De meta-ethische hand

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Earthheart
Bevlogen

Re: De meta-ethische hand

Bericht door Earthheart »

axxyanus schreef:
Earthheart schreef:
Dat mensen een verkeerde inschatting kunnen maken over wie de ware god is, maakt het systeem dat de ware gelovigen voorrechten bied nog niet willekeurig.
ok, dat is waar, als je het zo bekijkt. Dus drie dingen dan: ofwel willekeur, ofwel inconsistentie, ofwel foute inschatting. Alledrie zijn slecht.
En onvermijdelijk.

voor die priester blijkbaar wel ja. Maar zoals fysici nog niet de theorie van alles hebben gevonden, heeft die priester misschien nog niet zijn coherente godstheorie gevonden, dus hij mag er verder naar zoeken...
En zolang jij op wat voor vlak ook perfectie verwacht van de anderen alvorens je hen als gesprekspartner wil aanvaarden, leef je wat mij betreft met je hoofd in de wolken.
dat is weer zoiets om dubbel te interpreteren. Fysici verwachten perfectie van andere fysici alvorens ze die andere fysici als gesprekspartners aanvaarden, en met het verwachten van perfectie bedoel ik dat die andere fysici moeten erkennen dat bv de inconsistentie tussen algemene relativiteit en kwamtumtheorie wil zeggen dat die twee theorieen niet correct kunnen zijn. En straks, als er een coherente theorie van alles ontdekt is, gaan fysici niet meer luisteren naar anderen die nog incoherente theorieën aanhangen.
Earthheart schreef:
Maar het gaat niet om een willekeurig geloof, het gaat om het ware geloof. Jij bent van oordeel dat zij geen goede redenen hebben om hun geloof tot het ware geloof uit te roepen maar dat is dan een probleem van toepassing, niet van het systeem op zich.
dat zie ik niet. In het systeem is er toch willekeur? Het systeem zegt dat op het vlak van dingen die in de werkelijkheid bestaan,
Neen het systeem zegt enkel dat de ware gelovige voorrechten geniet.
dat systeem zegt echt wel iets meer: het zegt iets over het bestaan van god en het niet bestaan van vishnu.
Het systeem zegt niet dat ware gelovigen bestaan en wie ze zijn
dat hoeft het systeem inderdaad niet te zeggen. Ik denk niet dat het christendom ergens zegt dat ware christenen bestaan. Maar het christendom zegt wel dat god bestaat
Earthheart schreef: mooi voor jullie, maar dan kunnen jullie niet klagen als ik jullie theorieën uitsluit.
Waarom zou ik klagen dat jij mijn theorieën uitsluit? Ik probeer hier niet om jou te overtuigen. Niemand houd je toch tegen om geen dierproducten te eten.
maar je zou me waarschijnlijk wel tegenhouden als ik mensproducten ging eten, dus mag ik jouw tegenhouden als jij dierproducten gaat eten. Hoe jullie mij tegenhouden, zal bepalen hoe ik jullie tegenhoud.
Niemand probeert je toch aan te praten om daar terug mee te beginnen? De persoon die hier voornamelijk anderen probeert te beïnvloeden om hun gedrag aan te passen ben jij maar je doet dat op een manier die op geen enkele manier probeert te achterhalen wat anderen belangrijk vinden of wat hen zou kunnen overtuigen.
ik neem aan dat je zelf intelligent genoeg bent om jezelf te overtuigen. Als ik zou zeggen dat vleeseters morele monsters en moordenaars zijn, dan is dat niet leuk voor je om te horen, maar dat wil niet zeggen dat de je de andere argumenten die ik geef niet overtuigend moet vinden. Met andere woorden: jij bent volwassen genoeg om louter te kijken naar de inhoud en je niet te laten afleiden door de verpakking van de boodschap. Zeggen dat de inhoud op niks trekt omdat de verpakking op niks trekt, is louter een excuusje om verder te doen met extreem egoistisch gedrag.
Ja jij mag dat. Ik vind het een vreemde houding van iemand die beweert empathisch te zijn maar als je denkt daarmee mensen te kunnen beïnvloeden dan doe je maar.
in dat stadium gaat het niet meer om het beinvloeden van anderen, maar om beschermend geweld. Zoals in de situatie waarbij de seriemoordenaar niet voor rede vatbaar is, en men hem enkel nog met geweld kan stoppen om de slachtoffers te redden. Empathie zal er nog wel voor zorgen dat men niet te extreem geweld gebruikt tegen die moordenaar.
Earthheart schreef:in de ethiek heb ik ook geen probleem met uitzonderingen, zolang die uitzonderingen maar te beschrijven zijn met uniforme (universele) regels.
Dat is niet waar. Als die uniforme (universele) regels niet aan jou intuïties voldoen, herken je ze niet eens als zodanig.
dat lijkt mij niet waar te zijn. Kun je daar een voorbeeld van geven?
Earthheart schreef:Een voorbeeld: stel de regel is dat we altijd het welzijn moeten maximaliseren. We komen dan het orgaantransplantatiedilemma tegen, waarbij we welzijn kunnen verhogen door één persoon op te offeren en vijf patienten te redden. De nieuwe ethiek zou dan kunnen bestaan uit de regel: "maximaliseer welzijn, behalve in het geval van orgaantransplantatie." Dat is niet goed, dat is een te willekeurige ad hoc aanpassing. Want wat is er zo bijzonder aan dat ene geval van transplantatie dat dat een uitzondering mag zijn?
Hoezo ene geval. Het is geldig voor alle mensen en voor alle organen neem ik aan. Dus is het een uniforme (universele) regel.
het is al duidelijk geen universele regel als je het zonder verdere reden beperkt tot mensen. Wat jij zegt is zoals de fysicus die beweert dat er een speciale kracht is voor alle appels die loskomen van takken. Ja: alle appels, en alle takken, dus het lijkt universeel. Maar een goeie fysicus voelt wel aan dat zo'n speciale kracht maar raar is, en dat het niet het laatste woord kan zijn. Hij wil dan weten wat er zo speciaal is aan appels en takken, zodat die kracht enkel zou gelden in die gevallen. Als er niet zoiets is dat appels wel en peren niet hebben, dan bestaat die speciale kracht niet, of dan is die speciale kracht ook geldig voor peren.
Dus het beperken tot mensen en organen is te veel willekeur, is niet uniform.
De vraag of het beperken tot transplantatie ook willekeur is: goh, dat is een moeilijke ja. In de constructie van mijn morele hand heb ik wel de lat hoog gelegd en gezegd dat dat een ontoelaatbare vorm van willekeur is, in de zin dat geen enkele van mijn basisprincipes expliciet mag verwijzen naar transplantaties. Mocht ik wel expliciet mogen verwijzen naar transplantaties, dan was het veel simpeler geweest, dan was vooral de constructie van het ringvingerprincipe veel simpeler geweest. Maar ik wou de lat extra hoog leggen, om zoveel mogelijk willekeur uit te sluiten en op die manier zoveel mogelijk ethische systemen al uit te sluiten, waardoor er iets minder ruimte overblijft voor moreel relativisme.
Nu, als jij in jouw systeem nog wel expliciet verwijst naar transplantaties, dan kan ik dat misschien wel tolereren, zolang ik nog niet helder onder woorden kan brengen waarom die beperking tot transplantaties een ontoelaatbare vorm van willekeur zou zijn. Maar ik zou het appreciëren als jij de lat even hoog zou leggen als ik.
Want uiteindelijk is elke regel die je wil toevoegen ad hoc want hij wordt toegevoegd met de bedoeling een bepaald resultaat te bekomen.
volgens deze definitie is elke toevoeging ad hoc, ja. Ad hoc is dan niet altijd slecht. Maar bepaalde vormen van willekeurige ad hoc zijn wel slecht. Zeker de vormen van willekeur die we niet wensen in natuurkundige theorieen en wiskundige systemen.
Earthheart schreef:Dan zien we dat dat ook niet mag, wat onze nieuwe regel confirmeert. Onze nieuwe ethische theorie is falsifieerbaar, en heeft de test met het trolleydilemma weerstaan.
Neen dat heeft die niet. Allereerst alles wat je hier schrijft is evengoed van toepassing in het geval we enkel een uitzondering maken voor transplantaties.
ok, in de zin dat je een concreet voorbeeld van een gedwongen orgaantransplantatie kunt nemen en dan checken of dat mag.
Ten tweede beantwoord niet iedereen de verschillende trolleydilemma's op de zelfde manier.
inderdaad, volgens de utilitarist mag je wel de zware meneer duwen, volgens een deontoloog niet. Maar al wat ik vraag is dat iedereen wel een coherent ethisch systeem heeft. De vraag is of bv de utilutarist het volgende mag doen: vertrekken van de theorie dat het welzijn zo hoog mogelijk moet zijn, die theorie testen bij het trolleydilemma, dan zijn theorie aanpassen tot "verhoog welzijn, behalve in dat trolleydilemma waarbij men een zwaar individu voor een trolley kan duwen om die trolley te blokkeren". Mij lijkt dat toch een te willekeurige ad hoc aanpassing; ik zou er helemaal niet tevreden mee zijn mocht ik zoiets doen in de constructie van mijn ethisch systeem. Zelfs als die utilitarist zegt: "jamaar, mijn uitzondering is wel universeel, want het geldt voor alle gelijkaardige trolleygevallen en iedereen die zwaar genoeg is om een trolley te blokkeren" Maar dat antwoord geeft mij nog geen voldoening, er hapert nog iets aan, maar ik kan nog niet goed onder woorden brengen wat. Waarom heb ik een probleem met een theorie die bv. zegt: "verhoog het welzijn, behalve bij alle gedwongen orgaantransplantaties"? Ik ruik nog te veel willekeur, maar kan het nog niet vatten...
En waarom stel jij je hier nu niet de vraag wat er zo bijzonder is aan het louter als middel gebruikt te worden misschien kan je wel een regel vinden die nog ruimer van draagwijdte is en die je op deze manier kan benaderen. Maar dat doe je niet want je stop gewoon met zoeken van zodra er iets uitkomt dat voor jouw aanvaardbaar is. Dus ben je even ad hoc bezig als de persoon die gewoon een uitzondering voor transplantaties wil.
zou kunnen; mijn intuitie zegt dat er wel een verschil is tussen mijn louter-middel uitzonderingsregel en die transplantatieregel, maar ik kan het nog niet goed vatten. Misschien is het omdat ik bij die transplantatieuitzondering spontaan de vraag stel: "waarom een uitzondering maken voor gedwongen transplantaties en niet voor bijvoorbeeld gedwongen experimenten?" Terwijl bij de louter-middel uitzondering ik geen vraag kan stellen "waarom een uitzondering maken voor als iemand als louter middel gebruikt wordt, maar niet voor bijvoorbeeld ...?" Ik weet niet wat er op die puntjes kan komen, behalve dan het triviale "als iemand niet als louter middel gebruikt wordt". Deze triviale invulling zorgt ervoor dat het woord "bijvoorbeeld" er maar raar bijstaat.
Enfin, om verder over na te denken. Misschien dat jij wel raad weet?
Earthheart
Bevlogen

