Leegloop kerk veroorzaakt doofheid

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Antiscience
Banned

Bericht door Antiscience »

drosofila schreef:Mag ik vragen wat deze discussie nog met de leegloop der kerken, al dan niet als gevolg dan wel oorzaak van zogezegde doofheid, te maken heeft?
Mij lijkt het eerder een rondje 'in de ring': raken waar je kan.

Groeten,
drosofila
was slechts zijtakje onderonsje tussen Harrie, mij en Jessy fruitvliegje.
We gaan nu weer braaf ontopic verder of houden er mee op.

MvG, Jos
Sebastiaan
Bevlogen

Bericht door Sebastiaan »

Jessy schreef:
De verspreiding van het woord van Jezus Christus is belangrijker dan al de nood- en ontwikkelingshulp die rijke kerken als die in Duitsland geven aan arme landen,
Zo zie je maar weer dat de paus in mijn opinie geen christen is, althans geen navolger van christus.
Ik vind het altijd weer fantasties om te horen, hoe de ene overtuigd gelovige beweert dat de andere overtuigd gelovige, geen echte overtuigende gelovige is, en omgekeerd. Hieruit blijkt maar weer een hoe kortzichtig zulke mensen zijn.
De wereld is zoveel logischer en makkelijker te begrijpen zonder god dan met, dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
HarrieMe
Ervaren pen

Bericht door HarrieMe »

Antiscience schreef:
HarrieMe schreef:Ik ken geen angst. Ik heb juist vrede met de beperktheid van het mens zijn. Ik heb me nooit bang laten maken met hel en verdoemenis. Ik ben blij dat er niets meer is na de dood. Pas als mensen beseffen hoe lang eeuwigheid is, kunnen ze begrijpen dat ze niet eeuwigheid willen voortleven.

Ken je het sprookje ;
" Van een die erop uittrok het griezelen te leren. "

Heb je echt geen angst meer ?
Heb je angst voor oneindigheid ?
Heb je angst voor eventuele onsterfelijkheid ?
Je hebt wel nog hoop ?
Heb je een sterk zelfvertrouwen ?
Ik ben niet bang, nog niet voor een tram. Ik heb geen angst voor de oneindigheid, maar ik zou me stierlijk vervelen na een paar eeuwen. Ik hoef niet bang te zijn voor de onsterfelijkheid, want dat is een verzinsel van gewone mensen. Ik hoop gezond te blijven en heb een oneindig groot zelf vertrouwen. Het is alleen jammer dat ik al sinds eind jaren 60 doof ben, want toen begon de leegloop van de kerk.
Wanneer allen het eens zijn, heeft niemand nagedacht.
(Walter Lipmann)
drosofila
Forum fan
Contacteer:

Bericht door drosofila »

Wat mij telkens weer opvalt, als het over god en geloven gaat.
Godsgelovigen beweren dat je God moet zoeken, dat je hem moet toelaten in je leven, enz.
Tegelijk beweren ze dat God overal is, alomtegenwoordog.
Als dit zo is, waarom moet God dan gezocht worden? Zouden we hem/haar dan niet gewoon op elke hoek van de straat tegen komen?
Misschien ben ik, behalve doof ook nog blind, volgens de paus dan.

Wie ik op elke straathoek tegenkom, dat is gewoon mijn medemens. Die moet ik niet zoeken, die dient zich gewoon aan, die is alomtegenwoordig.
Dus hou ik het maar op de liefde tot en respect voor de evenmens, dat lijkt mij de verstandigste en het meest efficiënte weg tot spiritualiteit (als je het zo wil noemen). En daar reken ik ook de andere levende wezens maar toe, volgens godsgelovigen evenzeer schepselen Gods.

