Taugé, sojascheuten en andere spruitgroente.

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Fish
Ontoombaar

Re: Taugé, sojascheuten en andere spruitgroente.

Bericht door Fish »

vegan-revolution schreef:
Fishhook schreef:
vegan-revolution schreef:Als ik hen was zou ik ook zeggen:

"Hou je vieze dierlijke shit maar."
Gooien ze die 'shit' nu niet precies op de biologische groenten?
Dat gebeurt in ieder geval als die groenten biologisch-dynamisch (waar dynamisch staat voor antroposofisch) zijn, want goeroe Rudolf Steiner vond immers (te achterlijk voor woorden) dat dierlijke mest van grote landbouwdieren voor de verbouw van gewassen onontbeerlijk is. Dit in tegenstelling tot hoe een biologisch-veganistische boer het hier in Zutphen doet, hetgeen in Zutphen een ware ketterij is, aangezien Zutphen (zoals bijvoorbeeld ook Zeist) een antroposofisch bolwerk is.
Ik herinner mij dat je een hoorn van een rund met inhoud (de inhoud weet ik niet meer) in je composthoop moest stoppen. Dan werd de compost ingestraald of zo? :?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Jinny

Bericht door Jinny »

Zoals de boerin tegen de belastinginspecteur melde, 'Met de dood van mijn man is het laatste rund van de boerderij verdwenen' :D
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Engeland en Frankrijk.
Britten gewaarschuwd tegen groentenkiemen

De Britse autoriteiten hebben consumenten zaterdag geadviseerd geen ongekookte groentekiemen te eten. Dat gebeurde nadat Frankrijk een reeks gevallen van besmetting met E.coli in verband bracht met het Britse zadenverkoopbedrijf Thompson & Morgan.

Frankrijk zette de verkoop van fenegriek-, mosterd- en rucolazaden afkomstig van het bedrijf stop nadat acht mensen in het ziekenhuis moesten worden opgenomen na besmetting met de bacterie. Zeker twee van hen werden ziek na consumptie van kiemen van de zaden in Begles, een buitenwijk van Bordeaux.

In een verklaring heeft Thompson & Morgan laten weten dat er geen bewijs is voor het verband tussen de besmettingen en de zaden van het bedrijf en dat 'iets lokaals in de regio van Bordeaux of de manier waarop met het product is omgegaan en hoe het is gekweekt eerder de oorzaak is dan onze zaden'.

Een woordvoerder van de Britse Voedsel- en Warenautoriteit zei dat er nog geen bewijs is dat het bedrijf de bron van de besmetting is en dat er in Groot-Brittannië geen gevallen zijn gemeld. Het advies aan de consumenten is een voorzorgsmaatregel, aldus de woordvoerder.

Frankrijk onderzoekt momenteel de manier waarop de zaden zijn gekweekt, meldt Thompson & Morgan. Het bedrijf heeft monsters aan de Britse autoriteiten afgestaan voor onderzoek.
Frankrijk zette de verkoop van fenegriek-, mosterd- en rucolazaden afkomstig van het bedrijf stop nadat ........................
Fenegriek-, mosterd- en rucolazaden heb ik ook wel eens in mijn kiemschaaltjes en -bakjes gehad.
Maar houdt het dan nooit op?
Dit is dodelijk voor 'het nieuwe eten'.
Laatst gewijzigd door Cluny op 25 jun 2011 23:00, 1 keer totaal gewijzigd.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Cluny schreef:Fenegriek-, mosterd- en rucolazaden heb ik ook wel eens in mijn kiemschaaltjes en -bakjes gehad.
Maar houdt het dan nooit op.
Ik verkoop flesjes koelwater uit Japan, gegarandeerd E-coli vrije spruitgroenten daarna. :evil3: 8*)
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

Fishhook schreef:Ik herinner mij dat je een hoorn van een rund met inhoud (de inhoud weet ik niet meer) in je composthoop moest stoppen. Dan werd de compost ingestraald of zo? :?
Rudolf Steiner zei dat je de koehoorn moest vullen met koemest. Verder is het een heel zweverig verhaal over etherische en astrale krachten.

