De wachttoren aan de deur !

Voor de mensen die depressief worden van alle ellende in de media, een forum met alleen positief nieuws.

Moderator: Moderators

Maria
Moderator

Re: De wachttoren aan de deur !

Bericht door Maria »

dikkemick schreef:
Jin schreef:Gaat je ook niet lukken....
Spreek met exJG, die begrijpen het zelf niet eens meer....
Dan wellicht een boektip? Psychologie van religie o.i.d.?
Het is me meer en meer gaan verbazen nl...
Boeken kun nooit meer verbazen dan de werkelijkheid.

Dat verbazen doe ik me vaak op het forum Credible, waar ik het idee heb dat veel studenten posten, ondertussen volwassen, veel kennis hebben, maar redeneren volgens wegen die ik niet kan volgen. :wink:

Toch blijft het me idd. boeien, hoe mensen hun eigen sluikwegen zoeken en vinden om niet van dat "kostbare geloof" af te vallen.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Jinny

Bericht door Jinny »

Credible heeft mij eraf geschopt....
Beter ook overigens...
Men mocht eens wijzer worden..... :D
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Je hebt er nog lang uitgehouden.
Je was net iets feller van aanpak dan ik. :wink:

Je bent teveel gerelateerd aan FT denk ik.
Dat is daar bekend.
Jinny

Bericht door Jinny »

Ik kan toch mijn mond niet houden..... :D
Ach, en ik trek me steeds meer van religieuze fora terug, zit er niet meer op te wachten....
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Maar hoe kan het?
Ze zien de fouten van Islam, de Mormomen, de katholieken en al die andere denominaties en geloven,
maar hun eigen religie is heilig? Hoe KUN je zo denken zonder dat er een klein lampje gaat branden?
Neem een katholiek. Die vindt het de normaalse zaak een kruisje te slaan, maar 5X/dag naar het oosten knielen....dat snappen ze niet?!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

dikkemick schreef:Maar hoe kan het?
Ze zien de fouten van Islam, de Mormomen, de katholieken en al die andere denominaties en geloven,
maar hun eigen religie is heilig? Hoe KUN je zo denken zonder dat er een klein lampje gaat branden?
Neem een katholiek. Die vindt het de normaalse zaak een kruisje te slaan, maar 5X/dag naar het oosten knielen....dat snappen ze niet?!
Toch wel, dat laten de katholieken heel slim door hun kloosterlingen doen, dat zijn de voltijds-bidders. [-o< (protestanten snappen dat kruisje zelfs niet)
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

"50 Reasons People Give for Believing in a God" Guy P. Harrison

Materie om de discussie weer aan te gaan.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Lucy
Forum fan

Bericht door Lucy »

Mariakat schreef: Je reageert hier op mijn beschrijving van de tweede soort.
Mijn collega valt onder jouw eerste soort, maar het lijkt alsof ik 2 collega's heb. 1 Met wie ik over van alles en nog wat serieus kan praten en 1 (dezelfde uiteraard) bij wie een knopje omgaat zodra het over God gaat, waardoor een goed intelligent gesprek niet meer mogelijk is. DAN staat ze niet meer open voor redelijke argumenten.
En DAT interesseert me in hoge mate. De psychologie van de gelovige. Ik kan wel roepen: "Ze is geindoctrineerd etc" maar ik wil ze begrijpen.
Tot nu toe is me dat niet gelukt.
Heel herkenbaar! Op enkele fora waar ik vaak kom, zijn er soms discussies met vrouwen die moslima's zijn. Die kunnen soms heel goede, terechte dingen zeggen. Maar als je met hun over de islam discussieert, geven ze zulke rare reacties! #-o Dan lijkt het alsof hun IQ als het ware 20 punten gedaald is! :shock: (Ja, sorry dat ik het zeg, maar het is wel zo. Die geven dan zúlke slechte argumenten)!
-'Mits goed gelezen, is de Bijbel het beste argument
voor atheïsme ooit.' (I. Asimov)
-'Ik ben tegen religie omdat dat ons voorhoudt tevreden te zijn met het niet snappen van de wereld.' (R. Dawkins)
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

@ Lucy
Er is iets mis gegaan met de quote.

De eerste zin is van mij, maar de rest heeft Dikkemick geschreven.
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 18#p402518" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar het interesseert mij ook in hoge mate en jouw beschrijving herken ik ook wel.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

@datbeloofik
Kostelijk geschreven column. 8*)
Born OK the first time
Lucy
Forum fan

Bericht door Lucy »

Mariakat schreef:@ Lucy
Er is iets mis gegaan met de quote.

