Waarom ik in (???) geloof

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

DiMensie

Re: Waarom ik in God geloof

Bericht door DiMensie »

Rereformed schreef:Ook stel ik de mening van alle andere forummers op prijs of je een ban verdient of niet.
Deze persoon een ban geven is vele malen meer dan hij verdient heeft: zulks is echt te veel eer.
Verders vind ik Henrys bijdragen de moeite niet waard om me een mening over te vormen.
Geef iedereen de kans om Henrys bijdragen te negeren:
de eerste die nog op Henry reageert mag dan wat mij betreft geband worden
.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

pallieter schreef:Zou er toch graag een extra voorwaarde bijzien. En dat is dat Henry, geheel volgens de regels, vanaf nu wel antwoord op elke (beschaafde) vraag. Anders ga je, van o.a. mij hier, toch ook moeilijk kunnen verwachten dat we hem gewoon negeren.
Dat is geen extra voorwaarde, maar een algemene regel die dus geldt voor iedereen (Regel E5). Vragen en argumenten stelselmatig ontwijken levert een waarschuwing op.
Indien er hiervan sprake is melding maken aan een moderator. Iedere klacht moet goed onderbouwd zijn met voorbeelden die duidelijk zijn.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Henry schreef:Als het technisch mogelijk is zou ik wel graag mijn oorspronkelijke gebruikersnaam HenkK met bijbehorend mailadres ... weer terugkrijgen.
We hebben al een HenryII en een HenkM.
Persoonlijk vind ik zowel Henry als HenkK niet erg geschikte namen. Beter zou zijn de forumnaam Karssenberg. Dat zou ook goed passen bij je foto. Je geeft dan duidelijk aan dat je een nieuwe start maakt, niets meer verbergt. Met je anonimiteit opgeven zet je je reputatie op het spel. Dat is moedig en zal de kwaliteit van je bijdragen wellicht ten goede komen.
Chromis aanschrijven voor naamverandering.

[Edit Bonjour: email adres verwijderd. ]
Born OK the first time
RobbertVeen
Forum fan
Contacteer:

Bericht door RobbertVeen »

dikkemick schreef:
pallieter schreef:Robbert kreeg het wat moeilijk toen ik hem vroeg zijn mening over Henry's letterlijke interpretatie te geven, Mick. Haven't seen or heard him since.
Ik geloof veel, maar niet dat Robbert het moeilijk zou hebben. Als je "het" kunstje eenmaal doorhebt, is geen stelling je te moeilijk.
Wat bedoel je met "kunstje" dikkemick?
Het visioen van God is een morele daad. Deze optiek is een ethiek. - Levinas
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Bonjour schreef:Ik heb het gevoel dat het begrip hel langzaam maar zeker afgezwakt wordt, om de straf van God maar kleiner te laten lijken voor ongelovigen. Het verdwijnt langzaam maar zeker als de roe van Zwarte Piet.
Vroeger kwam je nog in de hel als je niet de juiste vorm van het christendom beleed.
Niet alleen als de roe van...maar als zwarte Piet in Nederland!

p.s. Wat betreft apologie: Er zit voor mij teveel veel het woord "apologize" in. Je verontschuldigen voor de vaagheid van de bijbel en er altjid weer een uitleg voor weten te vinden, al naar gelang de denominatie/overtuiging waar je je in bevindt.
(maar die was nog voor Robbert)
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Samante schreef: Ik geloof in een God van onvoorwaardelijke liefde die een onvoorwaardelijke vrije wil aan de mensen geeft en daarom niet oordeelt. In plaats daarvan 'geneest' die God alle leed op enig moment.
Ook geloof ik dat mensen bij het sterven een levensschouw krijgen, waardoor zij zichzelf kunnen ervaren door de ogen van iedereen die zij op enigerlei wijze hebben geraakt.
Wat vrije wil betreft: We hadden geen keus!
Verder zie ik dan absoluut geen verschil met de rest van de dierenwereld. Behalve (letterlijk) eten of gegeten worden vallen zij ook prooi aan rampen, ziekten en gruwelijkheden. Doet God dan helemaal niets meer? Zo kun je toch alles verklaren, rechtbreien en het God (god?) blijven noemen?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Samante
Ervaren pen

