Het was bij mij 7% met de mededeling dat in het najaar er waarschijnlijk een tweede korting aanzitMeer dan 5 procent verlaging in één jaar, zoals bij sommige fondsen dit jaar is gebeurd, is inderdaad wat gortig.
te komen.
Moderator: Moderators
Het was bij mij 7% met de mededeling dat in het najaar er waarschijnlijk een tweede korting aanzitMeer dan 5 procent verlaging in één jaar, zoals bij sommige fondsen dit jaar is gebeurd, is inderdaad wat gortig.
Vergeet niet dat de korting geldig is voor iedereen, dus ook voor de mensen die nu pensioenpremie betalen.Het was bij mij 7% met de mededeling dat in het najaar er waarschijnlijk een tweede korting aanzit
te komen.
Ik ken gepensioneerden die 2x per jaar op vakantie gaan (verre reizen), 2 laptops hebben, een Notebook, een Tablet, dure camera- en videoapparatuur, en net zo goed een dure Smartphone hebben, etc. Welkom in de maatschappij. Dat is geen verdienste hoor van de oudere generatie. In elke generatie heb je mensen die hard werken, die de kantjes er vanaf lopen, en politici die foute beslissingen nemen.dat veel kinderen tot hun 30e kunnen studeren, min 2x op vakantie kunnen gaan, elk jaar een nieuwe iphone kunnen aanschaffen hebben ze aan de oudere generatie te danken.
Het bedrag is het probleem niet. Het probleem is de lage stand van de rente:Fish schreef:Ik las vandaag in de krant: In het najaar 2008, aan het begin van de crisis, bedroeg het gezamelijk vermogen van onze pensioenfondsen 800 miljard euro, ca 1.2 X ons BBP.
Vijf crisis jaren verder, september 2013 kon Klaas Knot, ceo van de Nederlandse Bank, ons melden dat de pensioenfondsen nu over een vermogen van ongeveer 1300 miljard euro beschikken. Bijna twee keer ons BBP.
Als er de afgelopen jaren niet gekort en volledig geïndexeerd was, zou dat op die 1300 miljard hooguit 1,5 % van het totaal bedrag hebben gescheeld.
dat is juistFish schreef:Dank voor de uitleg Peter.
Als dus de rentes weer stijgen, zeg naar 2.1 % zeg over een jaar of vijf, zwemmen de pensioenfondsen opeens in het geld?
Code: Selecteer alles
Dat is nog maar de vraag. Als je straks je zorg en/of eten en/of onderhoud niet kunt betalen ben je zeker de klos.dikkemick schreef:1 Voordeel als gepensioneerden de klos zijn. We worden steeds ouder naarmate we de klos worden!