Volgens mij raaskalt de paus maar wat. Misschien is hij zich maar al te goed bewust dat hij een achterhoedegevecht levert. Als hij de 'ongelovigen' een schuldgevoel wil bezorgen zal hij toch wat vroeger moeten opstaan. :wink:

Groeten,
drosofila
De noodzaak om veel uit te leggen en te rechtvaardigen roept de gedachte op dat er iets mis is met de zaak zelf. (B. Tuchman)
Antiscience
Banned

@ drosofila

Bericht door Antiscience »

:lol:
Jessy
Ervaren pen

Bericht door Jessy »

Sebastiaan schreef:
Jessy schreef:
De verspreiding van het woord van Jezus Christus is belangrijker dan al de nood- en ontwikkelingshulp die rijke kerken als die in Duitsland geven aan arme landen,
Zo zie je maar weer dat de paus in mijn opinie geen christen is, althans geen navolger van christus.
Ik vind het altijd weer fantasties om te horen, hoe de ene overtuigd gelovige beweert dat de andere overtuigd gelovige, geen echte overtuigende gelovige is, en omgekeerd. Hieruit blijkt maar weer een hoe kortzichtig zulke mensen zijn.

Een christen is in mijn ogen iemand die in de voetsporen treed van Christus.
Uit de overleveringen die aan Christus worden toegeschreven, denk ik b.v. aan het brood dat hij uitdeelde aan de mensenmassa's, hoe hij omging met vriend en vijand die hij allen zag als zijn naaste zie ik dat de paus niet doen. Denk zelfs dat als christus hier op deze aarde zou rondlopen dat hij de condooms gratis ging uitdelen, als bescherming tegen aids en door de Roomse kerk als heiden zou worden betitteld.

Daarbij denk ik aangezien jouw uitspraak dat je een zeer gelovig mens bent. Sebastiaan. ben blij dat je tenminste nog geloven kunt.
Zie de zin in de onzin en de onzin in de zin.
Jessy
Ervaren pen

Bericht door Jessy »

drosofila

Denk net dat de kerk leegloopt door de doofheid en de blindheid van die kerk om aan de werkelijke noden van mensen tegemoet te komen.
Zie de zin in de onzin en de onzin in de zin.
drosofila
Forum fan
Contacteer:

Bericht door drosofila »

Jessy schreef:drosofila

Denk net dat de kerk leegloopt door de doofheid en de blindheid van die kerk om aan de werkelijke noden van mensen tegemoet te komen.
Tja, dan doet de paus aan projectie. Voer voor psychoanalisten dan?

Groeten,
drosofila
De noodzaak om veel uit te leggen en te rechtvaardigen roept de gedachte op dat er iets mis is met de zaak zelf. (B. Tuchman)
HarrieMe
Ervaren pen

Bericht door HarrieMe »

Jessy schreef:
Ik kan me voorstellen dat de paus liever meer potentiële betalende gelovigen voor de rkk zoekt, dan het gebruiken van de geldelijke middelen die de rkk heeft in de landen waar mensen sterven van de honger.
Ze moesten hem maar eens een jaar net zoveel te eten geven, als de mensen krijgen in de door hem bedoelde landen. In plaats van eten alleen maar laten luisteren naar het woord van gristus. Kijken hoe hij er dan over denkt
(Walter Lipmann)
rudy58

Bericht door rudy58 »

Leegloop kerken

Ik post al vele jaren op fora, echter nooit op fora zoals dit. Het komt eigenlijk meer door de veranderende sfeer van de laatste tijd, veroorzaakt door allerlei godsdienstige problemen.

Ik ben van 1958 en heb een streng katholieke opvoeding genoten. Mijn ouders gingen in die tijd al niet meer naar de kerk, maar ik was dikwijls bij mijn grootouders en dan gingen wij op de zaterdagavond naar de avondmis. Ik vond dat niet altijd prettig maar het was zo.

Toen ik 8 jaar was moest ik op internaat in een zeer strenge katholieke school en er was toen ook nog de zaterdag school. Ik was dus enkel thuis van zaterdagnamiddag tot zondagavond en dit tot ik 15 was. Wij gingen elke dag naar de kapel in die school en dat was wel ambetand maar ik keek dikwijls naar de glasramen met die personen met ietwat treurige gezichten, maar dat had een bepaalde uitstraling van zachtheid. Wij leerden de Tien Geboden, de Vijf Geboden van de Heilige Kerk, de akten van berouw, liefde enz... en wij leerden dat. Uiteraard was het schoollreglement erg streng en een kleine misstap werd streng bestraft. Wat waren wij toch braaf en gehoorzaam.

