Verantwoordelijkheid

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
FonsV
Diehard

Verantwoordelijkheid

Bericht door FonsV »

Omdat ik hem zo ‘lekker gebekt’ vind, nog maar eens een boze brief van Michael Frijda uit de Volkskrant van 26.09.2006:

Lieve 26 duizend kinderen van illegale immigranten,

Wiens verantwoordelijkheid zijn jullie eigenlijk? Van jullie ouders, natuurlijk. Als die in het thuisland niet zo’n grote muil hadden gehad, zaten jullie nu vredig geiten te melken onder de tropenzon.

Maar ouders, lot, economieën en regimes beslisten anders. Nu zitten jullie in de bak of zwerven jullie rond. Jullie groeien op tot kansloze wilde dieren, in een van de rijkste en fatsoenlijkste landen van de hele wereld. En hoe verantwoordelijk jullie ouders ook zijn of zich voelen, dáár kunnen zij helemaal niets aan doen. Ze hebben daarvoor de middelen niet..

De maatschappij (wie waren dat ook alweer?) beschikt daarover wel. Maar is die maatschappij ook verantwoordelijk voor jullie? Er zijn individuen die vinden van wel. (Ja echt! Kijk maar op www.geenkindindecel.nl.) Dat is noodzakelijk, sympathiek en verdient aanmoediging. En Nederland zal er heel snel beter van worden.

Want áls wij verantwoordelijkheid nemen, doen wij dat grondig. Onze inspanningen voor het milieu zijn wereldberoemd. De afvalstof die in augustus voor Ivoorkust werd gedumpt door het schip Probo Koala, kwam uit Nederland. De volgens eigenaar Trafigura Beheer ‘nauwelijks of niet giftige’ stof veroorzaakte aldaar zeven doden en duizenden zieken.

Dank aan VROM en andere instanties en bedrijven die zich verantwoordelijk voelden, en ervoor zorgden dat die rommel niet in Prutjepolder is gestort! Ze hebben maar één ding over het hoofd gezien: terugkeren naar Ivoorkust maak je er zo niet aantrekkelijker op.

Maar ja, wiens probleem is dat dan weer?

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet naar het atheïsme. Een atheïst is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel zo niet alle godsvoorstellingen hun betekenis hebben verloren.
mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa »

weer een staaltje van nuance en relativering
dar hou ik van!
ga zo door fons
god = music
architektuur = bevroren muziek
overwin het kwade door het goede
ik ben een niet-religieus gelovige
ik ben feminist
homoeopathie # kwakzalverij
ervaring telt
Lux
Geregelde verschijning

Verantwoordelijkheid

Bericht door Lux »

Fons V,

een mooie colum is dit vooral omdat er -in België dan toch- zo weinig mediaspektakel over werd gemaakt :shock:

Toch doet het lezen deugd vanwege de eerlijkheid :)

Dank en groetjes,
Lux.
Plaats reactie