Moeders springen niet van flats

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

appelfflap
Banned

Re: Moeders springen niet van flats

Bericht door appelfflap »

dikkemick schreef: Goed dan. ADHD wordt als psychiatrische aandoening gekarakteriseerd. Miin dochter heeft ADHD (vorm van) en zit soms diep in de put. Moeten wij haar dan steunen als ze op dat moment vraagt om euthanasie?
waarom niet? waarom is jouw egoistische wens belangrijker dan haar egoïsme? waar haal jij het recht vandaan om voor haar te beslissen wat ze wel/niet mag (als ze volwassen is)? als behandelingen niet aanslaan, als ze niet geholpen kan worden, als ze doodongelukkig rondloopt (jaren/decennia) waarom moet/mag haar wens genegeerd worden?
dikkemick schreef: Neem mijn grootmoeder die dement is. Moet je haar verzoek serieus nemen?
tuurlijk, het is haar leven, niet het jouwe. als zij op een bepaald punt er wil uitstappen en dit ondubbelzinnig aangeeft waar haal jij het recht vandaan om die wens te weigeren?
als zij vandaag aangeeft dat ze erui wil stappen op de moment dat ze haar eigen kinderen niet meer erkend, waarom die wens niet respecteren?
dikkemick schreef:Zelf ben ik kleptomaan (is een psychiatrische stoornis). moet de arts mij maar een spuitje komen geven als ik voor de zoveelste keer keer ben betrapt....dit hemelaa zat ben en hierom verzoek???
als een psychiater en 3 artsen hun fiat geven, als blijkt dat jij uitbehandeld bent, als het niet te genezen valt, als jij daardoor psychisch lijd en wil sterven,... waarom zouden je nabestaanden plots een vetorecht mogen hebben (en tot de hoeveelste graad gaat dat?)
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

dikkemick schreef:
Je verschuift de vraagstelling. Eerst was het de vraag of de patient een weloverwogen verstandelijke beslissing kon nemen. Nu gaat het blijkbaar over andere mogelijkheden

Dat er andere mogelijkheden zijn, sluit niet uit dat de patiënt een weloverwogen verstandelijke beslissing kan nemen. Die andere mogelijkheid lijkt me dus niet zo belangrijk.
Is iemand die zwaar in de put zit, weloverwogen verstandelijk in zijn/haar besluitvorming?
Waar hebben we het over?

Niet over mensen die gemakkelijk en zelfs ook diep in de put gaan, maar over degenen die daar zelf niet meer uit komen, en dat continue zich herhalend.

Ik geloof ook dat je gelijk hebt, als je zegt dat mensen die in de put zitten zich niet altijd bewust zijn van het feit dat dit vaak tijdelijk is.
Maar over deze mensen hebben we het niet.
Daar gaat het ook niet over in de documentaire en de film.
Het gaat vooral over mensen die uitbehandeld zijn en die constitutioneel psychiatrisch patient zijn.
En die alle mogelijkheden al doorlopen hebben.
Lees nog eens
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 42#p410542" onclick="window.open(this.href);return false;
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Zoals ik in mijn eerste reactie al vermelde. Een lastig onderwerp.
Volgende topic dat gestart wordt:
Mongoloide mensen moeten geëuthanaseerd kunnen worden.
In China: Meisjes moeten geaborteerd/geëuthanaseerd kunnen worden.

Ik ben niet principieel tegen abortus of tegen euthanasie, maar het zal per individu goed bekeken moeten worden. Natuurlijk mag ik niet de egoist zijn zoals appelflap schreef, die mijn dochters wens kan dwarsbomen. Maar dit kwam een beetje op mij over: "Zit je niet zo lekker in je cocon, bestel vandaag dan nog de pil van Drion"
Misschien moeten er meer euthanasieconsulenten komen.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

dikkemick schreef: Volgende topic dat gestart wordt:
Vind je nou zelf ook niet dat dit een volslagen onzinnige reactie is? :shock:
Ik ben niet principieel tegen abortus of tegen euthanasie, maar het zal per individu goed bekeken moeten worden.
Dat was en is heel duidelijk.
Niemand die iets anders beweert.
:)
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

dikkemick

heeft er ooit al een abortus op verzoek vd foetus plaatsgevonden?
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Mariakat schreef:
dikkemick schreef: Volgende topic dat gestart wordt:
Vind je nou zelf ook niet dat dit een volslagen onzinnige reactie is? :shock:
Ik ben niet principieel tegen abortus of tegen euthanasie, maar het zal per individu goed bekeken moeten worden.
Dat was en is heel duidelijk.
Niemand die iets anders beweert.
:)
Zo volslagen onzinnig was mijn reactie niet. Jij bestempelt mij als egoist omdat ik een mening had over psychiatrische patienten met een euthanasiewens. Dat ik de plank, gezien DEZE topic wat missloeg, doet er niet toe. Ik mag me van jou niet bemoeien met mijn dochter, welke NU de juiste medicijnen slikt en dankbaar is, dat we 3 jaar geleden niet aan haar euthanasiewens hadden voldaan (fictief hoor gelukkig!)
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Met een beetje geluk is de plank inmiddels geraakt. ;)

