Waarom zijn dieren minder dan mensen?

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

Lucy
Forum fan

Re: Waarom zijn dieren minder dan mensen?

Bericht door Lucy »

HenkM schreef:
Dat is meestal een gevoelskwestie.

Huisdieren zijn er voor het gezelschap. De warmte die je terugkrijgt. Een soort familieband creërend.

Natuurlijk zijn er overlappende gebieden: konijn is voor de fok/kerstslacht, maar is nu vaker een huisdier.
Varkens schijnen ook prima huisdieren te zijn.
De warmte die je terugkrijgt is voor verreweg de meeste mensen heel belangrijk, inderdaad. Maar ik vind dat een koe ook heel gezellig kan zijn, en toch zijn er heel weinig tot geen mensen die een koe als 'huisdier' (dus als hobby) hebben. En bij varkens is dat, zover ik weet, ook heel weinig. Ik persoonlijk heb het nog maar één keer meegemaakt, bij kennissen van ons.
HenkM schreef: Aan de andere kant worden er ook apen en andere wilde dieren in huis genomen. Dat zie ik meer als ego-tripperij.
Ja, maar gelukkig komt dat, als ik het goed heb, in Nederland niet voor. Althans, niet legaal. Toevallig mogen mensen vanaf een tijdje geen exotische huisdieren meer hebben in Nederland, als ik me niet vergis. Maar zover ik weet is er nog één extreem geval wat (nog) wel mag: meervallen die wel 1.80 cm kunnen worden!!! Waar moet je die toch onderbrengen??? :shock:
-'Mits goed gelezen, is de Bijbel het beste argument
voor atheïsme ooit.' (I. Asimov)
-'Ik ben tegen religie omdat dat ons voorhoudt tevreden te zijn met het niet snappen van de wereld.' (R. Dawkins)
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

Lucy schreef: Maar zover ik weet is er nog één extreem geval wat (nog) wel mag: meervallen die wel 1.80 cm kunnen worden!!! Waar moet je die toch onderbrengen??? :shock:
In een viskommetje van een meter doorsnee. Groot genoeg toch?
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
Lucy
Forum fan

Bericht door Lucy »

HenkM schreef:
Lucy schreef: Maar zover ik weet is er nog één extreem geval wat (nog) wel mag: meervallen die wel 1.80 cm kunnen worden!!! Waar moet je die toch onderbrengen??? :shock:
Ja, als je goed propt moet dat wel lukken, denk ik. :twisted: Maar ik bedoel meer: huisvesten op een diervriendelijke manier. :wink:
-'Ik ben tegen religie omdat dat ons voorhoudt tevreden te zijn met het niet snappen van de wereld.' (R. Dawkins)
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

Lucy schreef:
HenkM schreef:
Ja, als je goed propt moet dat wel lukken, denk ik. :twisted: Maar ik bedoel meer: huisvesten op een diervriendelijke manier. :wink:
moeilijke, Lucy. een aquarium van 10 meter (vriendelijk voor zo'n vis?) vergt nogal wat energie. Dat kan eigenlijk ook al niet. (niet op doorgaan hoor ... je begreep me de eerste keer al wel)
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
Lucy
Forum fan

Bericht door Lucy »

HenkM schreef:]je begreep me de eerste keer al wel)
Ik wil ook niet zeuren hoor. Maar ik vond het toch wel nuttig om er even over te beginnen, omdat veel mensen denken dat die 'extreme' diersoorten alleen in andere landen als huisdier gehouden worden...
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Lucy schreef:
HenkM schreef:]je begreep me de eerste keer al wel)
Ik wil ook niet zeuren hoor. Maar ik vond het toch wel nuttig om er even over te beginnen, omdat veel mensen denken dat die 'extreme' diersoorten alleen in andere landen als huisdier gehouden worden...
Beste Lucy
Grenzen worden verlegd. Er zijn stammen geweest waar kanibalisme normaal was (is?). Er zijn landen waar apenhersentjes (geserveerd in schedeldak!) een delicatesse is. Kreefden worden levend gekookt in de duurdere restaurants en dat wordt door sommigen normaal gevonden. Wij eten paard, koe, varken, kip maar een Hindoe zal je hoogst kwalijk nemen dat je een biefstukje eet.
Grenzen blijven verlegd worden. Nu moeten dieren "humaan" gedood worden om op je bordje te kunnen belanden, maar dieren worden nog steeds gekweekt om de mens te kunnen blijven voeden. Het blijft een ethisch dilemma voor sommigen wat wel/niet gegeten mag worden. Veganisten zijn dan het toppunt van diervriendelijkheid.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

dikkemick schreef: Veganisten zijn dan het toppunt van diervriendelijkheid.
Hier zouden onze huisdieren het misschien niet mee eens zijn. :-k
Ik wens u alle goeds
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

