Over computer-en tv-verslavingen

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

Lucy
Forum fan

Over computer-en tv-verslavingen

Bericht door Lucy »

Hallo iedereen,

Ik dacht dat dit onderwerp hier wel zou passen, omdat het toch wel over geestelijke gezondheid en wetenschap gaat.
Dit is iets wat ik me altijd al enorm heb afgevraagd. Namelijk: steeds vaker hoor je dat sommige mensen verslaafd zouden zijn aan TV-kijken en internet. Maar dat zijn toch eigenlijk niks meer dan hobby's? Hoe kan het dan dat men wel TV-verslaafd of internetverslaafd zou kunnen raken, maar bijvoorbeeld niet Bingo-verslaafd of Pim Pam Pet-verslaafd ofzo? :shock: Om die reden heb je ook mensen die niet in een computerverslaving of TV-verslaving geloven, maar volgens mij bestaat het toch echt wel! Maar wat zeggen wetenschappers erover? Ik moet eerlijk zeggen dat ik er op Google enzo niks over kan vinden, maar dat kan aan mij liggen hoor... :roll:
-'Mits goed gelezen, is de Bijbel het beste argument
voor atheïsme ooit.' (I. Asimov)
-'Ik ben tegen religie omdat dat ons voorhoudt tevreden te zijn met het niet snappen van de wereld.' (R. Dawkins)
sytze
Diehard

Re: Over computer-en tv-verslavingen

Bericht door sytze »

Lucy,

Interessante vraag. Waarom wel een computer/internet/game verslaving en niet een pimpampet verslaving?

Ik denk dat het antwoord te vinden is in het feit dat je je in een game kan identificeren in de game personage. Je word als het ware de persoon in de game. Als de personage in de game (wat vaak het geval is) een interessanter leven leid als de persoon die de game speelt én de verslavingsgevoeligheid redelijk hoog ligt is er een kans op gameverslaving denk ik.

Wellicht kan het ook meespelen dat mensen die game (of iets dergelijks) verslaafd zijn een sociale omgeving hebben die of wel beperkt of de persoon in kwestie niet vrolijk stemt. Als de wereld om je heen minder fijn is en de wereld in een game erg fijn is kan ik mij voorstellen dat mensen kiezen voor het virtuele leven.

Waarom dan niet bij pimpampet? Omdat je er simpelweg je niet in kunt identificeren, dus niet je wereld mee kunt vervangen.

Ik ben benieuwd naar jou zienswijze Lucy. Ook naar anderen hun zienswijze ben ik erg benieuwd.

Groet, Sytze
Wie rijk wil zijn, moet niet zijn vermogen vermeerderen maar zijn hebzucht verminderen. (plato)
Lucy
Forum fan

Bericht door Lucy »

sytze schreef:Lucy,

Interessante vraag. Waarom wel een computer/internet/game verslaving en niet een pimpampet verslaving?

Ik denk dat het antwoord te vinden is in het feit dat je je in een game kan identificeren in de game personage. Je word als het ware de persoon in de game. Als de personage in de game (wat vaak het geval is) een interessanter leven leid als de persoon die de game speelt én de verslavingsgevoeligheid redelijk hoog ligt is er een kans op gameverslaving denk ik.

Wellicht kan het ook meespelen dat mensen die game (of iets dergelijks) verslaafd zijn een sociale omgeving hebben die of wel beperkt of de persoon in kwestie niet vrolijk stemt. Als de wereld om je heen minder fijn is en de wereld in een game erg fijn is kan ik mij voorstellen dat mensen kiezen voor het virtuele leven.

Waarom dan niet bij pimpampet? Omdat je er simpelweg je niet in kunt identificeren, dus niet je wereld mee kunt vervangen.

Ik ben benieuwd naar jou zienswijze Lucy. Ook naar anderen hun zienswijze ben ik erg benieuwd.

Groet, Sytze
Ja, dat zou best wel eens kunnen. Daar kan ik dan niet opkomen hé, daar had ik nog niet aan gedacht. Maar dan zou je ook denken dat je ook verslaafd zou kunnen raken aan toneelspelen, als je daar eenmaal aan begonnen bent, toch? :-k Of praat ik nou onzin? :roll:
-'Ik ben tegen religie omdat dat ons voorhoudt tevreden te zijn met het niet snappen van de wereld.' (R. Dawkins)
Iksnaphetniet
Forum fan

Bericht door Iksnaphetniet »

sytze schreef: Ik denk dat het antwoord te vinden is in het feit dat je je in een game kan identificeren in de game personage. Je word als het ware de persoon in de game. Als de personage in de game (wat vaak het geval is) een interessanter leven leid als de persoon die de game speelt én de verslavingsgevoeligheid redelijk hoog ligt is er een kans op gameverslaving denk ik.
Ik betwijfel dit zeer, het speelt wellicht voor een hele kleine groep mensen een rol, de identificatie aan een karakter is een leuke manier van escapisme maar persoonlijk denk ik dat de verslaving eerder wordt gecreëerd door de beloningsstructuren en het competitie-element.

Met name multiplayer games waarbij je samen of tegen andere echte spelers competitie draait werken erg in op je dopaminesystemen + games waarbij je stevig wordt beloont voor je inspanning. En met name de combinatie van deze twee maken naar mijn mening games verslavend.

Het is niet voor niets dat veel mensen zwaar verslaafd zijn aan online games als world of warcraft of counterstrike en in een veel mindere mate aan singleplayer games als Fallout 3 en Mario Kart.

Niet alle games zijn verslavend, net zoals niet alle series en programma's verslavend zijn.

Bingo is niet verlavend omdat je tevreden bent als het is afgelopen, je weet wie er wint en je kan rustig slapen. Maar series als Breaking Bad daarentegen werken heel anders. Nadat je deze serie hebt bekeken wordt je altijd met een cliffhanger achtergelaten waardoor je direct de volgende wilt kijken. Dit heeft ook weer te maken met belonen. Je wordt beloont als je er nog een kijkt, want dan weet je hoe het afloopt en ervaar je opluchting.

Ik denk dat tv kijken of gamen op zich niet verslavend zijn, alleen heb je verlavende games en programma's. Met internet is dit ook hetzelfde. Internet zelf is niet verslavend, maar het zoeken van informatie, of het zoeken van bevestiging of waardering (op facebook of een forum oid) kan wel belonend en verslavend werken.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Iksnaphetniet snapt het blijkbaar prima =D>
Ik wens u alle goeds
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Ik denk dat alle hobby's verslavend kunnen werken. Men zoekt iets in de hobby en het is lang niet altijd zo dat de hobby dat verlangen efficiënt beantwoord. Ik heb verslaving gemerkt aan computerspelletjes, maar ook modelbouw, zwemmen, zelfs freethinken.
Ik denk wel dat computerspelletjes extra verslavend werken.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Lucy
Forum fan

Bericht door Lucy »

Iksnaphetniet schreef: Internet zelf is niet verslavend, maar het zoeken van informatie, of het zoeken van bevestiging of waardering (op facebook of een forum oid) kan wel belonend en verslavend werken.
Ja, ik denk dat dat zeker zo is. Dat vind ik ook geweldig aan internet! En de hele dag kunnen praten over dingen die ík interessant vind, en met Google kun je ook alle kanten op. Je kunt bijna alles vinden wat je maar wilt! Dat denk ik dat inderdaad een heel grote rol kan spelen!
Lucy
Forum fan

Bericht door Lucy »

Bonjour schreef:Ik denk dat alle hobby's verslavend kunnen werken. Men zoekt iets in de hobby en het is lang niet altijd zo dat de hobby dat verlangen efficiënt beantwoord. Ik heb verslaving gemerkt aan computerspelletjes, maar ook modelbouw, zwemmen, zelfs freethinken.
Ik denk wel dat computerspelletjes extra verslavend werken.
Ja, je ziet inderdaad véél vaker een verslaving aan bijvoorbeeld internet dan aan iets anders. Ten minste, zover ik weet dan.
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

Iets is pas een verslaving als jij én je omgeving er last van hebben.

