Hoe zouden de talen wereldwijd verzonnen zijn?

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

hotmail
Geregelde verschijning

Re: Hoe zouden de talen wereldwijd verzonnen zijn?

Bericht door hotmail »

juist wel toestsing, daarom bekijk ik ook erg veel lezingen en colleges, maar dat wil niet zeggen dat ik het zomaar overneem of zoiets een op een als eigen zienswijze hanteer. Het is juist leuk om te ontdekken dat er vaak veel overeenkomsten bestaat tussen de denkpatronen die zich in mijn hoofd ontstaan en die van professors aan vooraanstaande onderwijsinstellingen. Overigens is er in de wetenschap over de meeste onderwerpen altijd wel een tegenpartij te vinden. Dat houd ook de discussie gaande en zorgt ervoor dat men toch onderwerpen niet los laat en daardoor eigenlijk tot meer inzichten, dan wel, herziende theorieën komt.

Genen zijn energetisch, dus niet fysiek. Zoals bijvoorbeeld gezegd wordt dat goed kunnen koken in de genen zit, je hebt het geleerd door de omgang met iemand die dichtbij stond (bijv. moeder) die vaardigheid beheerste, maar er kan fysiek weinig van teruggevonden worden in het lichaam op zich. Achteraf kan wel aangetoond worden dat er specifieke gebieden in de hersenen meer activiteit vertonen als er gekookt wordt, maar zoiets is niet aanwezig bij de geboorte.
Boskabouter
Ervaren pen

Bericht door Boskabouter »

hotmail schreef:Genen zijn energetisch, dus niet fysiek. Zoals bijvoorbeeld gezegd wordt dat goed kunnen koken in de genen zit, je hebt het geleerd door de omgang met iemand die dichtbij stond (bijv. moeder) die vaardigheid beheerste, maar er kan fysiek weinig van teruggevonden worden in het lichaam op zich. Achteraf kan wel aangetoond worden dat er specifieke gebieden in de hersenen meer activiteit vertonen als er gekookt wordt, maar zoiets is niet aanwezig bij de geboorte.
Je hebt, anders gezegd, echt geen benul van de huidige stand van de biologie, en ook qua natuurkunde is het niet echt een succes geworden?
Intellect is onzichtbaar voor hem die het zelf niet heeft.
(A. Schopenhauer)
Fjedka
Bevlogen

Bericht door Fjedka »

Proest :D

Sorry, Hotmail, maar van: "Genen zijn energetisch" dreig ik ook een beetje melig te worden.
Hij die denkt god te kennen, werpe de eerste steen.
Lucy
Forum fan

Bericht door Lucy »

Krautsjo schreef:Ik vind dit een nogal hoog babbelbox gehalte hebben dan wel krijgen en niet echt op zijn plek bij "wetenschap"
Er is niets wetenschappelijk aan de stelling van Lucy.
En aangezien dit nogal een speculatief soort argumenten uitlokt lijkt het me beter om het ergens anders te plaatsen .
Nou, ik vind het persoonlijk wel wetenschappelijk om dit uit te pluizen. Vertellen of je daar weleens boeken over hebt gelezen of iets dergelijks. Maar waar zou u dit dan plaatsen?
-'Mits goed gelezen, is de Bijbel het beste argument
voor atheïsme ooit.' (I. Asimov)
-'Ik ben tegen religie omdat dat ons voorhoudt tevreden te zijn met het niet snappen van de wereld.' (R. Dawkins)
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Lucy

je kunt je natuurlijk ook eerst eens in het thema inwerken
zoek eens op linguistics, taalkunde of iets in die strekking.
Krautsjo

Bericht door Krautsjo »

Genen zijn energetisch, dus niet fysiek. Zoals bijvoorbeeld gezegd wordt dat goed kunnen koken in de genen zit, je hebt het geleerd door de omgang met iemand die dichtbij stond (bijv. moeder) die vaardigheid beheerste, maar er kan fysiek weinig van teruggevonden worden in het lichaam op zich. Achteraf kan wel aangetoond worden dat er specifieke gebieden in de hersenen meer activiteit vertonen als er gekookt wordt, maar zoiets is niet aanwezig bij de geboorte.
Ook hier kom ik niet meer bij, je hebt geen benul, dat mag wel duidelijk zijn.

