Leegloop kerken
Ik post al vele jaren op fora, echter nooit op fora zoals dit. Het komt eigenlijk meer door de veranderende sfeer van de laatste tijd, veroorzaakt door allerlei godsdienstige problemen.
Ik ben van 1958 en heb een streng katholieke opvoeding genoten. Mijn ouders gingen in die tijd al niet meer naar de kerk, maar ik was dikwijls bij mijn grootouders en dan gingen wij op de zaterdagavond naar de avondmis. Ik vond dat niet altijd prettig maar het was zo.
Toen ik 8 jaar was moest ik op internaat in een zeer strenge katholieke school en er was toen ook nog de zaterdag school. Ik was dus enkel thuis van zaterdagnamiddag tot zondagavond en dit tot ik 15 was. Wij gingen elke dag naar de kapel in die school en dat was wel ambetand maar ik keek dikwijls naar de glasramen met die personen met ietwat treurige gezichten, maar dat had een bepaalde uitstraling van zachtheid. Wij leerden de Tien Geboden, de Vijf Geboden van de Heilige Kerk, de akten van berouw, liefde enz... en wij leerden dat. Uiteraard was het schoollreglement erg streng en een kleine misstap werd streng bestraft. Wat waren wij toch braaf en gehoorzaam.
Later als volwassene, was ik orgelist in verschillende kerken in mijn stad voor verschillende jaren (1980-1988). Wegens beroepsredenen (ik werd buschauffeur op lange afstand en dat was steeds in het weekend) ging ik dus niet meer naar de kerk. Dat is tot op heden zo. Ik heb in die periode de kerken zien leeglopen.
Na de val van de Berlijnse Muur in 1989 ben ik me beginnen interesseren in o.a. de leer van Marx en Engels, het communisme en ik ben mijn geloof volledig kwijt. Ik ben tot de persoonlijke vaststelling gekomen dat er geen God is. Als atheïst respecteer ik uiteraard de keuze van ieder mens en heb er totaal geen moeite mee hoe mensen leven en wat ze doen. Ik probeer steeds ook te helpen als ik kan (je krijgt dat mee bij een katholieke opvoeding) en leef als een eenvoudig mens en vervul al mijn plichten. Ik ben er zeker van dat een eventuele 'God' mij weinig slechte punten zou kunnen geven. Maar als mens is het onmogelijk om geen fouten te maken dus je zal af en toe wel eens een slecht punt krijgen. Ik doe m'n best.
Persoonlijk, (en hier leg ik de nadruk op) denk ik dat de meeste problemen bij de godsdiensten liggen. Ik heb groot respect voor onze paus als mens. Wij als Christenen mogen niet liegen volgens onze leer. Ook al ben ik nu ongelovig, ik kan ook niet tegen leugens. En gezien mijn respect voor de paus en mijn opzoekingen nadien en vele zaken te hebben gelezen en overwogen, ben ik tot de vaststelling gekomen dat er wel degelijk godsdiensten bestaan die gewelddadig zijn. Katholiek opgevoede mensen zouden anders reageren.
Gelovige katholieke mensen zouden echter weer naar de kerk moeten gaan. En hun kinderen verplichten van terug naar de Heilige Mis te gaan. Maar wat ik nu schrijf komt natuurlijk allemaal wat belachelijk en onmogelijk over want welk kind gaat dat nog doen en dan nog wel als zijn ouders het zouden vragen die het altijd maar te druk hebben.
Raar eigenlijk... hoe komt het dat (nog maar) 30 jaar geleden niet waar geweest zou zijn. We zouden het niet gedurfd hebben en nog minder proberen. Dat komt omdat er geen discipline meer is. Dat is volgens mij één van de grootste problemen. Het compleet wegvallen van het gezag door de ouders. Klinkt allemaal ouderwets misschien maar het werkte. Discipline weg, gezag weg en je hebt problemen.
Dit forum noemt freethinker. Ik ben blij dat ik dit eens kon vertellen. Maar ik raad Christen mensen aan van terug naar de kerk te gaan iedere zondag. Je zal er u beter bij voelen en je zal ook weer een identiteit hebben. Ik ga zelfs terug naar de kerk om terug even te kunnen nadenken en bezinnen. Dat wat je leert als kind, kan je in je verdere leven nooit volledig loslaten. Maar datgene wat je leert zal wel steeds je levensweg beïnvloeden. En dan weet ik wat te doen als mens in het dagelijkse leven.