Bericht door Samante »

dikkemick schreef: Wat vrije wil betreft: We hadden geen keus!
Verder zie ik dan absoluut geen verschil met de rest van de dierenwereld. Behalve (letterlijk) eten of gegeten worden vallen zij ook prooi aan rampen, ziekten en gruwelijkheden. Doet God dan helemaal niets meer? Zo kun je toch alles verklaren, rechtbreien en het God (god?) blijven noemen?
Verwacht je dan serieus interventie van een hogere macht? Dat de leeuw wordt verlamd op het moment dat die een zebra wil verschalken? Of dat je wordt gestopt op het moment dat je een robbertje wilt vechten?
Natuurrampen zijn denk ik het gevolg van het leven op een levende planeet. Ziekten kan de mens vaak al met de voortschrijdende medische kennis tegengaan of genezen. Zelfs ebola lijkt bestreden te kunnen worden.
En er zijn mensen die soms bewust ongezond leven en het gek vinden dat ze dan ziek worden.

Zelf heb ik een groot deel van mijn leven gerookt als een ketter, maar als ik naast mijn eerdere hartinfarct nog kanker of een andere ziekte zou ontwikkelen, begrijp ik wel mijn eigen verantwoordelijkheid daarin.

Een leven met interventie zou ik niet willen. Behalve misschien dan als het inspiratie is waardoor mensen tot nieuwe inzichten komen die het leven verbeteren. Maar als je het gevaar zou opzoeken (levensgevaarlijke stunts uithalen) zou ik het gek vinden als je als een soort rubberen pop terug veert na een doodsmak.

Als mensen zich een voorstelling van de hemel maken beelden ze zich soms in dat het allemaal pais en vree is, dat mensen op een wolkje spelen op een harpje.
In het echte leven zie ik zo'n scenario niet zitten. Het zou geen avontuur zijn dan.
Albert Einstein: "Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal."
DiMensie

Bericht door DiMensie »

RobbertVeen schreef:Of religie IS liefde
Nee: religie = religie en liefde = liefde!

Liefde bestaat ook zonder religie, liefde heeft geen God nodig,
maar zonder levende wezens van vlees en bloed bestaat er ook geen liefde.

God = Liefde is een onzinnige uitspraak in combinatie met God = Al(les),
het zou namelijk betekenen Liefde = Al(les)
.
En 'Alles is Liefde',
och, dat is dichterlijke vrijheid met Bluf:

http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 05#p434805
.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Samante schreef:
dikkemick schreef: Wat vrije wil betreft: We hadden geen keus!
Verwacht je dan serieus interventie van een hogere macht? Dat de leeuw wordt verlamd op het moment dat die een zebra wil verschalken? Of dat je wordt gestopt op het moment dat je een robbertje wilt vechten?
Natuurrampen zijn denk ik het gevolg van het leven op een levende planeet. Ziekten kan de mens vaak al met de voortschrijdende medische kennis tegengaan of genezen. Zelfs ebola lijkt bestreden te kunnen worden.
En er zijn mensen die soms bewust ongezond leven en het gek vinden dat ze dan ziek worden.

Zelf heb ik een groot deel van mijn leven gerookt als een ketter, maar als ik naast mijn eerdere hartinfarct nog kanker of een andere ziekte zou ontwikkelen, begrijp ik wel mijn eigen verantwoordelijkheid daarin.

Een leven met interventie zou ik niet willen. Behalve misschien dan als het inspiratie is waardoor mensen tot nieuwe inzichten komen die het leven verbeteren. Maar als je het gevaar zou opzoeken (levensgevaarlijke stunts uithalen) zou ik het gek vinden als je als een soort rubberen pop terug veert na een doodsmak.

