Linspire 5

Hier kunt u alles kwijt over computers en software

Moderator: Moderators

nancy
Forum fan

Bericht door nancy »

Ik ben een redelijke kluns met computers, maar toevallig grootgebracht met Linux.
Ik heb laatst Kubuntu zelf geinstalleerd (voor het eerst dat ik een computer zelf installeerde, ik had daar namelijk een broer en tegenwoordig een man voor).

Ging erg goed, het lukte me helemaal zelf, behalve het aan de praat krijgen van mijn wireless.
Gelukkig heeft manlief me daarmee uit de brand geholpen.

Beetje jammer dat online studeren via de LOI niet gaat onder linux...
dus toch maar een VMware installatie derop.

Ik moet zeggen dat ik ook wel gecharmeerd ben van de Ibook van mijn man. Even wennen, maar wel koeiesimpel!
btw, ik heb nog eens gemaild met Micheal (even opscheppen hoor ;) ) een bevriende journalist kent hem vrij goed.
Lach meer!
sjun
Ervaren pen
Contacteer:

Bericht door sjun »

nancy schreef:Ik ben een redelijke kluns met computers, maar toevallig grootgebracht met Linux.
Ik heb laatst Kubuntu zelf geinstalleerd (voor het eerst dat ik een computer zelf installeerde, ik had daar namelijk een broer en tegenwoordig een man voor).

Ging erg goed, het lukte me helemaal zelf, behalve het aan de praat krijgen van mijn wireless.
Gelukkig heeft manlief me daarmee uit de brand geholpen.

Beetje jammer dat online studeren via de LOI niet gaat onder linux...
dus toch maar een VMware installatie derop.

Ik moet zeggen dat ik ook wel gecharmeerd ben van de Ibook van mijn man. Even wennen, maar wel koeiesimpel!
btw, ik heb nog eens gemaild met Micheal (even opscheppen hoor ;) ) een bevriende journalist kent hem vrij goed.
Ik werk o.a. met een Asus W1. Ibooks en MacBooks zou ik niet willen ruilen met dit ding gezien het uitstekende scherm met 1680x1050 -resolutie, prijsstelling in geval van uitbreiding, hitteontwikkeling op de MacBook Pro en de irritante piep die ik bij enkele MacBooks waarnam. Smaken en wensen kunnen natuurlijk verschillen. :)

Bij de LOI zal men op termijn toch wel overgaan op webgeoriënteerde software en dan staat niets je studie onder Linux in de weg. Tenzij je evenals ik te zeer verwend geraakt bent door de laatste bêta van MS Office 2007...
:P
cymric
Bevlogen

Bericht door cymric »

Ik gebruik al jaren een bijzonder kale Slackware 8.1 met een stokoude fvwm95-2 window manager. De kernel (2.4.31) is prehistorisch. Ik heb ondertussen zoveel extra libraries en utilities aan het systeem toegevoegd dat ik bij god niet meer weet wat ik zou missen tijdens een clean install met wat moderners.

Daar staat tegenover dat ik het moderne eigenlijk niet mis. Voor de meeste nieuwe snufjes die ik aan mijn PC hang (tekentablet, telefoon) moet ik toch onder Windows werken; spelletjes speel ik bijna niet (en wat ik wel doe is Windows-only). Het enige wat ik irritant vind, is dat het installeren van toetsenborden onder X en de shell zo verduivelde slecht op elkaar is afgestemd. In een X-venster werkt dan opeens backspace niet meer zoals het hoort, en vice versa. En ik mis een makkelijke manier om leestekens in te voeren. Oh ja, en dat veel X-programma's ook nog eens hun eigen interface hebben. Onder Windows is dat bijzonder goed gestandaardiseerd, maar je opent een regelrechte flamewar als je de gore lef hebt om te suggereren dat één window manager voldoende is. Dus zitten we nu opgescheept met twee of meer versies van elk programma: een voor KDE, een voor Gnome, een voor Motif, en misschien nog wat ander grut voor de CDE.