De eerste zin is van mij, maar de rest heeft Dikkemick geschreven.
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 18#p402518" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar het interesseert mij ook in hoge mate en jouw beschrijving herken ik ook wel.
Oh, sorry, foutje. :oops:
-'Ik ben tegen religie omdat dat ons voorhoudt tevreden te zijn met het niet snappen van de wereld.' (R. Dawkins)
Lucy
Forum fan

Bericht door Lucy »

Dat beloof ik schreef:Mijn dag is weer goed.
Zojuist aan de voordeur een goed gesprek gehad met twee mannen die mij een folder van 'de Wachttoren' wilden overhandigen.
(......)
Op dat moment greep de meest stille van de twee in : ”Mag ik U wellicht voordat we weg gaan toch deze folder aanbieden”
Fantastisch, hij geeft op, al zal hij dat niet hardop zeggen.
Ik hoop dat ik ze op zijn minst aan het twijfelen heb gebracht.
Is wel goed, om met die jehova's getuigen die aan de deur komen, eens een uitgebreide discussie aan te gaan. Die mensen worden immers belemmert om zelf na te denken, en worden helemaal gehersenspoeld. Dus dan help je ze eigenlijk alleen maar, als je discussieert. :thumbright: Maar als ik een tip mag geven: u zou dat ook eens moeten doen met leden van een ander geloof, katholieken en/of protestanten bijvoorbeeld. Bijvoorbeeld op een forum ofzo.
Ikzelf zou dat ook heel leuk vinden om dat eens te doen. Maar ik ben ontzettend slecht in discussies voeren (zoals jullie vast al hebben gemerkt). :oops: Dus ik begin er maar niet aan.
Knutselsmurf
Forum fan

Bericht door Knutselsmurf »

Voor zondag ochtend 5-1 heb ik en afspraak met ze, en wie ook wil komen is welkom, zie ander topic.

Wat ik met hen wil bespreken is de christelijke visie op euthanasie.
Toen Jezus aan het kruis hing heeft een Romeinse militair hem uit zijn lijden verlost
door met zijn lans Jezus in zijn buik te steken.
Waarom is de kerk dan tegen euthanasie ?
Lucy schreef:
Dat beloof ik schreef:..... twee mannen die mij een folder van 'de Wachttoren' wilden overhandigen.
Ik stel voor om Jehova te benoemen tot de beschermheilige van het drukkersgilde.
In Nederland hebben moslims meer vrijheid om hun versie van de islam
te volgen en te verspreiden als dat zij dat in de "islamitische" landen hebben.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Knutselsmurf schreef:Wat ik met hen wil bespreken is de christelijke visie op euthanasie.
Toen Jezus aan het kruis hing heeft een Romeinse militair hem uit zijn lijden verlost
door met zijn lans Jezus in zijn buik te steken.
Waarom is de kerk dan tegen euthanasie?
Ik zie het verband niet. De Romein zag dat hij al dood was en hoefde dus zijn benen niet te breken. Hij doorstak hem enkel om zich ervan te verzekeren dat hij echt dood was. En het breken van de benen deed men om de dood te versnellen, maar gaf voor het doodgaan dus nog meer helse pijn. Er was dus zowiezo geen enkele sprake van een gedachte van verlichting willen geven of medelijden te betonen.

Bovendien schrijft Johannes er na dit verhaaltje achteraan dat op deze manier twee profetieën in vervulling gingen, dat zijn benen niet gebroken zouden worden en dat hij doorstoken werd, en dat hij graag wil dat de lezer gelovig wordt. Beter je ongelooflijke naïviteit als evangelist en volslagen onbetrouwbaarheid voor wat betreft het geven van feiten te laten zien is onmogelijk.
(Johannes 19 vanaf vers 31)
Born OK the first time
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Knutselsmurf schreef:Voor zondag ochtend 5-1 heb ik en afspraak met ze, en wie ook wil komen is welkom, zie ander topic.

Wat ik met hen wil bespreken is de christelijke visie op euthanasie.
Hier zullen de JG eerst hun werkbrauwen optrekken en dan zien, dat je Bijbelkennis beneden (hun) niveau is.
Zie ook Rereformed hierboven.
Heb je het lijdensverhaal, Johannes 19, eigenlijk wel zelf gelezen?
http://www.biblija.net/biblija.cgi?lang=nl&m=Joh+19" onclick="window.open(this.href);return false;
30 Nadat Jezus ervan gedronken had zei hij: ‘Het is volbracht.’ Hij boog zijn hoofd en gaf de geest.

31 Het was voorbereidingsdag, en de Joden wilden voorkomen dat de lichamen op sabbat, en nog wel een bijzondere sabbat, aan het kruis zouden blijven hangen. Daarom vroegen ze Pilatus of de benen van de gekruisigden gebroken mochten worden en of ze de lichamen mochten meenemen.
Voor vrijdag zonsondergang moest alles afgewerkt zijn.
Het ging dus om de zekerheid, dat hij (en de 2 anderen) dood was zodat de boel opgeruimd kon worden.
Plaats reactie