(Mogelijk is dit onderwerp hier ooit eerder aan de orde geweest, maar de zoekfunctie van dit forum kent niet de optie voor het zoeken van zinsneden. Als ik “eeuwig leven” intoets dan krijg ik alle topics waar het woord eeuwig en/of het woord leven in voor komen.)
Om te beginnen geef ik de tekst van de geloofsbelijdenis waarmee ik ben opgegroeid.
Die eindigde als volgt: Ik geloof één heilige, algemene, christelijke kerk, de gemeenschap der heiligen, vergeving der zonden, wederopstanding des vlezes en een eeuwig leven.
Inmiddels is men kennelijk tot de conclusie gekomen dat deze vrijblijvende definitie niet kan. Immers leuk dat je daar in gelooft, maar er staat niet dat je, door deze geloofsbelijdenis aan te nemen (te belijden) zelf eeuwig zult leven.
Volgens Wikipedia (voor wat dit waard is) is dit deel over eeuwig leven in de geloofsbelijdenis, zoals nu gebruikelijk in de Protestantse Kerken als volgt gewijzigd:
Ik verwacht de opstanding van de doden en het leven van de komende eeuw.
, echter daarmee wordt ook nog niets beloofd, lijkt me.
Maar ook al zou, om het deftig te zeggen, dit eeuwig leven me ten deel vallen als ik geloof, dan begrijp ik het nog niet. Ik heb het woord eeuwig altijd uitgelegd als een periode die geen einde, maar ook geen begin heeft. Eeuwig vanaf mijn dood kan dan niet. Immers mijn leven heeft wel een begin maar (dan) geen eind en voldoet dus niet aan die voorwaarde.
En uiteraard passen de ideeën over reïncarnatie in dit kader helamaal niet.
Nog verwarrender: ooit schijnt er een filosoof te zijn geweest met de naam Origines die vond dat eeuwigheid zowel een begin als een eind heeft ( zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Eeuwig_leven )
Nou leek mij eeuwig leven op den duur toch ook te gaan vervelen, dus deze mening was voor mij een opluchting.
Vanuit een heel andere invalshoek echter nog dit: als eeuwigheid inderdaad een begin en een einde heeft en eeuwigheid is synoniem met eeuw, dan kun je welhaast tot de conclusie komen dat we die status binnenkort gaan bereiken. Las ik immers onlangs niet dat de levensverwachting voor de komende generatie meer dan honderd jaar is?.....
Hebr 6: