Enkele vragen beantwoordt door .......

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

PietV.
Erelid

Re: 95 stellingen / 200 vragen aan een christen.

Bericht door PietV. »

MysticNetherlands schreef: Ik wacht in spanning op een serieuzere bron.
Ga je nog in op de bronnen uit de bijbel, die aansporen tot het doen van goede werken om hier een pluim voor te krijgen.
Hoe meer we op aarde getoond hebben dat we verantwoordelijkheid kunnen dragen voor anderen en trouw zijn geweest in het volgen van Jezus, des te meer verantwoordelijkheid we later zullen krijgen om zegen uit te delen aan anderen. (Matteüs 25:21,23
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
MysticNetherlands
Forum fan

Bericht door MysticNetherlands »

Ik zal mezelf nog even citeren, misschien heb je t over t hoofd gezien of snapte je het niet.

Oorzaak en gevolg. Niet andersom. En ook al had dat wel zo geweest (wat dus niet zo is) dan nog heb je geen bewijs dat gelovigen goed doen vanuit een soort plichtsbesef

En nu ga ik echt naar bed...
iznogoodh
Banned

Bericht door iznogoodh »

MysticNetherlands schreef:Aha! Dus je bent leest de Koran op een bepaalde manier. Je verwerpt eigenlijk haar boodschap, maar grijpt wel met beide handen dit soort soetras aan zodat je ze kunt verdraaien.
Aya's. Geen soetra's. Wellicht dacht je aan soera?
iznogoodh
Banned

Bericht door iznogoodh »

MysticNetherlands schreef:Van mij hoef je religie niet serieus te nemen. Ik zou t mooi vinden als je gelovigen en hun geloof wel serieus zou nemen
Gelovigen wel. Geloof zelf niet.
MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime »

MysticNetherlands schreef:
MoreTime schreef:Ps: "naar de hemel gaan" telt niet als doel. Net zo min als "god eeuwig loven en prijzen".
En waarom niet? Een argument of 2 zou leuk zijn.
Omdat dit geen doelen zijn, maar bezigheden die verder niets met het doel in je leven hebben te maken. Mijn stelling is dat gelovigen precies dezelfde doelen nastreven als ongelovigen. Dat is voorzien in eerste levensbehoeften, daarbij zo gelukkig mogelijk en met zo min mogelijk ellende te leven.
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

MoreTime schreef:
MoreTime schreef:Ps: "naar de hemel gaan" telt niet als doel. Net zo min als "god eeuwig loven en prijzen".
En waarom niet? Een argument of 2 zou leuk zijn.
Omdat dit geen doelen zijn, maar bezigheden die verder niets met het doel in je leven hebben te maken. Mijn stelling is dat gelovigen precies dezelfde doelen nastreven als ongelovigen. Dat is voorzien in eerste levensbehoeften, daarbij zo gelukkig mogelijk en met zo min mogelijk ellende te leven.
Vind ik het daarbij nog een "slecht" doel ook, als de hemel de drijfveer is. Goed doen en een god prijzen om later in een hemel te komen? Ik ben liever uit mezelf goed (zonder beloning achteraf)
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
MysticNetherlands
Forum fan

Jullie spreken elkaar tegen. Het is of een slecht doel (waar ik het 200% mee eens ben, en ik denk, verbazingwekkend voor jullie misschien, vele christenen met mij) of geen doel. Ik zie nog steeds niet in waarom het geen doel zou zijn. Wellicht bedoelde MoreTime eigenlijk stiekem ook dat hij t n slecht doel vind en nam ik de uitspraak te filosofisch op ;)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

MysticNetherlands schreef:Jullie spreken elkaar tegen. Het is of een slecht doel (waar ik het 200% mee eens ben, en ik denk, verbazingwekkend voor jullie misschien, vele christenen met mij) of geen doel. Ik zie nog steeds niet in waarom het geen doel zou zijn. Wellicht bedoelde MoreTime eigenlijk stiekem ook dat hij t n slecht doel vind en nam ik de uitspraak te filosofisch op ;)
Zou je dat misschien nader willen toelichten? Dat je het een slecht doel vind?
En ook mijn bovenstaande vragen nog aub?? Een mystieke christen???
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime »

MysticNetherlands schreef:Jullie spreken elkaar tegen. Het is of een slecht doel (waar ik het 200% mee eens ben, en ik denk, verbazingwekkend voor jullie misschien, vele christenen met mij) of geen doel. Ik zie nog steeds niet in waarom het geen doel zou zijn. Wellicht bedoelde MoreTime eigenlijk stiekem ook dat hij t n slecht doel vind en nam ik de uitspraak te filosofisch op ;)
Hoe kan 'naar de hemel gaan' een doel zijn van je leven? Het idee van het leven is nu/hier te leven en niet dood te gaan. Als je enkel door doodgaan eeuwig leeft, dan is het doel van je leven doodgaan lijkt me en niet leven.

En 'god eeuwig loven en prijzen' is ook niet echt een doel op zich. Geen idee hoe je je daar nu hier op aarde op wilt richten. Ook dat zal zich in het hiernamaals afspelen en heeft dus geen betrekking op nu.

