Dat beloof ik schreef:Demiurg schreef:
Als bestudering van het werk dat je bekritiseert niet nodig acht, waar is je kritiek dan op gebaseerd?...........
Kun je een aantal historici noemen die zich hieraan schuldig maken?
Graag met citaten waar een en ander uit blijkt.
De vraag was om te beargumenteren waar wetenschappers die de historiciteit van JC verdedigen de fout in gaan.
Nee, de vraag was of je (en JHN) dat kunnen onderbouwen aan de hand van wetenschappers die zich met de historiciteit van JC bezighouden.
De vraag was tevens welke historici zich schuldig maken aan de dingen die jij ze in de schoenen schuift, en wat ze dan precies zeggen.
(Merk op dat ik in principe helemaal niet bestrijd dat wat je zegt kan kloppen. Als jij met naam en toenaam kan aangeven dat er historici in dit vakgebied zijn die zulke dingen beweren, dan hoor ik het graag, dan kunnen we die van het lijstje serieuze wetenschappers schrappen.)
Dat heb ik beargumenteerd; er staat wat er staat en dat lijkt me vrij duidelijk. Ik bedoel in zijn algemeenheid mensen die zich historicus noemen en uitgaan van de bijbel in plaats van historische feiten, dit is nu juist waarop mijn kritiek is gebaseerd.
En je bent niet in staat om ook maar één relevant citaat van zo'n historicus te geven waaruit een en ander blijkt? Je zou voor minder voor praatjesmaker uitgemaakt kunnen worden.
Ik heb niet de behoefte om mij uitputtend in de werken van deze mensen te verdiepen.
Sterker nog: uit de overleg-pagina van Wikipedia blijkt dat je zelfs systematisch weigert om ook maar één letter te lezen van historici die je bekritiseert. Je schrijft daar:
“Mij wordt bij herhaling verweten dat ik de vakliteratuur niet lees. De vakliteratuur die belangrijkst is, de bijbel, heb ik gelezen. Vervolgens heb ik de conclusie getrokken dat ik dit boek niet serieus neem. Mensen die dat wel doen, en daarover boeken schrijven, lees ik niet.”
http://nl.wikipedia.org/wiki/Overleg:Je ... ingsoorlog" onclick="window.open(this.href);return false;
Je mengt je in een discussie over een wikipedia-pagina over de historiografische benadering van JC, maar je kennis-gebrek op het gebied van wetenschappelijke geschiedschrijving is zo fundamenteel dat je zelfs het onderscheid tussen primaire en secundaire bronnen niet kan maken. Dat is lesstof voor 2e-3e jaar middelbare school.
Erger is dat je kritiek hebt, niet op één of twee historici, maar over de topmensen van een compleet vakgebied, zonder ook maar één van die auteurs gelezen te hebben, zonder enige benul te hebben van de status questionis in het vakgebied.
"What’s now being called 'new atheism' or atheist fundamentalism is really nothing more than the triumph of the jerks. Unsubtle, unlearned (but pretentious), unreflective (but persistent)."
R.J. Hoffmann