Discussie in beginsel met Jeroen over geloof

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
maartje
Forum fan

Re: Discussie met Jeroen over geloof

Bericht door maartje »

PietV. schreef:
We hebben hier trouwens ook therapeuten die dit doen :wink: . Je kan het ook anders zien, we delen onze ervaringen met anderen. Dingen die we door schade en schande zijn tegen gekomen, verspreiden we. Waarom zouden we deze kennis voor ons houden. Dit zou knap egoïstisch zijn. En voor de meesten is het een leuke hobby. Over het weer ben je snel uitgekletst, religie verveelt nooit. Er valt altijd wel wat te beleven. Je denkt dat de onzin ooit opdroogt en mensen na gaan denken en de "heilige boeken" goed gaan relativeren. Maar dat gebeurt helaas niet. Dus we zullen gewoon verder moeten met freethinker en de discussie over religie.
Ik ben opgevoed door een aardig verknipte vader, te wijten aan zijn streng gereformeerde opvoeding. Hij is nu hoog bejaard en kampt nog steeds met de gevolgen van die opvoeding. Al gaat hij niet meer naar de kerk en heeft in zestig geen dominee meer horen preken hij draagt nog steeds de diepe sporen van die tijd met zich mee. Ik weet daar dus alles van. Wat wil niet wil zeggen dat als ik over een verkrachtig lees ik automatisch een negatieve link leg met alle andere mannen deez' aardkloot omdat ik zelf alleen maar slechte ervaringen met mijn vader hen gehad. Zoals hier dus geageerd wordt bij religie gerelateerde misdaden.

Laat ik nou één van de die christenen zijn die het "heilige boek"' wel degelijk relativeer en laat ik nou alleen maar medechristenen kennen die het totaal met me eens zijn. Als dat in jouw belevingswereld niet gebeurt kan ik alleen maar bedenken dat je een grote blinde vlek hebt.

Of je moet vinden dat christenen daarmee ook meteen atheïst moeten worden. Dan houdt het natuurlijk op.

Ik vraag me trouwens af of dit nobele streven werkelijk een doelstelling is van dit forum is. Mij komt het meer over als gaat om stemmingmakerij ten koste van een groot deel van de wereldbevolking. Ook geldend voor diegene die geen enkele kwaad in de zin hebben en er net als jij en ik op uit zijn de wereld zo vreedzaam als mogelijk is te maken en die vrede in onze regio's willen behouden.
Gelieve offtopicberichten zoals op mij persoonlijk gericht commentaar alleen via PB's te spuien.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

maartje schreef:
Ik vraag me trouwens af of dit nobele streven werkelijk een doelstelling is van dit forum is. Mij komt het meer over als gaat om stemmingmakerij ten koste van een groot deel van de wereldbevolking. Ook geldend voor diegene die geen enkele kwaad in de zin hebben en er net als jij en ik op uit zijn de wereld zo vreedzaam als mogelijk is te maken en die vrede in onze regio's willen behouden.
Ik vermoed dat inderdaad een groot deel van de wereldbevolking hier last van heeft :wink: . Echter religie springt er toch met regelmaat negatief boven alles uit. Ook al roepen er al aardig wat gelovigen dat ze erg verdraagzaam zijn. Het zijn er nog te weinig. En daar moeten we toch wat aan doen.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Cas
Forum fan

Bericht door Cas »

Destinesia schreef:De Islam geeft precies dezelfde keuze. Je bent moslim of je bent het niet. En in dat laatste geval ga je naar de hel. Het orthodox Jodendom kent overigens geen eeuwige hel. Het begrip eeuwige hel was overgenomen uit diverse andere hellenistische geloofsrichtingen en werd later geintroduceert binnen het christendom en werd later weer overgenomen door de Islam.
Daar komt dus het concept van de eeuwige hel blijkbaar vandaan.
'Dat, wat jij ervaart is niet de werkelijkheid. Het is jouw interpretatie ervan.'
Plaats reactie