fundamentalistische atheisten

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

GuusNatuur
Banned

fundamentalistische atheisten

Bericht door GuusNatuur »

Na enige dagen rondgesurft te hebben op dit forum valt de bekeringsdrang en het absolutisme van een hoop atheisten me op. Even voor de goede orde, ik ben a-religieus (dit om persoonlijke aanvallen te voorkomen).

Naast inhoudelijke meningsverschillen over de inhoud met religieuzen, lijkt het wel alsof de cultuur van beide groepen hetzelfde is: onverdraagzaamheid.

Waarom mogen mensen niet in sprookjes geloven. Volgens mij hebben ze daar wel degelijk het recht toe, vanwaar het fanatisme ?

Het lijkt hier wel een geheelonthoudersclub die alleen maar bezig is met de slechte invloed van bier, jenever en wijn terwijl ze zich misschien beter zouden kunnen richten op de positieve invloed van mineraalwater, frisdrank en melk.

Natuurlijk winnen jullie de inhoudelijke discussie, maar soms lijkt het de inquisitie wel. Ik vermoed de aanwezigheid van een hoog percentage afvallige gelovigen.

Haha, nu ik dit net getypte stukje herlees, valt me op dat ik zelf ook niet helemaal onschuldig ben. :)
redeneren is makkelijker dan je denkt: redeneren is makkelijker als je denkt.
Fish
Ontoombaar

Re: fundamentalistische atheisten

Bericht door Fish »

GuusNatuur schreef: Haha, nu ik dit net getypte stukje herlees, valt me op dat ik zelf ook niet helemaal onschuldig ben. :)
:)

En van zover ik weet iedereen hier mag je best in sprookjes geloven zolang je hier niet komt vertellen dat die sprookjes eigenlijk waar zijn.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Het recht om sprookjes te geloven is vastgelegd in de Nederlandse grondwet. Dus daar komen wij niet aan, Inderdaad zijn veel forumleden wel erg vaak bezig met het bediscussieren van sprookjes. Dat komt waarschijnlijk omdat de sprookjesvertellers, hun sprookjes uitdragen als absolute waarheid, ook als ze in strijd zijn met het aanwezige bewijsmateriaal. Uiteraard is omtrent de kern van het religieuze sprookje in het geheel geen bewijsmateriaal aanwezig. Maar zelf daaruit concluderen sommigen dat het sprookje dus waar moet zijn. Tegen een dergelijke bewering komt ons gevoel voor logica in opstand.

Er zijn echter geen atheisten die een boek aanzien voor de absolute en eeuwige waarheid.
Hoe je dan van "fundamentalistisch" kunt spreken ontgaat mij volkomen. Blijkbaar ken jij aan dat woord een andere betekenis toe dan ik.
Ik wens u alle goeds
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

GuusNatuur schreef:Na enige dagen rondgesurft te hebben op dit forum valt de bekeringsdrang en het absolutisme van een hoop atheisten me op. Even voor de goede orde, ik ben a-religieus (dit om persoonlijke aanvallen te voorkomen).

Naast inhoudelijke meningsverschillen over de inhoud met religieuzen, lijkt het wel alsof de cultuur van beide groepen hetzelfde is: onverdraagzaamheid.
Ik verdraag veel maar onzin aannemen voor de lieve vrede doe ik in het dagelijks leven al genoeg. Op dit forum moet de onzin onderbouwing kennen en wordt wat mij betreft van het toneel verwijderd. En nee ik heb geen respect voor onzin of het nu om religie of dolzinnige behandelmethoden gaat is mij eender. Ik heb wel begrip voor deze mensen maar geen respect voor hun denkbeelden. Respect moet je verdienen medelijden is gratis.
(Oh heer heb respect voor mij klinkt ook een stuk aardiger dan heb medelijden :) )
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

Ik zou de ex-gelovigen hier liever willen betitelen als ervaringsdeskundige.
Enerzijds weten ze hoe het er binnen geloofsgemeenschap aan toe gaat, anderzijds kunnen ze er vanaf de zijlijn beschouwend naar kijken.

Om de drank vergelijking er bij te halen: Een alcoholist zal alleen stoppen als hij inziet dat de negatieve effecten van alcoholgebruik te groot zijn. Hij stopt echt niet met alcohol drinken als hij ontdekt dat Yoghidrink ook wel lekker smaakt.

Het heeft dus geen zin om gelovigen uit te leggen wat de goede zaken zijn aan de andere kant van de heuvel.
Ze zullen dan immers gewoon overtuigd blijven van hun eigen gelijk.
Ze kunnen alleen tot rede worden gebracht door te wijzen op de idiote aspecten aan hun geloof, en de rampzalige gevolgen ervan.
Vanwege de rampzalige gevolgen van alcohol en religie is het van belang verslaafden van deze zaken tot rede te brengen.

Trouwens, het toevoegen van het woordje 'fundamentalistisch' versterkt mijn overtuiging dat je wel degelijk gelovig bent.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
Krautsjo

Bericht door Krautsjo »

GuusNatuur schreef:Na enige dagen rondgesurft te hebben op dit forum valt de bekeringsdrang en het absolutisme van een hoop atheisten me op. Even voor de goede orde, ik ben a-religieus (dit om persoonlijke aanvallen te voorkomen).

