Religie ingebakken in het brein

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Kitty schreef
Volgens dit onderzoek dat gehouden is onder patiënten die een orgaantransplantatie hebben ondergaan, in het bijzonder een harttransplantatie, is het niet ongewoon dat herinneringen, gedragingen, voorkeuren en gewoonten van de donor worden doorgegeven aan de ontvanger.
Beste Kitty,

Het onderzoek komt uit onderstaand magazine. Geloofwaardig? :shock:

Ik denk van niet
NEXUS is an international bi-monthly alternative news magazine, covering the fields of: Health Alternatives; Suppressed Science; Earth's Ancient Past; UFOs & the Unexplained; and Government Cover-Ups.

NEXUS Magazine is not affiliated with any political, religious or spiritual groups or organisations whatsoever, and has been published since 1986.

NEXUS is on sale in shops across Australia, New Zealand, USA, Canada, UK, France, Italy, Holland, Greece, Poland, Croatia, Japan, Romania and Russia.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Bedankt Doctor who,

Zo blijkt maar weer dat sommige wetenschappelijk aandoende artikelen, kijk alleen al naar de rij namen en melding van de Universiteit van Arizona, toch niet op waarheid zijn gegrond. Ik ben niet goedgelovig, maar soms loop je als leek toch wel tegen zaken aan, waarbij je twijfelt of iets waar is of niet. Dus ik hoop dat ik jullie hulp in zo'n geval mag inroepen om dit te toetsen.

Groet,

Kitty
petera

Bericht door petera »

Zomaar een gedachte,emoties hebben hun effect op ingewanden via het autonoom zenuwstelsel,ook het hart is een belangrijke component in emotionele interpretatie van omstandigheden en is mee geevolueerd met het individu,beinvloed door diens omgeving.
Is het ondenkbaar dat een ander hart een persoonlijkheid beinvloedt?

gr. Peter
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

petera schreef:Zomaar een gedachte,emoties hebben hun effect op ingewanden via het autonoom zenuwstelsel,ook het hart is een belangrijke component in emotionele interpretatie van omstandigheden en is mee geevolueerd met het individu,beinvloed door diens omgeving.
Is het ondenkbaar dat een ander hart een persoonlijkheid beinvloedt?

gr. Peter
Ik pis in mijn broek van de slappe lach, ik pis in mijn broek als ik doodsangsten uitsta.
Is het mogelijk dat ik door een blaastransplantatie vaker de slappe lach zal krijgen?
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

psychosomatische verbanden ?

Zelfs het causaal verband tussen stress ( een in de hersenen gevoelde emotie )en hartaanvallen is nog niet afdoend aangetoond ____dacht ik toch ...

althans toch volgens deze Scholierenwijsheid --->
http://www.scholieren.com/werkstukken/12492

ik kan wel aannemen dat langdurige (chronische ) aanwezigheid e lozing van grote hoeveelheden adrenaline ( bijvoorbeeld ) enig onomkeerbare effekten zullen hebben ....
en fysiologische veraderingen in de bloeddruk , of dat je hart sneller gaat slaan , of dat je begint te zweten of zelfs in je broek te doen ....

Maar of het overgeplante hart van een angsthaas je meteen ook een verhoogde adrenaline lozing opleverd ...?

Een zijsprongetje ;

Trouwens er zijn zelfs gelovige donor amerikanen die denken
dat mensen die een van hun organen hebben overgeplant gekregen ___ maar dan toch
achteraf ongelovigen blijken te zijn ___die organen moeten terug geven ....

lees hier maar zulk een ongelofelijk verhaal ---->
http://scienceblogs.com/pharyngula/2006 ... kidney.php
http://larknews.com/may_2004/secondary.php?page=2

Leuke naastenliefde .....
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa »

Kitty schreef:Windsurfer, ik denk daar zeker niet anders over. Maar dit is wel vaak iets dat wordt aangevoerd door mensen die geloven in het "emotie zit in het hart"-idee.
Dus dan is het toch weer handig om ook deze ideeen onderuitgeschoffeld te zien.

