Peter van Velzen schreef:
Dat het ergens op Betelgeuse IV geen winter is, wil niet zeggen dat de winter in Nederland een verzinsel is!
Natuurlijk is het hier winter, omdat we die
afspraak gemaakt hebben dat 21 december (volgens jaar 22 dec) de winter begint. Zegt NIETS over het fenomeen tijd. Wel over een regelmatig terugkerende gebeurtenis. Echter: Over 5 miljard jaar (afspraak qua tijdsperiode in ons zonnestelsel) is het continu zomer). En: Was "tijd" bij de big bang hetzelfde als "tijd" in de laatste fase van ons heelal?
Dat een planeet die om twee sterren draait, meer variatie kent dan dag en nat, wil nog niet zeggen dat het een verzinsel is, dat het HIER buiten donker is (19u40 in Thailand). Dat het 19u40 is is wel een willkeurige keuze, we hadden ook kunnen afspreken dat de dag bij zondsondergang begint en dat hij werd verdeelt in 10 uren van 1000 minuten en 100.000 seconden. Dan wast hier wellicht 0u07 geweest,
Aangezien we het hier over "tijd" hebben gaat het mij om de afspraken die we m.b.t. dit begrip hebben gemaakt. Dag en nacht zeggen wederom niets over het fenomeen tijd. Maar volgens mij praten we in circeltjes. Ik ben op zoek naar het begrip, de natuurconstante "tijd" NIET de manier zoals wij ze indelen (of denken in te delen). Wij kunnen inderdaad afspreken dat 1 minuut 60 seconden bevat of 100 seconden, maar WAT is die seconde? Is dat een natuurconstante of wederom een afspraak?
Er zijn heel wat aspecten aan het begrip tijd die ik niet begrijp, maar het principe is buitengewoon eenvoudig. Ik maak het nu echter een tikje ingewikkelde door niet het aantal "tikken van deklok" te gebruiken maar alle gebeurtenissen die na een specifieke tik, maar niet na volgende tik plaatsvinden. "De tik van een klok" kan alles zijn wat ze met grote regelmaat herhaald. (dat is nogal wat). Dat is wellicht een betere beschrijving want die tikken van een klok (zelfs al zijn dat zonsopgangen) zijn niet zo essentieel als alles wat er tussenin gebeurt.
Het "principe" tijd zoals jij dit noemt zijn de nuttige afspraken die we met elkaar gemaakt hebben en DIE begrijp ik wel. Wat er tussen tikken van een klok gebeurt...We hebben een kortst mogelijke tijd afgesproken....de Plancktijd. En dat zou zeggen dat "tijd" gequantiseerd is. Stukjes tijd?? Leg maar uit. Maar dan nog blijft het een beweging van....een atoom-toestand? Vaag!
We ontdekken dat er gebeurtenissen zijn die zich herhalen, en we ontdekken dat er een vaste verhouding is tussen een aantal van de zich herhalende gebeurtenissen. We ervaren ook dat er tussen die gebeurtenissen weer allerlei andere gebeurtenissen kunnen plaatsvinden, De gebeurtenissen die we eenmaal hebben meegemaakt kunnen we onthouden. Deze noemen we verleden. De gebeurtenis die we meemaken noemen we heden en die we nog niet hebben meegemaakt noemen we toekomst. We kunnen gebeurtenissen onderverdelen of samenvoegen. Alle gebeurtenissen tussen een zonsopgang en de volgende zonsopgang noemen we bijvoorbeeld een dag. De belangrijkste dagen zijn "vandaag", "gisteren" en "morgen". Andere verzamelingen noemen we maand en jaar, we voegen jaren samen tot eeuwen en verdelen dagen in uren minuten en seconden. Daarmee hebben we naast de gegeven tijden ook nieuwe tijden vervaardigd. We maken nu echt een klok, om weer echte gebeurtenissen te krijgen (het verspringen van de wijzers of het display) waardoor het volgende ook weer waar blijft: Tijden zijn verzamelingen van gebeurtenissen tussen twee vrijwel identieke gebeurtenissen, die zich met grote regelmaat herhalen. Die herhalingen zijn allerminst verzinsels. Ze zijn echt (zelfs de tikken van de klok). De regelmaat is ook vrij objectief vast te stellen door de diverse types met elkaar te vergelijken. (daar kun je de klok op gelijk zetten. De gebeurtenissen waar ze uit bestaan zijn ook echt.
Duidelijk verhaal, maar...ik weet nog niet wat TIJD is. Ligt "tijd" tussen deze gebeurtenissen? En de gebeurtenis zelf dan? Kost deze tijd? Vind het plaats op een coordinaat (zoals in de ruimte?) Een gebeurtenis in het NU schijnt niet te meten te zijn. En ons "NU" is voor de bewoner uit Betelgeuze met een hele sterke telescoop een VER verleden!
Tijd is dus de verdeling van alle gebeurtenissen volgens het aantal keren dat een zich regelmatig herhalende gebeurtenis zich herhaald. Waarom die herhalingen regelmatig zijn, is diepste zin niet bekend. Maar het is geen ilusie. Het is objectief vast te stellen.
Dus tijd is een verdeling? Als er niets gebeurt...geen tijd dus? En deze regelmatige gebeurtenissen zijn voor waarnemers allemaal anders. Ons "NU" (hetgeen niet bestaat) ligt voor iemand van Betelgeuze in een VER verleden? Zij zien in hun "NU" dinosaurussen ("NU") over de aarde wandelen... Objectief? En waar gebeurtenissen sneller verlopen gaat de tijd sneller...? Tijd bezorgd de geleerden koppijn maar Peter van Velzen (wederom met alle respect!) begrijpt het fenomeen?
Die verdeling kun je niet maken zoals je maar wilt, ze zal met werkelijke regelmatig herhalende gebeurtenissen moeten samenvallen, anders is het geen tijd. Als de "klok" niet tikt, weet je niet hoe laat het is. Als de klok niet regelmatig genoeg "tikt" evenmin. Het is dus geen verzinsel. Een verzonnen zon gaat niet op.
Is tijd universeel? Was er tijd voor de oerknal? Wat betekent het dat god buiten de tijd staat? Welke klok geeft de juiste tijd aan (die onderaan of boven op de wolkenkrabber)?
Inderdaad indien de klok tijdens een ruimtereis langzamer loopt dan anders, dan vinden er ook minder gebeurtenissen van andere regelmatige periodes plaats.
Dat geld NIET voor de ruimtereiziger die tijd nog steeds even snel meet zoals P van Velzen deze op aarde meet. Echter als WIJ de klok van de ruimtereizigers bekijken, loopt ze trager. Maar...de ruimtereiziger meet dat ONZE klokken trager lopen....
Het verval van radio-active elementen het aantal periodes van het licht uit een vaste bron, alles blijft dezelfde verhouding houden tot het tikken van die. Niet alleen die klok ook, maar alle tijden gaat inderdaad trager. Dat is geen ilusie, dat is echt (en dat is wetenschappelijk bevestigd). Uiteraard zijn er geen dagen maanden of jaren in het ruimteschip. Die zijn er alleen op aarde. Maar we kunnen ze gemakkelijk weer samenstellen uit de tikken van de klok (en er een klok met datum-aanduiding van maken). De jaren van die datum gaan dan ook langzamer. Ook deze eigenaardigheid is geen ilusie, het is eveneens objectief vast te stellen
Deeltjes in een versneller leven langer dan deze zelfde deeltjes als ze niet versneld wordt tot aan de lichtsnelheid toe. De deeltjes zelf merken dit (evenals de ruimtereizigers) niet! Wat is er aan de hand met TIJD? Geen illusie zeg je? Hans Klok kan hier een puntje aan zuigen wat mij betreft.
Tijd is belangrijker geworden sinds we hebben geleerd dat we er van alles mee kunnen berekenen:
Snelhied = acceleratie * tijd, afstand = (aanvangssnelheid * tijd) + (acceleratie * tijd * tijd). Vervolgen is ze minder regelmatig gebleken dan we dachten toen we de (speciale) relativiteitstheorie ontdekten. Maar we kunnen absoluut geen wetenschap meer bedrijven zonder tijd. Want een bewering is nooit ten alle tijden waar.
Natuurlijk! Tijd is bruikbaar en ook ik moet morgen op tijd opstaan om op mijn werk te verschijnen. Gelukkig hebben we hier 1-zelfde referentiekader en zal dit ook wel lukken. Ik zal me ook niet bewegen met de lichtsnelheid. Het LIJKT dus allemaal erg logisch!
"People like us who believe in physics know that the distinction between the past,
the present and the future is only a stubbornly persistent illusion" Albert Einstein
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick