Ja Enigma, het doet mij zeer om het te zeggen, maar zo voel ik het wel. Zoals ik al eerder zei, ik was eerder net als jou wat cultuurrelativistisch aangelegd.Nederland is niet helemaal vol maar vol voor niet Europeanen.
Nederland is echt vol als het gaat om niet Europesee Moslims.
Echter de gastarbeider uit de zeventiger jaren die hier alleen kwam werken, en 'dankbaar' was dat hij hier mocht komen werken is niet meer. Door de ruimhartige wetgeving waar ik toen helemaal achterstond werd gezinshereniging en vorming een gegeven voor die gastarbeiders.
Hun kinderen en kleinkinderen zijn echter niet meer onmondig en eisen hun plaats op in de westerse wereld, tot zover niks verkeerds aan.
Door de kloof echter die ontstaan is tussen de allochtonen en Nederlanders/westerlingen valt niet te ontkennen. Persoonlijk heb ik nog nooit echt nauwe banden gehad met moslims. En ik denk dat 85% van de Nederlanders dat niet heeft.
De tweede generatie Marokkanen en Turken groeiden op in een totaal andere wereld dan de mijne, en toch moesten ze wel studeren en werken in de mijne. Er ontstonde grote indentiteitsproblemen, waardoor extreme identiteitsprofilering ontstond. Kleding die in landen van herkomst nauwelijks nog gedragen wordt, werd hier aangetrokken, en gedachtengoed dat in de thuislanden nauwelijks nog bestaat, gaat hier hoogtij vieren.
Om middels nieuwe extreme imams en import van bruiden en bruidegommen uit achtergerbleven islamitische gebieden, waar enige verlichting nooit heeft plaatsgevonden maar welke wel hier weer veel kinderen moeten opvoeden, daar voelen veel mensen niets voor.