Het begin en het einde

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

HenkM
Superposter

Re: Het begin en het einde

Bericht door HenkM »

Ik zou zeggen dat onderstaande link wellicht wat licht in de duisternis kan werpen. Het is geen 5 minuten praatje, en je zou wel moeten opletten. Het is een lezing door Robber Dijkgraaf. Ik mag toch wel enige bekendheid hier veronderstellen.

http://www.youtube.com/watch?v=XDAJinQL2c0
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
Cas
Forum fan

Bericht door Cas »

Dit is een zeer interessant vraagstuk. Alleen komen we er voorlopig in ieder geval er niet uit. Het is ook maar de vraag, zoals eerder is opgemerkt, of we met ons menselijk brein wel zoiets als het heelal kunnen en de oorsprong ervan kunnen bevatten.
Klikzoi schreef:Het heeft weinig zin conclusies te trekken voor datgene wat voorbij onze horizon ligt. Voorbij ons verstand. De daadwerkelijke Bigbang ligt vanuit onze waarneming achter die horizon. We kunnen slechts speculeren over de gevolgen, die we wel overigens kunnen waarnemen en waar we onlosmakelijk onderdeel van zijn.
Hiermee ben ik het eens.
'Dat, wat jij ervaart is niet de werkelijkheid. Het is jouw interpretatie ervan.'
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

Cas schreef:Dit is een zeer interessant vraagstuk. Alleen komen we er voorlopig in ieder geval er niet uit. Het is ook maar de vraag, zoals eerder is opgemerkt, of we met ons menselijk brein wel zoiets als het heelal kunnen en de oorsprong ervan kunnen bevatten.
Klikzoi schreef:Het heeft weinig zin conclusies te trekken voor datgene wat voorbij onze horizon ligt. Voorbij ons verstand. De daadwerkelijke Bigbang ligt vanuit onze waarneming achter die horizon. We kunnen slechts speculeren over de gevolgen, die we wel overigens kunnen waarnemen en waar we onlosmakelijk onderdeel van zijn.
Hiermee ben ik het eens.
Nooit, nooit er vanuit gaan dat een probleem te groot, te klein, te omvangrijk is om door een mens te kunnen begrijpen.

Er is genoeg wat we niet begrijpen. Er is veel wat we niet begrepen, maar inmiddels wel.

Ooit zal het probleem van de oorsprong, en de meeste andere, opgelost worden.
Hetgeen ongetwijfeld weer nieuwe vragen oproept. We moeten de dames en heren wetenschappers wel aan het werk houden, toch?
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
Cas
Forum fan

Bericht door Cas »

Je moet het ondenkbare, of wat nu ondenkbaar is, inderdaad niet uitsluiten. Dat is zeker waar. Maar het is mijn inziens ook nutteloos om doelloos te speculeren en te filosoferen over wat er voor de oorsprong is. Het is wel handig als er een bepaalde richting in zit.
HenkM schreef:Ooit zal het probleem van de oorsprong, en de meeste andere, opgelost worden.
Dat zou kunnen en moet je inderdaad niet uitsluiten. Ik zie het echter voorlopig nog niet zo gauw gebeuren.
HenkM schreef:Hetgeen ongetwijfeld weer nieuwe vragen oproept. We moeten de dames en heren wetenschappers wel aan het werk houden, toch?
Dat s zeker waar. En volgens mij zou het betekenen dat we nooit echt uitgeleerd raken.
'Dat, wat jij ervaart is niet de werkelijkheid. Het is jouw interpretatie ervan.'
Plaats reactie