JHN schreef:Beste Aton,
Zoals hij ook zei, het ontbreekt je gewoon aan kennis. Punt.
De oppersmurf heeft gesproken.
Als jij je bezig wilt houden met een historische reconstructie van een figuur die bekend staat als Jezus van Nazareth, per definitie de figuur die de protagonist is van de vier canonieke evangeliën, dan zul je er toch niet aan ontkomen je in die evangeliën te verdiepen. En tja, in onze maatschappij is het nu eenmaal nog steeds zo dat dat vooral op het terrein ligt van theologen. Deal with it.
Nee, dat is niet zo, het ontbreekt je gewoon aan kennis. Zelf theoloog ? Een historische reconstructie wordt gedaan door historici en niet door theologen. Theologen trachten een sprookje aannemelijk te maken, is het niet Rere ?
Valt niet altijd mee inderdaad. Maar theologen of geen theologen, je kunt voor je reconstructie niet de resultaten van 250 jaar kritisch historisch onderzoek negeren.
O maar, dat kan ik zeker als jij zelfs een archeologische site kunt negeren. maar theologen of archeologen, voor jou maakt dit natuurlijk geen verschil. En zoals ik al zie, het ontbreekt je gewoon aan kennis. Punt.
En daar schiet je kennis voor zover je hier laat zien gewoon te kort. Het is niet Aton, dat het allemaal zo vreselijk moeilijk is dat niet iedereen met een normaal verstand dat zich eigen zou kunnen maken. Maar het vergt nu eenmaal allemaal wel degelijk een hoop investeringen in termen van inspanning en tijd. Met wat boekjes lezen kun je misschien voor je gevoel een eind komen, maar het lijkt me toch dat je je eigen kennis nogal overschat.
Schitterend ! Wat een aanwinst we hier hebben op dit forum. Hebben we al lang naar uitgekeken.
Iedere eerstejaars theologiestudent kan jou uitleggen dat de maagdelijke geboorte pas opduikt in de evangeliën van Mattheüs en Lucas. Die beiden Markus als bron gebruikten en dus later schreven.
Zeer juist, daarom zijn het ook theologen. Maar geschiedkundigen weten al héél lang dat ' maagdelijke geboorte ' een foutieve vertaling betreft. Het ontbreekt je gewoon aan kennis.
En zelfs in deze latere evangeliën vinden we nog de sporen terug van het adaptionisme aangezien beiden een uitgebreide genealogie opnemen om de aardse herkomst van Jezus, (noodzakelijkerwijs) via zijn vader, aan de legendarische koning David te verbinden. Markus had dus geen reden om een vader te verzwijgen. De vader wordt niet vermeld, simpelweg omdat zijn verhaal daar niet om vraagt.
Zoals ik al zei; omdat de vermelding van Jozef als vader zeer compromitterend was in zijn versie.
Waar je mijns inziens wel een punt hebt is dat de legendarische Jozef van Arimatea, die om het lijk van Jezus vroeg, binnen het verhaal als de vader van Jezus gezien moet worden.
Heb ik nooit beweerd joh.
Hoewel natuurlijk even fictief als Jezus zelf. Maar ik betwijfel of je zelf begrijpt waarom dat zo zou zijn. Ik heb in ieder geval nog niet kunnen merken dat je je bewust bent van het feit dat in de Hellenistische cultuur Homerus net zo belangrijk was, en net zo van invloed was op die cultuur, als bij ons de Bijbel. Het verhaal van Jozef, die aan Pilatus het lijk komt vragen van Jezus, is meer dan evident ontleend aan de Ilias. Waar koning Priamos, de vader van Hektor die door Achilles was gedood, deze om het lijk van zijn zoon kwam vragen. Achilles is natuurlijk Pilatus, Hektor Jezus en Priamos Jozef. Het is niet dat ‘Markus’ de tekst van de Ilias naast zich had liggen.
Ik denk dat de auteur van Mrakus wél deze tekst geraadpleegd heeft. Hij was per slot een sprookjesverteller voor een Griekssprekend publiek, en dit gaf een zeker aanzien.
‘Markus’ had nu eenmaal weinig benul van de topografie van Palestina.
Dat kan best. Hij sprak bv. over Nazareth, terwijl dit toen zelfs nog geen dorp was. Maar of hij daarom weinig over de topografie van Palestina, staat zeker niet vast.
Ik noem dat hier omdat dat allemaal dingen zijn die jij blijkbaar niet weet.
Zoals hij ook zei, het ontbreekt je gewoon aan kennis. Punt.
Dat is geen schande, maar doe niet net of je het allemaal beter weet.
Nee hoor. Theologen, die weten het beter.
En waarom zou ‘Markus’ dit verhaal verzinnen denk je?
O maar, mijn gedacht is hier totaal van ondergeschikt belang.
Omdat zijn verhaal het absolute dieptepunt van een kruisiging vereist, maar deze kruisiging niet het einde van het verhaal mag zijn. Want Jezus moet nog even verheven worden. Nu was het probleem met kruisigingen dat het een onderdeel van de straf was dat ook het recht op een normale bergafenis werd ontzegd. Dat kan voor ons marginaal lijken, maar destijds was dat enorm belangrijk.
