School Californië verbant christelijke boeken

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

Karssenberg
Banned

School Californië verbant christelijke boeken

Bericht door Karssenberg »

Nederlands Dagblad 1 oktober 2014

Openbare school Californië verbant christelijke boeken

TEMECULA - Wie in de bibliotheek van de Springs Charter Schools in Temecula het boek The Hiding Place van Corrie ten Boom probeert te vinden, zoekt tevergeefs. Het boek is weggegeven, omdat de school er vanaf wilde. Net als van alle andere christelijke boeken.

De moeder van een van de leerlingen van de school kreeg van een medewerker van de schoolbibliotheek te horen dat de leiding van de Californische school opdracht had gegeven om alle boeken met een christelijke boodschap van de planken te halen, net als alle boeken van de hand van christelijke schrijvers of uitgegeven door christelijke uitgevers. 'De bibliotheek leent zulke boeken niet langer uit, maar geeft ze weg', kreeg de moeder te horen.

Verbijsterd nam ze een paar boeken mee en nam vervolgens contact op met het Pacific Justice Institute (PJI), dat opkomt voor godsdienstvrijheid in de Verenigde Staten. Juristen van het PJI die om opheldering vroegen, kregen van de directeur van de school, dr. Kathleen Hermsmeyer, te horen dat de school niet toestaat dat op de planken met uitleenboeken 'sektarisch materiaal' staat. Zij wees erop dat haar school een openbare school is. 'Op een door de overheid gefinancierde school is geen plaats voor sektarisch materiaal', aldus Hermsmeyer, dus ook niet in de uitleenbibliotheek. 'De wet verbiedt ons om overheidsgeld te gebruiken voor de aanschaf van zulk materiaal.'

Volgens het PJI maakte de school zich schuldig aan discriminatie van christenen, in het bijzonder van schrijvers en uitgevers. Hermsmeyer weersrpeekt dit. Volgens haar heeft de school nooit christelijke auteurs of uitgevers gediscrimineerd die seculier educatief materiaal publiceren.

hooggerechtshof
Het PJI verwijt de school met haar beleid het Eerste Amendement van de Amerikaanse grondwet te schenden. Dit amendement verbiedt wet- en regelgeving die één godsdienst bevoorrecht, of die de godsdienstvrijheid, de persvrijheid en de vrijheid van meningsuiting beperkt. Juristen van het instituut verwijzen naar een uitspraak van het hooggerechtshof uit 1982, waarin het hof bepaalde dat plaatselijke schoolbesturen geen boeken uit schoolbibliotheken mogen verwijderen louter en alleen omdat de daarin vervatte ideeën hun niet aanstaan.

PJI-voorzitter Brad Dacus noemt het 'zorgwekkend' dat een schoolbibliotheek boeken van religieuze auteurs 'wegzuivert'. Hij wijste rop dat belangrijke literaire werken van de westerse beschaving zijn geschreven door gelovige mensen. 'Worden de preken en toespraken van dominee Martin Luther King jr. ook verbannen? En hoe zit dat met de Onafhankelijkheidsverklaring?'

Het PJI dringt erop aan dat de school haar verbod op christelijke boeken intrekt. Het instituut is bereid juridisch actie te ondernemen als de school 'doorgaat met het negeren van haar constitutionele verplichtingen'.

geplaatst:
30-09-2014 - 19.07
auteur:Tilly Doddswaardeer:
Wie de waarheid spreekt hoeft niet bang te zijn voor tegenspraak.
Peter van Velzen
Site Admin

Re: School Californië verbant christelijke boeken

Bericht door Peter van Velzen »

Een beetje een verwarrend verhaal.
Wat is precies de policy van de school?

Verwijdert ze alleen boeken die een bepaald geloof propageren, en behoudt zij boeken die een ander geloof dan wel atheisme propageren? Dan doet zij het fout.