Als mensen zich een voorstelling van de hemel maken beelden ze zich soms in dat het allemaal pais en vree is, dat mensen op een wolkje spelen op een harpje.
In het echte leven zie ik zo'n scenario niet zitten. Het zou geen avontuur zijn dan.
Wat is verwacht, is dat het gaat zoals het nu gaat. Volkomen toevallig, onpersoonlijk en onvoorspelbaar (meestal).
Wat ik verwacht is dat alles op aarde gaat alsof er niet een intervenierende toezichthouder bestaat, welke je wel voor je gedachten kan veroordelen, maar niet ingrijpt als er een tsunami op duizenden mensen afkomt.
Wat ik dus vind is dat als er een god zou bestaan hij (of zij, of het) zich volkomen op de achtergrond houdt. Volgens de bijbel kwam Hij gezellig pannenkoekjes eten, maar tegenwoordig lijkt het alsof Hij gestikt is in de pannenkoeken.

Waar kunnen we de God (met hoofdletter) nu nog invullen? Want ik geloof toch dat we het over de theistische en niet de deistische god hebben. Met die laatste heb ik overigens ook moeite omdat het die extra onbewezen onverklaarbare hypothese is, welke niets toevoegd.
Einstein/Mick
pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter »

Waar ik niet uit kom is de vraag of die verzoening ook voor mensen als Hitler e.d. zal gelden. Ik weet dat niet. Ik denk soms dat God de hel speciaal bereid heeft voor zo iemand als H. en soms denk ik dat als de genade werkelijk overmachtig en universeel is, dat dan ook deze lui van het oordeel uiteindelijk worden gered. Ik weet het niet!
Dank je Robbert, mooi antwoord. Vooral die "ik weet het niet", dat doet nl. niemand.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Karssenb. schreef:
Ik ben de moderatoren erkentelijk voor de coulance, die jegens mij is betracht.

Als het technisch mogelijk is zou ik wel graag mijn oorspronkelijke gebruikersnaam HenkK met bijbehorend mailadres ... weer terugkrijgen.
Voor het broodnodige onderscheid en om je nog enige privacy te gunnen heb ik het veranderd in Karssenb. De oudgedienden met de naam Henk hebben tenslotte privileges. Je mail account ga ik nog naar kijken. Mocht je willen werken onder je volledige achternaam of heb je na ampel brainstormen een beter alternatief dan kun je dat doorgeven aan mij of JohanT of Chromis.

[Edit Bonjour: email adres verwijderd. ]
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
DiMensie

Bericht door DiMensie »

RobbertVeen schreef:Ik geloof niet dat God uiteindelijk mensen zal straffen voor hun ongeloof, maar dat de "ongelovigen" door schaamte heen toch behouden zijn.
Wie definieer jij als 'ongelovigen'?
Eénieder die niet gelooft in 'dezelfde' God waar jij in gelooft,
of éénieder die niet gelooft in het bestaan van wiens God dan ook,
of wie dan wel?
Waarom geloof je dat?
RobbertVeen schreef:Ik geloof wel dat het leven - in ieder geval voor mij - veel armer is zonder geloof
Waarom geloof je dat? Weet je dat niet zeker dan?
RobbertVeen schreef:Daarmee ben ik dus een aanhanger van de "alverzoening", in de ogen van sommigen een ketterij. Waar ik niet uit kom is de vraag of die verzoening ook voor mensen als Hitler e.d. zal gelden. Ik weet dat niet. Ik denk soms dat God de hel speciaal bereid heeft voor zo iemand als H. en soms denk ik dat als de genade werkelijk overmachtig en universeel is, dat dan ook deze lui van het oordeel uiteindelijk worden gered. Ik weet het niet!
=D>
Je weet het niet, mooi! Waarom geloof je het?

Als ik me zelf (terug!)verplaats in geloven in God en Satan, dan zie ik geen andere kans op Heelwording (zowel van Hitler met zijn grote 'zondes' als mijzelf en jou met onze 'kleine' zondes), dan dat God en Satan stoppen met hun strijd en zich met elkaar verzoenen. Waar er twee vechten hebben er twee schuld!
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Fijne forum-vakantie! Ben wel erg benieuwd naar deze antwoorden.
Ook Samantes mening zou ik hierover wel eens willen lezen.