Peter van Velzen schreef:
dikkemick schreef: Veganisten zijn dan het toppunt van diervriendelijkheid.
Hier zouden onze huisdieren het misschien niet mee eens zijn. :-k
Boeren, melkveehouders, leerwerkers, schoenmakers, dierentuinen, dierenverzorgers ook niet.

Koeien, varkens, schapen trouwens ook niet. Want die bestaan dan niet meer.
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

HenkM schreef:Koeien, varkens, schapen trouwens ook niet. Want die bestaan dan niet meer.
Wat een onzin. Natuurlijk bestaan die dan nog wel, alleen in een veel kleiner aantal doordat ze niet meer worden doorgefokt.

Bijvoorbeeld zo :

Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

vegan-revolution schreef:
HenkM schreef:Koeien, varkens, schapen trouwens ook niet. Want die bestaan dan niet meer.
Wat een onzin. Natuurlijk bestaan die dan nog wel, alleen in een veel kleiner aantal doordat ze niet meer worden doorgefokt.

Bijvoorbeeld zo :
Wat een naïviteit. Wie zou ze dan nog nodig hebben. Overal waar veganisme heerst verdwijnen die beesten.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Bijvoorbeeld zo :

video waarin mensen gebruik maken van varkentjes.

Lijkt me toch in strijd met de principees van Earthheart!
Ik wens u alle goeds
vegan-revolution
Superposter

HenkM schreef:Wat een naïviteit. Wie zou ze dan nog nodig hebben. Overal waar veganisme heerst verdwijnen die beesten.
Naïef?

Volgens mij zijn er dan nog altijd wel mensen die deze dieren in relatieve vrijheid (ten opzichte van hoe ze zich nu in fokkerijen bevinden) willen zien ronddraven.
vegan-revolution
Superposter

Peter van Velzen schreef:video waarin mensen gebruik maken van varkentjes.

Lijkt me toch in strijd met de principees van Earthheart!
Het kan natuurlijk altijd nóg beter dan zo. Maar ten opzichte van het leven dat vele varkens nú lijden (zoals bijvoorbeeld ook honden in China) is het een verademing.
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

HenkM schreef:Wat een naïviteit. Wie zou ze dan nog nodig hebben. Overal waar veganisme heerst verdwijnen die beesten.
Naïef?

Volgens mij zijn er dan nog altijd wel mensen die deze dieren in relatieve vrijheid (ten opzichte van hoe ze zich nu in fokkerijen bevinden) willen zien ronddraven.
dierentuinen en/of huisdieren zijn ook taboe voor veganisten begrijp ik.

ze verdwijnen dus. net zo goed, trouwens, als honden en katten, want die hebben ecologisch gezien (bijna) geen functie.
vegan-revolution
Superposter

Je hebt veganisten in allerlei soorten en maten. Je kunt ze niet allemaal over één kam scheren. Bovendien speelt het argument van praktische haalbaarheid ook steeds een rol. Idealiter probeer je dieren buiten een omgeving te houden waarin ze hun natuureigen gedrag niet kunnen vertonen en als dat praktisch gezien niet kan dan probeer je een benadering daarvan. Als het best haalbare op een gegeven moment een soort dierentuin is waar dieren relatief vrijer kunnen leven (ook dierenopvangcentra kun je daartoe rekenen), dan moet dat dan maar.

Waar het nu om gaat is dat er van bepaalde diersoorten zoveel gefokt worden dat het best extreem veel minder mag, maar dat wil uiteraard niet zeggen dat die diersoorten volledig uitgeroeid moeten worden. In plaats van miljarden van die dieren op de wereld mogen het best miljoenen van die dieren op de wereld zijn. Dat is mooi genoeg.

Even een statistiekje erbij :

Afbeelding

Zie verder : Data Highlights van het Earth Policy Institute.

Dit in het kader van hoe we wereldwijd met dieren omgaan en de impact daarvan óók en vooral op mensen.
Plaats reactie