Missen niet-religieuzen iets in hun leven?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
PietV.
Erelid

Missen niet-religieuzen iets in hun leven?

Bericht door PietV. »

Een slotwoord van Lanier op een ander topic, gebruik ik maar om enkele reacties te peilen. Eerst maar zelf wat "kleine" uitspraakjes deponeren. Ik heb niet het gevoel dat ik iets mis. Forse verliezen op persoonlijk vlak koppel ik niet aan een hogere macht. Maar probeer ik integer te beoordelen vanuit een natuurwetenschappelijk perspectief.
Het dualistisch denken over een leven na dit leven vind ik een theoretische constructie, waar ik geen boodschap aan heb. Dat mijn bestaan een goddelijke oorsprong zou hebben. Leuke theologische interpretatie. Een universele kracht die mij helpt met mijn dagelijkse problemen en (incidentele) tegenslagen. Leuke formulering, het placebo-effect is moeilijk te meten. En dan stel ik mij de vraag wat mis ik eigenlijk!! Al die religieuzen die hartstochtelijk hun best doen om mij te overtuigen van hun overtuiging dat het leven zonder godsdienst of hogere macht zinloos is. En stelselmatig pleidooien houden voor de tekortkomingen die dit zou geven als je jezelf niet overgeeft aan iets wat voor hun een waarheid mag zijn, maar door niemand ooit bewezen is.
Ja, wat mis ik eigenlijk. Misschien weten jullie het :idea:
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Neen. ik vind ook niet dat ik iets mis. Als ik God was zou ik zelfs blij zijn als mensen aan mijn bestaan zouden twijfelen.

Vriendelijke groet.. 8)
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Enigma
Forum fan

Bericht door Enigma »

Ja, wat mis ik eigenlijk. Misschien weten jullie het
Leuke vraag Tjeerdo :wink:

Iets wat je niet mist, wat je niet als een gemis ervaard kan je natuurlijk niet missen. In die zin mis je niets. Zou je leven "beter" zijn als je wat je niet mist wel zou missen? Geen idee.

Ik kan alleen voor mezelf spreken en ik zou zonder het geestelijk, goddelijk aspect absoluut iets missen maar ja ik ken dat aspect dan ook en ervaar het in mijn leven dus als dat weg zou vallen dan mis ik iets postiefs.

Als iemand een geloof heeft dat alleen als ballast werkt in zijn/haar leven dan mist hij/zij als hij daar afstand van neemt niets postiefs maar iets negatiefs dus dat is dan ook geen gemis. :wink:

Je kunt volgens mij niet voor een ander beoordelen of die iets mist zijn of haar leven, ik zie heel veel mensen die ontzettend veel missen in mijn ogen door hun beperktheid, door hun onvermogen zichzelf te zien, zichzelf te kennen. De meesten verbazen en verbijsteren mij om hoe ze in het leven staan. En dat gaat dan helemaal niet om de extremen maar heel gewoon om hoe mensen bijvoorbeeld in relaties staan, de vriednschappen en huwelijken die ze aangaan en de (gebrekkige) motivaties die daarin een rol spelen, vind dat al vaak ongelooflijk.

Misschien scheelt het dat ik een atheïstische achtergrond heb en in mijn omgeving de meesten atheïst zijn bovendien hang ik geen geloof in een straffende godheid aan die allen die zich niet tot hem wenden in het vagevuur werpt. :twisted: Ik meen dat ieder mens verantwoordelijk is voor zijn eigen leven en de keuzes die hij/zij daarin maakt en heb maar al te vaak niet gelovigen en anders gelovigen ontmoet en leren kennen die in hart en ziel meer Christen zijn, meer de weg van Jezus de Christos volgen, dan menig zelfbenoemde Christenen. :shock:

Als jij het niet mist dan mis je het niet, zo simpel is het, dat ik denk dat mijn leven (en ook andermans/vrouws leven) "rijker" kan zijn mèt een godsbesef veranderd daar niets aan, ik geloof ook dat mensen veel "rijker" kunnen zijn als ze hun vermogen lief te hebben beter zouden ontwikkelen, ik geloof ook dat men veel "rijker" is in het leven als men zich meer zou richten op Bewust-Zijn en Zelf-Kennis. :wink:

Als ik dat echter ga "verkondigen", mijn boodschap ga opdringen aan een ieder die het al dan niet horen wil dan kan ik net als ieder ander mens dat alleen maar doen vanuit de arrogantie van "het beter weten". Dat doe ik dus niet want ik ben me bewust van de subjectiviteit en dus de beperktheid van mijn waarheid, mijn overtuigingen, mijn kennis, mijn weten, mijn "heilig eigen gelijk".
Al die religieuzen die hartstochtelijk hun best doen om mij te overtuigen van hun overtuiging dat het leven zonder godsdienst of hogere macht zinloos is.
Die zijn dus allemaal zich niet bewust van hun eigen berperkingen en menen een absolute, univerele waarheid in pacht te hebben. :wink: Volgens mij is geen enkel leven zinloos en om mij heen ziende zie ik velen die heel gelukkig en tevreden leven zonder godsdient of hogere macht maar het is een kenmerk van de mens dat hij/zij letterlijk niet verder kan zien dan de eigen neus lang is en men dus zichzelf als de maat aller dingen neemt; "Als ik niet op die manier gelukkig kan zijn dan kan die ander het ook niet?!" Wat zich overigens niet beperkt tot religieusen, er zijn zat nietgelovigen die net zo fanatiek trachten de gelovigen van hun visie te overtuigen. :wink: Blijbaar is die behoefte de ander te overtuigen van het eigen gelijk een universele behoefte van de mens en zijn we altijd op zoek naar "medestanders" die ons bevestigen in onze overuigingen.

