Ontdek je innerlijke Fin
Moderator: Moderators
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Ontdek je innerlijke Fin
Een speelse finse-naam generator die het Finse toeristenbureau aan hun website toevoegde is onverwacht een hit geworden in Japan. Japanners staan er al langer bekend om dat ze een speciale band voelen met Finland. Omgekeerd is ook het geval.
Finse namen zijn meestal op de natuur geïnspireerd en zijn geheel anders dan namen die we kennen uit andere talen. Indien een Finse naam je wel leuk lijkt kun je je hier aan het noodlot onderwerpen.
NB: de gegeven naam is geen vertaling van je originele naam, maar een willekeurige presentatie van een puur Finse voor- en achternaam.
Typ je nieuwe naam hier in en klik op het ikoontje om te horen hoe de naam uitgesproken wordt.
Finse namen zijn meestal op de natuur geïnspireerd en zijn geheel anders dan namen die we kennen uit andere talen. Indien een Finse naam je wel leuk lijkt kun je je hier aan het noodlot onderwerpen.
NB: de gegeven naam is geen vertaling van je originele naam, maar een willekeurige presentatie van een puur Finse voor- en achternaam.
Typ je nieuwe naam hier in en klik op het ikoontje om te horen hoe de naam uitgesproken wordt.
Born OK the first time
Re: Wie is voor 1 wereldtaal?
"Aurora Merimaa"Rereformed schreef:Je krijgt als beloning ook een mooie Finse naam als je goed oefent:
http://www.visitfinland.com/campaigns/f ... public/en/" onclick="window.open(this.href);return false;
Aurora — A woman's name, from Aurora Borealis
Merimaa — Sea land
Zo mag je me voortaan noemen.
Maar lijkt me toch wat vreemd als vertaling voor Maria.
Doe ik mijn roepnaam hier, maar ook die in het echt, dan krijg ik gelijk iets met een berenhol.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Wat moet ik daarvan wel niet denken mevrouw Otsola ... want van de naam Albert wordt Otso gemaakt.Mariakat schreef:Doe ik mijn roepnaam hier, maar ook die in het echt, dan krijg ik gelijk iets met een berenhol.
Born OK the first time
ik heb jaren geleden van een cursus in Finland een maatlatje overgehouden, Lappi Lapland-suomi-Finland, dat ik nog steeds gebruik, 30 cm is bij hen ook gewoon 30 cm lang, makkelijk hoor 
NB: Doe wel en zie niet om.
Rereformed schreef:Wat moet ik daarvan wel niet denken mevrouw Otsola ... want van de naam Albert wordt Otso gemaakt.Mariakat schreef:Doe ik mijn roepnaam hier, maar ook die in het echt, dan krijg ik gelijk iets met een berenhol.Maar het schijnt maar Taru te zijn.
Maar mijn echte roepnaam is vertaald naar:
Tellervo — The daughter of the god of forest
Otsola — Home of bears
Toch wel stoer.
Wat hebben die Finnen nou toch met die berenholen?
Hier nog zo een.
http://www.genmay.com/showthread.php?t=845464" onclick="window.open(this.href);return false;
my is Ilmari Otsola
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Pas maar op. Een maatlatje van hout krimpt en zet uit.writer schreef:30 cm is bij hen ook gewoon 30 cm lang, makkelijk hoor
Born OK the first time
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Niet zozeer de berenholen, maar de Beer.Mariakat schreef:Wat hebben die Finnen nou toch met die berenholen?
In de Finse oertijd was de beer het ontzagwekkendste en daarom heiligste dier. Daarom werd die met grote eerbied behandeld. Men geloofde dat de beer uit de hemel kwam en kon reïncarneren. Altijd wanneer men een beer had gedood werd een Karhunpeijaiset ("Viering van de Beer") gehouden, waarbij een ceremonie behoorde die er voor moest zorgen dat de ziel van de beer weer terug zou keren in het bos. De beenderen van de beer moesten begraven worden en zijn schedel moest op een Kallohonka ("Schedelpijnboom") geplaatst worden.
Er zijn vele grottekeningen van elanden, maar de beer is zelden uitgebeeld. Men neemt daarom aan dat het dier te heilig was om er afbeeldingen van te mogen maken. Ook de naam van het dier, Otso, was te heilig om uitgesproken te worden, zodat er vele andere benamingen aan werden gegeven, zoals het woord dat tegenwoordig in het Fins beer betekent: karhu.
Born OK the first time
Nu niet meer dan, want Albert wordt Otso?Rereformed schreef:Ook de naam van het dier, Otso, was te heilig om uitgesproken te worden, zodat er vele andere benamingen aan werden gegeven, zoals het woord dat tegenwoordig in het Fins beer betekent: karhu.
"Seppo Saari"..Rereformed schreef:Je krijgt als beloning ook een mooie Finse naam als je goed oefent:
http://www.visitfinland.com/campaigns/f ... public/en/" onclick="window.open(this.href);return false;
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Henry Ford
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Nu niet meer, maar Otso is wel een zeldzame voornaam. Slechts zo'n 3000 mannen hebben die naam gehad sinds 1900.Mariakat schreef:Nu niet meer dan, want Albert wordt Otso?
(Nog zeldzamer is de voornaam Ukko (de aloude hoogste god van het weer en de donder), die slechts aan 1400 Finnen gegeven is. Maar dat komt vast omdat ukko in modern Fins ook 'ouwe kerel' betekent.)
"Seppo Saari"..
Seppo is een populaire voornaam in Finland. Zo'n 50.000 mannen hebben die voornaam gehad sinds 1900. De naam Seppo komt uit de Kalevala en is afgeleid van seppä (smid).
Voor de kust van Finland liggen wel zo'n 6500 eilanden. Eilandjes kom je ook onnoemlijk vaak tegen in de 170.000 meren van het binnenland. Saari is daarom een veel voorkomende achternaam.
Overal kom je in Finland iemand tegen die Seppo Saari heet.
Born OK the first time
Re: Ontdek je innerlijke Fin
Doe mij maar mijn Nederlandse naam.
Ben niet kapot van
"Bevroren eikel"
Ben niet kapot van
"Bevroren eikel"
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Tapio MansikkamaaRereformed schreef:hier aan het noodlot onderwerpen.
Tapio — An ancient king of the forest
Mansikkamaa — Strawberry land
Of
Tapio Lampi
Tapio — An ancient king of the forest
Lampi — Pond
Ach ja een An ancient king of the forest daar kan ik mij wel in vinden
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
dikkemick schreef: Ben niet kapot van
"Bevroren eikel"
- Doppelgänger
- Bevlogen
Otso Kontio
Otso — A bear, king of the forest
Kontio — Bear
Beer Beer?
Interessante info over Finse naamgeving, Albert. Dank daarvoor.
Otso — A bear, king of the forest
Kontio — Bear
Beer Beer?
Interessante info over Finse naamgeving, Albert. Dank daarvoor.
"For every subtle and complicated question, there is a perfectly simple and straightforward answer, which is wrong." - H.L. Mencken
Nou Rereformed, ik vind "Sampo Kotiranta" wel aardig klinken. Dank voor de link
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.