Later als volwassene, was ik orgelist in verschillende kerken in mijn stad voor verschillende jaren (1980-1988). Wegens beroepsredenen (ik werd buschauffeur op lange afstand en dat was steeds in het weekend) ging ik dus niet meer naar de kerk. Dat is tot op heden zo. Ik heb in die periode de kerken zien leeglopen.

Na de val van de Berlijnse Muur in 1989 ben ik me beginnen interesseren in o.a. de leer van Marx en Engels, het communisme en ik ben mijn geloof volledig kwijt. Ik ben tot de persoonlijke vaststelling gekomen dat er geen God is. Als atheïst respecteer ik uiteraard de keuze van ieder mens en heb er totaal geen moeite mee hoe mensen leven en wat ze doen. Ik probeer steeds ook te helpen als ik kan (je krijgt dat mee bij een katholieke opvoeding) en leef als een eenvoudig mens en vervul al mijn plichten. Ik ben er zeker van dat een eventuele 'God' mij weinig slechte punten zou kunnen geven. Maar als mens is het onmogelijk om geen fouten te maken dus je zal af en toe wel eens een slecht punt krijgen. Ik doe m'n best. ;)

Persoonlijk, (en hier leg ik de nadruk op) denk ik dat de meeste problemen bij de godsdiensten liggen. Ik heb groot respect voor onze paus als mens. Wij als Christenen mogen niet liegen volgens onze leer. Ook al ben ik nu ongelovig, ik kan ook niet tegen leugens. En gezien mijn respect voor de paus en mijn opzoekingen nadien en vele zaken te hebben gelezen en overwogen, ben ik tot de vaststelling gekomen dat er wel degelijk godsdiensten bestaan die gewelddadig zijn. Katholiek opgevoede mensen zouden anders reageren.

Gelovige katholieke mensen zouden echter weer naar de kerk moeten gaan. En hun kinderen verplichten van terug naar de Heilige Mis te gaan. Maar wat ik nu schrijf komt natuurlijk allemaal wat belachelijk en onmogelijk over want welk kind gaat dat nog doen en dan nog wel als zijn ouders het zouden vragen die het altijd maar te druk hebben.

Raar eigenlijk... hoe komt het dat (nog maar) 30 jaar geleden niet waar geweest zou zijn. We zouden het niet gedurfd hebben en nog minder proberen. Dat komt omdat er geen discipline meer is. Dat is volgens mij één van de grootste problemen. Het compleet wegvallen van het gezag door de ouders. Klinkt allemaal ouderwets misschien maar het werkte. Discipline weg, gezag weg en je hebt problemen.

Dit forum noemt freethinker. Ik ben blij dat ik dit eens kon vertellen. Maar ik raad Christen mensen aan van terug naar de kerk te gaan iedere zondag. Je zal er u beter bij voelen en je zal ook weer een identiteit hebben. Ik ga zelfs terug naar de kerk om terug even te kunnen nadenken en bezinnen. Dat wat je leert als kind, kan je in je verdere leven nooit volledig loslaten. Maar datgene wat je leert zal wel steeds je levensweg beïnvloeden. En dan weet ik wat te doen als mens in het dagelijkse leven.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Welkom Rudy58. Interessant verhaal.
Een christen is in mijn ogen iemand die in de voetsporen treed van Christus.
Hoe kun je in de voetsporen treden van Jezus, God op aarde? Hoe goed kun je als christen zijn? Volgens welke leer van welke kerk? Wat is de ware leer?
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
Blueflame
Forum fan

Bericht door Blueflame »