Dus @Samante:

Wat wil (deze/jouw/een) God:
Aanbeden worden?
Dat er in Hem geloofd wordt? Wat is het nut hiervan?
Is de aarde met alle mensen erop een test?
Had Hij de mens de beproeving niet kunnen besparen?
Waarom al deze moeite (als je de uitkomst al kent als alwetende entiteit)?
Laatst gewijzigd door dikkemick op 10 sep 2014 12:15, 2 keer totaal gewijzigd.
Einstein/Mick
Arjen2015
Ervaren pen

Bericht door Arjen2015 »

davidt2014 schreef:@ Henry

zo jammer dat je niet ingaat op een hele simpele logische stelling die de absurdheid van het evangelie zo makkelijk blootlegt

Ben je tegen abortus of voor?

Zoals jij het brengt kan je namelijk beter geaborteerd worden en een eeuwigheid bij God in de hemel komen want de kans dat je in nederland gaat geloven is vrij klein...statistieken!! dus als je wilt dat iedereen wordt behouden kan je maar toch beter alle foetussen afmaken?

Waar ik me echt over verbaas! is de arrogantie die christenen zoals jij hebben te beweren dat als je niet kan geloven en niet wilt geloven in het fabeltje jezus.... je voor eeuwig verloren gaat terwijl mijn ongeboren broertje of zusje doodleuk de eeuwigheid in de hemel doorbrengt omdat me moeder dat besluit voor hem/haar heeft gemaakt

Hoe debiel moet je zijn om dat te geloven!!
Leg me dat eens uit de eerlijkheid van God-- waar jij vierkant achter staat....

de duur van het leven op aarde in vergelijking met de eeuwigheid is 0.00000000000000000000000000000000000001% ?
dus ik had beter geaborteerd kunnen worden of gehandicapt geboren zodat ik zeker in de hemel kwam ipv de eeuwigheid moet branden in de hel omdat ik niet kan geloven in een achterlijke religie...? Ik klaag mijn moeder aan omdat ze me ook niet heeft geaborteerd?

Serieus! leg mij eens uit hoe je daar in kan geloven? Dat is toch geen rechtvaardigheid!!! denk NA!!!!!!
Dus waarom richt je niet een stichting op om abortus te promoten --- red een kind voor de eeuwigheid!!!!!

@Henry of nu @Karsenb?
Kan je tenminste aangeven waarom je geeneens ingaat op een serieuse vraag? Je claimt namelijk dat ik naar de hel ga als ik niet in jezus kan geloven of wil geloven! dus daar verwacht ik toch wel een gedegen onderbouwing van !
Martim Cymbron -
Samante
Ervaren pen

Bericht door Samante »

Rereformed schreef: (ja, ik weet dat het een flauwe bezigheid is, maar kan een christen mij een interessante bezigheid voorschotelen waar ik een eeuwigheid mee bezig moet zijn in die gefantaseerde hemel?), wordt eenvoudig niet overdacht.
Ik ben geen christen, maar ik kan me voorstellen dat wat men ziet als hemel een soort tussenfase is.

In die tussenfase sta je denk ik in contact met al je dierbaren, kijk je terug op je leven door de ogen van anderen en heb je de mogelijkheid willekeurig welk leven te leiden. Je krijgt ook een overzicht dat hetgeen je in het leven wilde ervaren, bereikt is en dat daarmee de agenda van je ziel is vervuld voor dit leven, deze vorm. Je kunt ook het vorige leven opnieuw leven en andere keuzes maken (andere dimensies).

Een nieuw leven leiden, waarin je jezelf herschept in een nieuwe vorm, met een nieuwe agenda. En daarmee verlaat je de tussenfase tot ook die nieuwe agenda, tot ook dat nieuwe leven is vervuld. Enzovoort.

Als je de eeuwigheid moet leven, kan dat het beste in steeds een andere vorm. Het wordt anders erg eentonig.
Albert Einstein: "Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal."
Plaats reactie