Of juist niet... Juist doordat wij kunnen denken over ons handelen en denken hebben wij daar een verantwoordelijkheid in.
Mee eens, maar dat betekend nog niet dat we geen dieren mogen doden om te eten. Wel dat we dat zonder onnodig lijden doen. Een kat die met een muis speelt en hem in feite dood marteld of dolfijnen die dit zelfde doen met jonge zeehonden. Dit soort doden is voor ons onnodig wreed. En horen we niet te doen
Zie je dat het naarmate je verder in jou tekst komt steeds meer stellingen doet die niet falsifi eerbaar zijn?
Ja, dat komt omdat ik een definitie heb geprobeerd te geven van het menselijk bewustzijn en aan de hand daarvan het verschil met dieren. Waardoor het een beetje filosofisch word en waardoor er ook flink te relativeren valt. Maar ik begon in dit topic met de grove stelling:
als dieren een hoger bewustzijn hadden zouden ze ons opsluiten.
Lijkt me een goede falsifieerbare stelling, ergens tussen deze stelling en de ietwat filosofische definitie ligt wat speelruimte
ad1) Ben ik het mee eens
.
Mooi
ad2) Ben ik het mee eens, je begint hier met afzetten tegen de dieren.
Uh,... nee ik constateer een feit.
ad3) Wat zeg je nu?! Hoe kun je dit weten?! Als je een boek of een link hebt naar een artikel ben ik zeker bereid dit te lezen!
Het meeste van wat ik hier zeg is mijn interpretatie van wat ik gelezen heb in het boek: Het bewustzijn verklaart van Daniel C. Dennett
ad4) De meeste dieren zijn insecten. En daarbij maar weer eens de vraag: Hoe weet je dit?
Er zijn een heleboel biologen in deze wereld. Er zijn 3 situaties:
Ongunstig, reactie: vechten of vluchten.
Neutraal: reactie: uitrusten of proberen om weer in een gunstige situatie te komen.
Gunstig: reactie eten of neuken.
ad5) Geen bewustzijn?! Geen zelfreflectie staat niet gelijk aan geen bewustzijn toch? En anders kun je wellicht even een woord plaatsen voor het woord bewustzijn?
Volgens de definitie die ik er aan gegeven heb kun je dat zeggen, maar dat is een beetje filosofisch, aan de ander kant was het met mijn definitie eens, dus denkt zelfs jij dat we in ieder geval een hoger bewustzijn hebben.
2) L
We kunnen het 1) Niet definiëren.
Waarom niet? Ik heb het net geprobeerd door uit te gaan van een definitie van ons menselijk bewustzijn
2)Laat staan een uitspraak over doen.
Hoezo niet? Volgens mij heb ik er net 5 gedaan die jij geciteerd hebt
Geen tegenargument. Je miste simpelweg het woordje "niet"
Flauw,
Er is één ding die we kunnen in dit dilemma: überhaupt hier over nadenken. Dat betekent dat we mogen concluderen dat we op z'n minst hier iets mee mogen doen, met dit denk vermogen.
Dat doen we in dit topic
1) Een dolfijn heeft het communicatie en intelligentie middel niet om dit over te brengen.
Nee zo slim is hij niet maar hij is wel slim genoeg om de andere vissen op te eten. oeverigens is een varken net zo slim
2)Wil je de eerste zin even toelichten?
Ik vind dat het woord bewustzijn in dit topic veel te ruim word gebruikt, als je een bewustzijn aan dieren wil toekennen, moet in ieder geval toegeven dat ons bewustzijn hoger is