siger schreef:Ik ben achterdochtig tegenover ethisch relativisme (én ethisch absolutisme.) Er zijn goede en slechte ethieken, maar het verschil vaststellen is niet aan mannen in witte jassen, maar aan geëmancipeerde burgers. Wanneer dat gebeurt, moet elk relativisme wijken voor universalisme. Universalisme betekent dat iedereen dezelfde rechten en plichten heeft.
je mag niet twee vormen van ethisch relativisme verwarren. Wat jij eronder verstaat is een ethisch systeem dat niet-universele regels bevat, waarbij bv. niet alle gelijken gelijke rechten krijgen. Wat ik versta onder ethisch relativisme is iets heel anders: het is een relativisme tussen ethische systemen in plaats van binnen één systeem. Zo zijn er meerdere ethische systemen die gebruik maken van universele regels: volgens de utilitarist telt ieders welzijn, volgens de libertarier heeft iedereen een absoluut recht op bepaalde eigendommen en volgens mijn morele hand systeem heeft ook iedereen dezelfde rechten. Maar deze drie systemen zijn verschillend, en ethisch relativisme wil dan zeggen dat we dan niet weten welke van deze systemen het beste is. Wat ik al wel durf te zeggen is dat alle ethische systemen die niet-universele basisprincipes bevatten alvast mogen verworpen worden als zijnde minderwaardig. Dus als je een systeem hebt, zorg er dan voor dat het één is met universele principes, waar iedereen dezelfde rechten heeft. Deze eis zegt nog niets over welke rechten er dan moeten gelden, dus wat dit laatste betreft is er nog wel een relativisme: de ene vindt het recht op welzijn belangrijk, de ander wil liever het recht om niet als louter middel gebruikt te worden opnemen in zijn ethisch systeem.
Gebruik van oorlogsgeweld (in tegenstelling tot rechtshandhaving) is echter de beste manier om universele rechten te vernietigen.
een empirische uitspraak; met mijn kennis van geschiedenis en politiek durf ik dat nog zo niet te zeggen. Als wetenschappers straks ontdekken dat oorlogsgeweld soms wel de beste manier is om universele rechten te beschermen, wat zou je dan doen in die speciale gevallen?
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Earthheart schreef:een empirische uitspraak; met mijn kennis van geschiedenis en politiek durf ik dat nog zo niet te zeggen. Als wetenschappers straks ontdekken dat oorlogsgeweld soms wel de beste manier is om universele rechten te beschermen, wat zou je dan doen in die speciale gevallen?
Is je eigen kennis niet toereikend om je ontdekking alvast uit de doeken te doen?
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Earthheart
Bevlogen