Genen zijn zeer zeker fysiek Het is een afgebakend stuk DNA op een chromosoom, dat in de volgorde van nucleotiden de informatie bevat voor één of meerdere specifieke eiwitten. Je kunt ook zeggen dat het gen codeert voor het eiwit. Een eiwit kan een erfelijke eigenschap tot uiting brengen, zoals bloedgroep of bloemkleur. Het is dus software en hardware, heel fysiek dus.
En de rest van je verhaal is gewoon onzin.
hotmail
Geregelde verschijning

Bericht door hotmail »

Fjedka schreef:Proest :D

Sorry, Hotmail, maar van: "Genen zijn energetisch" dreig ik ook een beetje melig te worden.
ik snap je reactie. Ik doel daar eigenlijk meer op diverse eigenschappen die in de psychologie aan nurture en niet nature worden toebedeeld.
Hoe vaak hoor of lees je wel niet,dat zit in de genen en dat zit in de genen. Iets wat volgens het nature-nurture debat vaak nergens op slaat. Hoe kan er nu genetisch bepaald zijn of je crimineel wordt als er met genen iets fysieks wordt bedoeld? Hoe kan het nou zo zijn dat wel of niet talentvol zijn in voetbal genetisch bepaald is als met genen iets fysieks bedoeld wordt? Hoe kan het nou zijn dat het goed zijn als manager in de familiegenen zit als men geadopteerd is en met genen iets fysieks wordt bedoeld.
En als freethinker denk ik dat geoorloofd is om daar een eigen denkbeeld over te tonen.
Misgegaan met biologie? Ik denk dat mijn studie in psychologie meer dan gemiddeld aantoont ik biologie enigsinds begrijp, mocht het belangrijk zijn dat je vindt dat ik er geen ruk van begrijp. Natuurkunde, er is een hoop dat mij boeit in natuurkunde en zeker ook alchemie, scheikunde, en wat dat betreft cosmologie, maar natuurlijk ben je vrij om een mening over mij te hebben, graag zelfs, en welke dat ook is, het feit dat je er überhaupt vind ik op zich leuk.
Boskabouter
Ervaren pen

Bericht door Boskabouter »

Alchemie, natuurlijk. =D>
Intellect is onzichtbaar voor hem die het zelf niet heeft.
(A. Schopenhauer)
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Boskabouter schreef:Dus aangeleerde gedragingen veranderen het genetisch materiaal? De laatste bioloog die dat beweerde was volgens mij Stephen Jay Gould, of hij was juist degene die de onzin daarvan betoogde. Hoe dan ook, dat is zacht gezegd niet erg mainstream evolutietheorie. Heb je daar argumenten bij?
Het moge erg Lamarkiaans klinken, maar sinds onze voorouders zichzelf een taal aanleerde is het vermogen om die taal te leren gebruiken en begrijpen wel degelijk onderhevig geweest aan natuurlijke selectie. Voordat we ons dat gedrag hadden aangemeten, kon dat niet zo precies plaatsvinden. Dus in zeker zin: Ja!
Ik wens u alle goeds
Jinny

Bericht door Jinny »

Maar Peter, dat is niet het gedrag dat in de genen gaat zitten, (inderdaad, 19de eeuws gedachtegoed) maar het bezitten van een genenrecept dat dat gedrag mogelijk maakt.....
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Ik ken wel het begrip van "het op je heupen krijgen" maar of dat nu in de genen besloten zit :?
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Krautsjo

Bericht door Krautsjo »