Voor de rest is het een OS als zovele. De stabiliteit van Windows is voor mijn doeleinden verder prima, alleen vind ik de shareware-cultuur van de laatste niet plezant. Voor elke scheet moet je je tegenwoordig al registreren en betalen---Linuxprogramma's zijn veelal gratis.
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli
nancy
Forum fan

Bericht door nancy »

sjun schreef:wennen, maar wel koeiesimpel!
Bij de LOI zal men op termijn toch wel overgaan op webgeoriënteerde software en dan staat niets je studie onder Linux in de weg. Tenzij je evenals ik te zeer verwend geraakt bent door de laatste bêta van MS Office 2007...
Ze zijn al over op webbased, marrrrr werken met activexkoppelingen voor Office...
Dus dat gaat helaas niet werken op Linux
Lach meer!
Achnaton
Forum fan

Bericht door Achnaton »

Tja na Kanotix en vele andere distro's is mijn nieuwe speeltje toch al een tijdje Elive, maar hier doe ik dan ook alles mee het volgen van TV streams wereldwijd, al mijn muziek-applicaties, veel Google-earthen (daar gaat tijd in zitten pfoe) maar naast Linux games ook Windows games uitproberen via de Windows-autolauncher (wine-based lukt vrij aardig) ook Adobe-Photoshop is daarmee prima te installeren voor wie de Gimp niet genoeg is.
Al mijn randapparatuur van kaartlezer tot Camera's zonder problemen herkend en bruikbaar.
Maar ja ik ben dan blijkbaar een van de weinigen die vrijwel nooit problemen tegenkomt in Linux. Dat is ook de reden dat Linux gebruikers vaak oogkleppen hebben voor de problemen die anderen ervaren vermoed ik.
Overigens denk ik dat een Linux-distro met het gebruikersgemak a la Windows wel te realiseren is maar op een een of andere manier laat dat toch op zich wachten.
cymric
Bevlogen

Bericht door cymric »

Achnaton schreef:TMaar ja ik ben dan blijkbaar een van de weinigen die vrijwel nooit problemen tegenkomt in Linux. Dat is ook de reden dat Linux gebruikers vaak oogkleppen hebben voor de problemen die anderen ervaren vermoed ik.
Ik denk het niet. Het grote probleem bij elk nieuw OS is altijd de driversoftware geweest. Je kunt naar hartelust aan een goed-werkende en stabiele kernel knutselen, maar zonder drivers voor hardware ben je nergens. SkyOS, NetBSD, FreeBSD, OpenBSD, BeOS, AmigaOS: allemaal heeft het gemeen dat als je het wilt gebruiken, je je zult moeten beperken tot een heel kleine fractie van de beschikbare hardware.

In de begintijd werden alleen de grote merken en open standaarden ondersteund, plus wat er nog van bedrijven kwam die het wel leuk vonden om de specificaties van hun hardware ter beschikking te stellen. Dergelijke hardware was meestal erg duur, omdat het voor fabrikanten veel voordeliger was om specifieke Windows-only apparatuur op de markt te brengen. Als Linuxgebruiker had je daar helemaal niets aan: winmodems, winprinters, IEEE-1394b parallelle verbindingen, videokaarten, ik heb het allemaal meegemaakt. Ik gebruik al jaren nVidia-kaarten om de doodeenvoudige reden dat OpenGL-ondersteuning bij ATi gewoon prut was---en voor allehande Linux-software had ik OpenGL nodig. Ik weet niet eens hoe de situatie nu is, maar een jaar of twee geleden was het nog steeds hangen en wurgen.

Langzamerhand werden steeds en steeds meer drivers naar Linux geport, waardoor ook de minder bekende hardware eindelijk kan worden aangesproken. Standaardisering van allerhande protocollen en het integreren van heel veel functies op het moederbord heeft daar ook bij geholpen. Daarom kun jij nu redelijk zorgeloos van alles en nog wat op je PC aansluiten en verwachten dat het ook nog eens werkt.

Tenslotte waren zeer veel drivers het werk van noeste hobbyisten die op basis van wat kleine documentjes en gedisassembleerde code moesten achterhalen hoe hardware functioneerde. Voeg daar eens aan toe dat velen niet eens behoorlijk kunnen programmeren, en je zet de deur naar compatibiliteitsproblemen wagenwijd open. Hedentendage is dat een stuk minder omdat de hardwaremakers zelf al met drivers komen, plus dat de meeste basisdingen nu wel redelijk stabiel en betrouwbaar zijn gebleken.
Overigens denk ik dat een Linux-distro met het gebruikersgemak a la Windows wel te realiseren is maar op een een of andere manier laat dat toch op zich wachten.
Natuurlijk is het gebruiksgemak te evenaren. Het is dezelfde hardware en aan de beperkingen van het OS ligt het echt niet. Het zijn de honderden manjaren werk die dergelijke projecten kosten, plus nog eens de regel dat iedereen zich houdt aan dezelfde regels. Een sneeuwbal in de hel heeft nog meer kans.

Onder Linux kan iedereen die zich gepasseerd voelt door een al te megalomane of sukkelende projectleider zo een fork doen van een groot open source-pakket en daarmee zelf verder gaan. Dat is al diverse malen gebeurd: Xemacs vs. GNU Emacs; Xfree86 vs X.org; gcc vs. egcs; enzovoort. De 'oorlog' tussen KDE en Gnome stamt uit het tijdperk dat mensen vonden dat alle software onder Linux ge-GPL-de open source moest zijn; KDE bevat stukken code die onder een andere licentie vallen en dus 'besmet' zijn. (Mijn Linux kernel geeft zelfs een waarschuwing dat ik niet-ge-GPL-de nVidia-drivers gebruik.) Honderden manjaren werden verkwist om het wiel opnieuw uit te vinden, met als gevolg dat we nu met twee concurrerende en incompatibele UI's zitten. En wee je gebeente als je je als bedrijf koppelde aan een bepaalde UI. De ene helft van de Linux-gebruikers verketterde je waar je stond; de andere helft keurde de beslissing met een licht superieur lachje goed. Ik vind het oerend stom---maar dat is open source en GPL. Het zijn allemaal techneuten en niemand denkt eens na over gebruiksgemak, want dat is voor een techneut met al zijn scripts, cronjobs, feilloze beheersing van Perl, gawk, bash/csh en andere obscure tools, en grondige kennis van het inwendige van een Linux-setup niet nodig. Zij gebruikten de machine als een aaneenschakeling van kleine, gelimiteerde tooltjes die ze naar hartelust aan elkaar knooopten. Mensen werken zo gewoon niet: die willen op een knop drukken en klaar.

Ik moet toegeven dat ik vroeger ook zo'n zeloot met oogkleppen op was---totdat ik me realiseerde hoe ontstellend veel produktiever ik was als ik gewoon de muis gebruikte en voor die enkele keer dat het echt tijdwinst opleverde me weer eens in die verschrikkelijke scripttalen begroef.
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli
skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic »

cymric schreef:[ Het zijn allemaal techneuten en niemand denkt eens na over gebruiksgemak, want dat is voor een techneut met al zijn scripts, cronjobs, feilloze beheersing van Perl, gawk, bash/csh en andere obscure tools, en grondige kennis van het inwendige van een Linux-setup niet nodig. Zij gebruikten de machine als een aaneenschakeling van kleine, gelimiteerde tooltjes die ze naar hartelust aan elkaar knooopten. Mensen werken zo gewoon niet: die willen op een knop drukken en klaar.
toch zijn er mensen die zich inzetten voor het gebruiksvriendelijker maken van Linux systemen, naast Linspire is er nu ook een Freespire die in twee versies is te downloaden, eentje met commerciële drivers en codecs en eentje zonder.

I
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

Dat er inderdaad kampen zijn zoals Gnome en KDE, en dat die kampen het zien als een oorlog, ja dat kan je opvatten als een zwakte. Maar ik zie dat zelf anders. Dankzij deze competitie tussen Gnome en KDE is er een daadwerkelijke impuls voorhanden om de kroon van het gebruikersgemak van elkaar proberen te stelen. Daarnaast stelt het de mensen in staat om te kiezen, voor diegenen die dat willen. Want uiteindelijk is 'de fijnste' nogal relatief. Zelf gebruik ik overigens beiden niet, maar als mensen mijn mening daar over vragen is mijn advies simpelweg: probeer ze zelf eens en maak zelf die keuze.

Daarnaast is de sneeuwbal in de hel al een tijdje in de maak. Er zijn tegenwoordig initiatieven als http://freedesktop.org die cross-desktop standaarden implementeren, met success. Zaken als portland ( http://portland.freedesktop.org/wiki/ ) doen daar nog een schepje boven op. hoe zich dat allemaal in de praktijk manifesteert is te zien in vooruitgang van bv. Ubuntu en Linspire. Vooral Ubuntu vind ik interessant. Je ziet dat steeds meer niet technische mensen met dergelijke systemen gaan werken, en ook nog eens met succes. Gebruiksgemak is in werkelijkheid een hot item in de Linuxwereld. Gnome en KDE investeren tegenwoordig tijd in human interface guidelines en dergelijke zaken, en er komt ook veel feedback van gebruikers die daar veel om geven. Maar het is zo dat in de tijd van slack 8 dergelijke zaken niet zo'n grote rol speelden.
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.
cymric
Bevlogen

Bericht door cymric »

chromis schreef:Daarnaast is de sneeuwbal in de hel al een tijdje in de maak. Er zijn tegenwoordig initiatieven als http://freedesktop.org die cross-desktop standaarden implementeren, met success. Zaken als portland ( http://portland.freedesktop.org/wiki/ ) doen daar nog een schepje boven op. hoe zich dat allemaal in de praktijk manifesteert is te zien in vooruitgang van bv. Ubuntu en Linspire. Vooral Ubuntu vind ik interessant.
Zoals waarschijnlijk al duidelijk is, is mijn kijk op Linux al enkele jaren verouderd en strikt genomen heb ik daarom geen recht van spreken meer. Ik kan hooguit nog als cynisch en gedesillusioneerd fossiel wat mijmeren over die slechte ouwe tijd :twisted:.

Overigens---is het niet opnieuw een beetje hommeles nu de GPL langzaam naar versie 3 kruipt en Linus Torvalds heeft aankondigd daarin niet mee te gaan en bij GPL2 blijft?
Je ziet dat steeds meer niet technische mensen met dergelijke systemen gaan werken, en ook nog eens met succes. Gebruiksgemak is in werkelijkheid een hot item in de Linuxwereld. Gnome en KDE investeren tegenwoordig tijd in human interface guidelines en dergelijke zaken, en er komt ook veel feedback van gebruikers die daar veel om geven. Maar het is zo dat in de tijd van slack 8 dergelijke zaken niet zo'n grote rol speelden.
Ik bestrijd niet dat er wel degelijk vooruitgang in het geheel zit, maar moet je je eens voorstellen hoe het geheel eruit had gezien als men in plaats van elkaar de hersens inslaan met KDE en Gnome (en de andere window managers + GUI toolkits + wat er verder nog bijkomt) zes tot zeven jaar geleden meteen met Freedesktop/Portland was begonnen...? Of strikte human interface guidelines had vastgesteld? Ik kan me uit mijn Amiga-tijd nog herinneren dat een van de zeseneenhalve Bijbels van die computer een Interface Style Guide was---en iedereen wist wat voor ontstellende puinhoop het onder X was. Echt alles waar je afspraken over maakte zou een verbetering betekenen. Ik vind de hele episode achteraf bezien gewoon zonde.

Is er al trouwens al een Linux-alternatief beschikbaar voor de nieuwe Aero-interface van Windows?
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

In ieder geval was die slechte ouwe tijd niet slecht voor jou. Anders had je het spul allang vaarwel gezegd ;) ..en eigenlijk is dat wat voor jou telt.

Zover ik het heb begrepen heeft de problematiek met de GPL3 vooral te maken met het recht om dergelijke software te gebruiken in een DRM setting. Ook is het gerelateerd aan het Trusted Computing gebeuren, en op softwarepatenten; zaken waar de free software foundation zich (naar mijn mening terecht) om drukmaakt. Maar het is vooral het DRM deel dat Linus tegen de borst stoot. Je kan daar meer over lezen op de volgende link: http://trends.newsforge.com/article.pl? ... 02/1636216

Ja, de kans is aanwezig dat er projecten zullen zijn die op GPL2 zullen blijven. Op zich zou dat niet zo'n probleem mogen zijn in het grote plaatje. Een gangbaar Linuxsysteem is zowieso een smeltkroes van licenties. Je libraries zijn voor een aanzienlijk deel LGPL bijvoorbeeld: je kan zonder vrijgeven van source code daar tegen aan linken. In werkelijkheid is closed source software gewoon mogelijk licentietechnisch gezien.