Peter van Velzen schreef:
Earthheart schreef: dan zou je ook de drang naar consistentie bij natuurkundigen moeten veroordelen... Natuurkundigen hebben ook een gebrek aan voorspellend vermogen.
Ik veroordeel niet de drang tot consistentie, ik veroordeel de eis ertoe. Van mij mogen theoretici best doorgaan een theorie van alles te zoeken, maar wie van anderen eist dat ze die niet bewezen theorie bij voorbaat aanhangen, en het gebruik van de onderling niet consistente relativiteitstheorie ne qunatum-mechanica veroordeelt, is gewoon gek!
die eis van natuurkundigen is er wel: men mag als fysicus niet beweren dat men de theorie van alles heeft als die theorie niet eens consistent is. De theorie van alles moet consistent zijn, anders verwerpen we ze. Als dat geen eis is...
Je mag het willen, maar helaas: Het is niet zo. Helaas onze basisprincipes laten ons in de steek ingeval van ethische dillema’s.
ik had net de basisprincipes van mijn morele hand geconstrueerd aan de hand van allerlei dilemma's, omdat het volgens mij natuurlijk de bedoeling is om oplossingen te hebben in dilemma's.
We hebben dan slechts ons gezonde verstand om ons te leiden,

is dat gezond verstand ook niet door evolutie en cultuur beinvloed? En maakt het ook niet gebruik van morele intuities? Voor mij is gezond verstand en intuities één pot nat. We moeten er ons op baseren, maar wel een coherent geheel maken van alle oordelen gegenereerd door gezond verstand en intuities, want ze zijn niet zomaar absoluut te vertrouwen.
en moeten daarom soms de ene en soms de andere vuistregel volgen. Niets garandeert ons dat die regels niet in twee verschillende richtingen kunnen wijzen.
zoals twee krachten in tegengestelde richting kunnen wijzen en het niet zo is dat de ene kracht altijd sterker is.
Earthheart
Bevlogen

Jagang schreef:
Earthheart schreef:een empirische uitspraak; met mijn kennis van geschiedenis en politiek durf ik dat nog zo niet te zeggen. Als wetenschappers straks ontdekken dat oorlogsgeweld soms wel de beste manier is om universele rechten te beschermen, wat zou je dan doen in die speciale gevallen?
Is je eigen kennis niet toereikend om je ontdekking alvast uit de doeken te doen?
nee
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Earthheart schreef:
Peter van Velzen schreef:
Earthheart schreef: dan zou je ook de drang naar consistentie bij natuurkundigen moeten veroordelen... Natuurkundigen hebben ook een gebrek aan voorspellend vermogen.
Ik veroordeel niet de drang tot consistentie, ik veroordeel de eis ertoe. Van mij mogen theoretici best doorgaan een theorie van alles te zoeken, maar wie van anderen eist dat ze die niet bewezen theorie bij voorbaat aanhangen, en het gebruik van de onderling niet consistente relativiteitstheorie ne qunatum-mechanica veroordeelt, is gewoon gek!
die eis van natuurkundigen is er wel: men mag als fysicus niet beweren dat men de theorie van alles heeft als die theorie niet eens consistent is. De theorie van alles moet consistent zijn, anders verwerpen we ze. Als dat geen eis is...
Maar niemand eist ondertussen van de natuurkundigen dat ze zo'n theorie van alles hebben alvorens ze mogen meepraten, terwijl jij wel degelijk een CES eist alvorens je iemand als een gesprekspartner wil erkennen.

Niemand neemt het de natuurkundigen kwalijk als ze bij gebrek aan een theorie van alles werken met deeltheoriën in die domeinen waar die nuttig zijn en zeker verwacht men niet dat ze de voorkeur zouden geven aan een "theorie van alles" die uiteindelijk minder nauwkeurige voorspellingen zou doen dan de deeltheoriën die gebruikt worden.

Jij daarentegen verkiest een CES dat totaal tegen je eigen waarden zou ingaan, dan te willen werken met een aantal regels die in de meeste gevallen zeer bruikbaar zijn maar waarbij er situaties bestaan die geen eenduidig antwoord opleveren, omdat dat betekent dat de totaliteit van die regels geen CES is.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Earthheart
Bevlogen

axxyanus schreef: Maar niemand eist ondertussen van de natuurkundigen dat ze zo'n theorie van alles hebben alvorens ze mogen meepraten, terwijl jij wel degelijk een CES eist alvorens je iemand als een gesprekspartner wil erkennen.
om een gesprekspartner te zijn niet hé. Ik zou niet liever willen dat jullie mee zoeken naar coherente ethische systemen, in plaats van het belang van coherentie te ontkennen. En verder vind ik natuurlijk ook zoals de fysici dat de meest coherente theorie de beste is, dus daar werken we voorlopig mee verder en we zoeken verder naar nog coherentere theorieën.
Jij daarentegen verkiest een CES dat totaal tegen je eigen waarden zou ingaan
totaal is wel veel gezegd... Kun je voorbeeld geven van iets in mijn CES dat totaal tegen mijn waarden in zou gaan?
zennie
Forum fan

Bericht door zennie »

