¶ IV. ER STOND GESCHREVEN 3. Het hiernamaals

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
FonsV
Diehard

¶ IV. ER STOND GESCHREVEN 3. Het hiernamaals

Bericht door FonsV »

De Egyptenaren geven vanaf hun oudste geschriften blijk van het geloof dat - na de dood - de daden tijdens het leven door 'goddelijke machten' zullen worden beoordeeld. Er zijn afbeeldingen van een weegschaal met aan de ene kant het hart van het individu en aan de andere kant een veer, symbool voor rechtschapenheid of zondeloosheid.
In feite is het geloof in een 'hiernamaals' eerder te vinden dan het geloof in een 'god'.

Het oordeel had plaats in de 'Zaal van Maat'. Het woord betekent toevallig inderdaad 'maatstok'. Later werd de naam overgedragen aan twee 'godinnen': Isis en Nephthys, die voorstellen de 'Maten' voor: eerlijkheid, onkreukbaarheid en waarheid. Zowel Massey als Kuhn bespeuren in Matteüs sporen van dit idee: in de parabel van de bokken en geiten (Mt.25) en in de Bergrede, waarin de Torah is verwerkt.

In de Zaal van Maat (of Maten) deden de gestorvenen - onder toezicht van Isis en Nephthys - tegenover 42 'rechters' hun 'negatieve' schuldbekentenis: "Edelachtbare, ik heb niet geroofd / Edelachtbare, ik heb geen valse getuigenis afgelegd / … ik heb geen maten of gewichten gemanipuleerd / … ik ben niet onbeheerst woedend geweest / … ik heb niet gemoord / … ik heb niet gelogen / … ik heb geen overspel gepleegd / … ik heb niet godgelasterd / en soortgelijke.
Als de schuldbekentenis aan de voorwaarden voldeed, werd de overledene door Horus tot voor de troon van Osiris geleid. Osiris verklaarde de voorgeleide dan tot 'volgeling van Horus voor altijd'. Zoveel als tot een 'andere Horus'.

De overledene zei dan: "Ik gaf brood aan de hongerende, water aan de dorstige, kleren aan de naakte en een schip aan de visser wiens schip was vergaan". En dat lijkt sprekend op de evangelieteksten: 'Ik was naakt, en gij hebt Mij gekleed; Ik ben krank geweest, en gij hebt Mij bezocht; Ik was in de gevangenis, en gij zijt tot Mij gekomen'. (Mt.25:36) en: 'Ik was een vreemdeling; en gij hebt Mij niet geherbergd; naakt, en gij hebt Mij niet gekleed; krank, en in de gevangenis, en gij hebt Mij niet bezocht. (Mt.25:43)

Budge toont duidelijk aan dat de hoge opvattingen over 's mensen verplichtingen tegenover 'De Bestaande' en 'al dat bestaat' (op de eerste plaats de medemens) al in de alleroudste hiëroglyfen aanwezig is.

Voor de Egyptenaren bestond de mens uit lichaam, ziel en geest. Budge heeft duidelijk gemaakt dat het lichaam niet zou verrijzen en altijd in het graf zou blijven. Een tekst uit de vijfde dynastie, 3400 v.C.: 'De ziel gaat naar de hemel, het lichaam blijft op aarde'.

Budge kan niet verklaren waarom de Egyptenaren dan mummificeerden. Kuhn zegt de bedoeling van de mummie te begrijpen. In het oude Egypte geloofde men dat 'De Bestaande' in iedere mens was 'vlees geworden'. De mummie was een voortdurende herinnering aan dat gebeuren. De specerijen en geurige oliën of zalven, die het lijk voor bederf moeten behoeden, zijn 'symbolen' van de 'goddelijke krachten', die het leven geven en in stand houden.
Vandaar de naam KRST, Karast of Krist = gezalfde. Iedere mens of ieder menselijk lichaam is bij het leven door de goddelijke geest 'gezalfd'.

