De bijbel is geen dagboek, maar een boekenkast.
Waar ik nog steeds moeite mee heb als ik met christenen praat, en ze willen bemoedigen, dat ze komen met bijbel teksten zoals God is bij je, God zorgt voor je …de teksten zijn heus goed bedoeld en er spreekt bemoediging uit, zelfs liefde, maar de ondertoon is altijd , ik heb een tekst voor je uit het woord van god.
Het woord van god, betekent dat dus dat god dit heeft geschreven. Heeft hij de mens even overgenomen zijn hand bestuurt en een dagboek geschreven?
Ik heb al eerder geschreven over fouten in de bijbel…..maar dit gaat verder…..is de bijbel het woord van God?….zoals ik al eerder schreef, is god in staat geweest wel zin woord te beschermen maar niet in staat geweest om miljoenen kinderen te redden van de hongerdood slavernij ziektes….etc.
De afgelopen week schoot me iets binnen over het woord van god…Ik geloof nog steeds in een schepper en snap nog steeds niet de ellende waar we doorheen moeten…maar geloof in dat we groeien moeten, groeien mogen als mensen, groeien in liefde, beter worden als mens, gaan lijken op onze schepper, of vader als je hem mannelijk wil maken of moeder als je dat liever hebt. Het schoot me binnen terwijl ik op bezoek was bij iemand en stel je nu voor dat ik niet met deze persoon zou gaan praten maar in plaats daarvan alle boeken zou gaan bestuderen die in zijn boekenkast staan. Er staan oorlogsromans, boeken over de tweede wereldoorlog in, liefdes romans, boeken met wetenschap, boeken over religie, geen niemendalletjes, geen yoga boeken, geen martial arts boeken, geen boeken over planten. Boeken over astronomie, geen boeken over astrologie.
Er staat geen dagboek tussen van die persoon maar als ik alle titels lees kan ik me een indruk gaan vormen welke interesses deze persoon heeft, maar dat blijft nog maar heel oppervlakkig, ik weet wat hij waarschijnlijk heeft gelezen waar zijn grootste aandacht naar uitgaat, wat zijn passies zijn…wat hij mooi vind ..maar zelfs dan kan ik er volledig naast zitten…is hij gefascineerd door oorlog of is hij juist tegen de oorlog omdat hij ziet wat voor een ellende het aanricht…op grond van alle boeken vorm je je mening, maar ik beloof je, dat als er 5 mensen zijn die de boekenkast bestuderen er 5 verschillende meningen komen over wie de persoon is van wie deze boekenkast is…
stond er maar een dagboek in…dan had je veel meer geweten van die persoon……
zo is de bijbel voor mij ..het is geen dagboek maar een boekenkast…..
Wil ik weten wie mijn schepper echt is dan zal ik contact moeten gaan zoeken met hem, voor mij is god liefde, zoek ik contact met de liefde, dan zal ik mijn schepper vinden, los van geloof, sekse, religie, afkomst, land, etc….
En dan spreekt Hij/zij door veel meer heen dan door een boek door mensen geschreven, door mensen geïnspireerd met hier en daar een vleugje god….god spreekt door zoveel heen, muziek, ja ook vooral de wereldse muziek…geen gospel, door de natuur, door ervaringen, door je hart…..door de liefde…..
Ik ben veel te beperkt in mijn vermogen te bevatten waar je god in kan vinden maar ik geef wat ik heb gezien en ervaren……
De bijbel is geen dagboek maar een boekenkast
Moderator: Moderators
De bijbel is geen dagboek maar een boekenkast
Martim Cymbron -