Groet Enigma
Geen mens is intelligent genoeg om de eigen domheid te begrijpen.
Gerard
Bevlogen

missen

Bericht door Gerard »

Hallo Tjeerdo,

Had ik net een heel verhaal getypt druk ik op ga naar forum .... alles weg.
Dus ik houd het nu ff kort.
Was vroeger gelovig christen [-o<
Dit gaf me blijdschap :) en zekerheid
maar beantwoordde op de duur mijn vragen niet of onbevredigend
Dus ging ik op zoek en kwam bij het hinayana boeddhisme
Dit gaf me nog meer blijdschap :lol: en zekerheid
Maar uiteindelijk zag ik in dat reincarnatie, nirvana de rituelen etc tot dezelfde metafysica behoorden die ik eigenlijk afwijs. het zat alleen in een beterjasje dat me beter paste.
Ik werd Atheist en las daarna veel Nietzsche.
De zekerheden en blijdschap als gevolg van dit inzicht overtroffen de eerdere in het geloof. :D
Ik zie het nu als een enorme bevrijding al die onzinnigheden achter me te hebben gelaten en niet meer aan wishfull thinking te doen. Het is duidelijk dat mensen wel de behoefte hebben om de ellende in te pakken in een gewenst lekker sausje maar ik proef liever zonder kunstmatige zoetmaker. Ondanks dat het eten mij de laatste tijd minder goed smaakt (zie mijn posting "rouwverwerking" onder actualiteit.)

Gerard
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche
Jutter
Ervaren pen

Bericht door Jutter »

Er is een heel universum om uit te putten. Ik krijg nooit de gelegenheid om iets tekort te komen.

Hier... zomaar iets mafs. Laat ik de volgende vragen er eens bij pakken. Ik hanteer hierbij een naieve geladen formulering.
1)Wat gebeurt er met me als ik sterf?
2)Is er een aspect van mij dat voortleeft nadat ik sterf?
3)Waar komt alles vandaan?
4)Wat brengt de toekomst mij?
5)Wie zijn wij?
6)Waarom zijn wij hier?
7)Hoe functioneren wij?
8)Hoe behoren we te leven?
9)Wat is liefde?
10)Wat is het leven?

Nu zouden velen de antwoorden op deze vragen zoeken in de godsdienst. En dit zijn ook typisch die vragen waar het in de religie om draait. Maar kijk eens naar het volgende: die vragen werken in koppels. Jutter mijn jongen wat zeg je nu? Koppels? Kijk maar even mee.

1) gaat over onze beperking en 2) over de belofte die zich binnen die beperking mogelijk schuil houdt; ons potentieel. Dus dat is koppeltje één: beperking en potentieel. Als ik 3) de titel bron geef, dan is 4) niet moeilijk te raden: bestemming. Oftewel waar komt het vandaan en waar gaat het naartoe. Dan zijn er nog 5) en 6): Identiteit en nut. Wat is het en waar dient het voor? 7) en 8): bewustzijn en verantwoordelijkheid. Een verantwoorde keuze vereist een bewustzijn van de situatie. En ten slotte 9) en 10) methode en proces. De methode die je toepast bepaalt de aard van een proces.

Kortom; die heilige geschriften brullen om het hardst dat zij als enige die illustere vragen correct kunnen beantwoorden, maar die vragen even op een rijtje zetten, en aantonen dat ze in logische koppeltjes te passen zijn, ho maar. Goddelijke inspiratie me hoela. Je kan ze beter zelf beantwoorden. Dan leer je nog eens iets over je eigen kijk op de wereld. 8)
~Als je het denken aan pappa overlaat, blijf je een kind.~
The ?uestionmark Shaped Hole :a rationalist's fairytale in the making.
tsjok45

Bericht door tsjok45 »

1)Wat gebeurt er met me als ik sterf?
2)Is er een aspect van mij dat voortleeft nadat ik sterf?
3)Waar komt alles vandaan?
4)Wat brengt de toekomst mij?
5)Wie zijn wij?
6)Waarom zijn wij hier?
7)Hoe functioneren wij?
8)Hoe behoren we te leven?
9)Wat is liefde?
10)Wat is het leven?
Afbeelding

Onzin vragen natuurlijk
dit zijn vragen die nooit kunnen "standaard "___laat staan begrijpelijk en eenduidig , ____beantwoord worden , toch ?

Tenzij je natuurlijk denkt dat " het leven " pas begint NA je eigen roemrijke dood :
zoals de zelfmoordenaars -sukkels van ( gelijk welk ) fundamentalisme
"denken " (sic )....

grrruwelijke groet en grol/ lol :lol: :lol: :lol:
ik zie jullie wel in het paradijs ; daar is geen "angst "meer schijnt het ....tenminste als je je goed gewassen hebt vooraleer te sterven ....
Plaats reactie