In zijn Landwirtschaftlicher Kurs, dat vol staat met de grootst mogelijke onzin, zegt Rudolf Steiner:
Nehmen wir Dünger, wie wir ihn bekommen können, stopfen wir damit ein Kuhhorn aus und geben wir in einer gewissen Tiefe - ich will sagen etwa dreiviertel bis einhalb Meter tief, wenn wir einen unten nicht zu tonigen oder zu sandigen Boden haben - das Kuhhorn in die Erde. Wir können ja einen guten Boden dazu, der nicht sandig ist, auswählen. Sehen Sie, dadurch, dass wir nun das Kuhhorn mit seinem Mistinhalt eingegraben haben, dadurch konservieren wir im Kuhhorn drinnen die Kräfte, die das Kuhhorn gewohnt war, in der Kuh selber auszuüben, nämlich rückzustrahlen dasjenige, was Belebendes und Astralisches ist. Dadurch, dass das Kuhhorn äußerlich von der Erde umgeben ist, strahlen alle Strahlen in seine innere Höhlung hinein, die im Sinne der Ätherisierung und Astralisierung gehen. Und es wird der Mistinhalt des Kuhhorns mit diesen Kräften, die nun dadurch alles heranziehen aus der umliegenden Erde, was belebend und ätherisch ist, es wird der ganze Inhalt des Kuhhorns den ganzen Winter hindurch, wo die Erde also am meisten belebt ist, innerlich beliebt. Innerlich beliebt ist die Erde am meisten im Winter. Das ganze Lebendige wird konserviert in diesem Mist, und man bekommt dadurch eine außerordentlich konzentrierte, belebende Düngungskraft in dem Inhalte des Kuhhorns.
Verder beweerde Rudolf Steiner ook persoonlijk in contact te staan met engelen waarmee hij gesprekken zei te voeren. Dit geeft wel ongeveer aan hoe "wetenschappelijk" Rudolf Steiner ingesteld was.

Verder verwijs ik naar mijn bijdragen hier en hier in topics op dit forum die specifiek aan Rudolf Steiner en zijn antroposofie gewijd zijn.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

Cluny schreef: Fenegriek-, mosterd- en rucolazaden heb ik ook wel eens in mijn kiemschaaltjes en -bakjes gehad.
Maar houdt het dan nooit op?
Wat is het nieuwe eten? Dat is alleen rauwe, onbewerkte groente ofzo?

Groet,

Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
Cluny
Banned

SuperFood!

Bericht door Cluny »

SuperFood te koop bij de Action!

Al weer een paar weken geleden heb ik in de Action voor de prijs van € 1,98 100 gram Chia zaadjes gekocht.
Dat spul is super gezond ( beweren sommige voedseldeskundigen ).
Behalve dat ik van nature gezegend ben met een gezonde dosis zelfreflectie zit er in mij ook een gezonde overdosis scepticisme. Daarom vond ik de investering van 2 Euro wel nuttig om zelf ook eens kennis te maken met dit veelgeprezen zaadje en te kijken wat je er mee kan.
Chia zaad heeft een ereplaats in het domein van de supervoedsels, Chia is een rijke bron voor allerlei belangrijke voedingsstoffen, te veel om op te noemen.
Afbeelding
Maar de onderstaande link nuanceert het een en ander.
De gevaarlijke bijwerkingen van Chiazaad
De zaadjes puur eten, bijvoorbeeld een theelepeltje vol droge zaden tegelijkertijd kauwen raad ik af.
Voorweken is de boodschap tot er een kikkerdrilachtige structuur ontstaat.
Veel eetgenot krijg ik niet uit Chia maar gezond hoeft niet lekker te zijn.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Ik ben al 74 jaar gezond zonder Chia. :wink:
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Natuurlijk staat het Chia verhaal niet voor niets in dit topic.
Voor ik de zaden kocht heb ik op internet gekeken of van Chia zaad ook spruitgroente te kweken is.
Het antwoord daarop is ja. Wel met een maar. Omdat nat zaad een gelei-achtig hardnekkig laagje vormt is het voor mij als amateur spruitgroenteteler alleen fatsoenlijk resultaat te boeken als je zaait op een nat wattenschijfje. Na een razendsnelle ontkieming en groei had ik binnen een week mijn eerste oogst binnen.
Maar ik heb weinig eetgenot ervaren, in de eerste plaats waren de plantjes heel dun en ten tweede smaakten ze nergens naar. Ik denk dat ik volgende keer een paar keer zoveel zaad tegelijkertijd laat ontkiemen zodat ze meer smaak meeleveren aan de komkommersalade met sperziebonen .
Daarna denk ik dat ik de rest van het zaad maar bewaar om af en toe een kleine hoeveelheid samen met wat andere ingrediënten in één of ander soort komkommersalade strooi.
Tenzij iemand met een beter idee komt.
Zoals hier
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Eerder signaleerde ik dit flauwekulproduct.
Cluny schreef:Pardon?
Zie ik dat goed?
Uitgerekend in de supermarkt waar de verse Alfalfa 3 keer zo duur is als bij al de andere concurrenten.
Een klein potje met 5 (?) gram gevriesdroogde Alfalfa.
Wat een idioot en overbodig product.
Dat is nou zo leuk in de supermarkt, het ontdekken van dit soort rare produkten. De dag kan dan niet meer stuk.
Erg succesvol zal dit product niet zijn. er zat een 35% kortingsticker op vanwege uit het assortiment gaan.
Kiemgroente verwerken tot poeder is m.i. altijd een slecht idee.
Afbeelding
Volkskrant: Tientallen zieken na salmonella in superfood.
Van het aantal zieken ben ik zelf niet zo onder de indruk want als er bij massaproductie van redelijk onbekend voedsel iets fout gaat is de omvang van het aantal slachtoffers automatisch hoog.
Ik had dat flauwekulpoeder toch nooit gekocht.
Smeets & Graas voedingssupplementen.
€ 24,95
227 gram poeder

