Eeuwig. Wat is dat eigenlijk?

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Old man

Eeuwig. Wat is dat eigenlijk?

Bericht door Old man »

Wat betekent het woord eeuwig eigenlijk? Dat is de vraag die ik mijzelf stel, reden waarom ik dit topic open.

(Mogelijk is dit onderwerp hier ooit eerder aan de orde geweest, maar de zoekfunctie van dit forum kent niet de optie voor het zoeken van zinsneden. Als ik “eeuwig leven” intoets dan krijg ik alle topics waar het woord eeuwig en/of het woord leven in voor komen.)

Om te beginnen geef ik de tekst van de geloofsbelijdenis waarmee ik ben opgegroeid.
Die eindigde als volgt: Ik geloof één heilige, algemene, christelijke kerk, de gemeenschap der heiligen, vergeving der zonden, wederopstanding des vlezes en een eeuwig leven.

Inmiddels is men kennelijk tot de conclusie gekomen dat deze vrijblijvende definitie niet kan. Immers leuk dat je daar in gelooft, maar er staat niet dat je, door deze geloofsbelijdenis aan te nemen (te belijden) zelf eeuwig zult leven. :wink:
Volgens Wikipedia (voor wat dit waard is) is dit deel over eeuwig leven in de geloofsbelijdenis, zoals nu gebruikelijk in de Protestantse Kerken als volgt gewijzigd:
Ik verwacht de opstanding van de doden en het leven van de komende eeuw.
, echter daarmee wordt ook nog niets beloofd, lijkt me.

Maar ook al zou, om het deftig te zeggen, dit eeuwig leven me ten deel vallen als ik geloof, dan begrijp ik het nog niet. Ik heb het woord eeuwig altijd uitgelegd als een periode die geen einde, maar ook geen begin heeft. Eeuwig vanaf mijn dood kan dan niet. Immers mijn leven heeft wel een begin maar (dan) geen eind en voldoet dus niet aan die voorwaarde.
En uiteraard passen de ideeën over reïncarnatie in dit kader helamaal niet.

Nog verwarrender: ooit schijnt er een filosoof te zijn geweest met de naam Origines die vond dat eeuwigheid zowel een begin als een eind heeft ( zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Eeuwig_leven )
Nou leek mij eeuwig leven op den duur toch ook te gaan vervelen, dus deze mening was voor mij een opluchting. :lol:

Vanuit een heel andere invalshoek echter nog dit: als eeuwigheid inderdaad een begin en een einde heeft en eeuwigheid is synoniem met eeuw, dan kun je welhaast tot de conclusie komen dat we die status binnenkort gaan bereiken. Las ik immers onlangs niet dat de levensverwachting voor de komende generatie meer dan honderd jaar is?..... #-o
MoreTime
Bevlogen

Re: Eeuwig. Wat is dat eigenlijk?

Bericht door MoreTime »

Old man schreef:Wat betekent het woord eeuwig eigenlijk? Dat is de vraag die ik mijzelf stel, reden waarom ik dit topic open.
[knip]
Maar ook al zou, om het deftig te zeggen, dit eeuwig leven me ten deel vallen als ik geloof, dan begrijp ik het nog niet. Ik heb het woord eeuwig altijd uitgelegd als een periode die geen einde, maar ook geen begin heeft. Eeuwig vanaf mijn dood kan dan niet. Immers mijn leven heeft wel een begin maar (dan) geen eind en voldoet dus niet aan die voorwaarde.
En uiteraard passen de ideeën over reïncarnatie in dit kader helamaal niet.
De uitleg vanuit christelijke hoek is als volgt:
God is eeuwig, aangezien hij geen begin en einde heeft. Hoe dat werkt snappen wij niet, want God staat buiten de tijd. Zie dit topic voor een rebutal daarvan: http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 28&t=12815" onclick="window.open(this.href);return false;
De menselijke ziel komt van god en is dus ook eeuwig. Je wordt even een tijdje op deze aarde in een lichaam geplaatst. Dan moet je jezelf bewijzen, doe je dat goed, dan eeuwige vreugde, doe je dat niet goed dan eeuwige pijn.

That's it! Simpel toch :wink: :D
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Een eeuw is 100 jaar. Eeuwig zou dan m.i. ook 100 jaar moeten zijn.
Echter, wordt er volgens mij oneindig mee bedoeld. Alleen van oneindig krijgen de meeste
mensen (terecht) koppijn.
Zoals uitgelegd eeuwig in geval van een god. Die God staat buiten de tijd en eeuwig is een tijdsaanduiding. Lastig dus. Wat ik begrepen heb van de meeste gelovigen is dat het toch een soort oneindig is. Maar waarom mensen oneindig zouden willen blijven bestaan is mij een raadsel...
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

Ik geloof ... een eeuwig leven
Dat is knap.
Iedereen gaat immers gewoon dood.
110 jaar, hooguit.
Dan heb je het wel gehad.
Als er iemand zou zijn die wél eeuwig leefde, dan kenden wij die allemaal.
Maar die is er dus niet.
Eeuwig dood, ja dat kan wel.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter »

We beginnen met eerst even oneindig te visualiseren:

Nu gaan we het even wiskundig beschrijven tot het volkomen absurd lijkt:

Maar absurd doet er niet toe voor wiskundigen:

En eindigen we met hoe oneindig wel kan in de kwantum werkelijkheid:
Deze laatste is niet eenvoudig maar wel de gemakkelijkste uitleg die ik heb gevonden.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter »

En voor de moedigen onder ons, volgende link legt uit hoe men het laatste filmpje experimenteel kan bewijzen:

https://medium.com/the-physics-arxiv-blog/d5d3dc850933

Edit: hier is het volledig wetenschappelijk artikel:
http://arxiv.org/pdf/1310.4691v1.pdf

Indien je dit verstaat mag je mij altijd contacteren om het mij uit te leggen.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

heul lang, als je denkt poeh, dat duurt lang, dan is het nog lang niet eeuwig.

eeuwig duurt het langst :D
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Plaats reactie