Nog een keer de cijfertjes; 500 aanvragen, 12 gehonoreerd.
50 mensen die alsnog zelfmoord (zo blijf ik het gewoon noemen NOFI) plegen. :?
De pil van Drion was hier een uitkomst geweest. (je zou er maar staan, op dat kratje vasthoudend aan een brandtrap)
Met als duivels dilemma dat er dan onoverkomelijk mensen gaan overlijden die nog wel een gelukkig leven hadden kunnen leiden?
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

dikkemick schreef:
axxyanus schreef:
dikkemick schreef:
Is iemand die zwaar in de put zit, weloverwogen verstandelijk in zijn/haar besluitvorming?
Waarom heb je het nu over zwaar in de put zitten? Zwaar in de put zitten is geen psychiatrische aandoening. Veel mensen die omwille van fysieke klachten euthanasie overwegen zitten ook zwaar in de put.
Goed dan. ADHD wordt als psychiatrische aandoening gekarakteriseerd. Miin dochter heeft ADHD (vorm van) en zit soms diep in de put. Moeten wij haar dan steunen als ze op dat moment vraagt om euthanasie?
Stel je dochter heeft MS maar heeft nog jaren in het vooruitzicht. Soms zit ze door haar toestand diep in de put. Ga je haar dan steunen als ze om euthanasie vraagt?
dikkemick schreef:Neem mijn grootmoeder die dement is. Moet je haar verzoek serieus nemen?
Als uw grootmoeder dement is, is ze niet langer wilsbekwaam.
dikkemick schreef:Mijn buurman is hypochonder. Idem.
Zelf ben ik kleptomaan (is een psychiatrische stoornis). moet de arts mij maar een spuitje komen geven als ik voor de zoveelste keer keer ben betrapt....dit hemelaa zat ben en hierom verzoek???
Welke psychiatrische aandoeningen heb je het over? Welke kunnen we wel honoreren...welke niet?
Dat laatste is de verkeerde vraag. Het is niet de psychiatrische aandoening zelf die zo belangrijk is, als wel het gevoel van uitzichtloosheid waar de persoon in kwestie zich niet van kan ontdoen.

En ik zie niet in waarom we een dergelijk gevoel van uitzichtloosheid minder serieus zouden moeten nemen wanneer het om een psychiatrische aandoening gaat dan om een lichaamelijke aandoening.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

axxyanus schreef:
Stel je dochter heeft MS maar heeft nog jaren in het vooruitzicht. Soms zit ze door haar toestand diep in de put. Ga je haar dan steunen als ze om euthanasie vraagt?
Zoals ik eerder aangaf. je bekijkt het per geval! Ik kan hier geen eens antwoord op geven. Ik weet het niet (is ook een antwoord trouwens).
Neem mijn grootmoeder die dement is. Moet je haar verzoek serieus nemen?
Dementie IS een psychiatrische aandoening en wat ik er mee wil aangeven is dat je er voorzicht mee met zijn.
Het is niet de psychiatrische aandoening zelf die zo belangrijk is, als wel het gevoel van uitzichtloosheid waar de persoon in kwestie zich niet van kan ontdoen.
Maar wat als blijkt dat die aandoening een jaar later te genezen is en jij hebt je dochter gesteund in haar verzoek? Dan is die aandoening wel degelijk van belang.
En ik zie niet in waarom we een dergelijk gevoel van uitzichtloosheid minder serieus zouden moeten nemen wanneer het om een psychiatrische aandoening gaat dan om een lichaamelijke aandoening.
Mee eens. per geval bekijken dus!
Einstein/Mick
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

dikkemick schreef:
axxyanus schreef: Stel je dochter heeft MS maar heeft nog jaren in het vooruitzicht. Soms zit ze door haar toestand diep in de put. Ga je haar dan steunen als ze om euthanasie vraagt?
Zoals ik eerder aangaf. je bekijkt het per geval! Ik kan hier geen eens antwoord op geven. Ik weet het niet (is ook een antwoord trouwens).
Wel dan zal ik het antwoord voor je geven op deze vraag en je oorspronkelijke vraag met je dochter die ADHD heeft.