Waarom mogen mensen niet in sprookjes geloven. Volgens mij hebben ze daar wel degelijk het recht toe, vanwaar het fanatisme ?

Het lijkt hier wel een geheelonthoudersclub die alleen maar bezig is met de slechte invloed van bier, jenever en wijn terwijl ze zich misschien beter zouden kunnen richten op de positieve invloed van mineraalwater, frisdrank en melk.

Natuurlijk winnen jullie de inhoudelijke discussie, maar soms lijkt het de inquisitie wel. Ik vermoed de aanwezigheid van een hoog percentage afvallige gelovigen.

Haha, nu ik dit net getypte stukje herlees, valt me op dat ik zelf ook niet helemaal onschuldig ben. :)
Ik denk ook dat jij schuldiger bent dan degenen die jij beschuldigt .
Ik ben nooit gelovig geweest en ook niet van plan om iemand te bekeren, dus mij zul je niet zien op fora waar ik in de minderheid ben om ze even te vertellen dat ze het verkeerd hebben. Ze doen maar, want ik heb niet de minste illusie dat mijn inbreng iets te weeg zal brengen. Maar het is anders als ze op mijn terrein komen en menen dat ze daar iets over te melden hebben, dan ben ik legitiem heel erg fel want dan hou ik me niet in.
Ik denk dat je beter moet kijken en zaken in perspectief moet houden.
Van mij mag iedereen geloven wat zij willen, maar ik mag er dan ook commentaar op geven lijkt me want anders is het ongelijk verdeeld. Gelovigen worden toch al bevoordeeld omdat ze in de meerderheid zijn en respect moet verdient worden, respect is geen koppeltransactie bij geloof je krijgt het er niet gratis bij .
We lijken de inquisitie omdat we mensen bij de les willen houden, maar in tegenstelling tot de inquisitie passen de meesten onder ons het ook op ons zelf toe. Alleen voor dat laatste moet je toch wat langer meegedaan hebben en niet alleen maar rond surfen en te snel conclusies trekken.
En voor fundamentalisme moet een fundament aanwezig zijn, welk fundament heb jij ontdekt ?

Overigens moet ik de specifiek aan religie toe te schrijven positieve invloeden nog ontdekken, met de nadruk op specifiek. Het komt mij nogal overbodig over, maar licht mij vooral bij en voor .
Krautsjo

Bericht door Krautsjo »

Ik ben heel erg verdraagzaam ten opzichte van gelovigen, ik heb ze nog niets aangedaan. Het zijn maar woorden, maar ik denk dat dat het probleem ook is. Het zijn woorden en talige constructen die het fundament vormen van geloof en blijkbaar zijn het ook woorden die dat fundament kunnen breken. Verdraagzaamheid zie ik toch zelden bij gelovigen ten opzichte van niet gelovigen op dezelfde manier als atheïsten ten opzichte van gelovigen. Misschien is het fundament in taal toch minder sterk dan gelovigen geloven en moet het op een veel ingrijpendere manier verdedigt worden. En de gevolgen daarvan kunnen we dagelijks meemaken. Voor mij gaat trouwens religieus denken verder dan godsdiensten, ik zie het als mentale slordigheid en slordig gebruik maken van cognitieve vermogens zie je ook onder niet-religieuze mensen .
Ik ben trouwens wel heel erg benieuwd wat er nu zo fundamentalistisch is aan mijn reacties.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Krautsjo schreef:Ik ben heel erg verdraagzaam ten opzichte van gelovigen, ik heb ze nog niets aangedaan. Het zijn maar woorden, maar ik denk dat dat het probleem ook is. Het zijn woorden en talige constructen die het fundament vormen van geloof en blijkbaar zijn het ook woorden die dat fundament kunnen breken.
Inderdaad niet meer dan woorden die ingebed in het neurale netwerk van de ontvanger voor waar en godsbesef worden aangezien. Milde de programmering of re-boot naar de realiteit getuigd van menslievendheid :angel12:
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

GuusNatuur schreef: Het lijkt hier wel een geheelonthoudersclub die alleen maar bezig is met de slechte invloed van bier, jenever en wijn terwijl ze zich misschien beter zouden kunnen richten op de positieve invloed van mineraalwater, frisdrank en melk.
Misschien dat je de moeite moet doen om je analogie wat verder door te denken.

Stel je inderdaad voor dat wij een geheelonthoudersclub zijn. Wat zijn de gelovigen dan die hier komen?
Wel dat zijn dan blijkbaar mensen die het nodig vinden om naar een geheelonthoudersclub te gaan om te trachten daar de leden alcoholische dranken aan te praten. Natuurlijk zullen de leden van de geheelonthoudersclub daar op reageren.

Let op dat in deze analogie de geheelonthoudersclub niemand verbied om waar dan ook alcohol te consumeren. Alleen reageren ze tegen de argumentatie van anderen die daar proberen alcohol consumptie aan te praten.