Moet dan toch wel een belangrijk figuur geweest zijn voor de joden.
Voeg een flinke dosis onwetendheid toe en je kunt een boek schrijven zoals dat van Vergeer.
Heb je het boek ' Een nameloze ' dan gelezen ? He kijk, en nog zit je met zoveel vragen ? Zoals hij ook zei, het ontbreekt je gewoon aan kennis.
En tot slot, nu ik toch weer lekker bezig ben, maar even die timmerman. Tektoon heeft wel een ruimere betekenis dan alleen timmerman. Zoals veel woorden. Het betekent timmerman, of bouwer, scheepsbouwer zelfs, of handwerksman. En bij de tragici ook wel zoiets als beeldhouwer of kunstenaar.
En je bent ' ondernemer ' nog vergeten. Waarom kiest men dan uitgerekend voor timmerman en waarom niet voor goudsmid om maar iets te noemen ?
Het probleem met die handwerksman is dat we te maken hebben met een grotendeels analfabetische cultuur. Waar slechts een elitaire handvol procenten van de bevolking geletterd was. Handwerkslieden behoorden niet tot deze elite. Maar in de evangeliën zien we een Jezus optreden die ‘timmermanszoon’ zou zijn, maar wel doorkneed is in de joodse schriften en geen moeite schijnt te hebben met lezen.
En nog gaat je geen licht op ? Ik zou haast denken dat je dom bent, maar dat geloof ik niet. Ik denk eerder dat het je gewoon ontbreekt aan kennis. Theoloog zeker ?
Dus wordt van de handwerksman een dan welgestelde ondernemer gemaakt om zo de geletterdheid van Jezus te verklaren.
Of van een welgestelde ondernemer een timmerman maken.
Helaas komen dit soort dingen behoorlijk vaak voor en in mijn persoonlijke ervaring is dat ook een constante bron van onenigheid. Bijbels Grieks is niet hetzelfde als klassiek Grieks. Dat is een gegeven. Maar het is natuurlijk flauwekul om te denken dat wanneer iemand die Griekstalig was zich zou bekeren tot het christendom, deze daardoor onmiddellijk de eigen taal anders zou gaan begrijpen.
Of misschien wel degelijk ook het Aramees en Hebreeuws machtig was, maar zekere begrippen gewoon liet staan in hun originele vorm om reden dat het Griekssprekend publiek hier geen vragen zou bij stellen. Heel het verhaal van Markus staat bol van zulke tweeslachtigheden. En in de periode dat deze auteur zijn verhaaltje schreef, moest het christendom nog worden uitgevonden.
Concluderend, het zal waarschijnlijk nooit helemaal uitgesloten kunnen worden dat er ooit een historische figuur in Palestina heeft rondgelopen die gedeeltelijk als kapstok diende om een mythisch verhaal aan op te hangen. Het is zelfs niet helemaal uit te sluiten, zoals ik al zei, dat er een welgestelde familie was die diende om het verhaal van namen en personages te voorzien. Het verhaal in kwestie zelf geeft echter geen enkele aanleiding om zulks te poneren.
Als dit een totaal louter verzonnen verhaal was zonder enig historisch voorgaande, waarom zitten er in dit fictief verhaal zoveel tegenstrijdigheden en verbloemingen ? Waarom had de schrijver dan niet gelijk een verhaal kunnen schrijven zonder deze ' haken en ogen '?
Het Scheermes van Ockham is ook hier vooralsnog van toepassing.
Nee hoor, ijveraars en Essenen scheerden zich niet.
De boel omdraaien en ad nauseam met die tombe zwaaien slaat nergens op.
' Ad nauseam ' : Komt steeds zeer intelligent over als men er wat latijn tussen gooit. Doet Bart De Wever ook om de haverklap. ( Vlaams politicus )
En betreft die tombe; zit wel in je neus niet ? ook op gebied van wiskunde is het met je pover :
Er zijn uiteindelijk maar vier heel alledaagse namen die relevantie hebben. De kans dat die samen voorkomen is niet zo klein. Gegeven het grote aantal van dergelijke ossuaria dat in de loop van de tijd gevonden is, is de kans dat die specifieke combinatie daar toevallig onder is zelfs behoorlijk groot. (De kans dat je met een gewone dobbelsteen zes gooit is niet meer dan één op zes. Gooi honderd keer en het is gegarandeerd een keer bingo.)
Probeer anders eens met kansberekening. Je mag er vier uitkiezen en de rest negeren.
Dat tombeverhaal verdient niet de aandacht die er door sommigen aan gegeven wordt. En van de overgrote meerderheid van deskundigen krijgt het dat ook niet. Het zijn alleen een groepje sensatiepropagandisten met hun even fanatieke, als goedgelovige, als ondeskundige aanhang die dat doen. De rest haalt de schouders op en begrijpt niet waar de drukte over gaat.
Nu doe je toch wel een hele rits wetenschappers tekort, mijn idee.
Ik heb wel lang geaarzeld op op jou post te antwoorden. Misschien had ik het ook beter niet gedaan. Misschien is dit ook wel de laatste keer.