Toch denk ik dat dit soort `waarom`vragen naar een bedoeling zoeken. Bedoeling is een menselijk begrip. Evolutie is een doelloos blind gebeuren dat alle kanten op kan. Overleven is hier onderdeel van, maar uitsterven ook.Merijn1986 schreef:De loop van het ontstaan van, betekenis van, locatie in het brein, dat is niet mijn vraagstuk.
Wat is het doel van het begrijpen van een organisme dat zichzelf zonder ook prima staande kan houden?
En waar gaat de evolutie van het bewustzijn van apen eindigen?
Dat kunnen wij nog niet overzien.
bedoeling betekend niet dat het ontworpen is, wel dat het ergens toe dient. Waarom is er een bewustzijn, en voor wie?
En nogmaals ik ben verre van overtuigd dat wij ons bewustzijn ZIJN.
Ons brein creëert het universum, niet andersom.
Een schilderij wordt geschilderd door een schilder, als we redeneren dat het Universum ons brein creëert, is dat hetzelfde als stellen dat het schilderij de schilder creëert, en dat klopt gewoon niet.
Wat is de bedoeling van een soort welke uitsterft...
En je laatste zin, zie ik liever andersom. Het universum creëerde ons brein. Dat dit wonderlijk mag heten spreekt vanzelf.
Probleem is, dat we onszelf zo bijzonder vinden. Maar ook wij zijn slechts een klein onderdeel van alles dat ontstaan is. Dat we toevallig bewustzijn ontwikkeld hebben is voor ons mooi meegenomen. Maar ook zonder de mens evolueert alles gewoon door.