Dat jij het in deze analogie nodig vind om de geheelonthouders te bekritiseren zonder oog te hebben voor wat aan de oorzaak ligt, spreekt IMO niet in je voordeel.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Krautsjo schreef:Ik ben heel erg verdraagzaam ten opzichte van gelovigen, ik heb ze nog niets aangedaan. Het zijn maar woorden, maar ik denk dat dat het probleem ook is.
Zo is het maar net. We zijn niet bezig om het wetboek te herschrijven om gelovigen aan te pakken. Maar we halen hun privileges weg, zodat ze op gelijke voet met ons komen te staan. En ondertussen komen we ook nog op voor de belangen van al die mensen die geschaad worden door hun sprookjesideologie. Veel mensen interesseert dat nu eenmaal geen bal, tot ze merken dat hun euthanasievraagstuk eigenlijk christelijk is ingekleurd. De vraag over abortus een religieus tintje met zich meedraagt en stamceltechnologie getraineerd wordt door gelovigen. Wetenschap uitgehold wordt door religieuze onbewezen claims. Politieke besluitvorming afgestemd wordt op een handvol christelijke politici. En deze groeperingen door de belastingbetaler nog een handje worden geholpen. Mogen wij daar een mening over hebben?
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Krautsjo

Bericht door Krautsjo »

Ik heb niets tegen geloven, ik heb misschien wel iets tegen slordig denken en volgens mij immuniseer jij jezelf daar niet tegen door te beweren dat je a -religieus bent want dat is niet het grootste probleem waar mensen last van hebben. Wat is er absoluut? Dat zul je eerst moeten onderbouwen, anders klinkt het nogal absoluut wat je hier beweert en hetzelfde geldt voor die vermeende bekeringsdrang, verklaar je nader. Wie trachten wij te bekeren tot wat ?
Tolerant zijn voor de intoleranten en verdraagzaam zijn voor onverdraagzamen is dat wat je wil ?
Volgens de gelovigen zijn het geen sprookjes wat ben jij cynisch zeg en fanatiek !
Ik denk niet dat dat een goede vergelijking is, maar dat had je zelf ook wel begrepen
En waarom winnen wij de inhoudelijke discussie? En ik leg niemand duimschroeven aan hoor, mensen komen hier vrijwillig in deze leeuwenkuil van volgens jou onredelijke redelijkheid. Er wordt hier niemand gedwongen om deel te nemen aan een discussie, alleen je moet je wel aan regels houden en laten dat nu eens onze regels zijn die verder nergens anders gelden dan hier. Ik heb er geen probleem mee, ik heb wel problemen met regels die door anderen aan mij opgelegd worden als zouden het ook mijn regels zijn.
Het was wat te gemakkelijk ook, want dit is een bekend riedeltje dat je neuriet. Ik heb het al eerder gehoord en weerlegd.
En ik heb nog wel wat meer varianten als reactie maar die zal ik je besparen . :D
GuusNatuur
Banned

Peter van Velzen schreef:Hoe je dan van "fundamentalistisch" kunt spreken ontgaat mij volkomen. Blijkbaar ken jij aan dat woord een andere betekenis toe dan ik.
Er zijn meerdere definities van fundamenteel atheisme te vinden op het internet. De leukste vond ik:

Perhaps the best examples of what could be described as "fundamentalist atheists" occur in fiction. In a number of fictional universes, evidence of gods and the supernatural is abundant, but there are still characters who don't believe in them. :)
GuusNatuur
Banned

Dat beloof ik schreef:Ze kunnen alleen tot rede worden gebracht door te wijzen op de idiote aspecten aan hun geloof, en de rampzalige gevolgen ervan.
Vanwege de rampzalige gevolgen van alcohol en religie is het van belang verslaafden van deze zaken tot rede te brengen.
Een mooi voolbeeld van wat ik bedoel met "dezelfde cultuur". Is dit "zendelingenwerk" en "bekeringsdrang" of niet ?
Bram Kaandorp
Ervaren pen

Bericht door Bram Kaandorp »

GuusNatuur schreef:Een mooi voolbeeld van wat ik bedoel met "dezelfde cultuur". Is dit "zendelingenwerk" en "bekeringsdrang" of niet ?
Alleen als "we" er ook daadwerkelijk op uit gaan om mensen die religieus zijn op te zoeken en te bekeren.

Zoals Jehova's Getuigen, en missionarissen in Afrika.
"Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?"

Douglas Adams
GuusNatuur
Banned

Misschien snap ik niet helemaal hoe ik zo'n forum moet zien, ik ga uit van een soort openbare ruimte waar iedereen mag komen.

Maar je kan dit forum natuurlijk ook zien als een "besloten club" en dan geldt natuurlijk als er een zogenaamde ware gelovige binnenkomt:

"Als u hier niet komt bidden, dan komen wij in uw kerk niet denken" (kwam ik pas tegen in een boekje).

En ja, als hij dan toch binnenkomt, dan begrijp ik de reacties wel. Maar dan doet die club me toch weer een beetje aan een kerk denken.
Laatst gewijzigd door GuusNatuur op 11 dec 2013 14:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gesloten