DiMensie schreef:
zennie schreef:
siger schreef:Heb je wel eens iets van neuroloog en onderzoeker Antonio Damasio gelezen? Ratio zonder emotie is een ziektebeeld.
Ik heb al eens eerder aangedragen in dit draadje dat een CES en het strikt volgen daarvan heel leuk is voor een autist die moeite heeft met zijn eigen gevoelens en die van anderen. Een makkelijk leiddraadje met verschrikkelijk bizarre conclusies en gevolgen....
Autisme is een ontwikkelingsstoornis en geen ziektebeeld. Autisme gelijkstellen met ratio zonder emotie is al helemaal een gotspe! Iemand met autisme heeft inderdaad moeite met zijn eigen gevoelens en die van anderen, maar waarom is een CES en het strikt volgen daarvan heel leuk voor iemand met autisme?
              • :?:
Zal allemaal gotspe zijn in jouw ogen maar ik heb een vriend die is autistisch en alles wat hij doet in omgang naar anderen is gebaseerd op een vaste set regels ipv inlevings en empathie is ver te zoeken bij hem. Ik verwijt hem niets maar hij is gewoon niet in staat zich in te leven in andere gevoelens noch zijn eigen gevoelens te begrijpen. Alles wat hij doet probeert hij gewoon op ratio te doen wat dan ook mislukt...
We zijn onze herrinneringen
siger

Bericht door siger »

Earthheart schreef:met mijn kennis van geschiedenis en politiek durf ik dat nog zo niet te zeggen. Als wetenschappers straks ontdekken dat oorlogsgeweld soms wel de beste manier is om universele rechten te beschermen, wat zou je dan doen in die speciale gevallen?
Welke speciale gevallen?

Een samenleving die het welzijn van elke afzonderlijke burger nastreeft, kan geen burgers vragen (of dwingen) hun leven te offeren voor anderen. En dan is oorlog ten enenmale onmogelijk. Je beeldt je een oorlog in die goed is voor individuele mensenrechten, maar je vergeet even dat de individuele mensenrechten van de slachtoffers van oorlog (erg inconsistent) worden opgeofferd. Deze slachtoffers zijn natuurlijk soldaten, maar de laatste decennia is gebleken dat het aantal burgerslachtoffers van elke oorlog een veelvoud is van de militaire slachtoffers.

Zie ook mijn blog http://www.sigervanbrabant.be/blog/2013 ... oorlog.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Je verraadt opnieuw een foute vooringenomenheid met "Als wetenschappers straks ontdekken dat..."

Wetenschappers hebben ontdekt dat eugenetica goed is...
Wetenschappers hebben ontdekt dat Softenon nuttig is...
Wetenschappers hebben ontdekt dat platentektoniek niet bestaat....
Wetenschappers hebben ontdekt dat racisme juist is...
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Earthheart schreef:
En zolang jij op wat voor vlak ook perfectie verwacht van de anderen alvorens je hen als gesprekspartner wil aanvaarden, leef je wat mij betreft met je hoofd in de wolken.
dat is weer zoiets om dubbel te interpreteren. Fysici verwachten perfectie van andere fysici alvorens ze die andere fysici als gesprekspartners aanvaarden, en met het verwachten van perfectie bedoel ik dat die andere fysici moeten erkennen dat bv de inconsistentie tussen algemene relativiteit en kwamtumtheorie wil zeggen dat die twee theorieen niet correct kunnen zijn. En straks, als er een coherente theorie van alles ontdekt is, gaan fysici niet meer luisteren naar anderen die nog incoherente theorieën aanhangen.
Je meet met twee maten. Jij eist van je medemensen dat ze een CES hebben. Want dat is jouw voorwaarde om hen als gesprekspartner te willen zien. Daarmee leg je de lat heel wat hoger voor je medemensen op ethisch vlak dan voor de natuurkundigen.
Earthheart schreef:
Neen het systeem zegt enkel dat de ware gelovige voorrechten geniet.
dat systeem zegt echt wel iets meer: het zegt iets over het bestaan van god en het niet bestaan van vishnu.
Neen, je verwart systeem met individuele inschattingen. Christenen, joden, hindoes, moslims enz. kunnen allemaal akkoord zijn met het feit dat de ware gelovigen voorrechten mogen genieten. Dat ze elk een ander idee hebben over wie de ware gelovigen zijn verandert daar verder niets aan.
Earthheart schreef:
Het systeem zegt niet dat ware gelovigen bestaan en wie ze zijn
dat hoeft het systeem inderdaad niet te zeggen. Ik denk niet dat het christendom ergens zegt dat ware christenen bestaan. Maar het christendom zegt wel dat god bestaat.
Ik heb het niet over het christendom. Ik heb het gewoon over een CES dat de ware gelovigen voorrechten bedeelt.
Earthheart schreef:
Earthheart schreef: mooi voor jullie, maar dan kunnen jullie niet klagen als ik jullie theorieën uitsluit.
Waarom zou ik klagen dat jij mijn theorieën uitsluit? Ik probeer hier niet om jou te overtuigen. Niemand houd je toch tegen om geen dierproducten te eten.
maar je zou me waarschijnlijk wel tegenhouden als ik mensproducten ging eten, dus mag ik jouw tegenhouden als jij dierproducten gaat eten. Hoe jullie mij tegenhouden, zal bepalen hoe ik jullie tegenhoud.
Wat voor logica is dit nu? Als jij mij mag tegenhouden dierenproducten te gaan eten volgt daar dan uit dat ik jou mag tegenhouden plantenproducten te eten? Eerlijk gezegd zie ik het logisch verband niet tussen die twee maar jij hanteert wel dat soort logica.