Bezit de bibliotheek helemaal geen boeken die een ander geloof dan wel atheisme propageren, dan is de actie niet onwettig. Al komt het mij voor dat dit niet noodzakelijkerwijs ten goede komt aan de bibliotheek. De consquentie is dat men in de bibliotheek veel nuttige informatie niet kan vinden, omdat bijvoorbeeld de Bijbel, de Koran of de Indische Veda's dan ontbreken. Ik vraag me af of dat ergens goed voor is. Het is zeker niet ongewenst voor onze algemene ontwikkeling om van die geschriften kennis te nemen. Ook is het lezen van bijvoorbeeld. “The god delusion”, geen slechte zaak, ook voor wie het atheisme persoonlijk verwerpt.

Verwijdert ze boeken die geen bepaald geloof propageren omdat de schrijver andere boeken heeft geschreven of de uitgever andere boeken heeft uitgegeven die een bepaald geloof propageren dan doet zij het ook fout Zij schendt dan de vrijheid van godsdienst van de schrijver of de uitgever. Als zij ook boeken behoudt van schrijver die andere boeken hebben geschreven of uitgevers die andere boeken hebben uitgegeven die een andere geloof dan wel atheisme propageren, is dan in nog sterkere mate het geval, maar ook als dat niet zo is, zit de school – mijns inziens – in dit geval fout.

Verwijdert ze boeken die geen bepaald geloof propageren, omdat de schrijver dan wel de uitgever een bepaald geloof áánhangen, dan doet zij het helemaal fout, en behoudt zij geen boeken waarvan de schrijver dan wel de uitgever een ander geloof dan wel atheisme aanhangen, dan is de bibliotheek bijna leeg. Dat kan al helemaal nergens goed voor zijn.

Volgens mij kan de school volstaan met boeken waarin duidelijk een bepaald geloof dan wel atheisme wordt gepropageerd – met name als dit het doel lijkt waarvoor het boek werd geschreven - te voorzien van een sticker waarin staat dat de school de (anti)-religieuze stellingname van het boek noch steunt noch bestrijd. Maar zelfs dat is zij niet verplicht. Alleen als ze bewust boeken aanschaft ómdat ze een bepaald geloof dan wel atheisme propageren, terwijl ze niet in dezelfde mate boeken aanschaft die een ander (on)geloof propageren, overtreedt zij mijns inziens de wet en dat verandert dan niet echt als zij de hierboven voorgestelde stickers toevoegd. (als de bibliotheek bijvoorbeeld alleen islamitsche propaganda bevat dan overtreed de school voor de volle 100% de wet, ook als verklaart zij nog zo duidelijk geen standpunt ten aanzien van de Islam in te nemen)
Ik wens u alle goeds
Karssenberg
Banned

image.jpg
Zo ziet de bibliotheek er misschien uit na de verbanning van boeken van christelijke auteurs.
outremer
Forum fan

Bericht door outremer »

Karssenberg schreef:
image.jpg
Zo ziet de bibliotheek er misschien uit na de verbanning van boeken van christelijke auteurs.
Dat klopt en dat zou heel erg jammer zijn.
Alle boeken moeten beschikbaar zijn, religieus getint of niet.
Eventueel met aandacht voor boeken die niet voor kinderen geschikt zouden zijn.
Zolang de boeken maar onder de juiste categorie gelabled staan : Fictie,wetenschap,reizen,hobby,...
En dan bedoel ik naar inhoud, niet naar de overtuiging van de auteur.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Karssenberg schreef:Zo ziet de bibliotheek er misschien uit na de verbanning van boeken van christelijke auteurs.
Dat lijkt me niet helemaal eerlijk nadat je zelf het volgende schreef.
Volgens het PJI maakte de school zich schuldig aan discriminatie van christenen, in het bijzonder van schrijvers en uitgevers. Hermsmeyer weersrpeekt dit. Volgens haar heeft de school nooit christelijke auteurs of uitgevers gediscrimineerd die seculier educatief materiaal publiceren.
Of wil je suggereren dat christelijke auteurs geen seculier educatief materiaal kunnen publiceren?
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

http://liter8.net/misinformation-taking ... oom-story/" onclick="window.open(this.href);return false;
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

Verrassend.
De christenen hebben de feiten verdraaid en aangepast.
De school heeft niet eens een bibliotheek, de school mag van hun geld geen religieus materiaal kopen, religieus materiaal als donatie is van harte welkom en de school moedigt de leerlingen aan om vooral Corrie ten Boom te lezen.

