Job schreef:
Wordt je toch door iets geraakt ?
Tuurlijk wordt ik door iets geraakt! Het doet bij mij soms fysiek pijn wanneer ik bepaalde domme zaken lees. Het maakt niet veel uit of dat religieus geïnspireerde diaree is of seculiere diaree. Mensen zijn niet op zoek naar goden, maar naar ANTWOORDEN. Mensen zijn nieuwsgierig, naar alles. Daarom kan het soms lijken alsof mensen op zoek zijn naar goden, maar eigenlijk zijn ze dat niet. Twee verschillende zaken dus...
Wachten tot iemand op iets reageert en dan zeggen "HAH KIJK!!! KIJK!!! Je reageert DUS je MOET wel op zoek zijn naar god!!"

Daar lijkt dit op.
Job schreef:
Dikkemick schreef:met daaraan vast een definitie. Iets wat buiten tijd en ruimte is valt volledig buiten het bestaan.
Je quote me als Dikkemick???

Hahahah!
Job schreef:
Klinkt een beetje filosofisch. Te abstract. Wat bedoel je nu ?
De God waarin ik geloof, bevindt zich niet buiten tijd en ruimte. maar gewoon in deze wereld.
Meestal verstopt de gelovige zijn god daar wanneer het op bewijzen aankomt. Je had het toch over bewijzen? Het is ook filosofisch en abstract omdat het in dat geval over filosofische en abstracte termen gaat... Hoezo TE filosofisch, TE abstract? Iets is filosofisch en/of abstract of het is het niet. Geen "filosofisch" of "abstract", met quotes.
Job schreef:Kevin schreef:Je kan niet bewijzen dat ik géén tennisbal in m'n hand heb. Negaties bewijzen is onmogelijk. Het enige wat jij doet is met woordgegoochel jouw god op een voetstuk plaatsen...
Ik weet niet wat ik met jouw reacties moet. Het is nogal verwarrend wat jij zegt.
Wanneer ik iets wil uitdrukken, iets wil zeggen, gebruik ik natuurlijk woorden. Hoe zou het anders moeten ?
Maar woorden schieten altijd tekort. Ik kan God niet definiëren. Dat loopt meestal altijd uit op gestamel.
Daarom ben ik heel voorzichtig.
Wanneer ik een duidelijke omschrijving zou geven wie God is, dan loop ik het gevaar dat ik uikom bij een afgod.
Daarom kun je hoogstens zeggen wat God niet is. De negatieve theologie doet dat bijv. Maar ook de oude Rabbijnen.
Oké, ik had kennelijk teveel aangenomen over wat jij geloofd. Het is, om in de woorden van de anderen te spreken, al goed aan de gang, dat afbreken van je geloof. Aangezien het niet zoveel zin heeft om te zeggen wat god niet is, waarom heb je dan zo'n hekel aan atheïsme? Als je god toch niet kan definiëren heeft het weinig zin om over dat concept te praten niet?
Job schreef:Kevin schreef:Als je met geesteswetenschappelijk bedoeld psychologie, er zijn genoeg stukken geschreven over het nut van religie voor de mens.
Ik had het over de zogenaamde godsbewijzen. Je kunt God niet bewijzen.
Ik zou het zelfs niet willen.
Mooi, dan zijn we het eens. Ik had het ook over zogenaamde godsbewijzen. Daarom ook "Meestal verstopt de gelovige zijn god daar wanneer het op bewijzen aankomt." Je zag kennelijk niet de connectie tussen wat ik zei en waar het om ging. Hopelijk is dat nu duidelijk.
Job schreef:Kevin schreef:Job... Je moet wel rekening houden dat het knap is dat de mensen in die tijd en op die plek zelfs nogmaar konden tellen... Dat ze zich dus totaal niet afvragen of er wel goden bestaan is te danken aan hun intelligentie: de afwezigheid daarvan.
Jij doet wel een beetje(?) neerbuigend over deze mensen.
Jij zou eens moeten weten.
Het zijn mensen uit de KOPERTIJD. Weet je wel hoe WEINIG échte kennis mensen toen hadden?? En ALS ze al échte kennis hadden, werd het in een religieuze context geplaatst. Toevallig goed dus, niet met opzet. Als je je dat realiseert, zijn ze gewoon heel heel zielig... Ze hadden alle menselijke problemen, maar geen concrete manier om die op te lossen behalve religie, het resultaat staat in de bijbel. Het is niet neerbuigend, het zijn keiharde feiten. Als je zo'n feit fysiek kan vertalen en iemand krijgt het per ongeluk tegen het hoofd leef die niet meer, zo hard is dat feit! Ze waren compleet hulpeloos. Het is niet voor niets dat de romeinen over ze heen liepen alsof het niets was.
Job schreef:Kevin schreef:Het verbaasd me keer op keer hoe dom je uitspraken zijn Job..
Klopt. Jij bent een toonbeeld van intelligentie. Had ik moeten weten.
Ik doe alleen maar domme uitspraken.
Ken jezelf.
Kevin schreef:Jij wil niets leren. Je wil gewoon lekker in je zelf bedachte leefwereldje blijven hangen en pikt hier en daar wat ideeën van mensen die dat ook willen en er boeken over schrijven.
Ik denk dat je meer over jezelf hebt.
Boeken waar jij je uitspaken uit haalt: laat mij eens raden; de boeken van de vier Nieuwe atheïsten ??
OK misschien was ik wat hard... Sorry, maar ze zijn niet dom omdat dat mijn mening is. Ik verlies mijn geduld en dat is een slechte eigenschap... Ik heb waarschijnlijk wel een boek gelezen van een van de four horsemen. Nieuwe atheisten is niet een term die ze zelf bezigen overigens.
Job schreef:Kevin schreef:Daarnaast gebruik je de kritiek die je ontvangt negatief om je eigen ideeën wereldje nog meer te fortificeren. Hoe meer mensen tegen je ingaan, hoe sterker je alles cognitief dissocieert of "alles goedpraat".
Nee, ik beargumenteer alleen maar mijn standpunt.
Cognitieve dissonantie komt meer voor bij creationisten en verstokte atheïsten die nog steeds bezig zijn met een achterhoedegevecht te leveren met dezelfde verstokte creationisten. Niet bij vrijzinnige gelovigen.
Als jij vindt dat ik iets erbij wil leren, zul je toch uit een heel ander vaatje moeten tappen.
En niet met denigrerende uitspraken op de proppen komen.
Wanneer jij niet in staat bent om fatsoenlijk en netjes te reageren, dan verzoek ik je vriendelijk om elke reactie
op mijn postings achterwege te laten.
Dank u.
Job
Nogmaals excuses voor mijn ongeduldigheid en slechte manieren. Het is me een raadsel waar jouw probleem met atheïsme ligt. Voor zover ik kan proeven geloof je niet in god maar in een "iets" en wat dat "iets" is dat weet je niet echt. Je bent, naar eigen woorden, een vrijzinnige gelovige. Wat je gelooft klinkt voor mij meer als agnosticisme. "Er is wel iets, maar wat dat iets is, weet ik niet. Ik noem het god. Maar ik kan niet bewijzen dat die bestaat. Ik wil god niet eens definiëren". Of een heel heel erg pure vorm van mysticisme(we kennen niet de kern van het bestaan, ala Kant etc), wat op zich zijn romantiek heeft, mocht je het niet steeds in christelijke context plaatsen.