Human interface guidelines zijn in principe subjectieve keuzes voor het uiterlijk of gedrag van bepaalde grafische componenten. Die hadden we inderdaad in feite al heel vroeg kunnen vastleggen. Echter, als een bepaalde desktop omgeving gebruiksvriendelijker of praktischer beweert te zijn, dan is dat op basis van het gebruik van het systeem, dus een verandering van oudere human interface guidelines. Dit impliceert dat HIG's eigenlijk moeten evolueren. Als je ze vroeg vastzet dan blijf je letterlijk in de tijd steken. HIG's kunnen niet zo statisch zijn als bv. libraries of standaarden. Ze moeten aangepast worden aan de wensen van de mensen.

De puinhoop onder X heeft uiteindelijk geleid tot keuze. De gebruiker kiest. Is er geen wens voor een bepaald iets, dan komt het simpelweg ook niet. In die redenatie kan je een kip/ei situatie herkennen. Maar de Linux wereld is wat dat betreft een wereld waar haar gebruikers initiatieven moeten nemen. De mensen van freedesktop hebben daad bij hun woord gevoegd. Zelf vind ik het niet zonde dat deze evolutie uiteindelijk iet substantieels uitpakt, ik vind het hoogstends zonde dat het niet sneller is gebeurd. Maar de snelheid is gerelateerd aan het aantal gebruikers, en gebruikers (ontwikkelaars) die moeite steken in zaken als programmeren, organiseren, documentatie schrijven, vertalen, grafische zaken ontwerpen en dat soort dingen. In feite is het een proces dat in vaart toeneemt.

Alternatieven voor Aero zijn er onder Linux. Je hebt XGl ( http://en.wikipedia.org/wiki/Xgl ), dat zoiets dergelijks kan bieden. GTK maakt van origine gebruik van GDK om dingen te tekenen in X, via XLib. Daar komt nu een tweede backend bij: cairo ( http://cairographics.org/ ), om vector graphics mogelijk te maken. Cairo kan renderen naar verschillende systemen, waaronder openGL en ook postscript en dergelijke. Het leuke van dit systeem is dat alle oude applicaties in principe zo out-of-the-box werken met dit nieuw systeem. Meer informatie over deze ontwikkelingen kan je hier vinden: http://www.gnome.org/~seth/blog/xshots
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.
sjun
Ervaren pen
Contacteer:

Bericht door sjun »

nancy schreef:
sjun schreef:wennen, maar wel koeiesimpel!
Ze zijn al over op webbased, marrrrr werken met activexkoppelingen voor Office...
Dus dat gaat helaas niet werken op Linux
Wat gebeurt er precies met die koppelingen? Starten ze alleen maar Word, Excel., Outlook of Powerpoint op voor een extra overzicht of het inkloppen van data? Zijn het ook koppelingen die gebruik maken van een mediaspeler om geluid en video af te spelen? Of...?

Als het slechts om het opstarten van een officepakketje gaat dan kun je dat natuurlijk ook even handmatig met Open Office doen onder Linux terwijl je in je browser de webgeoriënteerde studiepagina open hebt staan...

Kun je een tipje van de sluier oplichten?

@Chronis: Interessante links. Ik ben hier bezig om Open SuSe 10.x tot gebruikersvriendelijke destop te vormen omdat ik verwacht dat diverse bedrijven er een sik van krijgen om om de paar jaar verplicht mee te moeten met de zoveelste dan weer te beveiligen desktops en servers die uiteraard eveneens om investeringen in nieuwe hardware schreeuwen. Mijn voorkeur gaat licht uit naar gebruik van KDE vanwege de constitentie voor leken die de gebruikersschil biedt. Als Gnome er nu weer wat gelikter uit gaat zien betekent dat dat ik ongetwijfeld met meer Gnomevragen ga worden geconfronteerd. Ik verwacht echter in de nabije toekomst wel Compiz elementen in KDE te gaan treffen en zie al uit naar implementatie van de Cairo-bibliotheken in diverse distributies. Zou dat Linuxdesktops ook wat spel- en lay-out vriendelijker maken voor eindgebruikers?

Verder deel ik graag uit zonder dat dit tot juridische consequenties kan leiden ;)
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

Sjun,

Geen idee of de layout zal veranderen, dankzij deze technieken. Alles zal wel soepeler kunnen lopen aangezien nu heel veel grafische operaties in X gewoon via je processor worden afgehandeld terwijl tegenwoordige videokaarten qua rekenkracht veelal uit hun neus eten tijdens het gangbare werk. Dit gaat nu veranderen. Daardoor zijn ook mooiere effecten mogelijk. Mooi is leuk, de vraag is of we er ook iets nuttigs mee kunnen. De tijd zal het leren.