Persoonlijk zou ik zeggen dat als jij iemand zo gek kan krijgen om een liter bloed af te staan om daar bloedworst van te maken, dat je die van mij best mag opeten. Ik zou het niet aanraden vanuit een gezondheidsstandpunt maar ethisch heb ik er niet echt een probleem mee.
Earthheart schreef:
Niemand probeert je toch aan te praten om daar terug mee te beginnen? De persoon die hier voornamelijk anderen probeert te beïnvloeden om hun gedrag aan te passen ben jij maar je doet dat op een manier die op geen enkele manier probeert te achterhalen wat anderen belangrijk vinden of wat hen zou kunnen overtuigen.
ik neem aan dat je zelf intelligent genoeg bent om jezelf te overtuigen. Als ik zou zeggen dat vleeseters morele monsters en moordenaars zijn, dan is dat niet leuk voor je om te horen, maar dat wil niet zeggen dat de je de andere argumenten die ik geef niet overtuigend moet vinden. Met andere woorden: jij bent volwassen genoeg om louter te kijken naar de inhoud en je niet te laten afleiden door de verpakking van de boodschap. Zeggen dat de inhoud op niks trekt omdat de verpakking op niks trekt, is louter een excuusje om verder te doen met extreem egoistisch gedrag.
Oh ik heb het best over de inhoud. Ik heb het zelfs over de fundering en die is dat ik jouw waardenkader verwerpelijk vind omdat het de coherentie van de regels als hoogste prioriteit heeft. Alles wat dus een gevolg van dat waardenkader is, is wat mij betreft van weinig betekenis omdat ik een ander waardenkader heb. Je zou kunnen proberen om argumenten voor je positie te vinden vertrekkend van een ander waardenkader, een waar meer mensen zich in zouden kunnen vinden. Maar daar heb je blijkbaar geen belangstelling voor.
Earthheart schreef:
Ja jij mag dat. Ik vind het een vreemde houding van iemand die beweert empathisch te zijn maar als je denkt daarmee mensen te kunnen beïnvloeden dan doe je maar.
in dat stadium gaat het niet meer om het beinvloeden van anderen, maar om beschermend geweld. Zoals in de situatie waarbij de seriemoordenaar niet voor rede vatbaar is, en men hem enkel nog met geweld kan stoppen om de slachtoffers te redden. Empathie zal er nog wel voor zorgen dat men niet te extreem geweld gebruikt tegen die moordenaar.
Sorry we hadden het over mensen die elkaars ethiek niet wilden aanvaarden, we hadden het niet over mensen die elkaar ombrachten. Ik heb het trouwens hier vooral over jouw steeds weerkerend soort antwoord dat er op neerkomt dat als de ander iets niet specifiek aanvaard, dat dat betekent dat het dan toegelaten is dat jij je op een of andere manier als een rotzak opstelt. En nee dan hebben we het niet over seriemoordenaars maar gewoon over mensen die wat minder bezeten zijn met een CES.
Earthheart schreef:
Earthheart schreef:in de ethiek heb ik ook geen probleem met uitzonderingen, zolang die uitzonderingen maar te beschrijven zijn met uniforme (universele) regels.
Dat is niet waar. Als die uniforme (universele) regels niet aan jou intuïties voldoen, herken je ze niet eens als zodanig.
dat lijkt mij niet waar te zijn. Kun je daar een voorbeeld van geven?
Dat heb ik al meermaals gedaan, zelfs in het bericht waar jij nu op antwoordde en hier ondaraan opnieuw.
Earthheart schreef:
Earthheart schreef:Een voorbeeld: stel de regel is dat we altijd het welzijn moeten maximaliseren. We komen dan het orgaantransplantatiedilemma tegen, waarbij we welzijn kunnen verhogen door één persoon op te offeren en vijf patienten te redden. De nieuwe ethiek zou dan kunnen bestaan uit de regel: "maximaliseer welzijn, behalve in het geval van orgaantransplantatie." Dat is niet goed, dat is een te willekeurige ad hoc aanpassing. Want wat is er zo bijzonder aan dat ene geval van transplantatie dat dat een uitzondering mag zijn?
Hoezo ene geval. Het is geldig voor alle mensen en voor alle organen neem ik aan. Dus is het een uniforme (universele) regel.
het is al duidelijk geen universele regel als je het zonder verdere reden beperkt tot mensen.
Jij had het over personen. Als jij een context schept waarin het onderwerp impliciet mensen zijn door het over personen te hebben moet je niet klagen als je gesprekspartner gewoon die context overneemt. Binnen die context was het wel degelijk een universele regel.
Earthheart schreef:Wat jij zegt is zoals de fysicus die beweert dat er een speciale kracht is voor alle appels die loskomen van takken. Ja: alle appels, en alle takken, dus het lijkt universeel. Maar een goeie fysicus voelt wel aan dat zo'n speciale kracht maar raar is, en dat het niet het laatste woord kan zijn. Hij wil dan weten wat er zo speciaal is aan appels en takken, zodat die kracht enkel zou gelden in die gevallen. Als er niet zoiets is dat appels wel en peren niet hebben, dan bestaat die speciale kracht niet, of dan is die speciale kracht ook geldig voor peren.
Ik ga van nu af elke vergelijk met fysika negeren omdat ik ze fundamenteel oneerlijk vind. De natuurkunde schrijft niets voor. Als de natuurkundigen basis-wetten gevonden hebben en ze merken daarna dat iets zich (schijnbaar) in striijd met die wetten gedraagt, dan reageren die wetenschappers niet door te beweren dat het gedrag dat ze waargenomen hebben niet mag bestaan.