Misschien kun je 'zwoegen en zweten om in de hemel te komen' nog als doel van je leven zien, maar dat is wat anders dan als gelovige gewoon je leven leiden omdat je in je achterhoofd al weet die hemel te hebben verdient ('om niet').
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.
MysticNetherlands
Forum fan

MoreTime schreef: Hoe kan 'naar de hemel gaan' een doel zijn van je leven? Het idee van het leven is nu/hier te leven en niet dood te gaan. Als je enkel door doodgaan eeuwig leeft, dan is het doel van je leven doodgaan lijkt me en niet leven.
Het gaat denk ik dan ook om *hoe* te leven (zie mijn laatste quote/antwoord).
MoreTime schreef:En 'god eeuwig loven en prijzen' is ook niet echt een doel op zich. Geen idee hoe je je daar nu hier op aarde op wilt richten. Ook dat zal zich in het hiernamaals afspelen en heeft dus geen betrekking op nu.
Oneens. Ik prijs God hier en nu. Jezus geeft die 'opdracht' dan ook aan mensen in het hier en nu. Als ik adem, prijs ik Hem, als ik liefheb prijs ik Hem. Ik heb geen idee of er/wat het hiernamaals is. Waarom zou ik daarop wachten om Hem te prijzen?
MoreTime schreef:Misschien kun je 'zwoegen en zweten om in de hemel te komen' nog als doel van je leven zien, maar dat is wat anders dan als gelovige gewoon je leven leiden omdat je in je achterhoofd al weet die hemel te hebben verdient ('om niet').
Eens!
MysticNetherlands
Forum fan

dikkemick schreef: Zou je dat misschien nader willen toelichten? Dat je het een slecht doel vind?
Omdat dat zou inhouden dat je mensen en dieren helpt voor je eigen hachie en niet uit liefde. Nou geloof ik best wel dat er een kern van waarheid zit in het gezever van cynische mensen die roepen "ja maar goed doen levert jezelf een goed gevoel op", uiteraard, en gellukig maar, maar ik geloof heilig in liefde en die uitten in daden.
dikkemick schreef: En ook mijn bovenstaande vragen nog aub?? Een mystieke christen???
Kun je t even quoten? Ik zie door de posts het bos niet meer.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

dikkemick schreef: Zou je dat misschien nader willen toelichten? Dat je het een slecht doel vind?
Omdat dat zou inhouden dat je mensen en dieren helpt voor je eigen hachie en niet uit liefde. Nou geloof ik best wel dat er een kern van waarheid zit in het gezever van cynische mensen die roepen "ja maar goed doen levert jezelf een goed gevoel op", uiteraard, en gellukig maar, maar ik geloof heilig in liefde en die uitten in daden.
dikkemick schreef: En ook mijn bovenstaande vragen nog aub?? Een mystieke christen???
Kun je t even quoten? Ik zie door de posts het bos niet meer.
@your service:
Zou je mijn 2e gedeelte misschien nog willen beantwoorden (om je beter te leren kennen)?
Wat betreft verbondenheid met Jezus. Waarom Jezus en niet Apollo of Mohammed, of Diana? Het bestaan van Jezus, staat, zoals je weet best wel ter discussie. Zeker de Jezus waarmee ik me zou moeten verbinden! Jezus was niet allemaal pais en vree overigens.
Zo ook "het goddelijke" Wat moet ik me hierbij voorstellen? Is in mijn ogen totaal oncontroleerbaar/onfalsifieerbaar en dus staat het niet ter discussie. Voor liefde heb ik geen Jezus nodig. Als IK aan Jezus denk, denk ik aan de hel en het verplicht geloven in HEM.

ps 2e gedeelte was het stukje over

Panentheïsme (Grieks: pan=alle, en=in en theos=god) is de zienswijze dat God immanent is in het gehele universum, dat het universum een deel is van God en dat God de drijvende kracht is in het universum. In tegenstelling tot pantheïsme, betekent panentheïsme niet dat het universum synoniem is met God. In plaats daarvan gaat panentheïsme ervan uit dat God meer is dan het universum: God is zowel transcendent als immanent. In veel theologische vormen wordt God daarom gezien als zowel de schepping, de universele moraal en de schepper daarvan.

Is het nu dus niet aan jou om toe te lichten wat dit allemaal betekent? Zie mijn voorgaande bijdragen m.b.t. religie en onfasifieerbare claims. Dit lijken me er nogal wat bij elkaar. Zijn er reden te geven om panentheist te worden en atheïsme te verlaten? Jij bent nu dus in het voordeel dat je totaal onbewezen claims kunt maken welke ik moet respecteren.
Einstein/Mick
Demiurg
Diehard

Bericht door Demiurg »

dikkemick schreef:
Demiurg schreef: Een T-shirt daarentegen met "Feyenoord Sucks".....
Is, omdat de mens inderdaad (o.a. sport-)gestoord is, niet handig. Echter, het ZOU moeten kunnen. Helaas weten we beter. Feijenoord vs Ajax is soms net religieus fanatisme.
Ik zou eerder zeggen dat religieus fanatisme net een soort hooliganisme is.
Bij voetbal accepteren we doorgaans wel dat wat een paar idioten doen weinig met voetbal heeft te maken.
"What’s now being called 'new atheism' or atheist fundamentalism is really nothing more than the triumph of the jerks. Unsubtle, unlearned (but pretentious), unreflective (but persistent)."
R.J. Hoffmann
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Demiurg schreef:
dikkemick schreef:
Demiurg schreef: Een T-shirt daarentegen met "Feyenoord Sucks".....
Is, omdat de mens inderdaad (o.a. sport-)gestoord is, niet handig. Echter, het ZOU moeten kunnen. Helaas weten we beter. Feijenoord vs Ajax is soms net religieus fanatisme.
Ik zou eerder zeggen dat religieus fanatisme net een soort hooliganisme is.
Bij voetbal accepteren we doorgaans wel dat wat een paar idioten doen weinig met voetbal heeft te maken.
M.u.v. de overige voetbalaanhangers. ZIJ verzetten zich ook tegen deze hooligens. Dan doen de religieuzen over het algemeen niet.
Einstein/Mick
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

MysticNetherlands schreef:als ik liefheb prijs ik Hem.
Vroeger gebruikte ik dat wel eens om mijn orgasme op te houden.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Plaats reactie