Opgraving bewijst bestaan David en Salomo

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

dikkemick
Adelaar

Re: Opgraving bewijst bestaan David en Salomo

Bericht door dikkemick »

writer schreef:
dikkemick schreef: .............
@ Karssenberg
...........
1. Is de aarde 4,5 miljard jaar oud?
2. Zijn we geevolueerde primaten met de chimpansee als ons "neefje"
3. Hebben Adam en Eva letterlijk bestaan?
Dit lijkt op een herhaling van zetten die we overal tegenkomen en heeft weinig met de gevonden kleitabletjes te maken.
Zijn antwoorden kun je ook overal vinden en anders zelf bedenken:

Bv:
1 - Wij geloven dat de aarde geschapen is volgens het scheppingsverhaal; mensen voor mij hebben uitgerekend dat dat zo'n 6000 jaar geleden is gebeurd.
Het kan ook langer zijn geleden, God is aan geen tijd gebonden, maar waar het ons om gaat is dat de aarde door God geschapen is, dat geloven wij.
Een eventuele andere leeftijd van de aarde doet daar niets aan af.

2 - Niemand kan daar met zekerheid ja of nee op antwoorden.
Er schijnen wel veel overeenkomsten tussen de chimpansee en de mens te zijn maar dat weerhoudt ons er niet van te geloven dat Adam en Eva rechtstreeks door God zijn geschapen zoals je in Genesis kunt lezen, God blies Adam de adem in en zag dat het goed was.

3 - Adam en Eva waren de eerste mensen, zonder zonde. De satan wilde helaas Gods schepping vernietigen maar dat is hem niet gelukt. Wij, als nakomelingen van Adam en Eva, ervaren dagelijks om ons heen wel al het kwaad dat toen in de mensen is gekomen maar wij geloven dat de satan overwonnen zal worden, D-day en V-day.
Nu zien wij God als in een spiegel maar dan zullen wij Hem zien van aangezicht tot aangezicht.
Zo staat het in de bijbel en de bijbel is Gods woord waar wij in geloven.

:wink:
Je tikt me eerst op de vingers en gaat dan vervolgens zelf antwoorden geven? (Zie overigens ook mijn antwoord aan "dat-beloof-ik" hieronder)
Het was trouwens een herhaling van zetten om aan te tonen dat opgravingen totaal oninteressant zijn voor Karssenberg. Hij gelooft of wijst af, al naar gelang zijn godsgeloof in het geding komt. Hij kijkt NIET naar de voors-en tegen of betrouwbaarheid van onderzoeken. Het gaat hem slechts om ZIJN (gods)gevoel. Als DAT in het geding, boeien de opgravingen hem niet (of wel).
Vandaar de herhaling van mijn vragen om K wederom een beetje uit de (inderdaad) bekende tent te lokken.

Ik hoop dat nu wel duidelijk is, dat discussies over wetenschaps-of historisch archeologische onderwerpen met K geen zin hebben.
Laatst gewijzigd door dikkemick op 23 dec 2014 19:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Karssenberg schreef:
dikkemick schreef:
1. Ik weet het niet. Wat is een jaar als de aarde nog niet om de zon draait?
2. Nee
3. Ja.
Eerlijk dit keer! Dank.
Einde discussie ook en bevestiging van mijn 'vermoeden'

3. Hebben Adam en Eva letterlijk bestaan?[/quote]

2. Nee
3. Ja

1. Je weet het WEL als je je net zo verdiept in wetenschap als in de bijbel. Als wetenschp je werkelijk niet interesseert blijf hier dan weg en "discussieer" met mede-geloofsgenoten.
2. Je MOET hier nee antwoordenen op vraag 3, "ja" WANT je geloof zou anders in het geding komen en DAT mag niet. Dat kan niet.

Als je dit leest: http://nl.wikipedia.org/wiki/Cognitieve_dissonantie" onclick="window.open(this.href);return false; wat vind je er dan zelf van? Herken je er iets in?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Dat beloof ik schreef:
dikkemick schreef:@Dat beloof ik: Aanvulling.
In een ander topic schreef ik:

De 1 "gelooft" in een aarde van 4,5 miljard, omdat dat niet botst met zijn/haar (gods)faith
De ander "gelooft"niet in een aarde van 4,5 mljd jaar oud, omdat dat wel botst.

