Voor zover ik je goed begrijp:dikkemick schreef: Wat bedoel je precies met levensbeschouwelijke opvattingen? Welke opvattingen houd ik er op na??
De opvatting dat er geen God(goden) bestaan. En tevens de opvatting dat er op levensbeschouwelijk vlak maar één juiste theorie kan zijn. Dat er meerdere opvattingen naast elkaar kunnen bestaan bestrijdt je uitdrukkelijk.
Nogmaals. De wetenschappelijke visie is universeel. Atheisme heeft weinig met levensbeschouwing te maken.
Door atheisme gelijk te stellen aan wetenschap doe je volgens mij (onbewust of niet) aan begripsvervaging. Atheisme gaat volgens mij enkel over het ontkennen van een God. Dat heeft met wetenschap niet zoveel te maken, als wel met een materialistisch wereldbeeld en meestal ook een vorm van sciëntisme.
Wat mij betreft is dan een levensbeschouwelijk standpunt. Sommige mensen zien een wereld met veel goden, anderen met één god en weer anderen zonder god. Als je daar iets wetenschappelijks mee wil aanvangen moet je om te beginnen al een ondubbelzinnige definitie van God hebben die meetbaar is.Het wil alleen maar zeggen dat ik niet geloof in het bestaan van goden.
Dat ben ik met je eens.Wel denk ik dat wetenschap iets te zeggen heeft over de historische betrouwbaarheid van b.v. de bijbelverhalen. Maar dat is geen levensvisie, maar wetenschap.
Ja, maar dat is toch niet zo vreemd? Er is zoveel cultureel en daarmee geografisch bepaald. Wat universeel is, is de hang naar religie. De manier waarop die wordt ingevuld is overal anders. Vergelijk het met muziek: Iedere cultuur kent muziek, maar als je in Indonesie bent opgegroeid is de kans dat je gamelan gaat spelen een stuk groter dan als je in Nederland geboren bent. Toch doet dit gegeven op geen enkele inbreuk op de universele drang om muziek te maken.Een christen is niet enkel en alleen christen omdat hij in een chr. gemenschap geboren wordt. Zo simplistisch is niet. Maar: Het toeval wil wel dat religie sterk geografisch gebonden is. Je kent vast de gekleurde kaartjes van de wereld met daarop de wereldreligies.