Je mag best tegen religie aanschoppen zolang je er maar argumenten voor hebt. Het gaat dus om kennis en dit boek maakt een paar stevige punten. Op bladzijde 97 staat bijvoorbeeld: "De godsdienstige voorstelling behoudt alle deducties bij verstek, behalve die welke expliciet door het tegen de intuïtie indruisende worden uitgeschakeld.HankS schreef:
Ik hoop dat het nu gelezen gaat worden door al die mensen die zo tegen religie aanschoppen en zichzelf op een gegeven moment klem zetten omdat ze ook tegen zichzelf aan het schoppen en daar door gelovigen vaak op geattendeerd worden.
Doe er je voordeel mee, ik moest zelf een paar keer diep zuchten en slikken omdat ook ik als notoire niet - gelovige niet kan ontsnappen zonder me heel erg bewust te zijn van mijn geloof.
De structuur van alledaagse voorstellingen vormen het raamwerk voor godsdienstige voorstellingen. Boyer geeft meerdere voorbeelden: 11. Er is slechts één God. Hij is almachtig. Maar Hij bestaat alleen op woensdag. Dit staat dus ver af van alledaagse ervaringen en dit soort concepten halen het meestal niet. Een ander aspect is dat de meeste mythische metamorfoses gebeuren tussen categorieën die dicht bij elkaar liggen. Dus personen veranderen vaker in dieren dan in planten of theepotten. Vanwege het aspect dat ze heel veel deducties met elkaar gemeen hebben. Dit zijn zomaar een paar punten van de schrijver die dus educatief verantwoord bezig is. Om de paar bladzijden duiken studies op die het uitgangspunt zijn van dit verhaal.