Er kunnen waarheden zijn die niet verifieerbaar zijn. Als er een multiversum bestaat kun je misschien niet reizen tussen deze multiversums en daar uitspraken over doen. Of als er 'materie' bestaat die geen interactie heeft met voor ons zichtbare 'materie' heb je ook een serieus probleem. Het is idd niet erg nuttig om uitspraken over dit soort zaken te doen of er een moraal aan op te hangen, ze zijn immers onzeker en je kan er niets over zeggen.Doppelganger schreef:Okee. Maar als reïncarnatie niet te verifiëren valt aan de hand van specifieke criteria, waarop baseer je dan het bestaan ervan? Hoe weet je dat iemand die beweert gereïncarneerd te zijn de waarheid spreekt?Kittencandy schreef:Vraag me af hoe je in godsnaam denkt te toetsen of iemand gereincarneerd is. Maar goed, het is ook gewoon iets waar ik in geloof. Er is nog nooit iemand terug gekomen uit de hemel en toch geloven miljarden mensen nog steeds dat er leven na de dood is. Dus tja, ieder zn ding.
Echter vind ik 'reincarnatie (niet de zielvariant) of recycling' hier niet perse onder vallen. Misschien kunnen we door wetenschap en filosofie wel degelijk ontdekken waarom jij subject bent van jou ervaring. Dat zou wellicht antwoord kunnen geven op deze vraag. Het is immers al mogelijk dat jij kan bestaan binnen deze voorwaarden van het universum. Ik denk namelijk dat op deze vraag in de toekomst wel verifieerbare criteria opgesteld kunnen worden.