Devious,Devious schreef:Of een persoon slechts uit materie kan bestaan weet ik niet. Ik weet wel dat wanneer iemand met stelligheid beweerd dat er iets bestaat wat onzichtbaar, ontastbaar en onmeetbaar is, en dat ik in de hel ga branden wanneer ik dat niet geloof, het voor mij volkomen gerechtvaardigd is om te vragen naar bewijs die deze bewering ondersteund. Het is aan jou om dit bewijs te leveren.
bedankt voor je aanvulling over bij wie de bewijslast nu werkelijk zou moeten liggen.
Dat een persoon wellicht niet uit materie zou hoeven bestaan, daarmee ben ik het niet helemaal eens. Alles wat is, heeft immers vorm gekregen doordat het uit materie bestaat.
Dit hieronder is gericht tot onze gelovige mede forummers:
Maar aangenomen dat dit niet zo zou zijn en er onstoffelijke personen zijn. Waarom zouden wij ons naar deze personen moeten richten om ons leven te leiden? Immers het zijn dan tenslotte ook maar personen (in dit geval slechts één persoon). Enig verschil is de onstoffelijkheid. Daarvoor geldt dus ook dat er zelfs voor hun geldt dat wat zij beweren slechts hun mening is en dat wat stoffelijke personen beweren hun mening is. Met andere woorden iedereen ziet het vanuit zijn eigen perspectief. Daarom wil ik het volgende richting de gelovigen hier stellen: ooit wel eens gedacht dat god ook maar slechts een mening kan verkondigen vanuit zijn perspectief? Want hij is immers een persoon zoals jullie zeggen en onderhevig daaraan zijn de beperkingen en voordelen van het persoonzijn. Zodoende kan hij misschien wel alles overzien (men zegt dat hij alwetend is....), maar ziet hij het vanuit zijn perspectief. Hij geeft er zijn invulling aan, aan datgene wat er overal gebeurd. Dus met andere woorden is het slechts een mening, niet veel bijzonderder dan een menselijke mening, maar wel vanaf een iets wijder perspectief gezien.
Ten tweede ik heb ondanks dat ik het wel zo goed mogelijk probeer/zou willen/me best ervoor zou willen doen, ook geen respect voor elk stoffelijk persoon (mens dus, dat stoofelijke ervoor was even voor de duidelijkheid). Ik zie niet in waarom ik dan ineens wel respect zou moeten hebben voor elke onstoffelijke persoonlijkheid. Dit is dus een probleem waar je mee blijft zitten beste gelovigen op dit forum, hoe je het ook wendt of keert, respect kun je zelfs niet afdwingen voor personen in deze stoffelijke wereld dus is er ook geen reden om dat af te dwingen voor de onstoffelijke wereld het is iets wat je altijd zal blijven hebben. Sommige personen liggen mij gewoon niet en eentje ervan is toevallig god (dit laatste is niet zoals ik het zie, er is voor mij geen god, maar als gelovigen mij zeggen dat ik respect moet hebben voor god omdat dat net is als respect voor personen als je vader, moeder, etc dan geldt dit dus ook: je kan niet voor ieder persoon respect hebben/tonen. Voor sommige mensen in de stoffelijke wereld heb ik al geen respect.).
Groet,
Deadline