Alleen wat niet nieuw is is de fout in de beoordeling van hoe mensen door de tijd heen dachten over andere tijden. Zaken die we ons niet meer kunnen voorstellen kunnen dan ook nooit zo geweest zijn, is iets van alle tijden.Guustaaf schreef:Hoi Petetr.
"Tijd wordt ten alle tijden uitgedrukt in periodieke verschijnselen. Dag-en-nacht, maancyclus, zonnecyclus"
Met het constateren van die "periodieke verschijnselen" drukte de archaische denkers nu juist NIET tijd uit, maar de regelmaat, het evenwicht en de duurzaamheid van de werkelijkheid. Binnen die gedachtengang bestaat er dus niet zoiets als tijd of tijdelijkheid, dus dat die duurzame, evenwichtige orderning van de werkelijkheid slecht iets "tijdelijks"zou zijn. Wat jij steeds in je reacties doet is aankomen zetten met moderne astronomie in plaats van je te verdiepen in het archaische denken, zodat je, als je dat wel zou doen, een uitdrukking als "het archaische denken kent geen tijd "of "tijd bestond niet in het archaische denken" zou kunnen begrijpen. En uiteraard is het archaische denken niet hetzelfde als het moderne denken en is er dus wel degelijk "iets nieuws onder de zon"wat dat betreft.
Dat lijkt me trouwens een van de grootste problemen die je tegenkomt als historicus in de interpretatie van hoe mensen in een bepaalde periode ergens tegen aan keken. Want hoe maak je dat inzichtelijk.
Ik vind het trouwens wel grappig dat het begrip tijd nu eens bekeken wordt vanuit het perspectief van de waarneming, dan krijgt een abstract begrip ineens een ander soort verschijningsvorm.
Dit soort zaken doen mij altijd denken aan de Piraha, die naast dat ze maar tot drie tellen ook het begrip tijd niet kennen http://www.kennislink.nl/publicaties/ca ... n-brazilie" onclick="window.open(this.href);return false;.