En dat is precies wat dit soort discussies onredelijk maakt. Geen losse flodder dus m.i. De aarde IS 4,5 miljard jaar oud, ongeacht wat je gelooft.
Dat staat volledig los van dit topic. Of je gelooft of niet, en hoe oud je denkt dat de aarde is, heeft met dit topic niets te maken.
dikkemick schreef: Dus @ Karssenberg
Wat een arrogantie om te stellen dat een gelovige niet zonder te huichelen gebruik mag maken van wetenschap.
Ik heb niets tegen wetenschap, integendeel. En ook niet tegen archeologie. Maar ik ga ze gebruiken, maar niet aanbidden. Ik ga geen andere goden dienen.
Ik aanbid de wetenschap niet. Ze heeft mijn respect verdient! En als het goed, is die van jou ook. Verder wil ik zonder huichelen een antwoord van je:
Ik weet zijn antwooord en jij ook, dus het heeft geen zin om in ieder topic daarover hem aan te vallen, puur en alleen omdat hij er zo over denkt.
Vrijheid van meningsuiting.
Je kunt gerust van mening verschillen zonder elkaar daar keer op keer op te wijzen.
Zoals je ziet, was deze vraag wel degelijk van belang. Het heeft geen zin rationeel met Karssenberg (of ieder ander willekeurig kortzichtig orthodox gelovige) te discussiëren als religie/het geloof hierbij betrokken is. Je ZIET met eigen ogen dat zijn antwoorden niet rationeel zijn, maar gebaseerd op zijn godsgeloof. Karssenberg verdiept zich niet in de materie (In David en Salomon) want als blijkt dat deze niet bestaan hebben, dan interesseert hem dat absoluut niet, maar heeft er wel een mening over. En het feit dat het hem niet interesseert zodra het zijn godsgeloof aanvalt/afvalt zegt voldoende over de discussie-kwaliteiten en inhoud van zijn antwoorden op dit soort onderwerpen.
Dat is geen discussie maar jezelf in die staat van (gods)euforie houden ten koste van een goede redelijke discussie.
Einstein/Mick
Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie »

dikkemick schreef: Als je dit leest: http://nl.wikipedia.org/wiki/Cognitieve_dissonantie" onclick="window.open(this.href);return false; wat vind je er dan zelf van? Herken je er iets in?
Herken je er zelf iets in, Dikkemick? Of zijn dit soort zaken alleen van toepassing op anderen?
Hallo meneer God, met Anna.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Willempie schreef:
dikkemick schreef: Als je dit leest: http://nl.wikipedia.org/wiki/Cognitieve_dissonantie" onclick="window.open(this.href);return false; wat vind je er dan zelf van? Herken je er iets in?
Herken je er zelf iets in, Dikkemick? Of zijn dit soort zaken alleen van toepassing op anderen?
Zo snel kan jij niet lezen Willempie. K laat zien dat CD op hem absoluut van toepassing is. Het zijn de antwoorden waar jij het zo roerend mee eens was. We ZIJN geëvolueerde primaten en familie van de chimpansee, of je nu gelooft in God, Wodan, Diana, Shiva of Poseidon! De aarde IS (met een marge, dus OOK 15 dagen geleden...) 4,5 miljard jaar oud. En dat vind ik niet omdat ik me er anders ongemakkelijk bij zou voelen, maart omdat ALLE onderzoeken/wetenschappelijke disciplines dit aantonen/bevestigen.
En als jij meent dat de aarde 6000 jaar oud is, zul je met hele goede redenaties/feiten moeten komen. Anders ben je de discussie ook niet waardig. Alleen roepen is niet genoeg.

ps: Cognitieve dissonantie is een psychologische term voor de onaangename spanning die ontstaat bij het kennisnemen van feiten of opvattingen die strijdig zijn met een eigen overtuiging of mening, of bij gedrag dat strijdig is met de eigen overtuiging, waarden en normen. Het gaat met andere woorden om de perceptie van onverenigbaarheid tussen twee cognities, waarbij het woord cognitie kan slaan op kennis, houding, emotie, geloof of gedrag. Volgens de theorie voelen mensen een sterke drang om dissonanties te verkleinen door hun opvattingen of gedrag aan te passen of te rationaliseren.
M.a.w. Het is een wetenschappelijk kennis-feit dat de aarde 4,5 miljard jaar oud is, maar dit strookt niet met de geloofsgedachte dat God de aarde 6000 jaar geleden geschapen heeft en DUS zit de wetenschap er naast.