Jij daarentegen gebruikt jouw basis-intuïties om anderen voor te schrijven welke intuïtie zij wel of niet mogen volgen.
Earthheart schreef:De vraag of het beperken tot transplantatie ook willekeur is: goh, dat is een moeilijke ja. In de constructie van mijn morele hand heb ik wel de lat hoog gelegd en gezegd dat dat een ontoelaatbare vorm van willekeur is, in de zin dat geen enkele van mijn basisprincipes expliciet mag verwijzen naar transplantaties. Mocht ik wel expliciet mogen verwijzen naar transplantaties, dan was het veel simpeler geweest, dan was vooral de constructie van het ringvingerprincipe veel simpeler geweest. Maar ik wou de lat extra hoog leggen, om zoveel mogelijk willekeur uit te sluiten en op die manier zoveel mogelijk ethische systemen al uit te sluiten, waardoor er iets minder ruimte overblijft voor moreel relativisme.
Nu, als jij in jouw systeem nog wel expliciet verwijst naar transplantaties, dan kan ik dat misschien wel tolereren, zolang ik nog niet helder onder woorden kan brengen waarom die beperking tot transplantaties een ontoelaatbare vorm van willekeur zou zijn. Maar ik zou het appreciëren als jij de lat even hoog zou leggen als ik.
Je schijnt het punt te missen. Namelijk dat jij iets als willekeurig beschouwde met als enig uitgangspunt dat jij persoonlijk de lat hoog had gelegd. Met andere woorden iets dat niet willekeurig is, beschouw jij wel als willekeurig omdat het onder jou lat doorgaat. Daarmee illustreer je duidelijk wat ik wilde aantonen, jij verwart willekeur met niet aan jouw voorwaarden voldoen.
Earthheart schreef:
Ten tweede beantwoord niet iedereen de verschillende trolleydilemma's op de zelfde manier.
inderdaad, volgens de utilitarist mag je wel de zware meneer duwen, volgens een deontoloog niet. Maar al wat ik vraag is dat iedereen wel een coherent ethisch systeem heeft.
Ja maar aangezien jij niet weet hoe die persoon op de trolleydilemma's reageert, weet jij niet of jouw "niet als middel gebruiken" regel voor hem wel of niet bevestigd zou worden. Je antwoord hier alsof je antwoorden enkel uit de aanwezigheid van een CES volgen maar het is duidelijk dat je impliciet vanuit jouw invulling van een CES redeneert.
Earthheart schreef:De vraag is of bv de utilutarist het volgende mag doen: vertrekken van de theorie dat het welzijn zo hoog mogelijk moet zijn, die theorie testen bij het trolleydilemma, dan zijn theorie aanpassen tot "verhoog welzijn, behalve in dat trolleydilemma waarbij men een zwaar individu voor een trolley kan duwen om die trolley te blokkeren". Mij lijkt dat toch een te willekeurige ad hoc aanpassing; ik zou er helemaal niet tevreden mee zijn mocht ik zoiets doen in de constructie van mijn ethisch systeem.
Jij mag daar ontevreden mee zijn maar jouw ontevredenheid zie ik niet bepaald als een objectieve maatstaf om willekeur van niet-willekeur te onderscheiden.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Earthheart schreef:
totaal is wel veel gezegd... Kun je voorbeeld geven van iets in mijn CES dat totaal tegen mijn waarden in zou gaan?
Het gaat niet om jouw CES.

Het gaat erom dat je meerdere malen hebt aangegeven dat als voor een of andere reden voor jou de keuze zou beperkt zijn tussen enerzijds een CES dat tegen je waarden ingaat en een IES dat je waarden redelijk benadert dat jij in dat geval voor het CES kiest.

Dus neen in de vergelijking dat ik maak lijkt me "totaal" niet veel gezegd. Jij kiest een CES dat totaal tegen je eigen waarden zou ingaan, als het alternatief geen CES zou zijn, zelfs als dat alternatief meer overeenkomt met je waarden.
Earthheart
Bevlogen

siger schreef:
Earthheart schreef:met mijn kennis van geschiedenis en politiek durf ik dat nog zo niet te zeggen. Als wetenschappers straks ontdekken dat oorlogsgeweld soms wel de beste manier is om universele rechten te beschermen, wat zou je dan doen in die speciale gevallen?
Welke speciale gevallen?
de gevalen waarin oorlogsgeweld de beste (doeltreffendste) manier is om universele rechten te beschermen.
Een samenleving die het welzijn van elke afzonderlijke burger nastreeft, kan geen burgers vragen (of dwingen) hun leven te offeren voor anderen.

maar als ze niet vechten, dan wint de tegenpartij en die gaan dan iedereen doden, en dan is er misschien nog minder welzijn.
En dan is oorlog ten enenmale onmogelijk. Je beeldt je een oorlog in die goed is voor individuele mensenrechten, maar je vergeet even dat de individuele mensenrechten van de slachtoffers van oorlog (erg inconsistent) worden opgeofferd. Deze slachtoffers zijn natuurlijk soldaten, maar de laatste decennia is gebleken dat het aantal burgerslachtoffers van elke oorlog een veelvoud is van de militaire slachtoffers.
maar als wetenschappers nu tot de vaststelling komen dat in dit specifieke geval het welzijn wel bevorderd wordt door oorlog...
Je verraadt opnieuw een foute vooringenomenheid met "Als wetenschappers straks ontdekken dat..."
Wetenschappers hebben ontdekt dat eugenetica goed is...
dit is een te normatieve uitspraak, dat is dus niet enkel voor de wetenschap.
Wetenschappers hebben ontdekt dat Softenon nuttig is...
ofwel is dit een te normatieve uitspraak (wat is nuttig?), ofwel gebruiken we een objecteve betekenis van nuttig, zoals doeltreffend, maar dan is de nuttigheid van softenon niet waar.
Wetenschappers hebben ontdekt dat platentektoniek niet bestaat....
dat is een foute uitspraak; wetenschappers hebben dat niet ontdekt.
Wetenschappers hebben ontdekt dat racisme juist is...
het woord "juist" maakt deze uitspraak te normatief voor de wetenschap.
Earthheart
Bevlogen