Als het je functioneren (in wat voor hoedanigheid dan ook) belemmert.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
Lucy
Forum fan

Bericht door Lucy »

HenkM schreef:Iets is pas een verslaving als jij én je omgeving er last van hebben.

Als het je functioneren (in wat voor hoedanigheid dan ook) belemmert.
Daar ben ik het, denk ik, wel mee eens.
Lucy
Forum fan

Bericht door Lucy »

Ik heb hier ook eens met mijn zus over gesproken. Die zei dat ze dacht dat je aan álles wel verslaafd zou kunnen raken. Daar is blijkbaar ook een programma over: 'My obsession' of zoiets. Ik heb dat nooit gezien (ik kijk sowieso nooit TV). Maar zij wel.
Maar wat zij dus eigenlijk bedoelde: zou het kunnen dat verslavingen voor andere hobby's (bijna) net zo vaak voorkomen, maar dat mensen er gewoon minder makkelijk voor uitkomen, omdat ze er niet over durven te praten? Maar dan nog denk ik dat computerverslavingen wel iets vaker voorkomen, om de redenen die hier genoemd zijn.
Bram Kaandorp
Ervaren pen

Bericht door Bram Kaandorp »

Lucy schreef:Ik heb hier ook eens met mijn zus over gesproken. Die zei dat ze dacht dat je aan álles wel verslaafd zou kunnen raken. Daar is blijkbaar ook een programma over: 'My obsession' of zoiets. Ik heb dat nooit gezien (ik kijk sowieso nooit TV). Maar zij wel.
Maar wat zij dus eigenlijk bedoelde: zou het kunnen dat verslavingen voor andere hobby's (bijna) net zo vaak voorkomen, maar dat mensen er gewoon minder makkelijk voor uitkomen, omdat ze er niet over durven te praten? Maar dan nog denk ik dat computerverslavingen wel iets vaker voorkomen, om de redenen die hier genoemd zijn.
Het is makkelijk om iets een verslaving te noemen als men er zelf geen interesse heeft, maar een ander des te meer.

Dat is trouwens geen beschuldiging.

Ikzelf heb bijvoorbeeld lange tijd cosplay gezien als iets dat mensen afzondert van de werkelijkheid, en daarom klassificeerde ik het onbewust een beetje in de "verslaving" hoek.

Nu dat ik meer over het onderwerp weet doe ik dat niet meer. Ik heb nog steeds weinig interesse in deelnemen, maar ik snap wel beter dat het voor de meeste cosplayers geen verslaving is.
"Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?"

Douglas Adams
Blackadder
Ervaren pen

Bericht door Blackadder »

bingo en pimpampet etc hebben niet genoeg diepgang om verslaafd aan te raken. Alleen een peuter of iemand met een geestelijke handicap kan verslaafd raken aan zulke eenvoudige dingen. Denk aan de kleuter die elke avond hetzelfde verhaaltje voorgelezen wil worden.

Een ouder kind of volwassene heeft iets met meer inhoud nodig aan verslaafd te raken, en oa online games kunnen dat bieden. Ik ben bijvoorbeeld redelijk verslaafd geweest aan dit ondanks dat de technische uitvoering van dat spel ronduit belabberd is, het spel zelf is ijzersterk.
May the Lord hate you and all your kind, may you be turned orange in hue, and may your head fall off at an awkward moment.'
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Iksnaphetniet schreef: Ik denk dat tv kijken of gamen op zich niet verslavend zijn, alleen heb je verlavende games en programma's. Met internet is dit ook hetzelfde. Internet zelf is niet verslavend, maar het zoeken van informatie, of het zoeken van bevestiging of waardering (op facebook of een forum oid) kan wel belonend en verslavend werken.
Je moet aanleg hebben om verslaafd te worden, heb je dat niet wordt je ook niet verslaafd.

@ Blackadder, onder verslaafd versta ik iets waar je niet zonder hulp van af komt.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Jinny

Bericht door Jinny »

Je moet aanleg hebben om verslaafd te worden, heb je dat niet wordt je ook niet verslaafd.
Klopt.
Jammer alleen dat je dat pas weet als je het geprobeerd heb....
En dan kon je zomaar verslaafd zijn...
Plaats reactie