Je kunt het best nog op heen groot aantal andere manieren zien. Het is deels overlevering, deels afgekeken van Christenen, Joden en de leer van Zoroaster. Deelns faniasie, deels wijsheid, deels traditie. En dat alles in meer of in mindere mate.Jabba de Hut schreef:Als je de totale inhoud van de koran in beschouwing neemt kan je het op twee manieren zien. A. Het is bij elkaar gefantaseerd. Kan. Sommige mensen zijn uitzonderlijk getalenteerd. B. Het is waarheid.vegan-revolution schreef:Het lezen van dit soort denkbeelden versterkt bij mij alleen maar de indruk die ik heb van hoe rijk mensen kunnen fantaseren. Het willen uitvoeren van een "eeuwige straf" komt op mij niet als "barmhartig" en dus ook niet als "goed" over. Het lijkt mij dus eerder een fantasie van een psychisch ziek mens met verwrongen denkbeelden.
Noem het CD maar ik wil het op de volgende manier zien. God IS barmhartig. Dat in en in slechte mensen hun daden jaren kunnen blijven uitvoeren en God ze maar niet gelijk laat sterven komt omdat God ze iedere keer een kans geeft om hun leven te beteren.
De mensen die lijden onder de in en in slechte mensen: lijden en het leven op aarde is tijdelijk. De dood is het begin van het ware leven. In het paradijs word je perfect geschapen en kan je eeuwig in alle comfort leven. Zelfs iets als ontlasting bestaat niet meer.
Daarnaast krijg je voor iedere slechte daad 1 punt en voor iedere goede daad 10 punten.
Het is niet makkelijk om in de hel te komen.
Je kunt ook de ene "slechte" daad als "slachter" beschouwen dan de andere, en de ene "goede" daad a;s "beter" dan de andere. Moraal is geen digitale rekenmachine, vermoed ik. Maar ik hang mijn moraal dan ook niet op aan de hoofdpersoon van een of ander boek.