Het z.g. 'lichaam' na de dood was niet stoffelijk. Het 'veranderde' bij de dood in 'Sahu" = onvergankelijk geestelijk lichaam, dat onmiddellijk 'verhuisde' naar de wereld van Ra. In de papyrus van Ani zegt de overledene: "Ik ben god, mijn ziel is in de eeuwigheid". Als je 1 Kor.15 ontdoet van de tot historie gemaakte betekenis van 'christus', staat daar eigenlijk hetzelfde.

In teksten uit de vijfde dynastie: 'De overledenen lijden geen honger en geen dorst, zij gaan gekleed in fijn linnen en eten van de Boom des levens'.
In het Boek over de Dood staat dat de overledene zijn geliefden zal terugvinden en zich daarover zal verheugen. Een overledene zegt bij aankomst tegen zijn vader en moeder: "Weest de bewakers van mijn deur en behoedt mijn verblijf hier".

Naast al deze spirituele denkbeelden komen ook andere verhalen voor. In hoofdstuk 110 van het Boek over de Dood lijkt het of de doden ook een semi- materieel leven leiden: zij zaaien en oogsten, eten en drinken hemels voedsel en drank, 'make love' en letterlijk: "doen alles wat een mens op aarde ook doet".

Budge besluit met: "Zo zien we hoe de Egyptische mens geloofde dat een stervende 'door de dood heen gaat', de 'rivier des doods oversteekt' naar een leven voor altijd. Die 'overtocht' was hetgeen waarom het ging ik elk gebed, in elke ceremonie, in iedere tekst, in ieder amulet. En dit geldt voor alle, ook de oudste perioden van de Egyptische geschiedenis. Het ging altijd over hoe de sterfelijke mens onsterfelijkheid kan bereiken om voor altijd te leven in een 'verheerlijkt' lichaam".

Zo dachten de Egyptenaren er dus over. Of je er hetzelfde over moet denken is iets anders. Maar om nou die Egyptenaren 'heidenen', 'ongelovigen' of 'ketters' te noemen. Waarom zou je?
En dat wilde ik 'eventjes' duidelijk maken. :)

Groeten.

Fons.
Enigma
Forum fan

Bericht door Enigma »

Voor de Egyptenaren bestond de mens uit lichaam, ziel en geest. Budge heeft duidelijk gemaakt dat het lichaam niet zou verrijzen en altijd in het graf zou blijven. Een tekst uit de vijfde dynastie, 3400 v.C.: 'De ziel gaat naar de hemel, het lichaam blijft op aarde'.
Dag Fons

Zou je hier nog iets verder op in willen gaan? Wat is in deze visie het verschil tussen ziel en geest? De ziel gaat naar de hemel maar de geest is...........gaat.............word???

Geen letterlijke fysieke wederopstanding dus maar wel een "stof zijt gij en tot stof zult gij wederkeren"?
Het ging altijd over hoe de sterfelijke mens onsterfelijkheid kan bereiken om voor altijd te leven in een 'verheerlijkt' lichaam".
Okè maar dan wel met een soort koestering, een eerbiediging aan de tastbare "herinnering" van dat sterfelijke leven door de mummifictaie?

Groetjes Engima
Geen mens is intelligent genoeg om de eigen domheid te begrijpen.
FonsV
Diehard

Bericht door FonsV »

Dag Enigma,
Enigma schreef:Wat is in deze visie het verschil tussen ziel en geest? De ziel gaat naar de hemel maar de geest is...........gaat.............word???
Daar vraag je me wat! :) Net deze week krijg ik een tekst onder ogen van een Indiër Balagangadhara (kortweg Balu genoemd), prof in de natuurwetenschappen en wijsbegeerte, die cultuurwetenschappen doceert aan de universiteit van Gent.