Ja jij moet je dochter in die aanvraag steunen of op zijn minst serieus nemen. Want als jij haar niet serieus neemt en zij vind haar toestand uitzichtloos genoeg om uit te zoeken wat haar mogelijkheden zijn dan zal ze dat doen zonder jou daarin te kennen. Als jij een vertrouwenspersoon van je dochter wil zijn, iemand met wie ze alles kan bespreken dan moet je haar serieus nemen als ze een dergelijk onderwerp ter sprake brengt.
dikkemick schreef:
axxyanus schreef:
dikkemick schreef:Neem mijn grootmoeder die dement is. Moet je haar verzoek serieus nemen?
Dementie IS een psychiatrische aandoening en wat ik er mee wil aangeven is dat je er voorzicht mee met zijn.
Dat het een psychatrische aandoening is, is naast de kwestie. Als uw grootmoeder kanker had en wilsonbekwaam was, dan kwam ze ook niet in aanmerking voor euthanasie.
dikkemick schreef:
axxyanus schreef:Het is niet de psychiatrische aandoening zelf die zo belangrijk is, als wel het gevoel van uitzichtloosheid waar de persoon in kwestie zich niet van kan ontdoen.
Maar wat als blijkt dat die aandoening een jaar later te genezen is en jij hebt je dochter gesteund in haar verzoek? Dan is die aandoening wel degelijk van belang.
Neen want dat argument kan je bij om het even welke aandoening aanbrengen. Op die manier kan je elke aanvraag tot euthanasie blokkeren.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

@axxyanus
Goed, zo komen we er niet uit.

Waar leg jij zelf de (euthanasie)grens? Want natuurlijk steun ik mijn dochter en neem ik haar serieus! Maar dat staat hier buiten. Ik zal te allen tijden probereren haar ervan te overtuigen dat er na regen zonneschijn komt. Geldt niet voor bepaalde aandoeningen maar we hadden het hier over ADHD. Morgen is er misschien een pil welke haar compleet gelukkig maakt!

Iemand met uitgezaaide botkanker zal ik zeker steunen en de wens tot euthanasie respecteren. Maar situaties waarin mogelijk verbetering zou kunnen komen, heb ik veel meer moeite mee.
Kern is:
Of euthanasie wel gerechtvaardigd is bij een specifieke patiënt. Hierbij gaat het erom of de doodswens voortkomt uit ondraaglijk lijden of dat de doodswens voortkomt uit het ziektebeeld.
moeten we wellicht nog een leeftijdsgrens hanteren of altijd begrip tonen?

Dit is (tot slot) niet een onderwerp waarvan je kunt zeggen: "Ik ben voor" of "ik ben tegen" Ik zit er tussenin! het is volledig afhnakelijk van de situatie zoals ik eerder uitglegd heb.
Einstein/Mick
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

dikkemick schreef:Jij bestempelt mij als egoist omdat ik een mening had over psychiatrische patienten met een euthanasiewens. Dat ik de plank, gezien DEZE topic wat missloeg, doet er niet toe. Ik mag me van jou niet bemoeien met mijn dochter, welke NU de juiste medicijnen slikt en dankbaar is, dat we 3 jaar geleden niet aan haar euthanasiewens hadden voldaan (fictief hoor gelukkig!)
Graag opheldering, want ik ben de weg kwijt.
Verwisseling van bericht auteur?
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Mariakat schreef:
dikkemick schreef:Jij bestempelt mij als egoist omdat ik een mening had over psychiatrische patienten met een euthanasiewens. Dat ik de plank, gezien DEZE topic wat missloeg, doet er niet toe. Ik mag me van jou niet bemoeien met mijn dochter, welke NU de juiste medicijnen slikt en dankbaar is, dat we 3 jaar geleden niet aan haar euthanasiewens hadden voldaan (fictief hoor gelukkig!)
Graag opheldering, want ik ben de weg kwijt.
Verwisseling van bericht auteur?
Nee ik begrijp inmiddels dat het een onderlinge discussie was (welke beetje off topic ontspoorde). Euthenasie in het algemeen bij mensen die in de put zitten. En ik wil graag dat niet alle psychiatrische patiente over 1 kam worden geschoren en dat ieder verzoek maar acuut ingewilligd moet worden. Het gaat erom WAAROM de patient het verzoek doet!
Is de situatie werkelijk uitzichtloos of wordt het verzoek min of meer veroorzaakt door de psychiatrische aandoening. Hert is uitermate complex!
Einstein/Mick
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Ik heb je nergens egoïstisch genoemd, kwam niet eens in mij op.
Over je dochter heb ik het ook niet gehad.
Daar had je het met Axxyanus over.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Mariakat schreef:Ik heb je nergens egoïstisch genoemd, kwam niet eens in mij op.
Over je dochter heb ik het ook niet gehad.
Daar had je het met Axxyanus over.
Klopt! Niet goed geciteerd misschien...
Einstein/Mick
Plaats reactie