axxyanus schreef: Je meet met twee maten. Jij eist van je medemensen dat ze een CES hebben. Want dat is jouw voorwaarde om hen als gesprekspartner te willen zien. Daarmee leg je de lat heel wat hoger voor je medemensen op ethisch vlak dan voor de natuurkundigen.
de lat voor natuurkundigen leg ik even hoog als voor ethici. Vreemd dat je dat niet ziet; ik dacht het nochtans heel duidelijk gemaakt te hebben. Ofwel begrijp ik niet wat je wil zeggen.
Earthheart schreef: dat systeem zegt echt wel iets meer: het zegt iets over het bestaan van god en het niet bestaan van vishnu.
Neen, je verwart systeem met individuele inschattingen. Christenen, joden, hindoes, moslims enz. kunnen allemaal akkoord zijn met het feit dat de ware gelovigen voorrechten mogen genieten. Dat ze elk een ander idee hebben over wie de ware gelovigen zijn verandert daar verder niets aan.
ah ok, op die manier is het waar ja.
Maar ik had het dus over het systeem dat die christen aanhangt, en die gelooft dus niet enkel dat de ware gelovigen voorrechten geniet, maar ook dat god wel en vishnu niet bestaat.
Ik heb het niet over het christendom. Ik heb het gewoon over een CES dat de ware gelovigen voorrechten bedeelt.
begrepen; vandaar de verwarring, ik had het dus wel over het christendom
Earthheart schreef:
Wat voor logica is dit nu? Als jij mij mag tegenhouden dierenproducten te gaan eten volgt daar dan uit dat ik jou mag tegenhouden plantenproducten te eten?
nee, want als jij en ik een CES construeren, merken we dat in onze beide CES'en er een moreel relevant verschil is tussen dieren (voelende wezens) en planten (niet-voelende wezens).
Ik zal het anders zeggen: als jij niet wil dat ik je tegenhoud om dierproducten te eten terwijl jij mij wel mag tegenhouden om mensproducten te eten, dan moet je een moreel relevant verschil tussen dieren en mensen kunnen geven. En dat ga je niet kunnen; vandaar. Mocht je wel vanuit jouw CES een relevant verschil kunnen aangeven tussen mensen en dieren, dan mag ik jou niet zomaar tegenhouden dierproducten te eten. Dan gaan we een democratische afweging moeten maken tussen onze twee CES'en.
Dus zelfs als in jouw CES planten en dieren gelijk zijn, mag je me nog niet zomaar tegenhouden om planten te eten, want ik heb een CES waarin planten en dieren niet gelijk zijn.
Persoonlijk zou ik zeggen dat als jij iemand zo gek kan krijgen om een liter bloed af te staan om daar bloedworst van te maken, dat je die van mij best mag opeten. Ik zou het niet aanraden vanuit een gezondheidsstandpunt maar ethisch heb ik er niet echt een probleem mee.
als dat vrijwillig wordt afgestaan dan is het niet immoreel, akkoord. Maar de dierproducten die jij eet werden nooit vrijwillig afgestaan. Nooit.
Oh ik heb het best over de inhoud. Ik heb het zelfs over de fundering en die is dat ik jouw waardenkader verwerpelijk vind omdat het de coherentie van de regels als hoogste prioriteit heeft. Alles wat dus een gevolg van dat waardenkader is, is wat mij betreft van weinig betekenis omdat ik een ander waardenkader heb. Je zou kunnen proberen om argumenten voor je positie te vinden vertrekkend van een ander waardenkader, een waar meer mensen zich in zouden kunnen vinden. Maar daar heb je blijkbaar geen belangstelling voor.
nee, inderdaad, coherentie is cruciaal voor mij om respect te hebben voor een waardekader.
Sorry we hadden het over mensen die elkaars ethiek niet wilden aanvaarden, we hadden het niet over mensen die elkaar ombrachten. Ik heb het trouwens hier vooral over jouw steeds weerkerend soort antwoord dat er op neerkomt dat als de ander iets niet specifiek aanvaard, dat dat betekent dat het dan toegelaten is dat jij je op een of andere manier als een rotzak opstelt.
tja, kwestie van eerlijkheid hé. Als jij je als een rotzak mag opstellen tegenover onschuldige anderen (met name dieren), dan mag ik toch zeker wel me als een rotzak opstellen tegenover jou. Want je geeft zelf aan dat je naar willekeur rotzakkerig mag doen tegen anderen. Ik stel me niet eens naar willekeur rotzakkerig op: ik stel me enkel rotzakkerig op tegen diegenen die zich rotzakkerig opstellen tegen derden.
Earthheart schreef: Hoezo ene geval. Het is geldig voor alle mensen en voor alle organen neem ik aan. Dus is het een uniforme (universele) regel.
het is al duidelijk geen universele regel als je het zonder verdere reden beperkt tot mensen.
Jij had het over personen. Als jij een context schept waarin het onderwerp impliciet mensen zijn door het over personen te hebben moet je niet klagen als je gesprekspartner gewoon die context overneemt. Binnen die context was het wel degelijk een universele regel.[/quote]
ja, ik had het over personen, niet over mensen. Misschien duidelijker als ik "personen" had vervangen door "individuen".
Earthheart schreef:Wat jij zegt is zoals de fysicus die beweert dat er een speciale kracht is voor alle appels die loskomen van takken. Ja: alle appels, en alle takken, dus het lijkt universeel. Maar een goeie fysicus voelt wel aan dat zo'n speciale kracht maar raar is, en dat het niet het laatste woord kan zijn. Hij wil dan weten wat er zo speciaal is aan appels en takken, zodat die kracht enkel zou gelden in die gevallen. Als er niet zoiets is dat appels wel en peren niet hebben, dan bestaat die speciale kracht niet, of dan is die speciale kracht ook geldig voor peren.
Ik ga van nu af elke vergelijk met fysika negeren omdat ik ze fundamenteel oneerlijk vind. De natuurkunde schrijft niets voor. Als de natuurkundigen basis-wetten gevonden hebben en ze merken daarna dat iets zich (schijnbaar) in striijd met die wetten gedraagt, dan reageren die wetenschappers niet door te beweren dat het gedrag dat ze waargenomen hebben niet mag bestaan.
het gaat in mijn fysica analogie niet over het voorschrijven van hoe een theorie er moet uitzien, het gaat erom dat fysici geloven dat de natuur uniform is, dat er een vorm van antiwillekeur in de natuurwetten zit. Mocht er in werkelijkheid geen uniformiteit zijn en wel volledige willekeur in de natuur, dan gaat de analogie tussen een natuurkundige theorie en een ethisch systeem niet op. Dan had ik enkel nog een wiskundig systeem als analogie genomen voor een ethisch systeem. Nu beschouw ik zowel een natuurkundige theorie als een wiskundig systeem als analogieën.
Jij daarentegen gebruikt jouw basis-intuïties om anderen voor te schrijven welke intuïtie zij wel of niet mogen volgen.
dat is half waar ja. Het is waar in de zin van meta-ethische basisintuities, dat een goed ethisch systeem consistent, uniform, helder,... moet zijn. Het is niet waar wat betreft morele basisintuities.
Je schijnt het punt te missen. Namelijk dat jij iets als willekeurig beschouwde met als enig uitgangspunt dat jij persoonlijk de lat hoog had gelegd. Met andere woorden iets dat niet willekeurig is, beschouw jij wel als willekeurig omdat het onder jou lat doorgaat. Daarmee illustreer je duidelijk wat ik wilde aantonen, jij verwart willekeur met niet aan jouw voorwaarden voldoen.
is het niet beter te zeggen dat ik verschillende vormen van willekeur zie, dat we beter niet alle vormen tolereren en ook niet zomaar alle vormen kunnen vermijden, en dat we dus moeten uitzoeken welke vormen van willekeur we niet tolereren, en daarin de lat toch redelijk hoog leggen om al zoveel mogelijk ethische systemen te kunnen uitsluiten en om zo te veel moreel relativisme te vermijden?
dus ja, ik sta open voor suggesties over welke vormen van willekeur al dan niet toegelaten zijn. Mijn aanpak is dat we ons laten inspireren door fysici en wiskundigen, dus door de vormen van willekeur die al dan niet in ons heelal aanwezig zijn, en door de vormen van willekeur die wiskundigen al dan niet tolereren in hun wiskundige systemen.
Ja maar aangezien jij niet weet hoe die persoon op de trolleydilemma's reageert, weet jij niet of jouw "niet als middel gebruiken" regel voor hem wel of niet bevestigd zou worden.
inderdaad: het zou kunnen dat die persoon mijn middelvingerprincipe van de morele hand niet deelt, en dat hij in de plaats een ander principe heeft dat consistent en niet te willekeurig is. In dat geval heeft die persoon ook een CES, en dan moeten we onze beide CES'en samenbrengen in een democratische besluitvorming om tot een soort van consensus te komen. Als die persoon een CES heeft, kan ik niet beweren dat mijn CES beter is, want ik kan niet beargumenteren waarom bv. de morele intuities die ik gebruikt heb om mijn CES te construeren beter zouden zijn dan de morele intuities vand ie andere persoon. Dus in die zin respecteer ik dus wel iemand anders zijn mening.
Je antwoord hier alsof je antwoorden enkel uit de aanwezigheid van een CES volgen maar het is duidelijk dat je impliciet vanuit jouw invulling van een CES redeneert.
dat is waar. maar ik sta ook wel open voor andere invullingen. Maar als men het zo invult dat inconsistentie en te veel willekeur ook nog mogen in een CES, dan wordt dat gevaarlijk, want dan zou ik sneller die invulling van een CES mogen en kunnen negeren (kunnen, in de zin dat de aanhanger van die andere invulling van een CES geen zinnig argument heeft tegen mijn verwerping van zijn invulling).
Earthheart schreef:De vraag is of bv de utilutarist het volgende mag doen: vertrekken van de theorie dat het welzijn zo hoog mogelijk moet zijn, die theorie testen bij het trolleydilemma, dan zijn theorie aanpassen tot "verhoog welzijn, behalve in dat trolleydilemma waarbij men een zwaar individu voor een trolley kan duwen om die trolley te blokkeren". Mij lijkt dat toch een te willekeurige ad hoc aanpassing; ik zou er helemaal niet tevreden mee zijn mocht ik zoiets doen in de constructie van mijn ethisch systeem.
Jij mag daar ontevreden mee zijn maar jouw ontevredenheid zie ik niet bepaald als een objectieve maatstaf om willekeur van niet-willekeur te onderscheiden.
in dit geval misschien niet, nee, want ik kan mijn intuitie nog niet goed onder woorden brengen. Dus vandaar dat ik het voorlopig nog zou tolereren als een quasi-utilitarist met een ethisch systeem afkomt dat zegt "verhoog welzijn, behalve bij gedwongen orgaantransplantaties" en dan beweert dat zijn systeem ook een CES is. Mijn intuitie zegt dat het toch niet echt een CES is (omdat het nog naar te veel willekeur ruikt door die uitzondering), maar zolang ik dat niet helder onder woorden kan brengen ga ik het als CES tolereren. Dus opnieuw een voorbeeld van iets dat wel botst met mijn intuitie maar dat ik toch in zekere zin tolereer. Ik zou het wel apprecieren om met die quasi-utilitarist van gedachten te wisselen over deze kwestie of een uitzondering maken voor een concrete praktijk zoals orgaantransplantatie nu te veel willekeur is of niet.