PJI (pacific justice institute) is geen orgaan van justitie maar een organisatie die opkomt voor religieuze vrijheid.
In dat licht moeten de uitspraken van PJI worden gezien.
De uitspraak dat er sprake is van discriminatie, is dus een mening van christenen en geen uitspraak van een rechter waaraan de school zich heeft te houden.

Tsja Karssenberg, het lijkt er op dat je je schuldig hebt gemaakt aan een strafbaar feit, smaad, laster of belediging of zo.
Amerikanen weten daar wel raad mee.
Wat nu ?
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Dat beloof ik schreef:
Tsja Karssenberg, het lijkt er op dat je je schuldig hebt gemaakt aan een strafbaar feit, smaad, laster of belediging of zo.
Wat nu ?
Een verzachtende omstandigheid, het hele verhaal wordt klakkeloos op alle mogelijke sites gekopieerd. Ik snap dat Karssenberg afhankelijk is van deze bronnen die dit soort verhalen opblazen tot ongekende proporties. Ook de christelijke media in Nederland doen hier aan mee. En wie gaat ze corrigeren? , nu maar hopen dat ze zelf ook op onderzoek gaan. En even verder kijken naar hun eigen scholen. Mogen Dawkins, 't Hart en alle anderen die zich kritisch uitlaten over het christendom in de mediatheek?
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Waar ik al jaren voorstander van ben. Alle scholen bieden alle geloofsovertuigingen aan. Zeker in religieus kortzichtig Amerika!
Verbieden werkt overigens averechts. Laat de kinderen maar lezen, maar dan wel christelijk, moslim, hindoe etc etc.
En onderwijs = ongecensureerde kennisoverdracht. Geloven doe je thuis. kennis van religies doe je op school op!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
iznogoodh
Banned

Bericht door iznogoodh »

PietV. schreef:Een verzachtende omstandigheid, het hele verhaal wordt klakkeloos op alle mogelijke sites gekopieerd. Ik snap dat Karssenberg afhankelijk is van deze bronnen die dit soort verhalen opblazen tot ongekende proporties.
Die hij tot in de lengte der dagen zal blijven herhalen.
iznogoodh
Banned

Bericht door iznogoodh »

Karssenberg schreef:
image.jpg
Een stevig leugentje voor bestwil? Voor de bij elkaar gelogen Jezus?
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

iznogoodh schreef:Een stevig leugentje voor bestwil? Voor de bij elkaar gelogen Jezus?
Laten we het niet gaan overdrijven, anders zitten we straks op dezelfde golflengte als het clubje Amerikanen dat nu moord en brand schreeuwt. Nu zijn we nog in staat om enkele correcties aan te brengen die Karssenberg met een beetje goede wil kan omarmen.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

PietV. schreef:Laten we het niet gaan overdrijven, anders zitten we straks op dezelfde golflengte als het clubje Amerikanen dat nu moord en brand schreeuwt. Nu zijn we nog in staat om enkele correcties aan te brengen die Karssenberg met een beetje goede wil kan omarmen.
Als ik Karssenberg was zou ik het Nederlands Dagblad verzoeken om een verontschuldiging te maken en correctie te plaatsen.
Born OK the first time
iznogoodh
Banned

Bericht door iznogoodh »

Niet eerder echter nadat de krokodillentranen zijn opgedroogd.
Karssenberg
Banned

Dat beloof ik schreef:
Wat nu ?
Nou, nou. Ik heb alleen een bericht geplaatst, dat gisteren met bronvermelding en zonder redactioneel commentaar in het Nederlands Dagblad stond.

Inmiddels begrijp ik, ook uit wat op de Facebookpagina van de school is vermeld, dat de school geen enkele religie onwelgezind is, dat ze leerlingen willen motiveren om b.v. the Hiding Place te lezen. En dat hun beleid ten aanzien van christelijke literatuur volgens hen is gebaseerd op het beleid van de staat Caiifornia.
Plaats reactie