Doppelgänger schreef:bonifacius schreef:De idioten die bidden als alternatief voor medische (urgentie) zorg beschouwen zijn o.a. in Jehova en andere (geïsoleerde) sektarische kringen te vinden.
Klopt. Het geeft wel aan dat alleen zuiver 'doen alsof' niet schadelijk is. De vraag is alleen wat nepbidden voor effect heeft als je er toch al vanuit gaat dat het niets doet. Lijkt me dat de uitkomst hoe dan ook een self-fulfilling prophecy is.
Je noemt het 'nepbidden'. Lijkt mij een te grote veralgemening.
Er zijn categorieën, van naïef tot intelligent lijkt me.
Naïef:
a) de bidders om iets te verkrijgen, hen te behoeden etc. Lukt dat niet, geloven ze niet meer in God.
Fout dus.
b) in andere richting, het gebed wordt verhoord. God bestaat en een kerk wordt opgericht. Achter de bloeiend katholieke kerk in zuid korea zou zo'n verhaal achterzitten (niet alleen daar).
Fout.
A en B gebaseerd op naïef bijgeloof gebaseerd.
Over 'Intelligent' bidden dan.
Heb ik voorlopig nog geen antwoord op, buiten 'doe-alsof' en wie weet

Maar ben wel onderzoekende. Beetje vreemd misschien lijk ik via een Oostelijk omweg een opening naar / inzicht over, overeenkomst met, het Westerse christelijke bidden op intelligent niveau te vinden via een bekende vertegenwoordiger van het Boeddhisme. Nee, niet de Dalai Lama. Sympathiek persoon, maar eigenlijk heb ik er niet veel aan wat betreft mijn onderzoek naar de fond van het Christendom.
Wel in deze twee boekjes van een andere minder bekende vertegenwoordiger:
-
http://www.amazon.com/Living-Buddha-Chr ... 1573220183" onclick="window.open(this.href);return false;
-
http://www.amazon.com/Going-Home-Jesus- ... 1573228303" onclick="window.open(this.href);return false;
Doppelgänger schreef:bonifacius schreef:En met 'bepaalde theïstische gebruiken' bedoel je wat? Voorbeeld of meerdere graag.
Daarmee bedoel ik simpelweg het refereren aan en bidden tot goden.
Mijn excuus, ik heb een letter teveel gelezen die er niet stond de 'a' van atheïstisch terwijl er theïstisch stond...
Doppelgänger schreef:Bidden behelst immers het zoeken van een spiritueel contact met goden of anderszins spirituele wezens
Nope, niet correct. Althans niet wat het 'intelligent' bidden betreft waarin overeenkomsten zijn met het Boeddhisme en in het Boeddhisme word niet tot goden gebeden. Zelfs niet tot Boeddha.
Doppelgänger schreef:Goden' en 'bidden' zijn cultureel bepaalde verschijnselen die binnen jouw zelfverzonnen kaders van de maatschappelijke aap vallen. Doen alsof je met bidden buiten de gebaande paden (bedoel je dat met flexibel?) zou gaan, lijkt me dan ook nogal vergezocht.
Mijn zelf verzonnen kaders?
Heb je al is naar mijn onderschrift gekeken? Daar heb ik geschreven dat god een concept is.
'God' of 'goden' is / zijn trouwens niet minder of meer een concept dan jouw vrijdenken, weten, wat evenzeer zelf verzonnen kaders van de maatschappelijke aap zijn, die we allemaal geworden zijn - onvermijdelijk.
Ik hoop dat je dat toch wel beseft, dat jij je eveneens van concepten bediend, dat je eveneens conceptualiseerd in je denken. Anders zijn we gewoonweg uitgepraat hoor.
Intelligente Westerse bidders / wijzen of Oosterse mediterend / wijzen beseffen dat maar al te goed (niet alleen zij, bidden of mediteren is geen voorwaarde daarvoor).
En van de Oosters wijze
http://nl.wikipedia.org/wiki/Thich_Nhat_Hanh" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze wijze woorden overgetypt uit zijn boekje 'Boedha leeft, Christus leeft.
"
Wanneer je het uiteindelijke ervaren hebt, zijn alle begrippen overstegen: geboorte, dood, zijn en niet-zijn, voor en na, één en vele. Vragen als: bestaat God? of 'Bestaat het nirvana? zijn nietszeggend geworden. De begrippen God en de heilige geest zijn overstegen, evenals de begrippen bestaan (zijn) en niet bestaan (niet-zijn). Als zelfs één notie (God/nirvana) genoeg is om de toegang tot het uiteindelijke te versperren, waarom zouden we er dan nog een tweede (bestaan of niet bestaan) aan toevoegen? Wie God of nirvana heeft ervaren, beschouwt de vraag 'Bestaat God?’ als een teken van gebrek aan inzicht. Elke verlossingsleer behoort aanvankelijk tot de tijdgebonden dimensie. Maar naarmate we dieper kijken en de uiteindelijke dimensie ervaren, worden begrippen als 'begin' en 'einde' overstegen".
Nog even opmerken dan het '
uiteindelijke ervaren' niet mogelijk is voor de maatschappelijke aap. Laat staan begrijpen wat het betekend want simpelweg niet te vatten. Het overstijgt immers het verstand, de rede.
En dat is dan 'intelligent' bidden - mediteren te noemen.
Er is weliswaar een ik, 'die bid' maar er komen geen naïef ingebeelde Nirvana - Walhalla achtige voorstellingen aan te pas, noch een ik-maatschappelijke aap die denkt er voordeel uit te kunnen halen of niet. Er ontbreekt een maatschappelijke aap aan één ding:
inzicht. Zoals in de tekst hierboven van Thich Nhat Hanh aangehaald.
Als absolute afronder voor mij op dit forum:
"
Uiteindelijk is de echte vorm van intuïtie: je instinctief intellectueel weten. Dat is je wetend instinct. Maar mensen maken daar, zonder dat ze het weten, een ik-gedachte van. Dat is denken, voelen wat je denkt. Wat mensen denken te voelen, noemen ze hun intuïtie. Maar dat klopt niet. Dat is een vorm van afgoderij."
- De enige constante in het leven is verandering.
- Spiritualiteit? Laat me niet lachen, dat is het leven zelf!