De spelvriendelijkheid zou kunnen toenemen in die zin dat alle videokaarten min of meer goede openGL support moeten hebben om een dergelijke geaccelereerde desktop te draaien. Maar het spelaanbod is zeer afhankelijk van de monopolist, aangezien deze een eigen grafische API heeft (directX) dat openGL aan het verdringen is, mede dankzij de XBox die ook via deze API werkt. Wel is het zo dat de Playstation 3 van openGL gebruik maakt. Ofwel: afgezien van driver support is het aanbod ook nog belangrijk.
cymric
Bevlogen

Bericht door cymric »

chromis schreef:In ieder geval was die slechte ouwe tijd niet slecht voor jou. Anders had je het spul allang vaarwel gezegd ;) ..en eigenlijk is dat wat voor jou telt.
In de praktijk heb ik het ook vaarwel gezegd: het is dat ik vrij veel programmatuur voor mijn werk het beste onder Linux/Unix kan draaien, en dat ik in de toekomst nog eens wil gaan stoeien met mijn eigen VM, threads, OpenGL en garbage collectors, anders had ik de partities allang gewist.
HIG's kunnen niet zo statisch zijn als bv. libraries of standaarden. Ze moeten aangepast worden aan de wensen van de mensen.
Vanzelfsprekend. Maar ook een HIG zal niet van de ene op de andere dag veranderen
De puinhoop onder X heeft uiteindelijk geleid tot keuze. De gebruiker kiest. Is er geen wens voor een bepaald iets, dan komt het simpelweg ook niet. In die redenatie kan je een kip/ei situatie herkennen. Maar de Linux wereld is wat dat betreft een wereld waar haar gebruikers initiatieven moeten nemen. De mensen van freedesktop hebben daad bij hun woord gevoegd. Zelf vind ik het niet zonde dat deze evolutie uiteindelijk iet substantieels uitpakt, ik vind het hoogstends zonde dat het niet sneller is gebeurd.
Dat is exact wat ik er ook mee bedoelde: gewoon dat het veel eerder had gekund. Er lagen al een aantal HIG's klaar om te worden ingezet, weliswaar niet perfect en zeker niet voldoende voor een modern systeem (dat realiseer je je pas op het moment dat je weer teruggaat naar zo'n oude interface), maar het was tenminste een standaard waarmee je verder kon gaan. Ik kan alleen maar hopen dat men van deze episode heeft geleerd en het bij toekomstige megaprojecten zonder al te veel morren meteen goed doet. Linux is allang geen speeltje voor studenten met teveel tijd meer.
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

Ik denk dat men niet van deze episode geleerd heeft omdat het juist een van de ontwikkelmethodes is van het hele gebeuren. Mensen zullen altijd andere keuzes kunnen maken, vooral als er nog geen meerderheid is gevormd voor een bepaalde keuze. Dat is een ontwikkelstrategie die heel snel kan gaan, zolang er maar genoeg mensen zijn die het aandrijven. Ik stel daarom ook dat dit aantal in de "slechte tijd" gewoonweg te weinig is geweest.

Desktop gebruik door gewone gebruikers (dus geen technici) is ook iets van de laatste jaren. Maar er zijn bv. genoeg vrijwilligers in het KDE team die geen technici zijn, maar wel meehelpen. Zo ken ik een kok ergens in Groningen die helpt met het vertalen van KDE. Dergelijke mensen had je botweg in 1997 oid. niet, in die mate als nu.
nancy
Forum fan

Bericht door nancy »

sjun schreef:
Wat gebeurt er precies met die koppelingen? Starten ze alleen maar Word, Excel., Outlook of Powerpoint op voor een extra overzicht of het inkloppen van data? Zijn het ook koppelingen die gebruik maken van een mediaspeler om geluid en video af te spelen? Of...?

Als het slechts om het opstarten van een officepakketje gaat dan kun je dat natuurlijk ook even handmatig met Open Office doen onder Linux terwijl je in je browser de webgeoriënteerde studiepagina open hebt staan...
Ik weet het niet precies, maar mijn man is behoorlijk thuis op Linux gebied en hij krijgt het ook niet aan de praat, ik zal het eens aan hem vragen
Lach meer!
Plaats reactie