bestrijding religie?!

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

Singulariteit
Forum fan

Re: bestrijding religie?!

Bericht door Singulariteit »

Ik denk dat je nu een soort morele verontwaardiging hebt, al dan niet terecht.
Iedereen een eigen snelheid
Krautsjo

Bericht door Krautsjo »

Singulariteit schreef:Ik denk dat je nu een soort morele verontwaardiging hebt, al dan niet terecht.
Je denkt maar een eind weg.
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

Hallo Virchow,

Om even terug te komen op jouw eerste vraag,

Ik denk dat religie (of geloof) niet zozeer bestreden hoeft te worden, maar ik denk wel dat zulke zaken in geen enkel geval een voorkeursbehandeling hoeven te krijgen. Zo zou ik voor het stimuleren van kritisch en zelfstandig denken willen zijn. Het concept "ja maar de pastoor zegt dat..." zou in elk geval niet vervangen moeten worden door "ja maar op televisie zeggen ze dat..." maar door "ik denk dat... omdat..."; het creëren van gespreksstof, en het stimuleren van serieus denken over zaken als moraal/ethiek en de toekomst zou ons daadwerkelijk, als samenleving, althans in mijn visie, verder kunnen helpen.
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

chromis schreef:Hallo Virchow,

Om even terug te komen op jouw eerste vraag,

Ik denk dat religie (of geloof) niet zozeer bestreden hoeft te worden, maar ik denk wel dat zulke zaken in geen enkel geval een voorkeursbehandeling hoeven te krijgen. Zo zou ik voor het stimuleren van kritisch en zelfstandig denken willen zijn. Het concept "ja maar de pastoor zegt dat..." zou in elk geval niet vervangen moeten worden door "ja maar op televisie zeggen ze dat..." maar door "ik denk dat... omdat..."; het creëren van gespreksstof, en het stimuleren van serieus denken over zaken als moraal/ethiek en de toekomst zou ons daadwerkelijk, als samenleving, althans in mijn visie, verder kunnen helpen.
Zie de brief van Dawkins aan zijn dochter:
http://www.rationalresponders.com/richa ... onal_world" onclick="window.open(this.href);return false;
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Virchow

Bericht door Virchow »

Bedankt voor de reacties! En toffe brief! :)

mvg
Virchow
Plaats reactie