doctorwho schreef:antiscience schreef
nee, beste cymric
nu ben ik geen jurist, maar de voorwaarden die Randi stelt zullen
wel zodanig geformuleerd zijn, dat in redelijkheid niemand aan
zijn dollars komt. Goochelaars weten hoe ze mensen een rad
voor ogen kunnen draaien, hoe geld te verdienen met verkopen
gewenste skeptische illusies en met het houden van lezingen.
AANMELDING VOOR EEN ONDERZOEK NAAR ALTERNATIEVE DIAGNOSTISCHE METHODEN
Wel beste antiscience,
Er is ook een laagdrempeliger manier om je gelijk aan te tonen. Ook onder supervisie van niet goochelaars. Over goochelaars gesproken weet je dat Hans Kazan ooit een wondergenezingsshow bijwoonde en zag welke trucs er werden toegepast. Zijn goedgelovige buurman hierop attenderend kreeg hij nul op rekest. Het was
echt wat daar gebeurde dat kon je toch wel zien! Maar dat terzijde :Hieronder heb ik een oproep van skepsis geplaatst. Ik zou zeggen trommel enkele de vele jou bekend staande alterneuten of wonderdoeners op en zorg voor roem en erkenning.
Als u ervan overtuigd bent dat de methode die u gebruikt regelmatig succes oplevert, dan is het mogelijk om een experiment te bedenken waaruit dat kan blijken. We zullen proberen om dit experiment zo simpel mogelijk te houden. Dat kan betekenen dat u alleen meermaals een onderscheid hoeft te maken tussen diagnose A en diagnose B. Dit zullen diagnoses zijn die u al eerder heeft gesteld, zodat het experiment zo goed mogelijk aansluit bij de praktijk.
Desgewenst mag u zelf een onderzoeksvoorstel doen. Wij zullen dit voorstel zo nodig in onderling overleg wat aanpassen, zodat het beantwoordt aan de gangbare wetenschappelijke richtlijnen. Ook wanneer u zelf niet weet hoe iets kan worden onderzocht, kunt u contact met ons opnemen. We zullen dan samen nagaan wat de mogelijkheden zijn.
Voordat het experiment wordt uitgevoerd, zetten we alles op papier, zodat u precies weet wat de bedoeling is en wat u moet presteren om succes te boeken. We zullen daarbij voor zover mogelijk rekening houden met uw wensen.
Wanneer het eerste experiment succesvol is, kunnen we u een onkostenvergoeding van 500 euro bieden. Bovendien nodigen we u dan graag uit om de proef nog een keer te herhalen onder leiding van een gerenommeerde wetenschapper. Wanneer dit opnieuw succes oplevert, betalen we u een honorarium van 10.000 euro. Als u liever zonder vergoeding werkt, is dat uiteraard ook mogelijk.
Een verslag van het experiment zal worden gepubliceerd in het tijdschrift Skepter. Desgewenst mag u daar zelf een naschrift aan toevoegen. Uw naam zal alleen worden vermeld wanneer u daar geen bezwaar tegen heeft.
U kunt uw reactie sturen naar
skepsis@wxs.nl. Vermeld daarbij ook een telefoonnummer. We kunnen dan samen samen nagaan hoe uw diagnostische methode onderzocht kan worden. Zo mogelijk ontvangt u per e-mail een eerste onderzoeksvoorstel, waarover we verder kunnen praten.
Met vriendelijke groet,
Rob Nanninga &
Jan Willem Nienhuys.
Hallo doctorwho,
om te beginnen, ik waardeer en respekteer U als mens, skepticus,
atheist en wetenschapper(?).
Ik zie U niet als wetenschapsfundamentalist, daarom zou ik het
ook op prijs stellen mij niet als pseudowetenschapper, alterneut,
newager, homeopath, deskundoloog*, zweefwetenschap*, etc.
te betitelen. Dit vind ik niet van respekt getuigen, ik voel mij
door deze woorden in het geheel niet aangsproken, maar vind
wel dat de ander niet op een respektvolle met iemand in gesprek is,
wanneer deze woorden naar mijn mening onterecht gebruikt worden.
Hoe komt U erbij b.v. te spreken van vele mij bekende alterneuten
en wonderdoeners ???
Dat is niet mijn thema. Ik dacht het zo langzamerhand een beetje
uitgelegd te hebben, waar het mij om te doen is.
Dus met de bovenstaande vragenlijst heb ik in die zin weinig te doen.
Iets anders zou de vraag zijn, of ik aan bepaalde experimenten
m.b.t. zgn. paranormaliteiten mee wil werken, en zelf misschien ook
proefjes gedaan heb, of ideeen voor experimenten.
Idee voor experiment aantonen zgn. astraal lichaam:
Kastje aan buitenkant bekleed met Röntgenfilm en lood.
Binnenkant o.a. ultrageluiddetektieapparatuur.
Proef gaat dan als volgt ;
In de doos wordt een voorwerp geplaatst.
De doos wordt gesloten. Röntgenfilmplaten aan iedere vlak aanbrengen.
Het geheel met lood bekleden.
Opdracht met handen astraal lichaam door de doos heen
voelen welk voorwerp er in de doos ligt.
*)Orginele Tsjokkologie