Gratis verzending!
Prijs per stuk bij afname van:
2 stuks: € 22,46 (10%)
3-4 stuks: € 21,21 (15%)

5 stuks: € 19,96 (20%)

Betalen en verzending
10 Euro per ons is best wel duur.
Mix een eetlepel van deze voedzame licht nootachtige poeder met havermout of yoghurt of gebruik deze glutenvrije meelvervanger voor je favoriete smoothie.
Meelvervanger?
Een kilo witte tarwebloem kan je al voor een halve euro kopen.
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Lijnzaad. Een succesverhaal.
.
Afbeelding
.
Het onderzoek.
Ik heb 3 infolinken op rij gezet. Ik heb juist deze 3 uitgekozen omdat deze niet alleen heel veel nuttige informatie leveren over lijnzaad maar deze ook tegelijkertijd vergelijken met Chia-zaad.
Als je de informatie van deze 3 zorgvuldig bestudeerd hebt, dan kan je een goede afweging maken van de voor- en nadelen van beide producten.
http://www.purelevenskracht.nl/verschil ... nzaad.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://iamafoodie.nl/superfoods-deel-3- ... ennepzaad/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.girlscene.nl/p/9882/superfoo ... n_chiazaad" onclick="window.open(this.href);return false;

Omdat de kiemgroente van de eerste Chia oogst wat tegenviel en ik bij de Action naast de goedkope 1 ons verpakking van deze zaadjes ook lijnzaad en hennep zag liggen is het niet verwonderlijk dat toen ik een superaanbieding van de Vlaszaadjes in De Tuinen tegenkwam ik gelijk de grootverpakking van 4 ons voor nog geen 1.5 Euro heb aangeschaft. Dat is een stuk goedkoper dan die Chia zaadjes, daarvoor mag je best wat kwaliteit voor inleveren.

Het zaaien, het laten ontkiemen op een nat wattenschijfje gaat heel gemakkelijk.
De oogst van de circa 5 cm lange kiemgroente is goed, de jonge plantjes zijn relatief stevig en hebben heel wat meer volume dan die van Chia. De smaak is heel goed, iets pittig en een stevige bite. Ik ga nog eens proberen om een grotere hoeveelheid op de Alfalfa manier te kweken, op een zeef en dan dagelijks afspoelen.
Het eerste resultaat is dus heel veelbelovend, zodra ik een grotere oogst heb waarmee ik kan experimenteren met combineren in salades en broodbeleg vertel ik meer.
Intussen is dit wonderzaadje in de aanbieding bij “De Tuinen”.
Afbeelding
Dus als je wilt experimenteren en kennismaken met een soort voedsel dat je nog nooit hebt gegeten, zou ik nu toeslaan. In het ergste geval ben je € 1,50 kwijt. Maar het zaad kan je dan nog steeds gebruiken om er een vlasbloembed in je tuin mee te maken.
Plaats reactie