Balu schrijft: 'Hoe komt het toch dat mensen zo moeilijk hun eigen denkkader kunnen verlaten? Achttien eeuwen hebben westerlingen bepaalde zaken als religie beschreven. Dan is het later amper mogelijk om te geloven dat het helemaal niet om religie gaat.
Het onuitroeibare bijbels beeld van een historisch gesloten verbond tussen God en de mens is verantwoordelijk voor de veronderstelling dat het zoeken naar God in ieder mens is ingebouwd.

Hoe kun je in deze kosmos een 'betekenisvraag' stellen? Het antwoord op die vraag kun je toch alleen maar krijgen als er iemand een betekenis aan de kosmos heeft gegeven!

Een vraag is niet zinvol alléén maar omdat je hem kunt stellen. B.v. "Slapen groene ideeën"? Zinloze vraag!
Stel: een vrouw sterft aan kanker. (Levens)vraag: "Waarom moest dat gebeuren"? Een oosterling antwoordt: "Omdat kanker blijkbaar een dodelijke ziekte is". 'Levensvragen' zijn niet wetenschappelijk te beantwoorden. Wie weet wat leven IS'? Wie weet wat bestaan IS? En... wie heeft dat bepaald?

Tot zover Balu.

Wellicht begrijp je waarom ik op je vraag geen antwoord kan geven. Ik wéét dat de mens een lichaam heeft. Maar… wéét ik dat de mens een ziel en ook nog eens een geest heeft?
Ik weet dat de mens gedachten, verlangens, emoties, gevoelens etc heeft. Maar… IS de mens zijn gedachten, verlangens etc.? Ik heb het besef (denk terecht het besef te hebben) dat dat laatste niet het geval is. Mag je ook 'geloof' noemen, maar dat is een woord met vele betekenissen.

En nu hebben eeuwen geleden Egyptenaren een soortgelijkend besef (de mens is meer dan het waarneembare) in mythische verhalen onder woorden gebracht. Allemaal beelden en allegorieën of gelijkenissen.
Westerlingen hebben eeuwen geleden van die mythen waar gebeurde wonderverhalen gemaakt. Dus denken we in dat sjabloon want we weten en kunnen (bijna) niet anders. En dát is het probleem: is die vertaling van mythe naar echt gebeurd terecht geweest?

Wetenschap beperkt zich tot het waarneembare. Godgeleerdheid (theologie) is dus geen wetenschap want het object van die wetenschap is niet waarneembaar. Op dat gebied zijn we allemaal agnosten = niet-weters.

Het is mijn indruk dat die oude Egyptenaren hun leven en dood niet wilden 'verklaren' maar dat zij uiting gaven aan een besef of geloof, aan hun gevoelens voor mijn part. En hoe vaak is het geen hopeloos verzoek: "Vertel ons eens wat je voelt"? Als het om 'diepe' gevoelens gaat kun je de juiste woorden niet vinden.

Dus… (en nu zit ik wat te glimlachen) voor mijn part stelden die Egyptenaren zich voor a) dat ze een lichaam hadden dat eindig was, b) dat in hen iets van Het Bestaande (de geest) aanwezig was en c) dat de ziel de eigenaar of drager van gedachten, gevoelens etc. (het IK) was.
Denk aan het druppeltje in de oceaan. Als ik de oceaan 'oceaan' noem, slaat dat ook op dat druppeltje. IS dat druppeltje nu (de) oceaan of niet? Allemaal beeldspraak en allegorie. Moet ik dat – op de wetenschappelijke toer gaand - pantheïsme noemen? Weet ik veel???!!!
Enigma schreef:Okè maar dan wel met een soort koestering, een eerbiediging aan de tastbare "herinnering" van dat sterfelijke leven door de mummificatie?
Volgens Kuhn dien ik te proberen de mummificatie te zien als een blijvende herinnering aan het besef of geloof: dat het bestaan van de ziel (IK) dank zij 'de geest' blijft voortbestaan. Zoals de balsem het lichaam bewaart, zo bewaart de geest de ziel. Vandaar dat die ziel KRST werd genoemd en dat betekent 'gezalfd'.

En omdat Kuhn er meer van lijkt te weten dan ik neem ik maar aan dat de Egyptenaren zó 'erover dachten'. :)

Bedankt voor je reactie.

Groeten.

Fons.
Enigma
Forum fan

Bericht door Enigma »

Bedankt Fons voor je toelichting.
Dus… (en nu zit ik wat te glimlachen) voor mijn part stelden die Egyptenaren zich voor a) dat ze een lichaam hadden dat eindig was, b) dat in hen iets van Het Bestaande (de geest) aanwezig was en c) dat de ziel de eigenaar of drager van gedachten, gevoelens etc. (het IK) was.
Denk aan het druppeltje in de oceaan. Als ik de oceaan 'oceaan' noem, slaat dat ook op dat druppeltje. IS dat druppeltje nu (de) oceaan of niet?
:lol:
Denk dat ik het wel vat, de geest als drager, levengever van de ziel. Vaak word er met deze twee woorden hetzelfde bedoeld en dat lijkt mij niet juist en je (retorische) vraag, is dat druppeltje de oceaan daar zeg ik op nee dat ene druppeltje is niet de oceaan maar in dat druppeltje kan je de oceaan vinden. :wink:

In de materie zoals het DNA de drager is van jouw menselijke fysieke kenmerken te vinden is in een druppel van je bloed, maar die ene druppel bloed niet jou is.

Groetjes Enigma
FonsV
Diehard

Bericht door FonsV »

Dag Enigma,
Enigma schreef:daar zeg ik op nee dat ene druppeltje is niet de oceaan maar in dat druppeltje kan je de oceaan vinden.
Kijk… als 'slimme', of 'kritische' of 'muggenzifterige' westerling met de nodige geldingsdrang hoor je nu door te 'discussiëren' met: "Hoe kan nu in één druppeltje een hele oceaan worden gevonden"? Dat gaan we niet doen hoor: doordiscussiëren!!! :)

Maar… bij de oosterlingen ging het niet zo. Misschien wel in zaken doen en handelen, als het over geld ging, maar niet over 'geestelijke' zaken. Dan was het meer van: 'je begrijpt wel wat ik bedoel' of: 'een goed verstaander heeft maar een half woord nodig' of iets dergelijks. Hoe moest je anders praten over dingen waar eigenlijk geen woorden voor zijn?

Er heeft trouwens ook een soort Gnosis bestaan die had bedacht dat Jezus een lichaam en een menselijke ziel had (zoals ieder mens) maar dat Gods geest in hem was neergedaald. En die geest zou Jezus' lichaam hebben verlaten vlak voor hij stierf aan het kruis. Weer iets om geslachten lang over te debateren en de rest. :)

Bedankt voor je reactie.

Groeten.

Fons.
Enigma
Forum fan

Bericht door Enigma »

Hoi Fons

bedankt voor je reactie
Er heeft trouwens ook een soort Gnosis bestaan die had bedacht dat Jezus een lichaam en een menselijke ziel had (zoals ieder mens) maar dat Gods geest in hem was neergedaald. En die geest zou Jezus' lichaam hebben verlaten vlak voor hij stierf aan het kruis. Weer iets om geslachten lang over te debateren en de rest.
Had ik nog wel zo leuk bedacht.............6 incarnaties terug :lol: :P :D
Maar… bij de oosterlingen ging het niet zo.......Dan was het meer van: 'je begrijpt wel wat ik bedoel' of: 'een goed verstaander heeft maar een half woord nodig' of iets dergelijks. Hoe moest je anders praten over dingen waar eigenlijk geen woorden voor zijn?
Is dat zo? Ik volg het eerste deel van deze quote, je "snapt het", je "weet het" of niet :wink: (knipoog van verstandhouding) maar spreken over het onbespreekbare is dat typisch westers/Europeaans?
Dat gaan we niet doen hoor: doordiscussiëren!!!
Alsjeblieft niet, voor je het wat praat je het dood. Maar zou die behoefte het onbenoembare te benoemen een westerse/blanke/europeese behoefte zijn of..............en waarom dan...................... :?

Groetjes Enigma
FonsV
Diehard

Bericht door FonsV »

Dag Enigma,
Enigma schreef:maar spreken over het onbespreekbare is dat typisch westers/Europeaans?
Een zeker of afdoend antwoord heb ik niet op die vraag.

Vandaag lees ik het volgende: "Wat is er verkeerd aan om zeggen dat water 'essentieel' H2O is en dat vloeistoffen geen water zijn als hun chemische samenstelling niet de 'essentiële' eigenschap van H2O bezit? Als de islam niet bestaat, hoe is het dan mogelijk om te spreken over verschillende islams? Wat maakt een bepaalde religie tot een van de 'islams', en niet een van de 'christendommen''?

Ik denk dat we hier te maken hebben met het probleem van de 'abstractie'. Is ons denken of: is het menselijk denken niet: denken in abstracties? We weten wat 'een dier' en wat 'een mens' is. Aristoteles 'definieerde' de mens als: 'redelijke zinnenwezen'. En nu maar hopen dat iedereen zowel onder 'redelijk' als onder 'zinnenwezen' hetzelfde verstaat.

We weten allemaal wat 'een roos' is. Een roos is een bloem. De roos bestaat niet en de bloem bestaat niet. Wat maakt nu een bloem tot roos? En dan antwoordt de filosofie: 'Een bloem is een roos als die bloem de 'essentie' van een roos heeft'. Wat is nu 'de essentie van een roos'? Antwoord: 'Dat is datgene wat een bloem tot roos maakt'. (Schiet lekker op!) 'Wat is dan datgene dat een roos tot roos maakt'? Breng dát nu maar eens - als westerling óf als oosterling - onder woorden! Pas als je het onder woorden kunt brengen is het bespreekbaar. Tenzij de gedachtewisseling weer 'uit de klauwen loopt'. :)

De schrijver van het aangehaalde citaat vraagt zich af of we niet teveel in abstracties denken en over abstracties redeneren en discussiëren. We voeren dezer dagen in Nederland heftige debatten over de autochtoon en de allochtoon. Ben je autochtoon als je in Nederland bent geboren en allochtoon als je dat niet bent? Hoe kun je wetten uitvaardigen voor de allochtoon, die niet gelden voor de autochtoon? De autochtoon bestaat niet net zo min als de allochtoon.

De schrijver zegt verder: 'Moeten we niet ons bewust worden van het feit dat de westerse cultuur op een zeer systematische en zeer specifieke wijze spreekt over andere (niet-westerse) culturen. En dat we dit al eeuwen lang doen. Deze manier om naar andere culturen te kijken moet niet direct gezien worden als een uitdrukking van racisme, seksisme, xenofobie of imperialisme, het gaat om een fenomeen van een andere orde. Beperkt ons begrip 'oosters' niet tot: 'niet-westers'? En… wat is dan 'westers'?

Er lijkt dus een probleem te bestaan. Het probleem zelf zie ik nog niet eens haarscherp, laat staan de oplossing. :)

Bedankt voor je reactie.

Groeten.

Fons.
Enigma
Forum fan

Bericht door Enigma »

Dag Fons
Een zeker of afdoend antwoord heb ik niet op die vraag.
Maar op de weg naar een antwoord kom je dan toch een heel eind :wink:

Ik houd wel van de manier waarop jouw grijze celletjes in de bovenkamer werken en waardeer het zeer dat je dit delen wilt.
De schrijver zegt verder: 'Moeten we niet ons bewust worden van het feit dat de westerse cultuur op een zeer systematische en zeer specifieke wijze spreekt over andere (niet-westerse) culturen. En dat we dit al eeuwen lang doen. Deze manier om naar andere culturen te kijken moet niet direct gezien worden als een uitdrukking van racisme, seksisme, xenofobie of imperialisme, het gaat om een fenomeen van een andere orde.
Nu ben ik het helemaal eens met deze visie maar weet niet hoe en wat voor fenomeen het dan is................... misschien is het iets dat in ons denken zit, gevormd door de eeuwen heen en zijn onze hersenen, daar er aanwijzingen zijn dat de hersenen zich aanpassen, veranderd door de wijze waarop ze worden gebruikt. De wijze waarop de "westerse" mens dus denkt, redeneerd, combineerd en de logica die wij kennen kan dan een fysiek component hebben, dat ons daarin stuurd.