Ik had al elders gereageerd op een bericht van jouw omdat ik het zo'n menselijk verhaal vind. En hier zie ik weer het zelfde. Een menselijk verhaal.
ruby58 schreef:Ik probeer steeds ook te helpen als ik kan (je krijgt dat mee bij een katholieke opvoeding) en leef als een eenvoudig mens en vervul al mijn plichten. <knip>
Dit forum noemt freethinker. Ik ben blij dat ik dit eens kon vertellen. Maar ik raad Christen mensen aan van terug naar de kerk te gaan iedere zondag. Je zal er u beter bij voelen en je zal ook weer een identiteit hebben. Ik ga zelfs terug naar de kerk om terug even te kunnen nadenken en bezinnen. Dat wat je leert als kind, kan je in je verdere leven nooit volledig loslaten. Maar datgene wat je leert zal wel steeds je levensweg beïnvloeden. En dan weet ik wat te doen als mens in het dagelijkse leven.
Wanneer je als jongeling Christelijk bent opgevoed, maar daarna ongelovig wordt, hoef je inderdaad de goede waarden niet mee weg te gooien. En wanneer een kerk u tot rust brengt, waarom zou je er dan niet naartoe gaan ? Misschien heb jij wel de discipline nodig ( 's zondags om 11 uur ) om eens tot rust te komen en over je leven na te denken? Ik zie daar geen probleem in ( en het is maar een veronderstelling ) .
Later als volwassene, was ik orgelist in verschillende kerken in mijn stad voor verschillende jaren (1980-1988).
Kunst kan inderdaad tot rust brengen. Alhoewel ik zelf atheïst ben, heb ik ook op het kerkorgel gespeeld en zou er in feite niet over twijfelen om dat terug te doen, moest de tijd het me toelaten. Ik doe het dan wel voor de muziek. En eigenlijk ook wel voor het plezier om popsongs te ver-Bach-en en te zien of iemand het zou merken. Of het winnende eurosong-lied van de zaterdag op zondag in de hoogmis spelen. Ooit gedaan, ergens in de jaren 70-80 met "ein bischen Friede" en "Halleluja". En natuurlijk met Abba's "thank you for the music".
"Highway to hell" heb ik nooit gespeeld.
Mvg.
111 111 111 x 111 111 111 = 12 345 678 987 654 321
drosofila
Forum fan
Contacteer:

Bericht door drosofila »

Goeiemorgen,

volgens mij zou meer structuur in de opvoeding, los van het geloof, ook heel wat baten.
Er zijn kleine tekenen van een trendbreuk, ten gunste van strcutuur en 'verdienste'. Want dit bracht een katholieke opvoeding mij ook bij: je kon en moest positieve zaken verdienen door goed gedrag.
Op katholieke scholen kreeg je, naast cijfers voor je resultaten, ook cijfers voor gedrag. Deze werden even belangrijk gevonden als de andere. Wij kregen ook lessen wellevendheid.

Thuis was er discipline. In het weekend lag het hele gezin niet in bed tot de middag, werd er samen ontbeten, werd er niet tussendoor gesnoept wanneer men er zin in had, en zo kan ik nog heel wat (onuitgesproken) regels verzinnen.
We hadden ook een meer gestructureerde vrije tijdsbesteding: jeugdbeweging, muziekschool, turnclub, ... Daarvoor moesten we op tijd zijn, en ons inzetten. Veel van die VTB waren bovendien nog door het geloof gestructureerd.
Natuurlijk waren de leefomstandigheden anders.
Ik denk dat een beetje minder individualisme (ieder gaat zijn eigen gang) en wat meer samenhang in gezinnen een gunstige invloed zou hebben op de samenleving.

In de klassieke oudheid sprak men over deugden. Ik denk dat die best weer kunnen gecultiveerd worden, op een eigentijdse manier.
De overheid heeft volgens mij ook een belangrijke taak in het ondersteunen van initiatieven voor jeugdwerk.

Groeten,
drosofila
HarrieMe
Ervaren pen

Bericht door HarrieMe »

Blueflame schreef:Wanneer je als jongeling Christelijk bent opgevoed, maar daarna ongelovig wordt, hoef je inderdaad de goede waarden niet mee weg te gooien.
Ik hoop niet dat je hiermee wilt claimen, dat alleen een gristelijke opvoeding je goede waarde mee geeft.
(Walter Lipmann)
HarrieMe
Ervaren pen

Bericht door HarrieMe »

drosofila schreef:We hadden ook een meer gestructureerde vrije tijdsbesteding: jeugdbeweging, muziekschool, turnclub, ... Daarvoor moesten we op tijd zijn, en ons inzetten.
Ook totalitaire systemen maken hiervan gebruik. Als de jeugd op de vereniging is, kan ze geen streken uithalen. Als de ouders daar leiding geven, kunnen ze die tijd in elk geval niet benutten om het regieme ter discussie te stellen.
Er zijn nog meer mogelijkheden om disipline aan te leren. Disipline die uit jezelf komt, heeft op de lange duur meer waarde dan kadaver disipline.
(Walter Lipmann)
Plaats reactie