Peter van Velzen schreef:
Boskabouter schreef:Dus aangeleerde gedragingen veranderen het genetisch materiaal? De laatste bioloog die dat beweerde was volgens mij Stephen Jay Gould, of hij was juist degene die de onzin daarvan betoogde. Hoe dan ook, dat is zacht gezegd niet erg mainstream evolutietheorie. Heb je daar argumenten bij?
Het moge erg Lamarkiaans klinken, maar sinds onze voorouders zichzelf een taal aanleerde is het vermogen om die taal te leren gebruiken en begrijpen wel degelijk onderhevig geweest aan natuurlijke selectie. Voordat we ons dat gedrag hadden aangemeten, kon dat niet zo precies plaatsvinden. Dus in zeker zin: Ja!
Taal is volgens Naom Chomsky een recursievermogen dat overeind bleef als sprandrel. Een eigenschap die juist niet onderhevig is aan natuurlijke selectie omdat het geen voordelen en geen nadelen oplevert en dus mee kon liften, net zoals geloof in buitennatuurlijkheid om maar wat te noemen, op mentale vermogens die mensen al bezitten. Taal is namelijk meer dan alleen maar het voortbrengen van klanken om iets duidelijk te maken, het is ook een afspraak met eigen regels die ook naar zichzelf kunnen verwijzen; grammatica. En die eigenschappen kom je bij bijna alle talen van de wereld tegen en is ook uniek voor de mens.
Het is niet het gedrag dat in de genen zit maar het vermogen om tot dat gedrag te komen zit in de genen, taal moet aangeleerd worden.
Dus het is niet de taal zelf die in de genen zit maar wel de mogelijkheden om tot taal te komen en om tot dat gedrag te komen.
Het is opmerkelijk dat doven met hun gebarentaal ook grammatica gebruiken en dat dat ook niet een universele taal wereldwijd is, maar plaatselijk en cultureel gebonden.

Dus nee :) .

Zie het als het vermogen van mensen om te kunnen lopen en naast lopen ook nog door dans uiting te geven aan emoties wat later uitgegroeid is tot zelfs een kunstvorm, alleen maar een paar rare bewegingen maken , maken iets nog geen dans en alleen maar wat klanken uitstoten maken het nog niet tot taal.
Krautsjo

Bericht door Krautsjo »

Talen zijn bovendien niet echt verzonnen maar ontstaan, vanuit een menselijke neiging.
Esperanto is een bedachte taal, maar de bedenker er van moest ook terugvallen op bestaande talen en grammatica om het een lingua franca te laten zijn . http://nl.wikipedia.org/wiki/Lejzer_Zamenhof" onclick="window.open(this.href);return false; .
Je hebt niets aan een taal als het als communicatiemiddel niet werkt en er moeten dus regels zijn en afspraken zijn of gemaakt worden om dat wat vanzelfsprekend( mooi woord) lijkt ook dat te laten zijn.

Er blijken ook in vrijwel alle talen universele regels te vinden zijn http://nl.wikipedia.org/wiki/Taaluniversalia" onclick="window.open(this.href);return false;

En ieder mens kan in principe alle talen leren, waarbij wel gezegd worden dat kinderen dat gemakkelijker kunnen dan de volwassenen, adoptiekinderen leren vaak zonder veel moeite de taal van hun adoptieouders.
Daarbij hebben alle talen van de wereld vergelijkbare grammaticale constructies en bevatten talen ook recursieve constructies, een constructie als onderdeel van zichzelf.

Taalonderzoek valt binnen de interdiscipline die cognitiewetenschap heet. En beslaat psychologie, neurowetenschap,informatica, filosofie en linguïstiek.
hotmail
Geregelde verschijning

Bericht door hotmail »

Boskabouter schreef:Alchemie, natuurlijk. =D>
esoterie dan, maar laat jij de wereld eens weten hoe jij denkt dat het komt?
ik durf dat tenminste wel
Krautsjo

Bericht door Krautsjo »

hotmail schreef:
Boskabouter schreef:Alchemie, natuurlijk. =D>
esoterie dan, maar laat jij de wereld eens weten hoe jij denkt dat het komt?
ik durf dat tenminste wel
Alsof het er toe doet wat jij er van meent, who cares ?
Je zult je zelf toch eerst moeten bewijzen als iemand die kan overtuigen met wat hij zegt , daar is vooralsnog door de onbenulligheden die je zegt nog niet veel van gebleken.
Ik schreef het al eerder , je overschat jezelf en probeert dat nog een keer te compenseren door blufferig te doen met voor mensen die net iets meer verstand van zaken hebben hele domme uitspraken .
Interessant doen met niets. maar dat was al heel er snel duidelijk .
Ik denk ook dat je niet begrepen hebt wat vrijdenken betekent en ik zal je een hint geven; het is niet wat je nu denkt te moeten laten zien.

Je bent heel dapper, maar het maakt geen enkele indruk anders dan van iemand die zichzelf aan het overschreeuwen is .
Laatst gewijzigd door Krautsjo op 03 okt 2013 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie