Voedingssupplementen

Forum over pseudo-wetenschap, kwakzalverij, alternatieve 'geneeswijzen' en aanverwante zaken die niet onder wetenschap vallen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
MoreTime
Bevlogen

Voedingssupplementen

Bericht door MoreTime »

Heeft het zin om voedingssupplementen in te nemen? Meer vitamine C als je een verkoudheid voelt aankomen, of bijvoorbeeld Magnesium voor pijnlijke spieren en krakende gewrichten?
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.
Krautsjo

Re: Voedingssupplementen

Bericht door Krautsjo »

Als je gevarieerd eet zijn supplementen overbodige geldklopperij. Pijnlijke spieren en krakende gewrichten hebben meestal een oorzaak die niet ip te lossen zijn met supplementen. Vooral die haaienkraakbeenpreparaten zijn je reinste kwak, werken niet en berusten op een fabel. En extra vitamine C pis je uit .
MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime »

Ik had ook even op Wikipedia kunnen kijken zie ik :roll:

De inname (als voedingssupplement) tot een maximum van enkele grammen vitamine C, leidt tot dezelfde hoeveelheid vitamine C in het bloed, als 200-300 mg vitamine C afkomstig uit voedsel. Dat betekent dat het slikken van enkele grammen (of minder) vitamine C per dag zinloos is als men voldoende groente en fruit eet.[17] Er zijn mensen die baat menen te hebben bij hogere concentraties vitamine C in het bloed, bijvoorbeeld ter voorkoming van een verkoudheid. Echter, om dat te bereiken dient men bijzonder veel te slikken, omdat het lichaam zeer efficiënt is in het verwijderen van vitamine C.[18] De effectiviteit van dergelijke megadoses is overigens niet aangetoond en kunnen ook bijwerkingen zoals diarree hebben.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vitamine_c" onclick="window.open(this.href);return false;
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

http://www.youtube.com/watch?v=WA0wKeokWUU" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik weet niet of dit hier hoort, of onder collums, of onder de afdeling grappig. Maar vond het zeker het delen waard :-)

Groet,

Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
HankS
Diehard

Bericht door HankS »

Blues-Bob schreef:http://www.youtube.com/watch?v=WA0wKeokWUU
Ik weet niet of dit hier hoort, of onder collums, of onder de afdeling grappig. Maar vond het zeker het delen waard :-)

Groet,

Bob
Zeker :lol:
Nothing in life is certain except death, taxes and the second law of thermodynamics.
—Seth Lloyd

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.

—Bertrand Russell
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Waarom staat dit onderwerp in dit forum?
Gaat dit topic over voedingssupplementen in het algemeen of alleen over mega-hoeveelheden per dag slikken?
Er lijkt me aardig wat wetenschappelijks over bekend, dat vitaminen en mineralen nodig zijn voor de gezondheid en dat gebrek tot ziekten kan leiden.
MoreTime schreef: - Heeft het zin om voedingssupplementen in te nemen?
- Meer vitamine C als je een verkoudheid voelt aankomen,
- of bijvoorbeeld Magnesium voor pijnlijke spieren en krakende gewrichten?
- Als duidelijk is of lijkt dat je tekort heb, is dat zeker zinvol.
- Ik zou niet teveel resultaat verwachten op korte termijn.
- Magnesium en kalk hebben een grote functie voor de botten en voor een goede spierwerking.
Krakende botten is geen wetenschappelijke term, dus kan in dit verband ook weinig over gezegd worden.
Krautsjo schreef:Als je gevarieerd eet zijn supplementen overbodige geldklopperij.
Daar zeg je wat. :?
En extra vitamine C pis je uit .
Het teveel inderdaad.
MoreTime schreef: De effectiviteit van dergelijke megadoses is overigens niet aangetoond en kunnen ook bijwerkingen zoals diarree hebben.[/i]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vitamine_c" onclick="window.open(this.href);return false;
Een aantal weken de dubbele dosis van wat je elke dag nodig hebt kan zinvol zijn bij een verdacht tekort.
Ook kan het zijn, dat je in bepaalde omstandigheden verkeert, waarin je (veel) meer nodig hebt dan de normale doses.
Kijk naar wat je normaalgesproken nodig hebt aan vit. C. 50-75 milligram
http://www.voedingscentrum.nl/encyclope ... ine-c.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Grammen vit. C lijkt me totaal zinloos.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

Van de maakbare mens:
http://demaakbaremens.org/demaakbaremen ... agne-medic" onclick="window.open(this.href);return false;

Groet,

Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
Merijn1986

Bericht door Merijn1986 »

(multi)vitaminen kunnen de prullenbak in, er is recentelijk uit een vernietigend rapport tevoorschijn gekomen dat gewoon verspild geld is, ware kwakzalverij.
Alleen bij specifieke situaties zoals middelenmisbruik (b vitaminen) of gebrek aan vitamine-D is het raadzaam dit in het helingsproces mee te nemen.
''The longest journey starts with one step''
sytze
Diehard

Bericht door sytze »

Merijn1986 schreef:(multi)vitaminen kunnen de prullenbak in, er is recentelijk uit een vernietigend rapport tevoorschijn gekomen dat gewoon verspild geld is, ware kwakzalverij.
Alleen bij specifieke situaties zoals middelenmisbruik (b vitaminen) of gebrek aan vitamine-D is het raadzaam dit in het helingsproces mee te nemen.
Merijn,

Heb je misschien een link? Dit maakt het voor mede-forumleden interessanter en meer toetsbaar!

Groet, Sytze
Wie rijk wil zijn, moet niet zijn vermogen vermeerderen maar zijn hebzucht verminderen. (plato)
Merijn1986

Bericht door Merijn1986 »

''The longest journey starts with one step''
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Heb in een grijs verleden zelfs de opleiding orthomoleculair therapeut gevolgd. Kwakzalverij natuurlijk maar wel een boel over vitamientjes. Om zeker te zijn dat ik deze binnenkrijg neem ik steevast multivitamine voor sporters en vit c 500. Puur omdat ik geen rood vlees en verder weinig vlees eet, niet elke dag de aanbevolen hoeveelheid groenten en fruit (waarvan ik dan weer niet weet hoeveel vitaminen en sporenelementen daarin voorkomen) nuttig.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

doctorwho schreef: Om zeker te zijn dat ik deze binnenkrijg neem ik steevast multivitamine voor sporters en vit c 500.
Gewoon 10x de benodigde hoeveelheden per dag innemen van de vitamines.
Het teveel pies je toch uit.
Is goed voor de Etos toch? :wink:

Dit weet het wel als je je erin hebt verdiept.
Oppassen met vitamine A en D. Die zijn niet wateroplosbaar en stapelen zich in vet en pies je dus niet uit en kan tot vergiftiging leiden.

Ook met de zware metalen in je mineralen selectie zou ik oppassen.
Een minimale hoeveelheid heb je nodig, maar kan dus bij megadoses al snel teveel gaan worden.
Zeker als je niet de uitgebalanceerde hoeveelheden inneemt in de speciale verpakkingen, maar gewoon 5 of 10 pillen neemt met een minimale dosis.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Merijn1986 schreef:(multi)vitaminen kunnen de prullenbak in, er is recentelijk uit een vernietigend rapport tevoorschijn gekomen dat gewoon verspild geld is, ware kwakzalverij.
Zoals je al in je laatste zin zegt.
Kijk naar de specifeke situaties en doe dat samen met je arts.
Of andere deskundige.

Vitamines zijn net als geld.
Geld maakt niet gelukkig, maar een gebrek eraan wel ongelukkig.
Zo ook:
Veel vitaminen maken niet gezonder, maar gebrek eraan wel ongezonder.
Plaats reactie