Groet,

Kitty
emoties zitten lager dan het hart, ergens ter hoogte van de maag zeg maar
gevoel en emotie is trouwens niet helemaal hetzelfde
het bwustzijn is gerelateerd aan het brein
gevoel bevindt zich op de grens tussen bewust en onbewust
een radioprogramma zetelt ook niet in de radio, al ontvangt de radio golven
het lichaam weerspiegelt exact het verloop van rust naar beweging of omgekeerd
idealiter houd je je hoofd koel, dus rustig, want anders kun je niet denken
het maximum aan bewegingspotentieel zit in je benen
en daartussenin heb je een gradueel verloop
de hartslag en de ademhaling is een relatief rustige beweging
beweging ontstaat natuurlijk door sturing vanuit je zenuwstelsel
maar waardoor wordt je zenuwstelsel gestuurd?
ik zou zeggen: door je ziel
datgene wat je zelf voelt is toch voor jezelf een bewijs al is het subjectief?
het is net zoals het recht op privacy niet beschikbaar voor de wetenschap
Laatst gewijzigd door mustafa op 01 sep 2006 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.
god = music
architektuur = bevroren muziek
overwin het kwade door het goede
ik ben een niet-religieus gelovige
ik ben feminist
homoeopathie # kwakzalverij
ervaring telt
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Zitten in het hart van die donor niet ook zijn genen? En indien genen het erfelijk materiaal bevatten die toch ook maken wie je bent tot op zeker hoogte, hebben die genen van die ander in het getransplanteerde materiaal dan geen invloed? Het is vast een domme vraag, maar ik ben slecht op de hoogte hiervan, en vraag me dit gewoon af.

Groet,

Kitty
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

mustafa schreef:
emoties zitten lager dan het hart, ergens ter hoogte van de maag zeg maar
Het gevoel van de emotie voel je inderdaad niet in je hoofd maar in je maag, maar dat is het gevoel, dit gevoel wordt wel in eerste instantie veroorzaakt door stofjes die worden geproduceerd waar dan een signaal van uitgaat en het doet voelen in de maag. Dus ik ben er echt wel van overtuigd dat ook emotie door het brein wordt gestuurd.

Als je je in je vinger prikt, zit het gevoel ook in je vinger ik zeg dan ook niet pijn wordt gevormd in je vinger, nee er gaat razendsnel een signaal naar je hersenen die een pijnprikkel terugstuurd naar je vinger waardoor daar de pijn wordt gevoeld. Met emotie gaat het volgens mij net zo. De plek waar je het voelt is dus niet de plek waar emotie gevormd wordt.

Groet,

Kitty
mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa »

vragen stellen is altijd goed
en gewaarwording van emoties en gevoelens inderdaad via het zenuwstelsel
maar in mijn besef gaat de gedachte altijd vooraf aan verwerkelijking
alles ontstaat vanuit de geest
god = music
ik ben feminist
ervaring telt
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

mustafa schreef:
[

Juist, en hier lees ik dan brein.
petera

Bericht door petera »

Kitty schreef:[

Het gevoel van de emotie voel je inderdaad niet in je hoofd maar in je maag, maar dat is het gevoel, dit gevoel wordt wel in eerste instantie veroorzaakt door stofjes die worden geproduceerd waar dan een signaal van uitgaat en het doet voelen in de maag. Dus ik ben er echt wel van overtuigd dat ook emotie door het brein wordt gestuurd.

Als je je in je vinger prikt, zit het gevoel ook in je vinger ik zeg dan ook niet pijn wordt gevormd in je vinger, nee er gaat razendsnel een signaal naar je hersenen die een pijnprikkel terugstuurd naar je vinger waardoor daar de pijn wordt gevoeld. Met emotie gaat het volgens mij net zo. De plek waar je het voelt is dus niet de plek waar emotie gevormd wordt.

Groet,

Kitty
Hallo Kitty,ik denk niet dat het pijnsignaal terug naar je vinger gaat,het wordt door je hersenen geinterpreteerd als zijnde in je vinger maar wordt daar gevormd en beleefd (zie ook fantoompijnen en de betreffende spiegeltherapie)

groet Peter
petera

Bericht door petera »

Bestaan er geen organismen zonder hersenen,hebben insecten niet enkel een zenuwstelsel? Hoe functioneren die dan?
mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa »

mooi al die vragen :wink:
er wordt zometeen iets op video oppgenomen dus ik moet stoppen vanwege risico op beeldbeinvloeding
god = music
ik ben feminist
ervaring telt
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

petera schreef:
Hallo Kitty,ik denk niet dat het pijnsignaal terug naar je vinger gaat,het wordt door je hersenen geinterpreteerd als zijnde in je vinger maar wordt daar gevormd en beleefd (zie ook fantoompijnen en de betreffende spiegeltherapie)
Ja ok, je hebt die vinger inderdaad niet eens nodig om er pijn in te voelen. Het bewijs dat het in de hersenen gebeurt.
mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa »

en de moeder van pim fortuyn wist dat hij, als hij de politiek in zou gaan, vermoord zou worden
zij overleed in maart 2002 en ze kon hem dus niet meer tegenhouden
dit is wat ik bedoel met gevoel
de bewuste gewaarwording van gevoel vind ongetwijfeld plaats in de hersenen
hoe de ziel het zenuwstelsel beinvloedt, weet ik ook niet
ik weet wel dat als ik liefdevolle gedachten over iemand heb dit niet in mijn hoofd voel, maar wel degelijk in mijn hart

inmiddels de openingspost van doctorwh♂ gelezen
stof tot nadenken
god = music
ik ben feminist
ervaring telt
Plaats reactie