En wat mij betreft weer verder met de discussie. Daar trek ik me uit terug, omdat dat duidelijk geen zin heeft.
Als de gelovigen menen geen last van CD te hebben, ben ik gaarne bereid een nieuwe topic hierover te starten.
Laatst gewijzigd door dikkemick op 23 dec 2014 19:56, 3 keer totaal gewijzigd.
Einstein/Mick
Beagle1831
Ervaren pen

Bericht door Beagle1831 »

dikkemick schreef: ..... Het heeft geen zin rationeel met Karssenberg (of ieder ander willekeurig kortzichtig orthodox gelovige) te discussiëren als religie/het geloof hierbij betrokken is.....
Roept bij mij de vraag op wat zo iemand op een vrijdenkers forum doet.
hebben die niet een of ander gezellig reli forum waar ze lekker met elkaar naar bananen kunnen kijken .. ?
"Mag ik dat vinden?....ja dat mag ik vinden"
M Smeets
Beagle1831
Ervaren pen

Bericht door Beagle1831 »

Willempie schreef:
Karssenberg schreef:
dikkemick schreef:
2. Nee
3. Ja.
Volledig mee eens.
http://www.kennislink.nl/publicaties/98-aap" onclick="window.open(this.href);return false;

In december van het afgelopen jaar ontdekten de Amerikaanse bioloog Lisa Parr en collega’s dat chimpansees hetzelfde hersengebied gebruiken om gezichten te herkennen als mensen. En daar bleef het niet bij. Rond dezelfde tijd constateerden de psychologen King, Weiss en Sisco dat de persoonlijkheid van chimpansees zich gedurende hun leven net zo ontwikkelt als dat van de mens.

Kuni en het vogeltje
Bonobo’s zijn bijzonder empathisch. In zijn artikel ‘The empathic ape’ vertelt Frans de Waal het verhaal van Kuni, een bonobo in een dierentuin die een vogeltje tegen het glas van haar verblijf zag vliegen. Ze pakte het verdoofde vogeltje op en klom ermee naar de top van de hoogste boom. Daar ontvouwde ze voorzichtig de vleugeltjes van het beestje, met in elke hand tussen haar vingertoppen een vleugeltje, en liet daarna de vogel los als een papieren vliegtuigje in de richting van de rand van haar verblijf.
Helaas stortte het vogeltje weer neer. Kuni klom uit de boom en bleef de wacht houden over het gewonde dier. Aan het eind van de dag was de vogel hersteld en veilig weggevlogen.

#-o

Door jou schaam ik me er bijna voor een primaat te zijn
"Mag ik dat vinden?....ja dat mag ik vinden"
M Smeets
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

Karssenberg schreef:
kiks schreef: Als de gelovige dat slechts doet op het moment dat het in de kraam te pas komt en wetenschap afwijst of negeert zodra de eigen aanname in gevaar komt ontstaat er een probleem. Je zou dat huichelen kunnen noemen. Ik noem dat liever zelfbedrog.

Groet

kiks
Welk probleem ontstaat er dan eigenlijk precies? Kun je met enige precisie dat probleem definiëren, zoals in de wetenschap wel gebruikelijk is?
De aarde is bolvormig (onderzoek-wetenschap), de aarde is plat (boek, gevormd denkbeeld, vervat in een overtuiging).
De geloofde werkelijkheid stemt hier niet overeen met de waargenomen werkelijkheid.
De gelovige neemt na verloop van tijd de niet meer te bestrijden waarneming aan en past het verhaal van de overtuiging aan.
Het meest duidelijk is wel de evolutietheorie (onderzoek-wetenschap), die de wordingsgeschiedenis van onder andere de mens in kaart brengt, en als niet passend in het scheppingsverhaal (boek, denkbeeld vervat in een overtuiging) bestreden wordt tot het moment dat de gelovige inziet dat evolutietheorie niet meer te bestrijden valt en vervolgens wordt het scheppingsverhaal anders ingekleurd.
Het vreemde is dat bij onderzoek nergens een god wordt waargenomen, dit itt de overtuiging die een beschrijving geeft die steeds verder van de weergaven van een tot overtuiging inspirerend boek af komt te staan.
Dan nog zeggen dat het boek juist is, ja dan ben je imo bezig jezelf een rad voor ogen te draaien.