Is dit alles belangrijk?

Welneeeeeeee, :lol: maar wel leuk om even over na te denken en bij stil te staan.

Ik zelf heb het vermoeden dat de "westerse" (=blanke/Europeaan) door de ontwikkelingen die hij heeft meegemaakt als ras, als soort, als volk mede door de vorming van de belangrijkste religie zich zo heeft ontwikkeld en van daaruit deze houding/zienswijze naar andere volkeren/rassen heeft waarin het belangrijkste verschil is dat de "westerling" zich superieur en machtig waant waar dan andere volkeren een meer bescheiden visie op zichzelf hebben en zich meer bewust zijn van hun onmacht, hun beperkingen, hun (kleine) plaats in het grote geheel.

Het hoeft niet waar te zijn maar het zou kunnen, denk ik. :wink:

Groetjes Enigma
FonsV
Diehard

Bericht door FonsV »

Dag Enigma,
Enigma schreef:Nu ben ik het helemaal eens met deze visie maar weet niet hoe en wat voor fenomeen het dan is................... misschien is het iets dat in ons denken zit, gevormd door de eeuwen heen en zijn onze hersenen, daar er aanwijzingen zijn dat de hersenen zich aanpassen, veranderd door de wijze waarop ze worden gebruikt. De wijze waarop de "westerse" mens dus denkt, redeneert, combineert en de logica die wij kennen kan dan een fysiek component hebben, dat ons daarin stuurt.
Nu raken we wel helemaal in de kennistheorie! :?
Het gegeven is dat iedere mens zich ideeën of begrippen vormt. Begrippen bestaan in onze hersenen en niet 'als zodanig' in de werkelijkheid buiten ons. Eigenlijk zou je moeten zeggen: "Dat daar voldoet aan het begrip mens". Of: "Iedere mens is een concretisering van het begrip mens". Al wat IS (existeert) is concreet.

Ik denk dat dit een natuurlijk gegeven is. Het zal wél zo zijn dat de mens in zijn jonge jaren dat 'begrippen vormen' moet leren, zoals hij ook het praten moet leren. In feite – zo wordt beweerd – leert hij juist door het praten begrippen vormen. Je moet eens opletten hoe tegen een kleine peuter eerst wordt gezegd: "Anneke mag hier gaan zitten" en wat later: "Jij mag hier gaan zitten". De meeste peuters zeggen eerst: "Anneke heeft dorst" (als de peuter Anneke heet natuurlijk) en pas later: "Ik heb dorst". En voor zo'n peuter is het een hele ontwikkeling en/of ontdekking dat 'Mimi de poes is' en dat later blijkt dat Streepje (de poes van de buren) óók (een) poes is. Twee verschillende 'dingen' kunnen (de) poes zijn.

Dat ontwikkelingsproces heet dan: 'leren abstraheren'. Hersentjes moeten leren abstraheren anders wordt converseren op de duur een onmogelijkheid. En als dit voor de mens een natuurlijk proces is, lijkt me weinig verschil aan te wijzen tussen westerlingen en oosterlingen.
Hoe de 'fysieke' veranderingen in de hersenen eruit zien, daar heb ik geen kijk op of weet van. Zíjn die veranderingen er wel?
Enigma schreef:heeft waarin het belangrijkste verschil is dat de "westerling" zich superieur en machtig waant waar dan andere volkeren een meer bescheiden visie op zichzelf hebben en zich meer bewust zijn van hun onmacht, hun beperkingen, hun (kleine) plaats in het grote geheel.
Ik denk dat de westerse mens zijn superioriteitsgevoelens vooral baseert op zijn verregaande technische ontwikkelingen. Maar is het niet zo, dat de westerling de natuur wél veel beter 'onder controle heeft' en tegelijkertijd veel verder van de natuur af leeft dan de 'primitievere' oosterling?
Als je je alleen maar eens realiseert hoeveel meer de doorsnee 'primitieve' Egyptenaren van de sterrenhemel afwisten dan de doorsnee moderne westerling. Die 'wisten' 600 v.C. al dat de aarde rond was en in een baan om de zon bewoog terwijl dat 2100 jaar later onder de westerlingen nog een grote controverse was.

Alleen: die oude Egyptenaren ontleenden aan hun kennis van de sterren geen 'macht' over die sterren. En dat móet bijna wel tot een heel andere instelling of mentaliteit hebben geleid. Daar leek het niet te gelden: "Kennis is macht'!

Ik zag deze week een discussie (over het godslastering artikel) tussen iemand van de SGP en iemand van D66 of de VVD. De SGP zei: "Ik geloof in God en ik heb God lief. Als iemand die ik lief heb wordt beledigd ben ik in het diepst van mijn hart gegriefd". De discussie haalde weer niets uit want VVD/D66 begon over uitspraken over atheïsten, homofielen, vrouwen etc. :(

Veronderstel dat het als volgt was gegaan (ik verzin maar wat):
SGP: Ik heb God lief. (Dat werd letterlijk gezegd.)
VVD/D66: Is dat Allah? (Rot vraag natuurlijk!)
SGP: Nee, de Heere.
VVD/D66: Oh, dat is Jehova?
SGP: Nee, de Heere zoals ik zei.
VVD/D66: Wat zijn die andere dan?
SGP: (Ik ben geen SGPer dus ik weet niet wat ik nu moet antwoorden.) :)
VVD/D66: Ik ben er ook van overtuigd dat er iets meer is dan wij kunnen waarnemen, maar het snijdt mij door de ziel als dat 'iets' op allerhande manieren wordt ingevuld. En nog beroerder vind ik het dat al eeuwen lang allerhande narigheid van die verschillende invullingen het gevolg is. Ik heb dus een grondige hekel aan elk van die invullingen en vind dat aan dat invullen maar eens een einde moet komen. Stoppen die nonsens! Kwets ik u daarmee?
SGP: Behoorlijk, ja.
VVD/D66: Dat mag ik dus niet zeggen?
SGP: Neen want dat is kwetsen, zinloos psychisch geweld en dat is bij wet verboden.

Kwetsen is natuurlijk nergens goed voor, maar waarom of wanneer is iets zeggen of schrijven gelijk aan kwetsen? De oosterling, in ieder geval Boeddha, vond dat er over hetgeen, waarvoor wij het woord 'god' gebruiken, niets te zeggen valt. Als dat toch gebeurt is dat dom, onverstandig van degene die het toch doet.

Is het begrip 'god' nu een abstractie zoals het begrip 'mens'? Zijn de Heer, Allah en Jehova concretiseringen van het begrip 'god'? Wat moet je dan weer met de bewering: "God gaat alle begrip te boven"? Een begrip hebben van wat je begrip te boven gaat? Kún je God eigenlijk wel beledigen? Allemaal 'rare dingen voor de mensen'. :)
Enigma schreef:Het hoeft niet waar te zijn maar het zou kunnen, denk ik.
Er zit wel iets in, denk ik en wel iets meer dan iets ook. :)

Een mens denkt wat af… en ruziet om - koste wat kost - zijn superioriteit boven anderen te handhaven. Soort van territoriumgevecht tussen bavianen. En dat heet dan weer 'beschaving'?
"God bless America". Welke god? :)

Bedankt voor je reactie.

Groeten.

Fons.
Plaats reactie