Ben wel blij met jou hierover te discussieren, want je zegt tenminste zeer uitdagende dingen die me dwingen om er verder over na te denken.
Earthheart
Bevlogen

axxyanus schreef:
Earthheart schreef:
Het gaat niet om jouw CES.

Het gaat erom dat je meerdere malen hebt aangegeven dat als voor een of andere reden voor jou de keuze zou beperkt zijn tussen enerzijds een CES dat tegen je waarden ingaat en een IES dat je waarden redelijk benadert dat jij in dat geval voor het CES kiest.

Dus neen in de vergelijking dat ik maak lijkt me "totaal" niet veel gezegd. Jij kiest een CES dat totaal tegen je eigen waarden zou ingaan, als het alternatief geen CES zou zijn, zelfs als dat alternatief meer overeenkomt met je waarden.
ah, ik had het verkeerd begrepen. inderdaad; ik zou zo'n CES verkiezen, en zal dan niet moeilijk doen over dat woordje "totaal". Ik kan me er alleen niets bij voorstellen hoe dat dan zou zijn. Dat alle ethische systemen incoherent zouden zijn, behalve het systeem dat zegt "roei iedereen uit!"? ik denk dat mijn verbeeldingsvermogen tekort schiet om me zoiets voor te stellen. Mijn intuitie zegt dat zoiets onmogelijk voor te stellen is, zoals een vierkante cirkel, maar ik kan dat nog niet hard maken.
DiMensie

Bericht door DiMensie »

zennie schreef:Zal allemaal gotspe zijn in jouw ogen maar ik heb een vriend die is autistisch en alles wat hij doet in omgang naar anderen is gebaseerd op een vaste set regels ipv inlevings en empathie is ver te zoeken bij hem. Ik verwijt hem niets maar hij is gewoon niet in staat zich in te leven in andere gevoelens noch zijn eigen gevoelens te begrijpen. Alles wat hij doet probeert hij gewoon op ratio te doen wat dan ook mislukt...
Ik schreef:
"Autisme gelijkstellen met ratio zonder emotie is al helemaal een gotspe!"

En dat omdat je een vriend hebt met bepaald gedrag, waarbij je gebrek aan empathie gelijkstelt aan 'zonder emotie'? En vindt die vriend van jou het heel leuk om een CES strikt te volgen, en als die vriend dat al zou vinden, waarom concludeer je daaruit dat 'iemand met autisme' dat heel leuk zou vinden?

Enig idee hoeveel 'iemanden met autisme' er zijn?
Ongeveer bij 1 procent van de kinderen en volwassenen is er sprake van ASS.
Enig idee hoe breed het ASS (Autisme Spectrum Stoornissen) is?
.
Plaats reactie