Peter van Velzen schreef:Henry schreef:Peter van Velzen schreef:Gezien de manirt waarop de Joodse opstand werd beschreven als een klein intermezzo in feite, waarna de schrijver weer terugkeert naar de belangrijker gachte opstand van Julius Civilis, moeten we niet verwachten dat de interesse in Joodse affaires bij de Romeinse geschiedsschrijver bijzonder groot was.
Dat is waar is en daarom zegt het ontbreken van verwijzingen naar Jezus in de Romeinse geschiedschrijving dus ook niets over de historiciteit van Jezus.
In zekere zin wel. Het zegt ons niet of de beschreven persoon werkelijk bestaan heeft of niet, maar het zegt ons wel dat hij in die tijd geen onderwerp van interesse was voor de Romeinse geschiedsschrijvers. Dat maakt hem minder historisch. Net zoals ik minder historisch ben dan bijvoorbeeld minister van der Klauw.
Dit topic gaat nu juist over de vraag of Jezus werkelijk heeft geleefd, danwel een mythisch figuur is, die alleen heeft bestaan in de hoofden van zijn volgelingen. Dat Jezus geen beroemdheid was in het Romeinse Rijk wordt door niemand betwist, ook en juist niet door christenen. Jezus zocht geen eer van mensen.
Des te opmerkelijker is het (en ook wel een beetje belachelijk), dat er nu zoveel overhoop wordt gehaald om zijn historiciteit te ontkennen. Zonder het te willen maken degenen, die dat willen Jezus nog veel belangrijker.
Wie weet welke mythe zich nog rond mijn persoon zal vormen.

Ja, ik meen jou te kennen als een bescheiden mens. Maar zou je je toch niet een beetje vereerd voelen, als er in het jaar AP 1951 (1951 jaar na de geboorte van Peter) ernstig aan jouw historiciteit wordt getwijfeld? Ja, er zijn wel wat teksten gevonden op
http://www.freethinker.nl" onclick="window.open(this.href);return false; die van zijn hand lijken te zijn, maar die kunnen ook door zijn volgelingen in elkaar zijn gedraaid, die elkaar aanpraatten, dat Peter van Velzen toch werkelijk heeft geleefd. En die teksten zijn ook soms wel wat tegenstrijdig. Hij schijnt later in Thailand geleefd te hebben, maar geen enkele historicus heeft ooit uitgelegd hoe dat kan terwijl hij toch in Nederland geboren is. We moeten er toch maar vanuit gaan, dat Peter een mythische figuur was.
Als er zo over je gepraat wordt na 2000 jaar dan ben je pas echt belangrijk.
Wie de waarheid spreekt hoeft niet bang te zijn voor tegenspraak.