Groet

kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
Karssenberg
Banned

Bericht door Karssenberg »

kiks schreef: De aarde is bolvormig (onderzoek-wetenschap), de aarde is plat (boek, gevormd denkbeeld, vervat in een overtuiging).
De geloofde werkelijkheid stemt hier niet overeen met de waargenomen werkelijkheid.
De gelovige neemt na verloop van tijd de niet meer te bestrijden waarneming aan en past het verhaal van de overtuiging aan.
Bedankt, Kiks. Het is mij nu helder, waar jouw probleem zit.
Wie de waarheid spreekt hoeft niet bang te zijn voor tegenspraak.
Karssenberg
Banned

Beagle1831 schreef:
dikkemick schreef: ..... Het heeft geen zin rationeel met Karssenberg (of ieder ander willekeurig kortzichtig orthodox gelovige) te discussiëren als religie/het geloof hierbij betrokken is.....
hebben die niet een of ander gezellig reli forum waar ze lekker met elkaar naar bananen kunnen kijken .. ?
Het roept bij mij de vraag op waarom iemand nog discussiëert met zo'n kortzichtige gelovige.
Die opgravingen brengen heel wat teweeg.
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

Karssenberg schreef:
kiks schreef: De aarde is bolvormig (onderzoek-wetenschap), de aarde is plat (boek, gevormd denkbeeld, vervat in een overtuiging).
Bedankt, Kiks. Het is mij nu helder, waar jouw probleem zit.
Misschien kun je dat door jou genoemde probleem van mij zit benoemen?

Groet

kiks
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

@Karssenberg

Het hoort absoluut niet in dit topic thuis, maar zou je eens naar jezelf willen kijken (en een diagnose stellen), gezien de antwoorden die je mij gegeven hebt, op de vraag of Adam en Eva werkelijk bestaan hebben en wij er vanaf stammen?
De paus is verdorie om en accepteert (omdat hij zichzelf niet belachelijk wil maken) de ET. Die theorie die wordt ondersteund door zeer veel bewijsmateriaal!

Ik zou willen zeggen tegen degenen die geloven dat God een oerknal en evolutie op gang heeft gebracht: accepteer dat de wetenschap en de Bijbel op dit punt met elkaar in tegenspraak zijn en maak daarin een keuze. In het genoemde artikel zegt ds. Wim de Bruin: ‘jongeren hebben het gevoel dat ze moeten kiezen tussen schepping en evolutie en dat er geen combinatie mogelijk is’. Ik denk dat hij onbedoeld de spijker op zijn kop slaat.

http://www.nd.nl/artikelen/2014/januari ... m-en-eva_1" onclick="window.open(this.href);return false;
(Chr. Nederlands dagblad)

En JIJ hebt duidelijk je keuze gemaakt Karssenberg en dus heb je op een discussieforum als dit niets te zoeken als het God versus wetenschap betreft. Jij hebt immers al op voorhand gekozen. En jij MOET de kant van je westerse God kiezen, omdat je niet anders meer kunt. Tegen alle bewijzen in, blijf jij kiezen voor die God. En dat is je goed recht (hoewel ik meen dat je feitelijke theorieën niet mag ontkennen tenzij je van hele goede huize komt), omdat je jezelf dan volstrekt belachelijk maakt en het ontneemt je m.i. wel het recht om een zinnige redelijke discussie hier aan te gaan (juist omdat je keuze op voorhand al vaststaat en niet aan verandering onderhevig kan zijn).
Einstein/Mick
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Karssenberg schreef:
Beagle1831 schreef:
Het roept bij mij de vraag op waarom iemand nog discussiëert met zo'n kortzichtige gelovige.
Die opgravingen brengen heel wat teweeg.

Het enige wat teweeg wordt gebracht dat het opgraven van zegels direct gekoppeld wordt aan David en Salomo. Het is me nog steeds niet duidelijk waar dit uit zou moeten blijken.
Karssenberg
Banned

kiks schreef:
Ja, dat je denkt dat ik denk dat de aarde plat is. Maar misschien heb ik het niet helemaal begrepen, ik ben uiteindelijk maar een onnozele orthodoxe gelovige.
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

Karssenberg schreef:
kiks schreef:
Ja, dat je denkt dat ik denk dat de aarde plat is. Maar misschien heb ik het niet helemaal begrepen, ik ben uiteindelijk maar een onnozele orthodoxe gelovige.
Mis Karssenberg. Dat denk ik helemaal niet. Ik geef aan hoe religie aangepast wordt n.a.v. ontdekkingen die in de loop der tijd gedaan zijn en worden. Je gedachte over hoe ik over jou denk is volkomen misplaatst. Misschien is het nu duidelijker, al denk ik dat je het in eerste instantie ook wel begreep.

Groet

kiks
Plaats reactie