen die een afstand tot elkaar hebben, en geen tijd zonder twee gebeurtenissen die door die tijd gescheiden zijn. Je zou niet eens weten wat je er wel mee zou kunnen bedoelen. Maar de consekwentie is wel dat we moeten aannemen dat het materialisme derhalve correct is.
Ik wens u alle goeds
Old man

Bericht door Old man »

sytze schreef:Ik vraag mij al erg lang af wat de definitie is van het woord "tijd".
Je bent niet de enige. De Schepper had het er ook moeilijk mee. Al na drie dagen. Want toen bedacht ie dat zijn tijdrekening in dagen niet kon omdat het begrip dag nog niet bestond Daarom schiep hij pas op de vierde dag het verschil tussen licht en donker = tussen dag en nacht..... :lol:
Iam
Forum fan

Bericht door Iam »

Old man schreef:
sytze schreef:Ik vraag mij al erg lang af wat de definitie is van het woord "tijd".
Je bent niet de enige. De Schepper had het er ook moeilijk mee. Al na drie dagen. Want toen bedacht ie dat zijn tijdrekening in dagen niet kon omdat het begrip dag nog niet bestond Daarom schiep hij pas op de vierde dag het verschil tussen licht en donker = tussen dag en nacht..... :lol:

Foutttt... Dag 1: God scheidde licht en duisternis. Het licht noemde hij dag, de duisternis noemde hij nacht... Voor de schepping was er geen scheiding tussen licht en donker < zijn geschapen dus stel je een lege donkere ruimte voor, zelfs dat was er voor niet want er was nog geen ruimte, duisternis, tijd..!!

Dag 4
God schiep de lichten aan het hemelgewelf, zon, maan en sterren als markering voor seizoenen, dagen en jaren. Het grote licht (de zon) om over de dag te heersen, het kleine (de maan) om over de nacht te heersen.

Dus jou conclusie is verschil tussen dag en nacht is tijd ?? ..

Tijd is het aftellen naar iets !!
Tijd heeft alles temaken met de tweede wet van thermodynamica, mijn mening
Want zou alles volmaakt perfect werken, had je geen tijd nodig...

Gr..
As physicist Paul Davies has said “There is no known law of physics able to create information from nothing.”4 That, is science fact.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Afbeelding
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Iam
Forum fan

Bericht door Iam »

dikkemick schreef:Afbeelding
Als tijd niet bestaat waarom heb jij dan een klok ?
Als tijd niet bestaat waarom wordt ik dan ouder ?

Ja het is zomaar verzonnen, daarom gebruiken we het !!
Net als het nummertje 3 < als ik dit cijfer weghaal neem ik daarmee het fenomeen 3 weg ?

Ontkennen heeft geen zin, tijd bestaat..
Als iemand geboren wordt en weer sterft .. Heeft het een tijd gehad
Tijd kun je ook wel omschrijven als het poosje dat je nog mocht leven..
Tijd telt af naar iets, tijd altijd telt af... 2de wet van thermodynamica
Tijd vernietigd uren, dagen, maanden, jaren, ^
.... Tijd is de vloek die wijmensen op ons zelf hebben afgeroepen...
En ja, mensen die dit niet leuk vinden zullen zeggen tijd bestaat niet.. "Nee" maar je leeft er wel in ?
Laatst gewijzigd door Iam op 25 dec 2014 23:53, 1 keer totaal gewijzigd.
As physicist Paul Davies has said “There is no known law of physics able to create information from nothing.”4 That, is science fact.
pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter »

2de wet van thermodynamica
a5fd9f50473ea78ab4a5668771803996dfaebe931facffc060a9c530337dc7e7.jpg
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Iam schreef:
dikkemick schreef:Afbeelding
Als tijd niet bestaat waarom heb jij dan een klok ?
Als tijd niet bestaat waarom wordt ik dan ouder ?

Ja het is zomaar verzonnen, daarom gebruiken we het !!
Net als het nummertje 3 < als ik dit cijfer weghaal neem ik daarmee het fenomeen 3 weg ?

Ontkennen heeft geen zin, tijd bestaat..
Als iemand geboren wordt en weer sterft .. Heeft het een tijd gehad
Tijd kun je ook wel omschrijven als het poosje dat je nog mocht leven..
Tijd telt af naar iets, tijd altijd telt af... 2de wet van thermodynamica
Tijd vernietigd uren, dagen, maanden, jaren, ^
Iam. verdiep je eerst iets meer in het begrip tijd aub. om te beginnen:
Einstein/Mick
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Het feit dat tijd bestaat wil niet zeggen dat iemand - laat staan iedereen - begrijpt wat het is. Zoals jullie weten zie ik tijd slechts als een aantal gebeurtenissen dat zich regelmatig herhaald. Veel mensen weten het verschil tussen zijn en bestaan niet. Een smurf IS blauw, maar hij bestaat niet. Dus hoe dan zou het bestaat van iets kunnen aantonen wat iets IS?
Ik wens u alle goeds
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Iam schreef:
Old man schreef:

Foutttt... Dag 1: God scheidde licht en duisternis. Het licht noemde hij dag, de duisternis noemde hij nacht... Voor de schepping was er geen scheiding tussen licht en donker < zijn geschapen dus stel je een lege donkere ruimte voor, zelfs dat was er voor niet want er was nog geen ruimte, duisternis, tijd..!!

Dag 4
God schiep de lichten aan het hemelgewelf, zon, maan en sterren als markering voor seizoenen, dagen en jaren. Het grote licht (de zon) om over de dag te heersen, het kleine (de maan) om over de nacht te heersen.

Dus jou conclusie is verschil tussen dag en nacht is tijd ?? ..

Tijd is het aftellen naar iets !!
Tijd heeft alles temaken met de tweede wet van thermodynamica, mijn mening
Want zou alles volmaakt perfect werken, had je geen tijd nodig...

Gr..
graag zou ik van je willen weten hoe ik natuurkundig gezien me dag1 moet voorstellen.

De redenering wat dag4 betreft is wel een hele simpele trieste redenering.

Tijd is niet het aftellen naar iets maar de opeenvolging van tijdstippen. Of tel jij soms af naar iets?

Volgens jou schiep God de ontelbare sterren en planeten en dat moet hij perfect hebben gedaan toch?. Alleen de mensheid deugt niet
.. Kun je mij misschien uitleggen waarom God tijd schiep voordat de mens werd geschapen en waarom het heelal daarvoor al niet perfect werkte?
Iam
Forum fan

Bericht door Iam »

@ lanier: ikzelf denk dat, de tijd die we nu hebben, pas gekomen is na de val.. 2de wet van thermo dynamic..
Van volmaakte tijd, naar een tijdige tijd ( volmaakte tijd kun je ook wel noemen de eeuwigheid )

Gr
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Iam schreef:
Old man schreef: schiep hij pas op de vierde dag het verschil tussen licht en donker = tussen dag en nacht..... :lol:
[/b]

Dag 4
r..
Dag vier de sterren (zon) en dag 1 licht. Je bent wel een komiek maar ik ben bang dat het niet je bedoeling was om zo over te komen
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Iam
Forum fan

Bericht door Iam »

doctorwho schreef:
Iam schreef:

Dag 4
r..
Dag vier de sterren (zon) en dag 1 licht. Je bent wel een komiek maar ik ben bang dat het niet je bedoeling was om zo over te komen
Denk niet dat je het begrijpt, scheiding tussen licht en duisternis, is dit een ster ? http://www.kaartwereld.nl/kerstkaarten/ ... kaars.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie